1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK2.1 1.6 houd in bij >50% gas.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Imprezzion, 9 mrt 2020.

  1. Ik ben al een tijdje blije eigenaar van een 2007 MK2.1 Focus Wagon met een 1.6 100PK motor.

    Probleem is dat de auto beresterk is en prima loopt alleen het vreemde is dat de auto op z'n hardst optrekt bij 40-50% gas, als ik meer gas geef dan valt voelbaar het vermogen terug en trekt hij duidelijk minder hard. Helemaal duidelijk te merken als ik het gas weer losser laat richting de 40-50% dan voel je hem weer harder trekken.

    Op de cruise doet hij het met resume overigens een stuk beter.

    De auto heeft 160000KM, net een nieuwe distributie riem, waterpomp, spanrollen, multiriemen, bougies, olie enz.

    Ook heb ik een open filter gemonteerd, ook getest met standaard filter. Geen verschil behalve dat de auto met open filter stukken beter klinkt en trekt over het algemeen.

    Verbruik is prima, beetje aan de hoge kant met 1:11.5 - 1:12maar ja, rijstijl. Ben wat meer vermogen gewent.

    OBD2 scanner er ook even aan gehad, geen codes en niks vreemds te zien tijdens het rijden.

    Ik zal nog wel even een keertje kijken wat de TPS Percentages doen op OBD2 als ik had geef, dat heb ik nog niet gecheckt. Alleen stationair en dat was rond de 14.5%.

    Iemand hier bekend mee? Het lijkt wel op een niet helemaal goed werkende TPS of elektrische gasklep.
     
  2. Ik heb bij meerdere auto's al gemerkt dat volgas lang niet altijd sneller optrekken betekent. 75% is zo'n beetje optimaal.
    De modernere auto's hebben een electronisch gaspedaal en dan regelt het motormanagement alles.
    Ik weet zo niet meer of de Focus 2 dat ook al had.
     
  3. In de tijd van de carburateurs kon je nog wel eens vermogenswinst boeken door wat met het gaspedaal te spelen. Maar bij een moderne injectiemotor moet vol gas gewoon vol vermogen zijn. Misschien dat het volle vermogen al gegeven word bij 75% met het gaspedaal, maar daarna dieper intrappen mag dan zeker geen vermindering betekenen.
     
  4. Het is bij de Focus 2 wel elektronisch ja.

    Ik zal van de week eens fatsoenlijke benzine tanken in plaats van Avia/Firezone E10 en de OBD er even tijdens een rit aanhangen om naar de real-time waardes te kijken van... Alles? Hehe.
     

Deel Deze Pagina