1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 305pk Flapperend geluid RS mk2

Discussie in 'Performance' gestart door Romlau, 5 sep 2022.

  1. #1 Romlau, 5 sep 2022
    Laatst bewerkt: 6 sep 2022
    Dag allen,

    Ik zit met een vermogensprobleempje. Momenteel zou ik met mijn huidige setup ruim 400 pk moeten halen.
    Bij acceleratie waarbij er druk wordt opgebouwd hoor ik een soort van "flapperend geluid". (denk in de richting van het geluid van een toeterende olifant - pff... ik ga stuk hier!!! :lol: ) Bij vol gas als de ESP uit staat, lijkt het systeem herhaaldelijk in te grijpen net alsof hij dat doet als de ESP aan staat. Tot voor kort deed alles nog goed.

    Hierbij heb ik een aantal vragen/opmerkingen:

    Tot welk vermogen zou de standaard brandstofpomp het aankunnen? Kan het hier aan liggen?
    Kan het zijn dat de recirculation valve hier een sterkere veer nodig heeft? Ik heb een ge-upgrade versie, maar geen extra veren. Ik denk het wel, want ik zou 1,4 bar moeten halen (Bluefin stage 3)
    Volgens mij heb ik geen lek in het buizensysteem en de intercooler.
    Nieuwe bougies zijn onderweg...
    Ik las in een ander topic iets over MAP / MAF sensoren, echter weet ik zo niet meer waar. Kan 1 van deze een veroorzaker zijn?

    Graag zie ik wat ideeën voorbij komen. Anyone?
     
  2. Met bluefin moet je toch ook stage 2 of 1 kunnen laden. Kijken of daar issue ook mee hebt.

    Je hebt over deellast dus als je constante snelheid rijdt zeg bijvoorbeeld 80 of 100kmh constant.

    Turbodruk heb je voorbamelijk bij volgas. Deellast zit het lager. Verbruikt dan ook stukke minder benzine

    Mocht het zo zijn dat je volgas bedoelt ipv deellast, dus maximale turbodruk. Dat je naar 1op2 gaat qua verbruik.
    Flapperend geluid zou je haast idd denken dat corculatieklep open wordt gedouwd.

    Alleen dit is nu een gok, want zonder het geluid te horen is het moeilijk te zeggen
     
  3. Ik had het woord deellast inderdaad niet moeten gebruiken. Ik heb het direct even aangepast bovenin. Excuus voor de verwarring.

    Het gaat dus om flapperend geluid bij drukopbouw bij halfgas en ingrijpen van het systeem bij vol gas.

    Bluefin kent maar 1 tune op de handheld. Er kan maar 1 stage op staan. Uiteraard kan je wel terug naar je originele tune. In beide gevallen heb ik last van het geluid.

    Wellicht dat ik beter, ook al is het prefentief, de recirculation valve kan wisselen. Ik heb namelijk geen idee welke veer er in zit.
     
  4. Half gas is ook deellast eigenlijk. Je hebt stationaair, volgas en deellast.
    Deellast acceleren of constant rijden. Is net wat je zelf gan maakt.

    Ieder geval dus bij volgas inhouden en bij beetje gasgeven om te acceleren dat geluid.

    Als je met orginele tune ook hebt zou het niet kunnen dat veer te slap is. Er is dan iets echt kapot eerder.

    Als je stilstaat en met gas pedaal speelt. Hoor je het dan ook. Dan kan ene onder motorkap luisteren en de andere met gas spelen.
    Als je weet waar het ongeveer vandaan komt weet je sneller wat de oorzaak is
     
  5. Dit had ik al gedaan, maar dan hoor je het niet. Schijnbaar moet je er voor rijden. Liefst naast een (lang) object zoals een schutting of muur zodat het geluid weerkaatst. Dan hoor je het wel goed.

    Ik heb een andere recirculation valve besteld. Levertijd is 2 weken... Dan druk ik meteen de zwaardere veer er in. Wordt vervolgd...
     
  6. Zoals je t geluid beschrijft zou ik eerder denken aan een gescheurde slang aan de drukzijde.Dus na de turbo. Heb bij mijn RS alles standaard. Nog niet meegemaakt maar in t verleden met de vrachtwagen meerdere malen. En met 50ton merk je dat verschil echt wel
    Als je al performanceslangen gebruikt zou dit niet moeten kunnen. Maar zeg nooit dat t niet kan.
     
  7. Het zal wel niet, maar toevallig ook al eens gecontroleerd of de mororafdekking aan de onderkant goed vast zit. Die kan ook gaan flapperen bij hoger snelheden als die los zit en naar beneden kan
     
  8. Deze heb ik keurig opgeborgen in de garage. Ik vind dat er erg veel warmte ontwikkeling is in de motorruimte. Deze wil ik op den duur nog kwijt door er RS motorkap ventilatie in te zetten. Op internet worden er genoeg aangeboden, maar vind maar eens goede.
     
  9. De slang direct aan de turbo vast is inderdaad ook nog verdacht. Voelt ook wat olieachtig en zacht aan. Dit geheel wil ik richting de intercooler ook nog wat dikker uitvoeren.
     
  10. Ik heb de originele software ook nog even geladen. Wat een verschil in vermogen zeg. Het geflapper is niet weg, maar het ingrijpen van het systeem wel. Dit vind ik echter niet gek, want hij gaat dan weer naar de standaard 1,2 bar en heeft er in theorie (nee, nog geen rollenbank gedaan) een dikke 100pk minder door.

    Dan blijft in mijn ogen de hoofdverdachten dan de recirculation valve en de slang aan de drukzijde.
     
  11. Van standaard 1.2 naar (wat jij zegt) 1.4 voor BF st3 levert slechts 20-25 extra pk’s op.

    BF stage 3 zou 1.6bar piek moeten halen.

    400 pk is ook erg optimistisch, je moet eerder denken aan 350-370pk.

    Je hebt geen andere benzinepomp nodig bij BF st3. Wel, minimaal 550c injectoren en decat/sportscat.

    Bij 400pk is een andere pomp raadzaam, OEM zit dan op max.

    Ik zou bij een gerenommeerd bedrijf op de rollenbank laten zetten, kunnen ze AFR en boost ook uitlezen en de oorzaak van je probleem achterhalen. Lijkt me beter dan random maar wat vervangen. We kunnen van alles roepen en het goede antwoord zal er vast tussen zitten.
     
    gerardTDCI en John_mk2_RS vinden dit leuk.
  12. #12 Romlau, 11 sep 2022
    Laatst bewerkt: 11 sep 2022
    Ik zie dat ik er inderdaad 1.4 bar heb neergezet. Ik heb de e-mails met BF nog eens nagekeken en dit moet inderdaad 1.6 bar zijn. Dat haal ik volgens mij niet op de meter. BF i.c.m. de vereiste upgrades zou wel rond de 400 pk moeten doen.

    En 100 pk minder die ik noemde kan ook niet door terug te gaan naar de originele software. De hardware levert natuurlijk ook nog wat pk's.

    Een andere brandstofpomp is inderdaad een goed idee, net als een rollenbank test om te zien wat er aan scheelt.
     

Deel Deze Pagina