1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 4 fase 1 FF4 1.0 Ecoboost ST-Line Hatchback | klaar voor vakantie

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door ing_BRW, 10 apr 2021.

  1. Rechtstreeks
     
    Heusinkveldb vindt dit leuk.
  2. Vandaag de Focus aan beetje klaar gemaakt voor de reis naar Kroatië.

    Toen bedacht ik mij dat het ook een mooi dagje is om de letters op de kofferbak zwart te maken met PlastiDip.
    Helaas was het kannetje verstopt dus werd het een proef met de Smoke spray die ik voor de achterlichten had gebruikt.

    In een gekke bui heb ik ook meteen het Ford logo meegenomen.

    [​IMG]

    Op de achterlichten zitten drie lagen PlastiDip Smoke en drie lagen Glossifier. De logo's zijn voorzien van zes lagen PlastiDip Smoke.

    [​IMG]
     
    TWA vindt dit leuk.
  3. Heeft iets weg van gungray metal... Moet zeggen, staat m wel :thumbup:

    Fijne vakantie :cheer:

    Greetz Emiel
     
    ing_BRW vindt dit leuk.
  4. die letters :focus4: zien er wel heel sjiek uit hoor :thumbup:
     
    ing_BRW vindt dit leuk.
  5. Voor de vakantie even door Duitsland heen jakkeren heeft zo zijn voordelen. Als je even geen wegwerkzaamheden hebt èn het is niet druk dan kan je even wat dingen proberen.

    [​IMG]

    Ondanks de vele kilometers ver boven de Nederlands maximumsnelheid (die van overdag) à 130-140 km/h (en een uitstapje naar wat hoger) viel de toename in brandstofverbruik mij reuze mee. De resultaten van de NEDC heb ik uiteraard nog nooit gehaald, maar normaal schommelen we een beetje tussen de 5,9 en 6,2 L per 100km (bandenspanning is cruciaal voor die 5,9 L). Tijdens de vakantie hadden we een uitschieter naar 6,5 L per 100km, valt dus mee.

    De vele kilometers hebben mij er wel toe aangezet dat ik mij steeds meer ging ergeren aan het dashboard. De keuze van Ford om een magere geprinte carbonlook te nemen kan ik niet zo waarderen. En dan vindt ik het ook nog teleurstellend dat de prioriteit aan de voorzijde heeft gelegen waardoor de achterdeuren geen carbonlook hebben gekregen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteraard heeft de auto geen prijskaartje als een Focus RS of een Ford Mustang. Dus echt carbon of alcantara leder mag dan ook niet in de lijn der verwachting liggen. Ik heb mij dus laten verleiden om via AliExpress 5D carbon wrapfolie te bestellen. Op de foto's evenaart dit duidelijk beter de uitstraling van carbon.
    Nu weet ik ook alweer waarom ik jaren terug mijn account op AliExpress had verwijderd. De producten hebben de eigenschappen om een product genoemd te worden, maar kwaliteit is het niet altijd. Ik heb dus een poging gedaan met het folie. Ik heb nu wel een indruk van hoe het anders kan zijn, maar de hoeken en randen plakken dus voor geen meter. Hoe grondig ik ook heb ontvet.

    [​IMG]

    Het folie plakte overigens totaal niet op de paneeltjes van de achterdeuren. Dus dat wordt even zoeken naar een andere methode. Maar ik zie het nu wel zeker zitten om een keer goed spul te kopen en de delen beter te wrappen. En eigenlijk gaat mijn voorkeur er ook naar uit om de dashboard delen te demonteren. Maar het dunne stukje onder het beeldscherm maakt mij wel onrustig, dat lijkt mij (bij demontage) heel gevoelig voor een breuk.
     
  6. Wellicht een onnodige vraag.

    Heb je wel ontvet van tevoren? (oude) vetten en siliconen verwijderd van de kunststofdelen? Veel dashboard verzorgings producten bevatten (te) siliconen.
     
  7. en hydrodippen?
    lijkt me nog makkelijker, als je toch de onderdelen los haalt.
     
