1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ferdi's projecten

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Fredhead, 31 jul 2022.

  1. Zeker mee eens! Het remde echt nog prima, maar achteraf gezien was het geen overbodige luxe.
    Ik was ook verbaasd dat de "beste" van de 2 zuigers er zo moeilijk uit kwam. Van beiden is het bovenste randje goed beschadigd door het gebruik van een waterpomptang om ze los te krijgen dus ze zagen er wel iets beter uit voor de demontage.
    We kunnen in ieder geval weer vooruit :)
    Ergens in maart de achterkant maar eens doen en die dan direct voorzien van nieuwe schijven en blokken.
     
  2. Het is toch een Japanner? Lijkt wel een Franse hot hatch uit de jaren 90 qua onderhoud :mrgreen:
     
    Edgar Focus en Fredhead vinden dit leuk.
  3. #123 Fredhead, 8 jan 2023
    Laatst bewerkt: 8 jan 2023
    Soms lijkt het er wel op als je het allemaal terug leest :mrgreen:
    Moet ik zeggen dat achteraf terugkijkend de 205 stiekem best betrouwbaar was, heb uiteindelijk de meeste ellende gehad met Volvo's...
    Bij de Pajero is het voornamelijk preventief onderhoud, qua echte dingen is alleen de dynamo stuk gegaan wat op een tamelijk onhandig moment gebeurde.
    De andere dingen is een onderhoudsbeurt of de standaard aandachtspunten aanpakken voordat het fout gaat.

    Na 16 jaar en 300.000+ kilometer mag het wel een klein beetje aandacht vragen.
    Al had ik hiervoor een Japanner waarbij ik het laatste jaar zowat wekelijks bezig was en daarbij was zelfs zo'n oude Fransoos nog heilig :weird:
     
    uwbuurman, Edgar Focus en Rallye vinden dit leuk.
  4. Goed, iets met een verloren einddemper wat we nog op moesten lossen :whistle:
    Aangezien het alles behalve weer is om buiten aan de slag gegaan de Dexta in de schuur opgeschoven en toen paste de Pajero erbij.

    [​IMG]

    Aangezien ik niet kan lassen en ook geen zin had om de uitlaat over een flink stuk te vervangen ben ik voor de gemakkelijkste weg gegaan.
    Ingrediënten: 1 meter rechte pijp van 54mm, 1 90 graden bocht van 54mm en een passtuk van 56mm. Om alles goed vast te zetten nog een uitlaatklem en had ik een universele beugel gehaald om de uitlaat toch weer aan een rubber te kunnen hangen en als finishing touch een sierstuk dat er bijna hetzelfde uit ziet als de originele pijp.

    Alles proefpassen en ik kon het toch niet laten....
    [​IMG]

    Dáár moet geslepen worden:
    [​IMG]

    En het eindresultaat waar ik zeer tevreden mee ben:
    [​IMG]

    Recht van achteren zou je niet zeggen dat er een amateur aan de uitlaat heeft gezeten :lol:
    Enige waar ik nog een keer naar op zoek moet is een andere beugel die ietsje kleiner is. Degene die ik nu heb die heb ik flink verbogen zodat hij wat kleiner werd en de pijp goed op zijn plek blijft.
    Alle verbindingen zijn zowel vanbinnen als vanbuiten met uitlaatpasta ingesmeerd en bij een korte test lekte het nergens.
    Auto staat nu nog in de schuur, kan het spul mooi even drogen.
     
    gerardTDCI, Sir Focus, Edgar Focus en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Lekker bezig geweest weer en inderdaad wat een takkeweer,
    Uitlaatpasta, is dat nog steeds gungum in zo een oranje blikje?
     
    Thieske vindt dit leuk.
  6. Ik heb het in een tube maar het zou me niets verbazen dat je het ook nog altijd in een blik kan krijgen.

    Doordat het zulk lekker weer was weer eens een rondje internet gedaan en ik heb een soort "wensenlijstje" voor de Pajero.
    Een van de dingen die erop stonden was een set beschermkappen voor de achterlichten.
    Al een kleine 1,5 jaar aan het twijfelen want ik vind het zelf erg tof staan maar vond ze altijd te prijzig.....totdat ze afgelopen weekend voor de halve prijs weg gingen :cheer:

    [​IMG]

    Voor de voorkant bestaat ook een set maar die vind ik dan weer niet mooi staan.
    Noem me maar vreemd maar ik kan wel van dit soort aanpassingen houden :mrgreen:
     
    R.Zwiers en gerardTDCI vinden dit leuk.
  7. Haha je eindigt straks met de Pajero als de mannen van The Skid Factory. Wel leuk om al die dingen uit te zoeken en te monteren :thumbup:
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  8. Zo ver wil ik niet gaan, maar het helpt niet altijd mee om te zien wat anderen allemaal doen en wat er beschikbaar is :weird:
     
  9. Hoorde de dame vanmiddag zeggen dat het Blue Monday is...
    Vanmiddag werd dat bevestigt door de Pajero, na exact 309.000 kilometer is het wiellager rechtsvoor aan vervanging toe :nocheer:
    Merkte terug naar huis dat er iets niet helemaal klopte, auto onder een viaduct stil gezet en kon niets vinden dus voorzichtig doorgereden.
    Thuis op de krik was het al snel duidelijk, je hoort hem tijdens het draaien van het wiel en er zit speling in.

    Nieuwe is besteld en we gaan het weekend maar weer aan de slag :weird:
     
    Edgar Focus, R.Zwiers en gerardTDCI vinden dit leuk.
  10. Nou, als jij op blue monday wegkomt met 1 wiellagertje dat echt geen schuld meer heeft na dik 3 ton km, dan heb jij een prima dag hahahaha
     
    Edgar Focus en Fredhead vinden dit leuk.
  11. Hij schijnt net buiten de garantie te vallen :mrgreen:
     
    uwbuurman en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Goed, het wiellager laat zich toch van z'n slechtste kant zien...

    Begin van de middag werd de nieuwe bezorgd en dacht ik hem te gaan vervangen.
    "Dacht", want in de oude komt geen enkele beweging :frusty:
    Nadat alles los was begonnen met recht van achteren op het ding te hameren, dat gaf geen enkele beweging.
    Vervolgens op de hoeken waarmee hij tegen de ophanging komt gaan tikken om te proberen hem te "draaien" zodat hij los kwam maar ook dat werd niets.
    Zag een tip om een draadeind te verwijderen en dan daar een bout doorheen te doen om het ding als het ware los te drukken, 4 bouten verder nog altijd geen millimeter verschil.
    Brander erbij gepakt en ik meen, maar dat kan ook hoop zijn, dat er een halve millimeter ruimte is gekomen nadat ik de bovenstaande acties wederom toe heb gepast.

    Voor vandaag ben ik er klaar mee, morgenochtend nog een snelle poging en daarna moet het wiel er weer op en de auto de schuur uit.
    Eind van de ochtend moet ik aan de andere kant van het dorp een lading stro halen, dit wilde ik dus met een goed rijdende auto gaan doen maar ik heb de accu van de trekker maar aan de lader gezet zodat ik die morgen kan gebruiken.
    Zal nog eens naar manieren zoeken maar ik geloof er steeds meer in dat het een gevalletje handoek in de ring gaat worden en de garage het uit mag gaan zoeken.

    Overigens kwam de ABS sensor ook al niet los en moet ik ook daar een andere voor halen :shrug:
     
  13. Dat is kloten. Hoop dat ie na verhitten en afkoelen nu vandaag beter wil lossen....
     
  14. Ik hoop het, waar mogelijk zit er een lading kruipolie in dus hopelijk gaat het helpen.

    Via een Australische Facebook nog wat tips gehad dus we hebben in ieder geval weer iets om mee aan de slag te gaan.
     
