1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

focus cmax ti-vct p000b storing

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focus99, 5 apr 2021.

  1. hallo
    mijn ford focus cmax 1.6 ti-vct uit 2005 geeft steeds storing p000b trage reactie uitlaat nokken as aan ,nu reset ik hem wel dan is het een tijdje weg ,maar als je na een tijdje rijden wilt gas geven om in te halen hoor je een diepe brom en heeft hij minder vermogen en zie daar gaat na tijdje het motor manegement lampje weer branden en is de storing weer terug .
    nu heb ik de nokkenas versteller aan de uitlaat zijde al vervangen was ff goed maar is toch weer terug gekomen , weet iemand wat er nog meer kan zijn ?
     
  2. het lijkt naar een uitlaat nokkenas VCT solenoid of een CMP sensor probleem.
    Gebruik je wel de juiste olie voor deze motor ? Op tijd olie verversen ? Signaal / bedrading naar PCM oké ?
    Er moeten wel tests uitgevoerd woorden ( die naar mijn weten alleen met Ford IDS kunnen ) om een exacte oorzaak te achterhalen. Aangezien dat de VCT solenoid al vervangen hebt, dan ben je halverwege daar denk ik.
    ter info;
    https://drive.google.com/file/d/1tMqj36_jPVIlk9pAJB9YKBKa9r0Mt0vg/view?usp=sharing
     
  3. Ja gebruik de goede soort olie voor de ford en is eind verleden jaar nog geheel ververst , ook is verleden jaar de distributie riem vernieuwd met alles wat er bij hoort .
     
  4. bij je distributieriem zit niet de nokkenaspoelie bij. dat is alleen de riem, spanrol/looprol. meeste geven advies om ook de waterpomp mee te vervangen
    als je de solenoid hebt vervangen en je hebt goeie oliedruk bovenin. dan is de kans dat de nokkenaspoelie zelf niet goed meer is

    https://www.rhocar.org/index.php?/forums/topic/42652-focus-16-ti-vct-issues/
    hier was de p000a opgelost met nieuwe nokkenaspoelie
     
  5.  
  6. Oliedruk moet nog worden getest , maar een nokkenas poelie heeft de ti-vct die wel ? Kan hem nergens op vinden op auto onderdelen sites ?
     
  7. ik zou eerst oliedruk en CMP sensor testen.
    Nokkenas poelie (uitlaat VCT ) is duur
     
  8. Nokkenaspoelie is het vct onderdeel idd.
    Dat is waar de distributieriem overheen loopt en vast geschroefd zit aan de nokkenas zelf.
    Inwendig kan hij 30 a 35graden verdraaien. Het geen waarvoor je vct hebt.

    Dat je hem niet op onderdeelsite kan vinden. Kan 2 dingen betekenen. Dat het weinig voorkomt en dus niet interessant om het aam te bieden.
    Of dat het alleen verkocht wordt door dealer zelf.
     
  9. Ff een update , storing nog niet opgelost , maar valt me wel op dat de storing begint als de olie op het peilstok ongeveer 5 a7 mm boven de min streep zit dan begint hij eerst luid te brommen en minder vermogen en gaat lampje weer aan
     
  10. Oliedrukmeting al gebeurd ?
     
  11. Nee nog niet , gaat van de week gebeuren.
     
  12. Ff een update
    De oliedruk is goed , beide nokkenas verstellers zijn vernieuwd ,maar geeft nog steeds fout code p000b aan , trage reactie positie uitlaat nokkenas b bank 1 , iemand nog een idee waar ik nog meer naar kan kijken . ? Of kan doen ?
     
  13. kan zijn dat uitlaat VCT ook mechanisch defect is.
    Met Ford IDS kan de functie van beide VCT units uitgebreid getest en als ik me goed herinner zelfs de wardes gereset worden.
    Wat ik zou doen is uitlaat nokkenas sensor nakijken/ meten. Bedrading van VCT solenoid en nokkenas sensor controleren/meten tot PCM connector.
     
  14. Oke en hoe kan ik die sensor nameten ? Trouwens als ik de stekker uit de versteller trek krijg ik een storing van onderbreking van de nokkenas dan neem ik aan dat de bedrading goed is , anders had je die storing altijd ? denk ik .
     
  15. Als intern draadbreuk is wel. Maar als mechanische klep olie langs de keering lekt dan kan hij wel op en neer gaan, maar bedient de vct zelf niet. Daardoor storing erop ivm nokkenassensor niks ziet veranderen.
     
  16. Oke en dat helemaal laten doormeten kan alleen de ford dealer doen ?
     
  17. bedrading kan je ook zelf doormeten met een multimeter.
    nokkenas sensor, kan, maar moet wel gegevens / wardes in Ohm hebben van een goeie ( misschien iemand hier die (ex) monteur is kan jouw helpen)
    Als deze twee uitgesloten zijn, dan blijft alleen maar mechanische oorzaak over.
     
  18. Heb zaterdag de auto gereden en was storing lampje ineens uit en had hij het vermogen weer . En vanochtend reed de vrouw naar werk en halverwege toch weer luid gebrom en minder vermogen en ja hoor lampje ging weer aan . Vind dit echt raar
     
  19. Ik heb in het begin ook veel problemen gehad met deze motor, had erg veel achterstallig onderhoud! Hij had het probleem dat hij niet oppakte bij het gas geven en een heel erg vertraagde reactie op het gaspedaal had en geen regelmatige versnelling en hij schokte ook heel erg! Had al gezien dat de olie erg vuil was dus die toen gelijk vervangen, met oliefilter natuurlijk! Toen was het al wel een stuk minder! Naar het aanraden van een monteur toen toen de motor laten spoelen en er toen hele goede motorolie in gedaan en nu moet ik zeggen dat alle problemen er zo goed als uit zijn, trekt gelijk en regelmatig op en schokt niet meer! Ik dacht al dat ik die nokkenas verstelling zou moeten gaan vervangen, maar viel in mijn geval erg mee!
     
  20. let wel dat de vct units inlaat en uitlaat mechanische dingen zijn en slijtage onderdelen deze geven vaak de geest rond 200.000.

    de solenoid kan je makkelijk zelf testen door er met een accu en twee draadjes stroom te geven. Als goed is hoor je deze dan klikken. De sensor zelf geeft idd een andere foutcode op.

    maar je kan altijd eerst even proberen te spoelen met forte en dan nieuwe olie. Heb deze code ook gehad en kreeg het vooral bij het vragen naar vermogen. uiteindelijk de vct units zelf vervangen met d-riem en alle reutemeteut bij elkaar storing was weg.

    in mijn eigen voorstel topic staan fotos van de vct unit heb je een beetje een idee hoe het eruit ziet


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina