1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus-afstandsbediening werkt soms niet

Discussie in 'Electronica' gestart door mrkb, 4 dec 2020.

  1. #1 mrkb, 4 dec 2020
    Laatst bewerkt: 5 dec 2020
    Wij rijden de laatste tijd niet echt veel meer met de auto (goh), dus hij staat langere tijd (2-4 weken) achter elkaar stil.

    Wat mij opvalt is dat de Focus (3 2014, Plus, uitloopmodel 3.1) na een aantal dagen stilstand niet meer wakker wil worden door de sleutel-afstandsbediening (keyless start), maar zich alleen laat porren door het noodsleuteltje in het deurslot te doen. De accu is verder nog prima en ik heb de batterijen van beide sleutels vervangen.

    Is dit normaal gedrag? De dealer "is het nog nooit tegengekomen", maar wellicht weet iemand hier of dit hoort en zo nee, wat ik eraan zou kunnen doen om het te verhelpen.

    Alvast dank!
     
  2. Wat je eraan kan doen is om de paar dagen even een rondje te rijden. Beter voor de accu ook. Was laatst ook iemand hier die zoiets had.
     
  3. #3 mrkb, 4 dec 2020
    Laatst bewerkt: 4 dec 2020
    Dank. Al geprobeerd. Het is niet de accu, het is (na even zoeken) de bekende "bug" waarbij je eerst even aan de achterklephendel moet trekken, en dan wordt de boel weer wakker en werkt de afstandsbediening wel. Blijkbaar te verhelpen met een BCM-update.

    Ik heb UCDS en mijn BCM is een DV6T, de update wizard zegt dat er een JV6T-update beschikbaar is. Weten de ervaren UCDSers / Forscanners onder ons wellicht of deze update "veilig" is? Wellicht @barttigges of @JW?
     
  4. Wat een bizarre 'bug'. Nooit van gehoord!
     
  5. Kan zijn dat de auto het contact met je sleutel ff kwijt is. Hebben we ook bij Suzuki wel eens en dan vooral bij reservesleutels( worden meestal bijna niet gebruikt) wat we dan adviseren is idd eerst batterij vervangen door een goed exemplaar (geen action batterij) en dan een paar keer met de knoppen op de sleutel de auto openen en sluiten. Daarna werkt de keyless entry weer.

    Hopelijk werkt dit ook bij u!
     
  6. Mijn Focus heeft er ook af en toe last van. Heb een paar maanden geleden hier al eens over gepost en kreeg toen ook de tip over de software update. Dat is er nog steeds niet van gekomen, maar ik was vorige week bij de dealer en heb afgesproken er in januari een keer voor langs te gaan. Maar ze zeiden wel dat ze niet met zekerheid konden zeggen dat het daardoor over zou gaan.
    Heb de indruk dat de bij (deze) dealer(s) niet zo kapot zijn van tips en tricks die je via een forum als dit krijgt, terwijl juist op dit soort forums meestal veel meer kennis over één bepaald type aanwezig is. Jammer dat ze dat niet (willen) erkennen, zal wel iets met beroepseer te maken hebben ofzo.
     
  7. Meeste dealers zijn niet van het updaten zolang er geen duidelijke reden is, en willen ook niet het risico lopen mocht het onverhoopt fout gaan tijdens die actie
     
  8. Ik ken zeker het risico van software-updates (er ligt hier nog een dode IPMB-module) en ik weet ook dat dealers nogal (en terecht, want aansprakelijkheid) huiverig zijn voor "onnodige" updates. Ik heb daarom ook een paar jaar geleden besloten om een UCDS-kabel aan te schaffen. De dealer laat ik het mechanische onderhoud doen, alles wat met electronica en software te maken heeft doe ik liever zelf.

    Wat mij vooral opviel is dat de dealer beweerde dat hij dit probleem niet kende. Aangezien het om de bekende grote dealer in Den Haag gaat zou je toch denken dat dit probleem al eens een keer is langsgekomen.

    Ik weet bijna zeker dat dit een softwareprobleem is - nadat ik handmatig de auto van het slot haal, of de achterklep-truuc gebruik, werken beide sleutels weer als een trein.

