1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1.8 TDCi schokt tijdens versnellen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Niels van Gurp, 2 aug 2018.

  1. #1 Niels van Gurp, 2 aug 2018
    Laatst bewerkt: 2 aug 2018
    Goedenavond,

    ik ben nieuw hier, heb sinds een maand of twee een Ford Focus 1.8 TDCi uit 2008 met +- 250.000 op de klok. Al wat rond gekeken op het forum; kon zo snel nog niet hetzelfde probleem vinden, dus bij deze:

    Auto een tijd geleden aangeschaft wegens in de soep lopen vorige wagen. Proefrit mee gereden, alles leek dik in orde op een wat schurend koppelingspedaal na (lijkt een nieuw veertje of wat WD40 nodig te hebben).

    Sinds twee weken geleden reeds twee keer op de snelweg dat de motor in storing gaat, ESP lamp begint te branden. Geen aandrijving meer, motor blijft wel lopen maar zeer onregelmatig. Na de auto een keer uit te hebben gezet en weer gestart, je raad het al, niks aan de hand. Twee keer gebeurd, auto naar de Ford garage gebracht welke mij adviseerde om de teller unit te laten reviseren (had dit recent nog met een andere auto meegemaakt). Reeds via de garage laten doen bij ACtronics in Almelo. Zij hebben aangegeven dat ze toch wat fouten hebben gevonden wat past bij mijn klachten en de hele unit dus gereviseerd. Krijg de storing er niet meer in nu.

    Nu lijkt het alleen nog niet opgelost: sinds de teller revisie last van schokken in de motor/aandrijving op de snelweg. Gebeurt alleen wanneer ik een tijdje een regelmatig toerental (+- 2000 rpm) rijd in de 5e versnelling zo rond de 110/120 km/uur. Wil ik dan versnellen, een of twee hele zware schokken in de auto (echt zware klappen) waarna de auto netjes verder versnelt. Voor de teller revisie ging de auto in motor storing na deze zware schokken, dat gebeurt nu niet meer. Kan alleen niet zeggen dat het heel comfortabel rijd en ik toch telkens het idee krijg dat de auto weer in motor storing schiet (geen fijn gevoel op de overvolle A1).

    Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Lees hier en daar wat over de vacuĆ¼mregeling van de turbo, de EGR-klep of de injectoren.

    Heb inmiddels een uitlees kit besteld, die ik tijdens de rit gegevens wil laten opslaan in de hoop dat ik hier wat wijzer uit wordt, deze is nog niet binnen.

    Het is een heel verhaal, maar denk dat ik het zo duidelijk uitgelegd heb. Rijd er elke dag ongeveer 200 km mee, wil dus wel graag weten wat er aan de hand is.
     
  2. Heeft de garage hem uitgelezen?

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  3. Garage vertelde me dat uitlezen geen zin had omdat het aan de teller unit lag. Daarna niet meer uitgelezen, maar ik zie zelf ook geen gekke dingen op het dashboard en in het scherm (gaan geen lampjes o.i.d. branden). Even opnieuw uitlezen zou misschien geen kwaad kunnen, ga ik morgen even doen.
     
  4. Auto uitgelezen, geeft geen foutcodes. Vandaag een keer in de 3e versnelling lichte schokken gehad, lijkt te gebeuren wanneer ik ongeveer 2000 toeren rijd voor een bepaalde tijd, ongeacht snelheid of versnelling.

    Iemand enig idee?
     
  5. Heb zelf ondervonden dat je fouten kunt hebben zonder dat er lampjes branden. Ben geen expert maar zou t in brandstof toevoer zoeken

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  6. als het esp lampje gaat branden dan zou er ook een storing moeten zijn. echter de auto doet elke keer een zelfscan/test. wanneer probleem dan weg is, zal de wagen ook de storing verwijderen.
    ik weet dat er problemen zijn met teller unit, maar lijkt me sterk dat deze klacht hierdoor kan komen. maar ken helaas niet alle schema's dus kan zijn dat deel ervan over de instrumentenpaneel gaan.

    als ik lees dat je geen aandrijving hebt dan ga ik er van uit dat je een automaat hebt. mogelijk door de esp storing werd uit veiligheid de aandrijving geweigerd.
    het zou kunnen dat na een deellast (constante snelheid) je volgas geeft de brandstofdruk niet goed stijgt.
    Als je zelf in staat bent om gegevens via de obd uit te lezen, zou ik zeggen sla diverse metingen op in grafiek na deellast en dan volgas geven. via de grafiek kun je beter conclusie trekken waar en wat er verkeerd gaat.
     
  7. Bedankt voor jullie reacties. Heb een tijdje niks laten horen; vakanties en heb er ook meerdere weken geen last meer van gehad. Auto is overigens handgeschakeld.

    Metingen gedaan onderweg en hier weinig rare informatie uit kunnen halen. Nu is het sinds een paar dagen weer erger geworden, gebeurt ook in het stadsverkeer (niet zo ernstig als op de snelweg). Auto ook flink doorgetrokken naar 170 kmu, lijkt dan ook erg veel rook/roet uit de uitlaat te komen.

    Sta echt voor een raadsel, kan ook niet zeggen dat het comfortabel rijd.

    Hoop dat iemand me er mee kan helpen.
     
  8. Jouw probleem is erg herkenbaar.
    Sinds een maandje heb ik een focus 2.1 1.8 TDCi en had in het begin dezelfde klachten.
    Bij gas geven flink wat zwarte rook uit de uitlaat en af en toe het rode lampje met de melding "motorstoring systeem" (of iets in die richting).
    Uiteindelijk bleek het de luchtslang naar de EGR klep te zijn (die kromme bocht) waar aan de onderkant een kleine lekkage in zat.

    Ik had de slang er af gehaald en zorgvuldig onderzocht doormiddel van knijpen, waarna er een kleine snee zichtbaar werd.
    In de eerste instantie heb ik deze afgetaped, maar na 1000 km kwam het probleem weer vrolijk naar voren met een soort van gierend geluid.

    Blijkbaar staat er veel druk op deze slang want het tape raakte ook lek.
    Inmiddels heb ik de boel afgekit en provisorisch gerepareerd, maar er moet echt een nieuwe bocht op. (als iemand een tip heeft waar deze te verkrijgen)

    By the way, ik ben geen automonteur of iets in die richting, maar met wat logisch nadenken en zoeken heb ik het bij mij op weten te lossen.
    Dus misschien heb je iets aan deze tip.
     
  9. Turboslang lekkage kan inderdaad zoiets ook veroorzaken. Die bocht kun je bij de dealer alleen met het stuk recgte buis krijgen. Vervangen is niet zo heel lastig, waarschijnlijk wel een klusje waar je heel vieze vingers van krijgt :P
     
  10. Die vieze vingers horen er bij. :)
    Wat ik alleen niet begrijp is waarom Ford ook gelijk een recht stuk pijp wil meeleveren. De set kost bij elkaar iets van 85 euro maar dat rechte stuk zal nooit vervangen worden.
    Zit er misschien een gedachte achter, behalve toch nog iets verdienen op de bocht?
     
  11. Bij toeval, lijkt jouw probleem ook het mijne te zijn.
    Paar weken terug eerst brandstoffilter maar eens vervangen; deze was voor 75% zwart dus geen overbodige luxe. Loste het niet op.

    Had vorige week ineens geen koelvloeistof meer, liep zo onder de auto uit. Toevallig ook de desbetreffende bocht eraf gehad zodat ik er wat meer van kon zien (wist nog niet waar het probleem zat); direct even doek erdoor gehaald. Bleek mijn waterpomp kapot; laten vervangen door de Ford garage. Echter hierna eigenlijk geen last meer gehad van het schokken (misschien even nieuwe bocht erop en dan is het helemaal over). Kon het probleem wel eens oplossen, bedankt voor de tip!

    Sindsdien 'fluit' de auto wel bij stevig optrekken (vooral 4e, 5e versnelling). Wellicht iets van turbodruk dat ontsnapt?
     
  12. Dan zou ik die 85 euro ook maar investeren in een nieuwe turboslang met stalen pijp.
    Het vervangen duurt ongeveer 5 minuten en als de slang er af is dan kun je ook gelijk even kijken of je turbo ingang niet aan het verstoppen is.. Bij mij zat er een hele berg stof-achtige grijze zooi in.
     

Deel Deze Pagina