1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 2 - Automatic locking by speed via FORScan

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door WoC, 13 mei 2018.

  1. #1 WoC, 13 mei 2018
    Laatst bewerkt: 13 mei 2018
    Het is al eerder voorbij gekomen hoe 'automatic locking by speed' zelf is in te stellen, maar de informatie zit verborgen in diverse topics. Ook is vaak te lezen dat het programma FoCCCus niet helemaal goed werkt met de Focus 3 fase 2. Recentelijk heb ik een (aangepaste) ELM327 interface aangeschaft en heb ik op dit forum en andere fora informatie verzameld en de wijziging vanmiddag succesvol doorgevoerd. Onderstaand dan ook een uitgebreide handleiding voor wie dit ook zelf wil proberen.

    LET OP! Uitlezen en aanpassen van de voertuigsoftware kan risico's met zich meebrengen en in het ergste geval modules en daarmee je auto onbruikbaar maken. Uitvoeren van deze handelingen is geheel op eigen risico!

    De ELM327 interface
    Het makkelijkste is een 'aangepaste' ELM327 interface met een schakelaar waardoor gewisseld kan worden tussen HS CAN en MS CAN. Een interface zonder schakelaar kan enkel de HS of MS CAN instellingen aanpassen. De duurdere ELS27 interface heeft het voordeel dat hij automatisch schakelt tussen HS en MS en dat hij hogere snelheden aankan. Dat maakt die interface geschikt voor bijvoorbeeld het bijwerken van firmware. Voor enkele configuratie aanpassingen volstaat de goedkopere ELM327.
    Op basis van de ervaringen van anderen blijkt dat een interface met FTDI chipset voor de minste driverproblemen zorgt. Voor het progammeren is het uit oogpunt van stabiliteit aan te raden een USB variant te nemen en niet een Bluetooth variant. Zelf heb ik deze USB variant gekocht voor circa €11,- en die werkt tot dusver prima.

    De software
    Omdat ik las dat FoCCCus niet altijd lekker werkt op een Focus 3 fase 2 ben ik gegaan voor FORScan en dan de laatste versie, op dit moment 2.3.14 beta.
    Voor het maken van aanpassingen in de instellingen is een (gratis) extended license nodig. Schrijf je daarvoor eerst in op het forum. Het kan even duren voordat een administrator dit akkoord bevonden heeft. Daarna kun je hier een extended license aanmaken. Deze is twee maanden geldig. Deze procedure is hier uitgebreid en duidelijk uitgelegd.

    Stap 1: Verbinding maken en (optioneel) DTC codes bekijken en resetten
    Zorg dat de interfacekabel door Windows en FORScan herkend wordt voordat je hem in de auto gebruikt.
    Sluit daarna de interface aan op de OBD poort van de auto en op USB poort van je laptop en maak verbinding. Lees goed welke vragen FORScan stelt, het zit duidelijk in elkaar.
    Een niet verplichte maar wel handige stap is om eerst te kijken naar de DTC codes (Diagnostic Trouble Code). Je ziet daarmee welke eventuele foutmeldingen er in de verschillende modules aanwezig zijn voordat je zelf wijzigingen doorvoert. Je kunt de codes opslaan in een tekst bestand en de meldingen middels een reset verwijderen. Het gaat te ver voor dit topic om de betekenis van de DTC codes te bespreken.
    01 DTC.png

    Stap 2: BCM module openen
    Kies aan de linkerkant voor het chip-icoon 'Configuration and Programming' en dan rechts voor 'BCMii Central configuration (Main)'. Druk onderaan op de 'play' knop zodat deze module geopend wordt.
    02 BCM.png
    Als dit de eerste keer is dat je FORScan gebruikt krijg je de melding dat de Secondary Boot Loader niet gevonden is. Die kan je ter plekke downloaden (enkele KB). Als je geen internet verbinding hebt, dan kun je het bestand hier downloaden door op de weergegeven naam te zoeken.
    03 SBL not found.png
    Het kan een paar minuten duren voordat hij alle blocks geladen heeft, wacht rustig af. Bij mij ging dit gepaard met knipperende lampjes en diverse geluiden. Er verschijnt uiteindelijk in het tabblad 'Central configuration (Main)' een behoorlijke lijst met allerlei mogelijke waarden.

    Stap 3: Wijziging aanbrengen
    Sla voor de zekerheid eerst de huidige configuratie op door op het knopje 'Save' onderaan te klikken. Dit is een CCT bestand en kan in geval van problemen dmv het 'Load' knopje weer ingeladen worden.
    Zoek dan de waarde 'Automatic locking by speed'. Als het goed is staat die op de waarde 'Without automatic locking'. Druk op het knopje 'Edit selected' om dit te wijzigen naar '02 - Automatic Locking'.
    Het was bij mij noodzakelijk om de 'Mode' eerst van 'Normal' naar 'Engineering 1' te veranderen omdat hij anders de instelling niet wilde aanpassen.
    05 changing.png
    Druk dan op 'ok' en volg de aanwijzingen van FORScan weer op (o.a. een bevestiging en contact uit en aanzetten).

    Stap 4: DTC codes nazien en resetten
    Bekijk of er nieuwe DTC codes zijn en reset deze indien nodig. Meestal gaat het om communicatiefouten tussen modules.

    Instelling wijzigen zonder FORScan
    Als het goed is, dan werkt de instelling direct. Het is in ieder geval nu mogelijk geworden om de instelling ook zonder FORScan te wijzigen:
    • stap in de auto, sluit de deur
    • zet de auto op contact
    • druk 3x op de ontgrendel knop
    • zet de auto van contact af
    • druk 3x op de ontgrendel knop
    • zet de auto op contact (je hoort een korte toeter, de auto staat in programming mode)
    • druk 1x op unlock en direct daarna 1x op lock.
    • als je 1x een toeter hoort, dan is de functie uitgeschakeld
    • als je 2x een toeter hoort, dan is de functie ingeschakeld
    • zet de auto van contact af (he hoort een korte toeter, de auto is uit programming mode)
     
    gerardTDCI, jeroenbreuer, jaapd en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina