1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fluitend geluid 1.6 TDCI Econetic

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bjauto, 25 nov 2017.

  1. Het motorblok van mijn :focus3: 3.1 met een 1.6 TDCI Econetic 105pk uit 2012 maakt een fluitend geluid bij bepaalde toerentallen.

    Filmpje gemaakt: https://photos.app.goo.gl/1fBGGLVZU6d3ntGa2. Tjilpend geluid duidelijk te horen tussen 14 - 17 seconden en later nog eens.

    Hij doet dit af en toe gedurende meerdere kms en minuten, en dan meerdere kms en minuten helemaal niet, en soms ook 50 km niet. Bij zowel koud (rond vriespunt) als mild (ron 13°C) weer.


    - KM-stand: 96000
    - Multiriem is 2 weken geleden vervangen
    - Toerentallen waarbij het geluid te horen is: 1500 en 3000 rpm

    Heeft iemand een idee wat dit is?
    - Spanrol van de multiriem?
    - Waterpomp (zit deze bij de diesel aan de multiriem?)
    - Dynamo?
     
  2. Hoor wel na x seconden iets wat lijkt op een rolletje. [emoji848]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  3. Volgens mij hoor ik inderdaad een rolletje, maar dan wel het hele filmpje. Rond de 15 seconden is het geluid alleen sterker.
     
  4. #4 jeroenbreuer, 25 nov 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2017
    Verhaal uit de oude doos...
    Heb in het verleden een Saab 9-3 Turbo gehad.
    Na een reparatie aan de turbo was deze auto als herboren. Nadeel omdat alles soepel was draaiende alles wat verbonden was aan de ‘oude’ multi riem stuk. In mijn geval liep de waterpomp en een spanrol stuk. Na een rip uit mijn lijf was het pas goed.

    Wil niet zeggen dat het bij jouw auto ook gaat gebeuren maar ik kan me voorstellen dat een combinatie van nieuwe en oude onderdelen dat je gaat horen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  5. Extra info: de multiriem is 2 weken geleden vervangen n.a.v. hetzelfde getjilp (net 3 dagen binnen de garantietermijn). Bij de garage was het getjilp natuurlijk niet aanwezig, maar omdat de riem er wel iets bruinig uitzag en kleine haarscheurtjes vertoonde, is deze vervangen.

    Waarschijnlijk ook omdat deze goedkoop is en eenvoudig te vervangen is. Heeft helaas niet geholpen.
     
  6. #6 jeroenbreuer, 25 nov 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2017
    [​IMG]

    Je komt er ook niet makkelijk bij.

    Zover ik kan zien zit er alleen op spanner een rol die vervangen kan worden.

    Als het je airco pomp is.. misschien kan het help om het airco systeem op nieuw te laten vullen.

    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  7. Als het van de riem komt zal je 9 van de 10 keer ook de spanner moeten vervangen, als die niet goed meer is zal de riem gaan slippen
     
  8. Bij een auto die ouder is en meer kilometers zou ik zeggen dat je gelijk hebt.
    Maar zo snel al? Het kan, maar lijkt me snel.

    De focus I kon ook zo’n jankerd zijn met koud, nat weer.
    Vaak was een multiriem alleen wel afdoende. Kwam het na verloop van tijd (een hoop kilometers verder) terug verving ik de looprol

    Spanner is op den duur wel vervangen omdat ie niks meer deed.

    Laat ze de riem er eens afpakken en dan de looprollen controleren op speling of piepende geluiden. En voor de zekerheid toch de werking van de spanner.
     
  9. Vrij simpele test is zware verbruikers aanzetten, zoals de voorruitverwarming en achteruitverwarming.
     
  10. Of ie dan begint te fluiten bedoel je?

    Bij mijn MKI zat de spanner gewoon vast, maar floot niet. En 1 vd looprollen vertoonde geen speling met de riem eromheen, wel nadat de riem eraf was gehaald.
     
  11. Vandaag is de auto bij de garage geweest en de spanrol van de multiriem is vervangen.

    De heenweg was de tjilp goed te horen, de terugweg naar huis (40 km) niet. Ik houd het de komende tijd in de gaten.
     
  12. Na 3 weken is de tjilp terug van weggeweest. Het vervangen van de multiriem en spanner heeft helaas niet het gewenste effect gehad.

    Wellicht dat het iets in de distributietrein is?
     


  13. Grrrr... balen. Maar om nu al de riem vervangen? Als je de kap weg haalt misschien kan je iets zien aan de staat van de riem.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  14. Gisteren opnieuw bij de (universele) garage geweest waar ik de auto heb gekocht. Onderweg daar naar toe was het getjilp weer te horen, alleen de hele dag bij hen niet... Ook de terugweg (± 40 km) niet te horen. Nu afgesproken dat wanneer het weer voorkomt ik naar een Ford-dealer ga om een diagnose te laten stellen.

    De garage heeft genoemd evt. de distributieriem-trein te checken, maar het getjilp is zo fel (hoge fluittonen) dat het volgens mij van buiten het blok komt. Dan blijven de airco-pomp en dynamo over toch?

    Jeroen: Wat zou nieuw vulmiddel doen? Wordt de pomp dan beter gesmeerd?

    Het rare blijft voor mij dat hij het af en toe wel en af en toe niet doet. En als hij het even doet kan het ook zijn dat het weer weggaat. En ik heb het nog niet bij een koude motor gehoord, altijd pas na enige tijd dan wel kilometers.
     
  15. Is wel het meest logisch. Ik gebruik gewoon boerenverstand hoor. Dus dingen uitsluiten. Is er enig verschil als de airco aan/uit is?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  16. Airco aan/uit geeft geen verschil. Ik heb hem de meeste tijd uit staan.

    Ook achterruit- en voorruitverwarming aan/uit (om energieslurpers aan/uit te zetten zoals [MENTION=317]kolere[/MENTION] voorstelde) geeft geen verschil.
     
  17. Hmmm dan is een airco servicebeurtje de goedkoopste gok. Is er bij die garage niet een handige monteur die een versleten lager herkend? (Welke dan ook) Door er een grote schroevendraaier tegen aan te houden en te luisteren.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  18. Wellicht een idee? In de vrij zetten en toeren maken. Kijken of je het dan ook hoort. Is dat niet zo? dan is mijn ervaring van een fluitend geluid de turbo. Zeker bij de 1.6

    Kortom, als je het geluid niet hoort bij een stilstaande auto waarmee je toeren maakt, dan kun er stilletjes vanuit gaan dat het iets is wat mee draait zodra de auto rijdt. Turbo, of iets met de wielen.
     
  19. #19 bjauto, 21 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2017
    Dank voor je reactie. Op het filmpje is het misschien niet goed zichtbaar: ik heb deze op een parkeerplaats met openstaande motorkap gemaakt (stilstaande auto).

    Turbo of wielen zijn uitgesloten. Het komt uit de buurt van de multiriem en daaraan gekoppelde dingen.
     
  20. Probeer maar eens een klein beetje kuipolie te spuiten op de looprol. Spanrol is veelal het probleem niet. Ik heb in het verleden een focus gehad waarbij ik iedere 3 maanden de looprol moest vervangen. Dat hele ding kost iets van 13 euro ofzo. Mag niet veel voorstellen. klusje van 10 minuten is het klaar. Ik heb er toen mee leren leven dat ik iedere 3 maanden 13 euro onderhoud had.:lol:
     

Deel Deze Pagina