  15. Waar ik echt dacht dat het me niet ging lukken in de eigen schuur en ik stevig heb lopen balen om het gisteren tijdelijk op te moeten geven zijn we vanmiddag met frisse moed opnieuw begonnen.
    Wiel los, remklauw er weer vanaf, schijf eraf en we zaten weer op hetzelfde punt.
    Nu begon het leuke deel, het fusee dat dus ook al 300.000+ kilometer vast zit los halen. Met wat kruipolie kwamen alles bouten netjes los en had ik het ding in m'n handen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een paar klappen verder gaf het lager het op om in tweeën te breken...
    [​IMG]

    En toen begon het leuke deel want de bevestiging tegen je fusee zat er dus nog altijd in :whistle:
    Met het fusee op een paar blokken hout en een verlengstuk van de ratel welke ik op heb gegeven om op te kunnen slaan aan de slag gegaan.
    Ding nog een keer goed heet gestookt en met de nodige WD40 erbij kwam ie millimeter voor millimeter los.
    [​IMG]

    En na een kwartier dan eindelijk!
    [​IMG]

    Fusee vervolgens aan de binnenkant zo goed mogelijk schoon gemaakt en opgeschuurd voordat het nieuwe lager erin ging:
    [​IMG]

    Met plaatsen dacht ik nog even dat het lager verkeerd was...blijkt dat die op slechts 1 manier past en toen was het een kwestie van lager erin, omdraaien en vast bouten.
    Twijfelde nog om het fusee eerst terug te plaatsen en dan het lager erin te schuiven maar door hem er van tevoren op te maken kan je de bouten op moment vastdraaien en dat lukt niet op de auto.

    Douze points!
    [​IMG]

    Vervolgens was het een kwestie van alles weer terug op z'n plek.
    Aandrijfas soepeltjes door het lager dus dat was erg prettig. Fusee vast, stofkap voor de remschijf erop, remschijf, remklauw, etc.
    En toen het moment van de auto starten en de schuur uit zónder bijgeluiden :rock:

    Kort proefritje gedaan en ik keur het helemaal goed!
    Momenteel wel 3 storingen in beeld, door de kapotte ABS sensor meet hij maar op 3 wielen.
    Dit betekend dat de ABS het niet doet, de tractiecontrole niet en de stabiliteitsregeling het ook niet doet.
    Daar kan ik gewoon mee rijden, tijdens een normale rit spreek ik ze alle 3 niet aan dus dat moet goed komen. Volgens sommige verhalen kan de bak raar gaan schakelen omdat er input mist maar dit ging prima.

    To-do voor volgend weekend: ABS ring vervangen, deze is vanmorgen ter zielen gegaan bij het naar buiten rijden van de auto.
    Door het getimmer van gisteren paste 1 bout niet meer terug het oude lager in en ik dacht dat het goed zou gaan, echter heeft de bout het dus van de ring gewonnen :nocheer:
    En een nieuwe ABS sensor plaatsen en dan hebben we het weer keurig netjes voor elkaar.
     
    gerardTDCI, R.Zwiers en Tom91 vinden dit leuk.
  16. Poah, mooie klus man. Altijd lekker als het na een nachtje slapen opeens wél lukt!
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  17. Nieuwe ronde, nieuwe tactiek en nieuwe kansen :cheer:
    Overigens bedacht ik me nog dat van de Dexta na 63 jaar de rommel nog niet zo vast heeft gezeten als dit wiellager.

    Vanmorgen ondanks dat het frisjes was vond ik het toch wel grappig om met de Dexta stro te halen.
    Iets met onthaasten aangezien volgas 21 km/h is.
    Bij de boer waar ik moest zijn waren nog wat mensen om net zoals ik stro te halen en die hebben nog met zulke tractoren gewerkt.
    Leverde wat leuke praatjes op en de complimenten over het ding. Best grappig wat zo'n oldtimer los maakt kennelijk, ik ben het niet zo gewend om daarop aangesproken te worden :)
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  18. Telkens als ik jouw posts lees spookt Aretha Franklin door mijn hoofd :mrgreen:
     
  19. Ben toch niet bepaald familie van haar hoor :mrgreen:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. Misschien voelt hij zich een 'natural woman' als hij naar je posts kijkt, je weet het niet :lol:
     
    Edgar Focus en Fredhead vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina