1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Focus MK1 fase 2] ABS lampje

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Clank, 21 jan 2020.

  1. #1 Clank, 21 jan 2020
    Laatst bewerkt: 21 jan 2020
    De Auto:
    Ford Focus MK1 fase 2 uit 2004

    De voorgeschiedenis:
    Ik heb de auto zelf al een paar jaar, kleine beurtjes steeds zelf gedaan, afgelopen jaar (november) voor het eerst weggebracht naar een universele garage. Hier is het volgende gebeurd:
    • Oliewissel + filter
    • Luchtfilter wissel
    • Interieurfilter wissel
    • Wiellager linksachter vervangen
    • Remvloeistof vervangen
    • Koelvloeistof vervangen
    • Klepspeling gecontroleerd (stond allemaal nog goed)
    • Accu vervangen
    Ik rij relatief weinig met de auto. Laatste tijd tank ik gemiddeld 1x in de maand, zo'n 500/600km in de maand dus.
    Eigenlijk in de 5 jaar dat ik hem nu heb nooit echt problemen gehad. Een keer een nieuwe bobine erin moeten zetten en het wiellager moeten vervangen dus.

    Kilometerstand:
    162.xxx km

    Het probleem:
    Eerste kerstdag ging het ABS lampje branden op de snelweg, en daarna weer uit, toen weer aan en weer uit en dat ging even zo verder. Daarna ging het algehele remmen waarschuwingslampje (waar ook de handrem op zit) ook mee aan en uit.
    Ik heb de auto aan de kant gezet (ik wist namelijk niet meer zeker of mijn remmen nog in orde waren) en ben met de trein verder gegaan. 3e kerstdag de auto bij de plaatselijke Ford garage neer gezet. Het lampje was bij het ritje naar de garage weer uit. Daar hebben ze niks gevonden en ik heb gisteren de auto weer opgehaald.
    Op de terugweg was het ABS lampje nog voordat ik het dorp uit was weer aan. Die is ongeveer een kwartiertje aan gebleven om vervolgens willekeurig aan en uit te gaan. Algehele remmenlampje heb ik niet meer gezien.

    Wat heb ik gecheckt / laten checken?
    • Uitlezen door Ford garage, geen foutcode's.
    • Ze zijn met de auto gaan rijden met diagnoseapparatuur eraan, ook hier lijken alle sensoren de juiste waardes terug te geven.
    • Remsysteem is gecontroleerd. Genoeg remvloeistof, remkracht is voldoende, er is niets versleten, qua remmen is mij verzekerd dat de auto goed is.


    De vraag is nu eigenlijk: wat is de volgende handige stap? In principe heb ik het liefst dat het ABS lampje gewoon helemaal uit is en alles het gewoon doet zoals het zou moeten.
     
  2. Zit het wiellager nog goed? Als ik het goed heb zit daar ook je abs ring op.
     
  3. Klinkt alsof er ergens een kabelbreuk of stekker niet goed zit in het ABS sensoren gedeelte.
     
  4. Ik merk aan de auto zelf in principe niks, wiel staat er ook niet raar op. Hoe zou ik dit kunnen controleren?
     
  5. Heb je een idee hoe ik dat handig zou kunnen checken?
     
  6. De abs ring zit bij dit type niet in het lager maar op de naaf. Deze ring moet er wel vanaf om het lager te kunnen wisselen.
    Wat je zou kunnen doen / de garage kan laten doen is de naaf te demonteren en dan met een speciaal magneet tooltje de abs ring bekijken. zie youtube video wat ik bedoel

    Voor je bedrading storing zou je alle abs sensoren en de bedrading na kunnen lopen. Even alle stekkers weer los en vast. of op het moment dat je storing hebt naar iemand toe rijden die hem kan uitlezen. Dan niet uitzetten in de hoop dat de foutmelding blijft staan en dat je terug krijgt welke sensor het zou moeten zijn.
     
  7. Oh ja de naaf zit die op!
     
  8. De hele naaf eruit plukken kan opzich wel, maar misschien wel weer veel werk zonder zeker te zijn dat het daar in zit. Even stekkers los en vast (en controleren of het nog goed vast zit) kan ik het weekend wel eens mee beginnen.
    Ik zal van de week ook eens bij mijn standaard garage binnen lopen met de vraag of ze ook specifiek de diagnose apparatuur hiervoor hebben en of ik een keertje op deze manier binnen mag rijden.
    Tot die tijd is het even wachten dat het probleem zich consistent voor doet.

    Vandaag moest ik namelijk 200 km rijden, 100 km heen ging ie ongeveer 10 minuten aan. Op de terugweg heeft ie nog 2x geknipperd en daarna niks meer. Lijkt wel alsof ie het zelf heeft opgelost (of dat er nu natuurlijk echt iets goed stuk is :weird:).
     
  9. Heb in het verleden met mijn mk1 ook eens gehad dat de wiellager kapot was, na vervangen wiellager bleek toch de abs ring niet meer helemaal goed te zijn waardoor ik een brandend abs lampje had. Na vervangen ring probleem opgelost. Misschien toch de abs ring even checken (en gelijk lager).
     
  10. Hmm, klinkt erg aannemelijk.

    Voor nu denk ik dat ik even wacht tot het lampje terug is. Dit weekend weer een paar keer de auto gepakt, maar het lampje blijft uit. Ik kan dus ook niet eens zeker weten of het wel een issue is met een sensor.

    (ik zou liever een continu probleem hebben)
     
  11. Ik had idd wel een continu brandje lampje.
     

Deel Deze Pagina