    Ik heb ondertussen het halve internet afgestruind en ik denk dat ik zonder risico mijn BCM kan updaten. Wordt vervolgd.
     
  9. Kun jij hem zelf updaten ?
     

  10. Om heel eerlijk te zijn ken ik dit probleem alleen bij de oudere softwareversies voor BCM types waarbij het onderdeelnummer begint met BV6N. Bij de nieuwere BCM types waarbij het onderdeelnummer begint met DV6T ben ik dit probleem nog nooit tegengekomen.

    Het updaten van de BCM is nooit geheel zonder risico's. De BCM is onderdeel van het PATS startblokkering systeem en ik ken enkele gevallen waarbij het updaten van de BCM (ook met UCDS) resulteerde in een auto die niet meer startte. Desondanks zijn dit natuurlijk uitzonderingen en zal het in 99,9% van de gevallen gewoon wel goed gaan.

    Overigens zijn de nieuwere software versies die UCDS voorstelt niet altijd correct of de meest recente versies.


    Wat is het onderdeelnummer van je BCM en welke softwareversie staat er nu op?

    De BCM in mijn Focus 3 (05-2013) heeft onderdeelnummer DV6T-14A073-DG en software versie DV6T-14C094-BH. Dit was tot voorkort (de laatste keer dat ik het heb gecontroleerd) de laatst beschikbare versie.
     
  11. #12 mrkb, 5 dec 2020
    Laatst bewerkt: 5 dec 2020
    Dit is wat UCDS er van maakt:

    Code:
        <m module="BCM">
            <d DID="F108" Desc="ECU Network Signal Calibration Number" Data="NRC: Request Out Of Range [0x31]"/>
            <d DID="F10A" Desc="ECU Cal-Config Part Number" Data="DV6T-14C403-AH"/>
            <d DID="F110" Desc="On-line Diagnostic Database Reference Number" Data="DS-DV6T-14A073-DF"/>
            <d DID="F111" Desc="ECU Core Assembly Number" Data="DV6T-14C245-HE"/>
            <d DID="F113" Desc="ECU Delivery Assembly Number" Data="DV6T-14A073-HJ"/>
            <d DID="F124" Desc="ECU Calibration Data #1 Number" Data="DV6T-14C095-BH"/>
            <d DID="F162" Desc="Software Download Specification Version" Data="0x05"/>
            <d DID="F163" Desc="Diagnostic Specification Version" Data="0x03"/>
            <d DID="F188" Desc="Vehicle Manufacturer ECU Software Number" Data="DV6T-14C094-BH"/>
            <c DID="DE01" Desc="Direct Configuraation DID DE01" Data="00041E1E"/>
            <c DID="DE02" Desc="Direct Configuraation DID DE02" Data="0101"/>
            <c DID="DE03" Desc="Direct Configuraation DID DE03" Data="0100"/>
        </m>
    En hier is iemand die via (officiële?) weg de update van DV6T naar GV6T heeft gedaan.
     
  12. Afgaande op deze gegevens heeft je BCM onderdeelnummer DV6T-14A073-HJ en is de software versie DV6T-14C094-BH.

    Deze software versie is relatief recent en pas geïntroduceerd lang nadat Ford het probleem m.b.t. het niet reageren van de centrale deurvergrendeling d.m.v. een software update heeft opgelost.

    Persoonlijk verwacht ik dan ook niet dat het updaten van de BCM software dit gaat oplossen. Ik verwacht eerder dat het probleem wordt veroorzaakt doordat de accuspanning na langere tijd stilstaan onder een bepaalde waarde zakt en als gevolg hiervan functies (waaronder de centrale deurvergrendeling) worden uitgeschakeld. Dit om te voorkomen dat de accuspanning nog verder daalt en de auto niet meer start. Het openen van de achterklep is dan simpelweg de trigger die er voor zorgt dat het systeem weer actief wordt.
     