  8. Op mijn eerste auto heb ik toen ook de 3M folie gebruikt. Toen vond ik dat ook super mooi.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Maar bijna 10 jaar later ben ik wat kieskeuriger geworden. Ik had gehoopt het effect van echt carbon te kunnen evenaren.
    Iets wat je vaak ook bij het wat duurdere segment auto's ziet.
    [​IMG]

    Ik ben nu aan het overwegen of ik het eventueel kan bekleden met Alcantara. Dat heeft misschien ook wel een high-class look en feel
    [​IMG]
     
  9. Afgelopen weekend ene begin gemaakt om het dashboard te voorzien van een laagje Alcantara.
    Ik heb nog even getwijfeld om Alcantara vinyl (wrap-folie) te kopen. Maar ik kwam een partij tegen die voor vinyl een levensduur van 3 jaar opgeeft.
    Dus uiteindelijk gekozen voor een materiaal met een (hopelijk) langere levensduur.

    Mijn keuze is gevallen op de Suède+ van Skai-leer.nl in de kleur Graphite.

    [​IMG]

    En op Black Friday heb ik ook wat centjes geïnvesteerd in een (esthetische) upgrade.
    Ik denk dat ik het in februari kan verwachten. Sowieso ga ik het pas installeren als de FoFo omhoog gaat voor de bandenwissel.
    Om een tipje van de sluier op de lichten:
    [​IMG]
     
    Focustinus vindt dit leuk.
  10. Stopte hij bij 199km/u of heb je 2XXkm/u gehaald?

    Dat er achteraan geen carboninleg is dat is vrij logisch, vooraan zit die ook niet in het handvatgedeelte.
    Achteraan heb je eigenlijk enkel het handvatgedeelte toch?
    Met die alcantaralook zou ik dan ook niet beginnen, dan komt er weer een materiaal bij dat je nergens anders in terugziet.
     
  11. Hij kon verder dan 199 km/h, dus er is geen sprake van enige begrenzing ofzo.

    Vooraan zit wel carbon inleg bij het handvatgedeelte. Dus als ik alle carbon vervang voor alcantara + het gedeelte op de achterdeuren waar nu niets zit waar bij de voordeuren carbon zit. Dan komen er geen nieuwe materialen bij, er verandert alleen iets. Dus in basis blijft de samenhang gelijk, ik zie het probleem niet zo.
     
  12. Dat stofje op het dash is gaaf zeg!
     
  13. Het project met het (imitatie) alcantara leder is nog niet voltooid, maar een ander project is al in uitvoering.
    Het ander project, meer daarover hieronder, was al eerder geïnitieerd maar komt nu pas in uitvoering.

    Op 26 november 2021 heb ik (via de Black Friday actie) de diffuser met uitlaat kunnen bestellen bij Mebu. Na veel geduld werd het setje op 27 januari 2022 bezorgd.
    Vandaag zou de feestvreugde beginnen door de eerste passessie, maar de liep al snel uit op huilen. Ik trok al zeer snel een paar ongemakkelijke conclusies.

    Conclusie 1
    Hoewel ik in augustus 2021 aan Maxton had gevraagd of het paste met een (afneembare) trekhaak, en geen negatieve reactie kreeg, concludeer ik dat de combinatie met een trekhaak zeer lelijk zal worden.
    Om de trekhaak te kunnen gebruiken, evenals de wegklapbare stekker, is een sparing nodig die niet te missen zal zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Even slordig met schilderstape is het gebied aangegeven wat weggesneden moet worden voor de trekhaak. Dit zal een opening worden die straks niet te missen is :angry:

    Tja, en hoe ga je dit oplossen zonder dat het net zou mooi kan worden als bijvoorbeeld het 'klepje' zoals ze op een Audi Q7 toepassen.:shrug:



    Conclusie 2
    Terwijl de standaard onderdelen van Ford een opstaand randje hebben, heeft Maxton dit dus niet. Hierdoor ontstaat een zeer grote naad tussen de bumper en de binnenste afwerking van de wielkasten.
    Dit kan in mijn inziens alleen maar super veel wind en vuil (afkomstig van de wielen) vangen.

