1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 fase 2 koelvin doet het niet

Discussie in 'Electronica' gestart door Willem070, 29 sep 2020.

  1. Beste forumvrienden, ik heb een probleem met mijn focus.
    Dit weekend zat ik in de Mc drive heeeeeel lang te wachten met stationair draaiende motor toen er na zeker een half uur stilstaan een beetje rook vanonder me motorkap kwam.
    De rook kwam uit de buurt van de koelvloeistofreservoir.
    Ik kreeg verder geen rode lampjes of meldingen in de auto, de temperatuurmeter bleef al die tijd keurig in het midden staan.
    Ik heb de auto daarna geparkeerd, motor uitgezet en zag dat er koelvloeistof aan het borrelen was in het bakje en dat het er onder me draaidop uitkwam, ik zag ook dat de koelvin helemaal niet aansloeg.
    Ik heb overigens maar 1 enkele grote koelvin voor mijn radiateur die ook voor mijn airco bestemd is.
    Nadat ik de auto heb laten afkoelen ben ik weer de snelweg opgegaan richting huis en de auto reed gewoon normaal, hij hield niet in, er waren geen lampjes die branden en de temperatuurmeter bleef gewoon in het midden, ik heb de airco aangezet en hoorde nadat ik vlakbij het stoplicht was dat de koelvin wel aansloeg.
    Ik heb de auto gisteren bij een garage gebracht (geen ford dealer) vlakbij mijn werk, en die man zei dat het waarschijnlijk de stekker is die vastzit aan de koelvin en dat ik er een compleet nieuwe koelvin op moet zetten, aangezien die stekkerboom vastzit aan je koelvin.
    Hebben hier meer mensen ooit last van gehad dat de koelvin niet meer aansloeg met bijbehorende oplossingen. Alvast bedankt voor het meedenken.

    Groeten Willem
     
  2. @Willem070 ik heb bij mijn Focus pas de koeler en thermostaathuis vervangen. Mij viel het op dat het vreselijk lang duurt eer de koelventilatoren aansloegen, en dan ook maar even. Heeft die beste man nog wat gecontroleerd of "dacht" hij dat het "waarschijnlijk" de stekker van de koelfan is??
     
  3. Wat ik heb begrepen van de monteur dacht hij dat er iets was doorgebrand bij de stekker van de koelvin en dat die daarom niet aangaat, de koelvin krijgt via de airco een andere signaal binnen (andere stekker) maar aangezien dit bijna niet voorkomt dat de complete koelvin vervangen moet worden dacht ik laat ik eerst maar eens dit forum raadplegen.
    Temperatuursensor of thermostaat lijken mij niet het probleem aangezien ik verder geen oplopende temperaturen of dergelijke heb.
     
  4. Dat denken van heb ik geen hoge pet van op. Heeft hij gecontroleerd of de thermoschakelaar inschakeld/danwel signaal geeft?Geforceerde koeling is bij normale temperaturen en rijomstandigheden ook niet nodig. In stadsverkeer, filerijden, en geruime tijd stilstaan met stationair draaiende motor kan het voorkomen dat de ventilator moet bijspringen. Als de ventilator bij airco inschakelen wel werkt zie ik het probleem niet in de ventilator zelf zitten. Dan erbij moet je toch kunnen zien of er een stekkerverbinding uitgefakkeld is?? Kwestie van bekijken hoe de toestand is. En de motor warm laten draaien en kijken of er daadwerkelijk signaal komt van het thermocontact. Om kort te gaan, eerst zaken uitsluiten alvorens onderdelen te vervangen.
     
  5. Ja je heb helemaal gelijk, daarom vond ik het al vreemd om een compleet nieuwe koelvin te moeten bestellen.
    Ik heb die monteur nog een keer gebeld en blijkbaar heb ik hem de eerste keer niet goed begrepen, hij zegt als je voor de auto staat met de motorkap open, dan is er rechtsonderin een weerstand die vastzit aan de stekkerboom tussen koelvin en radiateur, dat die weerstand is doorgebrand.
    Ik heb verder op internet gekeken naar een betreffende weerstand voor mijn focus, maar ik kon alleen maar weerstanden vinden voor de kachel interieur binnen in de auto.
     
  6. Ik zou nog ff bij een andere garage langsgaan.
     
  7. Kijk, daar word het verhaal al iets duidelijker van. Maar heeft hij metingen verricht om tot deze diagnose te komen? Zo'n weerstand is door te meten. Ik bedoel, ergens moet ie toch tot die conclusie zijn gekomen. Bij mijn Focus is die weerstand gewoon los te vervangen, zit gewoon, met een stekker erop, in het ventilatorhuis gemonteerd. (let wel, ik heb wel dubbele ventilatoren). Ik kan me niet voorstellen dat dit bij een enkele heel anders is. Maar dan nog is het me niet duidelijk hoe hij de diagnose heeft gesteld....
     