  13. Dank @JW - de accu is op zich inderdaad ook al 5 jaar oud (de bekende Varta). Start-stop doet het nog prima dus ik denk dat de accuconditie prima is. Dan zou het inderdaad kunnen zijn dat we gewoon te weinig rijden.
     
  14. Of zou het kunnen liggen aan wat verborgen stroomgebruik ergens? Ik heb bijvoorbeeld zelf de originele achteruitrijcamera gemonteerd en daarbij de 12V-lijn van het accessoire-contact gepakt. Staat daarmee de camera continu aan?
     
  15. Heb je ook keyless entry? Ik had een paar maanden geleden problemen met mijn keyless entry. Deze deed het niet meer. Toen was een paar keer de accu leeg (auto wordt normaal in gereden, staat niet lang stil).

    Na veel zoeken bleek er een draadbreuk te zitten in de bekabeling in de deurgreep welke een lekstroom gaf.

    omdat jij ook problemen hebt met je sleutel hebt dacht ik dat je hier misschien ook ff naar kan kijken.

    Succes.
     
  16. Dank. Ik heb alleen keyless start.
    De accuspanning is op dit moment 11.68V wat wel een beetje laag is. Ik denk dat ik dan ook op zoek moet naar de stroomvreter, alhoewel het ook zo is dat de auto al twee maanden stilstaat.
     
  17. 11.68v is dat met contact aan. of althans net nadat je auto van slot hebt gehaald.
    doordat communicatie begint te lopen wordt er verbruik getrokken van de accu.
    bij mij ook 11.8v tijd gehad/gemeten. terwijl me radio en dergelijke al aan stond.
    echter in de 1ste golf van de corona na 3weken stilstaan was 12v accu leeg, deze is vervangen.
    als je zegt dat de auto al 2maanden stilstaat is de voeding met dit weer niet verkeerd. keer een half uur tot uur zeker rijden zodat accu weer opgeladen wordt.

    moderne auto's kunnen niet lang zonder rijden, accu wordt meer leeg getrokken dan een auto van 30jaar geleden.
    ook dan als je weet dat auto lang stilstaat is het geen probleem om accu los te koppelen. sterker is veel beter
     
  18. Dat is net nadat de auto van het slot is gehaald.

    Wat ik in ieder geval ga doen is de achteruitrijcamera op een geschakelde voeding zetten. Voor de rest is het inderdaad vaker rondjes rijden, denk ik.
     
  19. Vorige week kwamen wij 's nachts thuis na een rit van ongeveer 70 kilometer en ik kon op de startknop drukken wat ik wilde, maar kreeg de motor niet uit. Drukken op alle beschikbare knoppen op de sleutel en in de auto hielp niet, de motor bleef lopen. Toen de motor maar "gesmoord" (in de versnelling, voet op de rem en koppeling op laten komen). Toen bleef hij echter nog op contact staan en kreeg ik dat niet uit. Na drukken op allerlei knoppen schakelde het contact na een paar minuten ineens uit. De volgende dag werkte alles weer normaal en deze storing niet weer gehad. Contact met de dealer opgenomen. Zij hadden nog nooit van het probleem gehoord.
    Nu had vantevoren al wat pagina's op het net afgestruind en was het volgende tegengekomen.
    https://www.woutbouman.nl/blog/931/ford-focus-iii-mk2-motor-slaat-niet-af
    Dit ook verteld aan de dealer maar die reageerde wat lauw.
    Wel heb ik af en toe dat ik de auto niet kan starten omdat de auto de sleutel niet herkent. Dan stap ik maar weer uit, sluit de deuren, stap daarna weer in en opnieuw proberen. Soms een enkele keer herhalen en dan werkt het weer. Beetje vervelende storing en maakt het altijd wat spannend.
    Al een paar keer de batterij in de sleutel vervangen. Heb wel de indruk dat met een verse dure batterij van een goed merk de storing iets langer wegblijft. Start/stop werkt meestal niet, soms wel. Volgende maand is de Focus toe aan zijn jaarbeurt. Misschien toch tijd voor een verse accu. Is dan ook bijna 6 jaar oud en het tellertje gaat richting de ton.
     

Deel Deze Pagina