    [​IMG] [​IMG]

    Conclusie 3
    De beugel die het hitteschild naar de bumper begeleid, en dient als vast punt voor de onderzijde van de bumper, zit in de weg. Het zal dus verwijdert moeten worden, om de uitlaat te laten passen. Als het hittescheld niet volledig verwijdert wordt, en ook niet wordt bevestigd aan de bumper dan verwacht ik een klapperend geluid te horen. Het hitteschild verwijderen zal weer zorgen dat de bumper aan de onderzijde een windvanger wordt.

    [​IMG]
    Alles bij elkaar dus wat ongemakkelijke conclusies en pittige hindernissen. Ik heb er mijn grootste twijfels bij of deze onderdelen ooit nog op de auto geplaatst zullen worden. Voor deze prijs (zelfs tijdens Black Friday), had meer eenvoud en plug&play verwacht.

    ...wordt vervolgd (of niet).
     
  14. en Mebu wist dit ook niet?
    dan lijkt mij retour afzender de beste optie.
     
  15. Zo, dat is ff balen! Wacht je zo lang op je onderdeel en is 't eigenlijk gewoon flut..
     
  16. #37 ing_BRW, 23 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2022
    Momenteel heb ik nog geen reactie gehad van Mebu en/of Maxton, misschien dat ze (ook) een beetje geschrokken zijn. Maar ondertussen ben ik wel wat verder gaan puzzelen.

    Het eerste wat ik kan concluderen is dat de diffuser van Maxton dieper naar binnenvalt in tegenstelling tot het origineel van Ford zelf. Ook loopt de onderste lijn van de diffusor aanzienlijk lager dan die van het origineel. Zie hieronder; de rode lijn is de onderzijde van het origineel van Ford, en de groene lijn de onderzijde van Maxton (hij glimt wel mooi, die wafelstructuur die je ziet is niet van de diffusor zelf, maar van het kleedje die ik heb liggen)

    [​IMG]

    De bumperuitsnede kan dus niet onzichtbaar zijn om twee redenen:
    1. De bumper loopt dus dieper naar achter, waardoor de lineaire lijn vanaf het bevestigingspunt van de trekhaakkogel de bumperlijn eerder kruist op een punt in het gezichtsveld.
      Hieronder schematisch weergeven.
      [​IMG]
    2. Doordat de onderste lijn lager ligt, moet in de voorzijde een opening aanwezig zijn om de stekkeraansluiting toegankelijk te houden.
    Met alle nauwkeurigheid heb ik geprobeerd een goed deel te markeren die nodig is voor het gebruik van de (afneembare) trekhaak.
    Als de trekhaak niet in gebruik is, dan zijn de elementen van de trekhaak ondanks de sparing in de bumper niet zichtbaar.
    Eigenlijk kijk je via de sparing (door de lagere lijn van de Maxton diffuser) eigenlijk onder de auto door, misschien dat dan nog een deel van de uitlaatdemper zichtbaar is, maar die van Ulter is af fabriek al antraciet. Overigens zie je bij de originele bumper ook een streep van de einddemper.

    [​IMG]
    Bumperuitsnede (geel gemarkeerd) op ooghoogte

    [​IMG]
    Bumperuitsnede (geel gemarkeerd) op circa 0,6 meter boven straatniveau

    [​IMG]
    Originele bumper ST-line met zichtbare einddemper
     
  17. En de trekhaak vervangen door een met afneembare kogel die je van onderaf erin steekt dan zou je alleen een rond gat moeten maken en een 2 e gat voor de stekkerdoos.
     
  18. Het is nu al een verticaal afneembare trekhaak.

    [​IMG] [​IMG]
     
  19. #40 ing_BRW, 27 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2022
    Dan nu het hele verhaal, met nog een klein open eind.

    3 augustus 2021
    Contact gezocht met Maxton met de vraag of de diffuser zou passen i.c.m. een (afneembare) trekhaak en er een montage handleiding ter inzage beschikbaar is.

    4 augustus 2021
    Reactie gekregen met een link naar (universele) montagehandleidingen.
    Los van handleidingen voor de spoiler voor een Focus MK4, en de valance voor de Fiësta MK8 was geen een handleiding voertuig-specifiek.
    Uiteindelijk op basis van de handleiding voor de Rear valance (Replacement) gedacht dat het wel zou kunnen passen.

    26 november 2021
    Na lang wachten eindelijk "Black Friday". Even kijken wat de actie is bij Maxton en/of Mebu.
    Maxton gaf op hun website toen niet direct verzendkosten op naar Nederland, en reageerde ook niet direct op een e-mail. Mebu daarentegen was er als de kippen bij. Dus uiteindelijk bij Mebu de Maxton diffuser in het mat zwart besteld met de bijpassende Ulter uitlaat voor een torsion achteras.

    25 januari 2022
    Mebu meldt dat tot hun spijt Maxton in plaats van de matzwarte diffuser de hoogglans zwarte had geleverd.
    Als compensatie mocht ik de hoogglans zwarte afnemen zonder meerprijs, of ze zouden hem retourneren en alsnog de matzwarte bestellen.
    Van Mebu kreeg ik onderstaande foto als voorbeeld voor de hoogglans zwarte.

    [​IMG]

    Toen schrok ik even. Want ik was uitgegaan van een 'replacement'. En met die foto werd mij dus duidelijk dat de zijstukken samen met de diffuser een geheel zijn. De bestaande zijstukken zouden dus niet hergebruikt kunnen worden. Want op de foto's van Maxton (zie onderstaand) waren die zijstukken in kleur en wat het idee van replacement zou versterken.

    [​IMG]

    Toen dacht ik: "Dat ligt niet mooi in lijn met de zijskirts, dus als het niet gespoten wordt, dan vind ik het niets. Als het dan toch gespoten moet worden, dan is hoogglans zwart misschien wel beter." Na wat onderzoekjes op internet leek hoogglans zwart mij ook geen slechte keuze, je ziet het bij meer modellen (zoals Audi RS) dat de diffusers en grillen hoogglans zwart zijn. Dus aan Mebu maar akkoord gegeven op de levering van de hoogglans zwarte diffuser.
    Stiekem vond ik ook niet dat ik het kon maken om al die transporten in beweging te moeten zetten, en ik was bang dan weer 10 weken te moeten wachten.

    27 januari 2022
    De spullen werden geleverd (nog wel op mijn verjaardag), en het was uitpakken geblazen.
    Het viel mij als snel op dat de zijstukken nog op lengte moesten worden afgezaagd. Huh? Waarom dan, verwachten ze maatverschillen?
    Ook waren de zijstukken her en der voorzien van wat krassen. Maar daar zat ik niet zo mee, want die zijstukken werden toch nog gespoten.

    19 maart 2022
    Eindelijk een keer tijd gevonden om de diffuser te passen, pas te maken en klaar te maken voor spuiten.
    Toen trok ik al snel de conclusie dat de pasvorm aan de binnenzijde van de wielkasten niet vergelijkbaar is met het origineel van Ford.
    Terwijl Ford een opstaand randje heeft aan de binnenzijde, heeft Maxton dus niets. Hierdoor ontstaat een gapend gat tussen de wielkast bekleding en de diffuser.

    [​IMG]

    Ook merkte ik op dat de diffuser veel verder naar achter liep dan het origineel, wat een conflict opleverde met de verticaal afneembare trekhaak.
    Er zou veel in het zicht weggehaald moeten worden om het trekhaak systeem toegankelijk te houden.

    Dus uiteindelijk maar direct in de pen gekropen om zowel Mebu (levenrancier) als Maxton (producent) deze situatie voor te leggen en mijn vele vraagtekens te delen.

    23 maart 2022
    Reacties van Mebu/Maxton bleven nog uit, wellicht moest er even gebroed worden op een antwoord.
    Uiteindelijk had ik mij erbij neergelegd dat retourneren geen optie meer was. Ik had mij zo verheugd op de diffuser, dat ik de Focus in zijn huidige staat bijna lelijk begon te vinden. Dus de diffuser moest toch (koste wat kost) erop.

    Met veel nauwkeurigheid heb ik zitten meten wat er dan echt precies uitgesneden moest worden voor de trekhaak. Mijn conclusie werd dan toch, dat met de uitsnede de trekhaakmontage punten en weggeklapte stekkerdoos niet in het zicht kwamen. En dat je door de uitsnede eigenlijk bijna praktisch onder de auto door kijkt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    24 maart 2022

    Maxton heeft gereageerd, en gaf aan dat ze in augustus 2021 niet direct op mijn vraag inzake de trekhaak hadden gereageerd, en daarmee ook niet bevestigd zouden hebben dat het zou passen.
    Dus als ik nog binnen de 14 dagen bedenktermijn zat, dan kon ik het retourneren, anders konden ze niets voor mij betekenen. :read:

    Met de restantstukken die ik heb weggehaald voor de trekhaak heb ik zelf eindstukjes kunnen maken voor de afwerking in de wielkasten.
    Doordat de diffuser van ABS is, kon ik dit eindstukjes lijmen met behulp van aceton en heb ik een soort van ABS pasta kunnen maken voor het verlijmen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    25 maart 2022
    Prepday/night: De diffuser is deels afgeplakt, geschuurd, gewassen en ontvet om gespoten te worden.
    Voor de spuitwerkzaamheden heb ik bij CROP een spuitbus besteld in de juiste kleur, samen met kunststof primer, 2K blanke lak, P800 en P1000 foam schuursponsjes, ontvetter en Commandant 5.

    Best leuk om zo een beetje te hobbiën.

    [​IMG] [​IMG]

    26 maart 2022
    Vroeg op om na een tweede ronden ontvetten eerst aan de slag te gaan met de spuitwerkzaamheden.
    Twee lagen kunststof primer, 2 lagen lak + een 3e laag vernevelen en afwerken met twee lagen blanke lag. Tussen elke laag 15 minuten aangehouden. En voor elke laag 2 minuten de bus goed schudden. Voor de eerste laag blanke lak zelfs 4 minuten geschud, eerst 2 minuten zonder verharder en daarna weer twee minuten met de verharder.

    Terwijl dat droogde, kon de auto gewassen worden. Daarna stond de bandenwissel op de planning.
    De 16" Volvo wielen mochten weer plaats maken voor de 18" Katana wielen.

    De lak was dusdanig droog dat ik tegen het eind van de middag al voorzichtig kon overgaan tot montage van de diffuser.
    En met de eindkapjes past het aanzienlijk beter in de wielkasten.

    [​IMG]

    Daarna werd het tijd voor de uitlaat. Alles precies uitgemeten, de originele uitlaat doorgezaagd.
    Na de originele uitlaat te hebben verwijdert, werd het tijd om niet de Ulter uitlaat te plaatsen, maar te vloeken. :angry:

    De aansluiting van Ulter wijkt 30 graden af te opzichte van het origineel.
    In plaats van dat de ophangrubbers verticaal naar beneden hangen. Hangt het linker ophangrubber horizontaal naar voren, en het rechter ophangrubber horizontaal naar achteren.
    Na montage van de sierstukken blijkt dus ook dat het rechter sierstuk volledig over de uitlaat geschoven moet worden, en de linker maar net aan, om de sierstukken ook maar een beetje gelijk door de bumper te laten komen. En ook die komen dus schuin door de bumper. De linker hangt dus ook lager dan de rechter.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hoewel ik nog geen reactie heb gehad van Mebu op het trekhaak verhaal. Toch maar weer een e-mail gestuurd aan Mebu, en dit keer over de uitlaat.
    Want toen in Januari werd aangegeven dat de verkeerde diffuser was geleverd, heb ik niets gehoord over de uitlaat, is dat toen wel gecontroleerd? Want ik heb sterk het gevoel dat toch niet de uitlaat voor de torsion achteras maar voor de multilink achteras geleverd is. Of eigenlijk dus precies het tegenovergestelde van wat in eerste instantie besteld was.

    Dit is dus hoogst ongemakkelijk. Want ja, de Focus staat (gelukkig) niet elke dag omhoog, waardoor de uitlaat nu pas 2 maanden na levering gecontroleerd kon worden op correctheid.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina