1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Flucturend stationair en noodloop (Duratec 1.8L benzine)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door namaak-focus, 9 mei 2018.

  1. Na mijn voorstel ronde had ik mijn motor probleempjes al aangekondigd. Ik heb een Volvo S40 1.8L benzine die technisch identiek is aan de Focus en Focus C-max met 1.8L benzine motor. Vandaar ook mijn vraag hier op het forum omdat er véél meer fords zijn in nederland dan volvo's met deze motorvariant.

    het volgende probleem doet zich voor:
    - Koel vloeistof temperatuur tussen de 68-75C (kan ook thermostaat zijn, maar wellicht toch van toepassing)
    - fluctuerend toerental wanneer ik rijdend de koppeling intrap of in z'n vrij zet (tussen 200-1000rpm stuiteren). Zodra ik tot stilstand kom draait de motor netjes stationair op 720 rpm.
    - soms slecht aanslaan van de motor bij het starten. vooral bij warme motor (na een langere rit) 2-3 seconden moet de startmotor soms draaien voor de motor aanslaat
    - gister voor het eerst in noodloop gegaan op de snelweg ('reduced engine performance' melding)

    verhaal achter het noodloop incident gister. Ik reed een tunnel in op cruisecontrol (90 km/h). De auto accelereert naar +- 95km/h door de vrije uitloop. Onder in de tunnel besluit ik de cruise control er af te halen. Dit doe ik, ik geef vervolgens rustig gas. Vrijwel direct schiet de auto in noodloop. Aangezien ik onderaan in de tunnel zat (coentunnel) en nog een heel stuk omhoog moest, was dit een vrij gevaarlijke situatie aangezien ik uiteindelijk met +- 50km/h de tunnel uit kwam terwijl de toegestane snelheid 100 is. Snel zette ik de auto langs de kant. Op dat moment draaide de motor super onregelmatig en trilde wat meer dan anders. Stationair draaide deze rond 1500 toeren. Ik zette de motor uit om schade te voorkomen. Daarna pak ik mijn OBD scanner die ik toevallig bij me had uit de kofferbak. Ik sluit deze aan en de auto geeft GEEN foutcodes. Helemaal niets. Vervolgens start ik de auto weer en de motor start gewoon op zoals normaal en ik ben vervolgens zonder enig probleem weer naar huis gereden.

    Omdat de auto geen foutcodes geeft heeft de garage gezegd er niets aan te kunnen doen en dat ze zelf ook geen enkel idee hebben wat het kon veroorzaken. Toch denk ik dat de bovengenoemde problemen met elkaar te maken hebben, dus ik hoor graag of er hier mensen zijn met de zelfde problemen en hoe ze dit op gelost hebben.

    filmpje van het fluctuerende toerental en slecht starten.
     
  2. Dat laatste in filmpje is dat met koppeling ingetrapt. Ivm het lijkt dat je naar voren rolt.
    Meest eenvoudige is denk gasklep reinigen. Dit kan tijdelijk wel stationaair op 1500rpm leggen. Dit stelt zich in 500 a 1000km wel bij.

    Beste is eobd tester in auto leggen en wanneer in noodloop is. Met lopende motor uitlezen. Anders wis je de storing direct.

    Zijn en zien je bougies er nog goed uit. Niet dat je kunt zien dat er iets mee mis is. Hoe is de compressie. Wanneer heeft laatst een beurt gehad. Is probleem te veroorzaken op eenvoudige manier. Kun je met kabelboom gewoon bewegen zonder probleem.

    Wat is er eigenlijk allemaal gezocht/gevonden. En wat is er al vervangen.
     
  3. laatste beurt is 2 maanden geleden gedaan. bougies zijn 8.000km geleden vervangen + een nieuwe ECM reload volgens het onderhoudsboekje.

    de gasklep heb ik eerder schoongemaakt. Dit verminderde het toerental probleem wel wat, maar kwam vrij snel weer terug. Toen heb ik de gasklep nogmaals schoongemaakt, maar zonder resultaat. Deze is dus schoon.
     
  4. Nu ik filmpje met geluid heb kunnen horen, op werk ging dat niet. Lijkt wel iets van krukassensor. Bedoel hoor niet echt iets geks. Van overslaan of pruttelen.


    Hie vaak doet dit probleem zich voor
     

Deel Deze Pagina