1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

FFII 2008 Rood lampje startonderbreker knippert

Discussie in 'Electronica' gestart door Classiccar, 16 nov 2019.

  1. koude dagen komen: en helaas de 2008 FFII wagon start niet. We rijden erg weinig (ritjes van 5 km en dat dan 4x in de week) en daardoor loopt de accu steeds leeg. 1x in de maand wordt er een keer een km of 60 gereden. De alternator werkt volgens mij prima want er brand geen waarschuwingslampje, maar het is simpelweg te kort om echt op te laden. De fiets pakken is geen optie met een baby en een auto vol boodschappen voor de slimmeriken.

    3 vragen:
    Vraag 1:
    Na het aanduwen van de auto bleef het startonderbreker lampje tussen de brandstof en watertemperatuur knipperen. Na een tijdje rijden ging het uit. Heb ik een probleem met de sleutel of kwam dit door de te lege accu.

    Vraag 2:
    Heeft iemand suggesties of een andere (lees zwaardere) accu nut heeft om minder snel startproblemen te hebben?

    Vraag 3:
    Kan het nog een aarde probleem zijn. Ik las over de 2008-2012 focus dat de battery ground niet goed werkt soms door de laklaag. Slecht aarden is slecht starten.

    Alvast bedankt voor het meedenken.
     
  2. Kan zijn dat je probleem hebt door re lage accuspanning.
    Sommige focus mk2 hebben last van slecht contact in instrumentenpaneel

    Eventueel accutest doen, goeie teste zou zeggen laat accu op. Dan goeie half uur tot uur laten laden. Kan door een lange rit mee te maken, dit is ook nooit verkeerd voor de rest van de auto.
    Vooral als je altijd kleine stukjes rijdt. Dan komt auto nooit op temperatuur en zal je problemen hebben met interne vervuilingen. Keer goeie groot rondje rijden over snelweg. Is beste, heb heteegemaakt dat een 206 rijder met klachten komt dat het naar benzine stinkt. Na lange rit was probleem opgelost, tankontlucting zat overvol met benzinedamp. Deze wordt normaal door een warme motor aangezuigt en mee verbrand.

    Kort gezegd altijd 60km per maand en nog geen 1000km per jaar is slecht. Rit van 50 a100km aan 1 stuk is dan zeker raadzaam om keer te doen.

    Rij zelf ritten van 20a25km per dag, dan op vakantie naar oostenrijk. Merk je gewoon goed dat hij beter door rijdt.
     
  3. 1 keer in de week je auto een nachtje aan de acculader hangen, heb je geen last meer van een lege accu.
    En ik zou de accu zeker ook even laten testen, vooral nu met de winter voor de deur.
    Maak af en toe ook eens een lange rit (minstens 50 km ofzo) zodat de auto fatsoenlijk op temperatuur komt.
    Vergeet ook niet jouw onderhoudsintervallen te verkorten.
     
  4. Wij hebben hiervoor een bakfiets gekocht ;-)
    Je kan redelijk wat boodschappen meenemen.


     
  5. Een zwaardere accu zal niet helpen?
    Voor niets een stuk gaan rijden heb ik een mazda mx-5 voor :D

    Vandaag stond de accu alweer leeg. Alle binnenverlichting staat 100% zeker weten uit. Jammer dat de focus start met de voor en achterruitverwarming aan, twee mega stroomtrekkers nog voor de motor draait.

    Ik ga zo de accu laten doormeten. Deze is nu 3 jaar oud en is een merk accu. Zou geen probleem mogen geven.
     
  6. Wat voor een motor zit erin?
    Als de motor loopt, welke spanning meet je dan op de accupolen? Bij een goede dynamo zal deze ergens rond de 14.4 volt moeten liggen.
    Is deze veel lager dan vermoed ik dat de dynamo zijn beste tijd gehad heeft.
     
  7. De voor en achterruit verwarming gaan pas aan als de motor loopt

    Eerst de accu maar eens op een goede acculader hangen voor 24 uur en dan de accu eens laten testen met een goede tester

    Hoe oud is de accu ? En tja met zulke korte ritten wordt de accu niet bij geladen dus zou hem helaas elke paar dagen aan de lader hangen of een electrische auto aanschaffen
     
  8. Accu en dynamo gemeten vandaag en daar is niks mis mee. Ligt toch aan de zeer korte ritjes. 2 a 3km.

    Voor en achterruitverwarming gaan echt bij het contact aan. Daarom denk ik dat een zwaardere accu wel iets kan uithalen. Accu is 3 jaar oud maar dus niets mis mee, dus ik ga niet preventief vervangen. Een zwaardere dynamo zou nuttiger zijn om sneller bij te laden maar is erg duur.

    Ik hang hem dus wel even aan de lader gedurende de winter.
     
  9. Doe het dan aan een druppellader en het liefst eentje die de spanning meet tussen twee waarden en de accu oplaad als deze onder de onderste grens komt en stopt met laden bij de bovenste grens, deze type lader is wel duurder maar wel beter voor de accu
     
  10. Druppellader is gemaakt om lange tijd aan een accu te hangen als deze niet gebruikt wordt. Op deze manier wordt de accu "onderhouden".
    In dit geval gewoon een keer in de week aan een normale acculader hangen, niks mis mee.

    Een zwaardere accu heeft ook geen nut. Ook deze wordt niet bijgeladen en zal na verloop van tijd dus ook gewoon ontladen zijn.
    Het probleem is gewoon dat jouw accu niet genoeg wordt opgeladen door die korte ritjes, en daar gaat een zwaardere accu of een zwaardere dynamo weinig tot niets aan veranderen.
    Hoe je het ook wendt of keert, je zal de accu regelmatig bij moeten laden en voor het behoud van de rest van de auto maak je af en toe best ook nog eens een lange rit.
     
  11. Ik heb het zelfde probleem met de auto van mijn vrouw zij rijdt te weinig en de auto staat lange tijd stil ik heb een week geleden zonnepaneel gekocht die de accu op spanning moet houden via de sigarettenaansteker
     

Deel Deze Pagina