Dat schijven en blokken vervangen zo'n inspannend karwei was ben ik vandaag wel achtergekomen. Normaal draai ik mijn handen er niet voor om maar nu was ik echt total loss. Een burn-out hakt er toch wel in! Gelukkig wilde een collega mij helpen met het uitlijnen want daar had ik geen energie meer voor. De remblokken waren aardig op, nog maar 3mm voering zat er op. Remvloeistof leek op koffie zo zwart. Gelukkig nu ververst, ook het circuit van de koppeling. Deze wordt vaak vergeten bij universele garages. Ook motorsteun vervangen, merk gelijk het verschil. Moe maar voldaan! Morgen de originele knipperlichten in de spiegels plaatsen en op de achterklep een zwart Fiësta logo plaatsen.
Gisteren de dynamische knipperlichten uit de spiegels verwijderd en vervangen voor de standaard uitvoering, maar dan van AlieXpress. Prima kwaliteit en pasvorm! Ook de zwarte Fiesta letters op kofferklep geplakt, vind ik toch wat leuker dan helemaal niks. Vanmiddag de lichtschakelaar vervangen voor 1 met standje automatisch, dat vind ik beter werken dan elke keer licht aan en licht uit te doen. En het doet precies wat het moet doen, zodra de motor gestart is gaan de lichten aan. Een goedkope upgrade. Gelukkig ook nog in de juiste kleur, rood.
Alleen bij contact uitzetten en uit de auto stappen is de verlichting al uit, bij mijn Focus blijft deze nog 30 seconden aan staan na de modificatie. Maar dat maakt mij niet uit, het ging mij erom dat ik niet steeds handmatig de verlichting hoef in te schakelen, ik was het namelijk al een aantal keer vergeten.
Van de week kwam ik erachter dat in de koplampen van de Fiesta xenon zit. 1 kant wil telkens niet opstarten. Na demontage blijkt dat de vorige eigenaar braaf een setje xenon in Nederland heeft gekocht wat ook gewoon op AlieXpress te koop is. Is in Nederland sticker met Nederlandse barcode opgeplakt. Dus nu maar bij AlieXpress een nieuw setje gekocht, komt hopelijk volgende week binnen. Vandaag aan de verborgen schade van de auto gewerkt. De luchtgeleidingsplaat onder de voorbumper was behoorlijk beschadigd en de steenslagbeschermstrip ontbrak zelfs compleet! Na montage zie je wel dat de voorschermen en bumper niet goed op elkaar aansluiten, maar daar wordt binnenkort wat aan gedaan. Ik ben wel blij met de aankoop, wat rijdt zo'n Fiesta lekker ondanks de 66pk! De 82pk komt in de toekomst nog wel, heb nu voorlopig even genoeg geld in deze auto gestopt.
Afgelopen maandag een bezoekje gebracht aan Venyard, er stond daar een S-edition. Helaas zat er weinig bruikbaars in. Gelukkig nog wel een goede bestuurdersstoel, in mijn Fiesta was de bekleding versleten en de vulling was ook aardig op. In een groene ex-BAM Fiesta zat gelukkig nog een werkende cd-speler, deze heb ik mooi in mijn Fiesta kunnen zetten, inclusief groter display. Ik dacht slim te zijn om de Bluetooth module ook mee te nemen om deze ook in te bouwen zodat ik de telefoon via de radio kan bedienen. Maar helaas, in mijn Fiesta zit geen kabelboom voor de module en een kabelboom overbouwen zit ik niet op te wachten. En zo wordt de Fiesta stukje bij stukje beter ondanks z'n hoge kmstand van 267.000. Alleen jammer dat sommige mensen moeite hebben met fatsoenlijk onderdelen demonteren, anders had ik nog een leuk stuurtje met cruise control mee kunnen nemen.
Vandaag toch maar een nieuwe einddemper geplaatst, de originele uit 2011 zat er nog onder maar die was aardig krokant geworden. Ook kwam vandaag een AlieXpress zending binnen met leuke lampjes. Persoonlijk vind ik de oranje spiegeling in de lampen niet mooi, daarom zilveren bolletjes geplaatst. Ook de achteruitrijverlichting aangepast naar visueel mooiere led's. Links oude situatie, rechts nieuwe situatie Boven oude situatie, onder nieuwe situatie Vorige week ook nog de parkeersensoren geplaatst die verdwenen waren en de boel aangesloten, werkt aardig maar ik heb toch liever origineel wat op een scherm wordt weergegeven. Maar ja, je kan niet alles hebben.....
Weer een slag kunnen slaan bij Venyard. Ik ging eigenlijk alleen voor een spatbord, maar toen ik de Fiesta opzocht waar ik de radio had uitgehaald, bleek men het dashboard verwijderd te hebben. Dat zorgde er voor dat ik nu eenvoudig de kabelboom van de radio met Bluetooth module kon bekijken. Deze heb ik nu netjes gedemonteerd inclusief microfoon bij plafonnière en de usb/aux kabel voor de middentunnel. Ook de combischakelaar meegenomen met de spraakfunctie voor de radio. Komende dagen inbouwen en kijken of het gaat werken. Ik ben zéér benieuwd! Verder moet ik nog aan plaatwerk komen voor de achterkant, onder achterlicht links is het plaatwerk behoorlijk verkreukeld maar dat was moeilijk te demonteren bij Venyard. En op het werk kost zo'n klein stukje € 285,- Kmstand is ondertussen 270.000 en de auto gaat steeds zuiniger rijden door de lange stukken, verbruik is nu 1:16.
Vandaag vanwege het mooie weer ook maar de Fiesta gewassen. Eerst maar ingespoten met iron remover en daarna met een kleidoek de auto geboend. De spullen hebben hun werk gedaan, lak voelt gladder en auto glimt. Binnenkort de auto in de was zetten maar dat gebeurd na het plaatsen van het andere spatbord. Als het goed is wordt dat volgende week gespoten, meevaller vanwege een schadeklant met auto in dezelfde kleur dus kan mijn spatbord gelijk mee. Ook heb ik de blauwe naafkapjes veranderd in geborsteld aluminium, ik ben niet zo'n fan van die blauwe en het geeft een mooiere look!