  8. Bedankt Hendrik voor het meedenken, ja naar mijn weten heeft hij het doorgemeten en is toen blijkbaar tot de conclusie gekomen dat die doorgebrand was.
    Maar hij dacht dus verder dat die weerstand niet los te krijgen is maar vastzit aan je koelvin, ik vond dat een beetje vreemd daarom dacht ik laat ik de mensen hier om hulp vragen. Je zegt dat je bij die van jouw de weerstand los te vervangen is, zou je misschien voor mij kunnen kijken of je een link kan vinden waar ik het kan bestellen?
    Ik heb overal op internet geprobeerd te zoeken maar ik kan alleen weerstanden vinden voor de kachelinterieur. Mijn kenteken is 10-PJ-ZL ik heb dus 1 enkele koelvin voor de radiateur.
    Alvast bedankt

    Groeten Willem
     
  9. Ik kijk even voor je of ik wat vinden kan, word vervolgd.
     
  10. @Willem070 ik heb wat gevonden op www.grandado.com. Cooling fan control, onderdeelnummer F5RZ-8L603-AC, prijs;11,29 Euro. Ik kan deze niet op kenteken selecteren, maar er staan afbeeldingen bij van de weerstand alsmede de originele onderdeelnummer. Kwestie van controleren en vergelijken of het de juiste is en overeenkomt met elkaar.
     
  11. Top dankje Hendrik ik ga het bestellen, ik heb ook dit filmpje gevonden, volgens mij is dit ook de oplossing. Ik laat nog van me horen.

    Gr. Willem
     
  12. Nu ik trouwens weet waar ik naar op zoek ben heb ik ook de Ford dealer geïnformeerd naar dit betreffende weerstand.
    Ze hebben het kunnen vinden, het heeft finisnummer 6878445 en het kost bij hun €95,90 incl. btw..... lol
     
  13. Voordat je dingen gaat vervangen, probeer het probleem eerst een te reproduceren en let daarbij op wat de daadwerkelijke temperatuur is (bv met infrarood thermometer) en wat de waardes zijn die de auto aangeeft (via diagnosemenu of met obd scanner)
    Als er maar 1 stekker of aansluiting op de ventilator zit en de ventilator gaat wel draaien bij ingeschakelde airco dan is de ventilator niet kapot he...
     
  14. @Hollender, in het eerste bericht van @Willem070 staat geschreven dat bij inschakelen van de airco, de ventilator wel werkt. Tevens is door de werkplaats, naar post van @Willem070, de weerstand doorgemeten en defect gebleken, aldus de werkplaatsman. De ventilator is ook niet defect, maar de weerstand, en het ging er even om of deze compleet met ventilatorhuis moet worden vervangen, en dat is dus niet aan de orde, wat volgens de werkplaatsman wel het geval zou zijn. Maar ik ben met je eens dat een keer vaker kijken geen kwaad kan....zie ook mijn eerdere reacties in deze.
     
  15. Zo zeg, dat scheelt nogal wat....
     
  16. Ik heb de weerstand inmiddels besteld voor maar €11,- incl. verzenden. Het komt uit China dus het zal wel een paar weken duren voordat het binnenkomt, in de tussentijd proberen de motor niet heel lang stationair warm te laten draaien. Mocht de motor toch te heet worden (zoals bijvoorbeeld in de file) dan kan ik nog de airco aanzetten want dan gaat de koelvin wel blazen en zal de motor iets afkoelen.
    Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.

    Groeten Willem
     
  17. Voor 85 euro verschil is even wachten niet zo erg @Willem070. Zal vast goedkomen
     
  18. Hier een laatste update omtrent de koelventilator weerstand, deze is vorige week binnen gekomen uit China en ik ben er gelijk mee aan de slag gegaan. Aangezien de weestand zich rechtsonderin bevindt is het makkelijker om het onderaan de auto te vervangen. De oude weerstand van mij was helemaal doorgebrand maar ik zag ook dat de 2 draden met stekkers op de oude weerstand waren gesoldeerd. Op de nieuwe weerstand kon je wel een stekker erop klikken, dus ben ik bij een plaatselijke sloperij gaan kijken of ik een stekker kon vinden en die heb ik inderdaad bij een focus kunnen wegknippen. Ik heb toen bij mijn focus de 2 draden van de oude weerstand weggeknipt en die heb ik dmv soldeerkrimpkous aan de stekker van de sloopauto vastgemaakt. Verder de stekker vastgeklikt aan de nieuwe weerstand en weer vastgezet aan de koelventilator, ik heb daarna de motor warm gereden en heb hem geparkeerd en stationair laten draaien met de motorkap open om te kijken of de koelvin het zou doen. Na een hele tijd wachten ging de koelventilator gelukkig weer draaien.
    Iedereen en voornamelijk Hendrikje bedankt voor het meedenken.

    Groeten Willem
     
    M.Blaak, Hendrikje, De Baat en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Super dat je terugkoppelt @Willem070 :thumbup: hier hebben anderen die dit probleem krijgen ook wat aan.
     
  20. Geen dank hoor @Willem070, mooi dat het allemaal weer werkt. Het duurt inderdaad lang voordat de ventilator aanspringt, ook bij mijn Focus. Dank voor de feedback zoals @Patman al zei.
     
    Patman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina