1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ferdi's projecten

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Fredhead, 31 jul 2022.

  1. Oh ja, dat is minder leuk. Sorry als het een misplaatste grap is.
     
  2. Oh nee zeker niet, ik heb geen lange tenen :)
     
    Nop vindt dit leuk.
  3. Gisterenavond op slooptour geweest, had van de week gelezen dat je de nutteloze kaartenhouder in het dashboard kan vervangen door een 1dins opbergvak.
    Er zijn wat bedrijven die speciale vakjes voor de Pajero maken of bijvoorbeeld panelen voor schakelaars maar dat is allemaal belachelijk duur.
    Zowel in aanschaf als het vervolgens hier te krijgen, want dichterbij dan Australië worden die niet gemaakt.
    Mij te duur voor een opbergvak totdat ik las dat dat dus ook anders kon.... eentje besteld die precies goed blijkt te zijn qua maat en gisterenavond het dashboard open gehaald voor de grote wisseltruc.
    [​IMG]

    Het is iets heel onbenulligs, maar na 2,5 jaar enige irritatie dat er geen fatsoenlijke opbergmogelijkheid is voor bijvoorbeeld een telefoon behalve de bekerhouders is dit een welkome aanvulling :cheeer:
    [​IMG]

    Als de temperaturen komende week weer boven nul zijn de auto maar eens goed schoonmaken want hij is duidelijk gebruikt zoals de foto's laten zien :mrgreen:

    Overigens een andere bummer....van de week is de achterruitverwarming ermee gestopt.
    Relais schakelt netjes, zekeringen zijn goed dus vermoedelijk een draadbreuk in de kabelboom in het scharnier van de achterdeur die we vandaag of morgen maar proberen op te sporen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. U weet wel, soms zit het mee en soms dan zit het eeehmmm wel een beetje tegen :shhh:

    Eind van de ochtend beetje hout voor de schuur opgeschoven met de gedachte dat ik dan wat grote stammen op die plek kwijt kon die nog gezaagd moeten worden.
    Dat wilde ik met de Dexta doen want die moest toch naar buiten om de Pajero de schuur in te krijgen zodat ik daar rustig m'n gang kon gaan.
    Dexta gestart, rijd achteruit en vervolgens kan ik niet sturen :shrug: Terug naar voren en met de neus van de grond gekrikt kwam er wat beweging in maar niet bijster veel.
    Zal wel iets goed vast zijn gevroren ofzo want in de schuur vriest het ook. Bij de laatste keer wegzetten was er in ieder geval niets aan de hand.
    Met de gedachte dat zien we later wel de krik maar mee naar buiten genomen en de Pajero linksvoor omhoog gekrikt, wiel eraf, remklauw eraf en tot zover niets vreemds.
    Dacht bij de Dexta wel even dat het een voorteken kon zijn, maar we zijn eigenwijs en niet bijgelovig dus afijn...

    Remklauw op de werkbank, luchtpistool erop om de oude remzuigers eruit te halen.
    De ene komt keurig in beweging en nummer 2 blijft muurvast zitten. Goed, pakken we de kunststof hamer erbij en tikken we zachtjes op de zijkant als er lucht tegenaan blijft drukken, breekt vervolgens het mondje van het luchtpistool af ín het schroefdraad van de klauw....
    Die eruit weten te vissen en met de waterpomptang en de klauw in de werkbank zuiger 2 ook los gekregen en we konden weer door.

    Begonnen met schoonmaken, voornamelijk aan de binnenkant en halverwege gedacht aan een foto als bewijs:
    [​IMG]

    De oude zuigers eruit en de nieuwe nog in het plastic:
    [​IMG]
    Op zich zijn de oude zuigers naast een roest rand zo slecht nog niet...
    Klauw aan de binnenkant ook goed schoon gemaakt en lichtjes opgeschuurd zodat eventuele roest weg is.
    Rubbers in de klauw vervangen, zuigers erin en een nieuwe ontluchtingsnippel erop:

    [​IMG]

    Blij dat alles weer netjes is terug naar de auto.
    Wilde de remslang vervangen maar sommige klemmetjes zijn 1 geworden met de bevestiging en draaide de moer op de remleiding naar de slang toe al bijna dol dus dat even voor later bewaard.
    Want het zat immers niet allemaal mee en u weet wel....
    Plaatjes waar de blokken overheen glijden vervangen voor frisse exemplaren, rubbers van de gelijdepennen vervangen en de pennen zelf schoon en met nieuw vet terug samen met de klauw.
    Remslang vast maken aan de klauw, rem ontluchten en....een klein lek bij de bout van de remslang.
    Dan draai je de bout wat strakker vast en vervolgens knapt het ding in tweeën :frusty::frusty:
    Zaterdagmiddag net na 14.00 uur en zie er dan maar eens aan te komen, ik wat adresjes die ik kende gebeld en niemand die wat had.
    Garage in het dorp die KEURIG 2 uur na sluitingstijd de telefoon nog opnemen en je fatsoenlijk te woord staan, kreeg een tip voor een groothandel 25 kilometer verderop.
    Die gebeld en nadat ze het notabene na hebben gekeken kreeg ik te horen "die hebben we" en ben ik bij een buurman een auto gaan lenen want de dame zit nog in Duitsland.
    Opel Combo die al goed is gebruikt, maar toch voor de afwisseling best even grappig is (je denkt veel te hard te rijden en gaat dan precies de maximum snelheid) en die kant maar op.
    Sta je daar en blijkt dat men verkeerd heeft gemeten. Als nood hebben ze diverse remslangverpakkingen open gemaakt om te kijken of daar een bout bij zat, maar nergens te vinden.
    Gezegd het ding maar te bestellen en dan zien we het wel. Op de terugweg en bijna thuis nog eens nagedacht over een tuinmachine winkel die een dorp verder zit.
    Telefoon namen ze niet op, maar....volgens Google nog open en die kant op gestuurd. Ook eerst een nee totdat een ander nog eens kijkt en nadenkt en de werkplaats in loopt.
    Komt terug met een zakje met daarin 2 banjobouten in de juiste maat. Officieel voor een brandstofleiding voor een of andere machine maar 1 op 1 hetzelfde als de kapotte bout die ik mee had :cheer:
    Voor een wereldschokkende 5 euro 2 bouten en 2 koperen ringen meegenomen en volgas terug naar de buurman om de auto weer in te leveren.
    Thuis direct de bout gepast en nadat de remslang weer op z'n plek zit géén lekkage meer godzijdank. Klauw ontlucht, wiel eronder en ondertussen is het 16.30 geweest...
    Gauw een kort proefritje en het is absurd hoeveel verschil dit maakt met remmen. Durf er bijna niet aan te denken maar de andere kant moet ook nog, maar dat doen we maar in de week tussen kerst en oud en nieuw :weird:
    Dan is er én een 2e auto beschikbaar en zit het allemaal hopelijk iets beter mee.
     
    gerardTDCI, Ecobeast en Thieske vinden dit leuk.
  5. Gemartel. Maar zo kom je dr wel!
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  6. Extra eer van je werk ofzoiets, maar het mocht wel ietsje gemakkelijker gaan vandaag.

    Na afloop nog 120 liter water voor de paarden met gieters in de drinkbakken gekregen.
    Laatste koude avond en de eerste dat de buitenkraan dan natuurlijk bevriest.
     
  7. Damn Ferdi, weinig geluk inderdaad. Een banjobout met een koperen ring eronder geef ik vaak na het aandraaien een tikje met een hamer, dan sla je de koperen ring wat strakker op het vlak wat ie moet afdichten. Zoals in dit filmpje:

    https://youtube.com/shorts/zoSQsVZfIcc

    Maargoed, je zoekt de problemen ook wel op natuurlijk, wie gaat er nou bij -2 aan plastic kappen trekken? Met een beetje pech breekt alles af ;):lol:
     
    gerardTDCI en Fredhead vinden dit leuk.
  8. Dank voor de tip Leon! :)

    Enne soms moet je een gokje wagen.
    Ben geboren op vrijdag de 13e dus ik heb vertrouwen :mrgreen:
     
    gerardTDCI en Ecobeast vinden dit leuk.
  9. Moest tussen de middag even in de schuur zijn en we kunnen warempel weer sturen met de Dexta :mrgreen:
    Had op een forum al gelezen dat het ofwel door de vorst komt ofwel er een lager kapot is gelopen. Gelukkig dat eerste al vind ik het vreemd dat er rechtsom niets aan de hand was.
    Afijn...we zullen dit jaar de olie van het stuurhuis gaan verversen omdat er kennelijk redelijk wat vocht in zit.
     
  10. Zaterdag moesten we dus richting dierenarts nadat een van de honden door een grote Mechelaar was gepakt....
    Op de terugweg besloot de Pajero dat het tijd was om vast wat gewicht te verliezen voor de kerst en is de lasnaad van de pijp op de einddemper doorgescheurd :nocheer:
    Laatst al een rammetje gehoord waarvan ik dacht dat het een hitteschild was, maar achteraf gezien was dat dus het begin van een loskomende demper.

    Paar rondjes internet verder heb ik geleerd dat ze nieuw niet meer te krijgen zijn voor de korte wielbasis, voor de lange 400+ euro en die passen niet.
    Via een demontagebedrijf 1 demper gevonden die ouder is dan degene die nu dus los in de schuur ligt. Demontage van het achterste deel pijp is ook een succes want de bevestiging zit tussen de achteras en bodem van de kofferbak in, na 15 jaar ga je dat niet meer los krijgen zonder slijptol.
    Beetje gekeken, gedacht en gemeten en er zijn nu wat stukken uitlaat onderweg om het laatste deel weer door te kunnen trekken naar waar deze origineel hoort te eindigen.
    Zonder de demper is er amper extra geluid en verplicht is het ding ook niet. De turbo en het roetfilter filteren dus zoveel geluid weg dat deze auto zonder verder gaat leven.
    Zal een kleine week duren voordat ik alles compleet heb en dan gaan we aan de puzzel.

    Ook een setje remleiding sleutels besteld zodat ik bij het opfrissen van de remklauw rechtsvoor nu wél de flexibele leiding kan vervangen :mrgreen:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. Ook lekker dan, met jullie hond alles in orde?

    Ik kan me voorstellen dat in NL weinig onderdelen voor een SWB Pajero te vinden zijn. Hoe staat het qua onderdelenvoorziening voor de Pajero bij de oosterburen? Je woont daar in de buurt toch?
    Ach, een rechte pijp vanaf te turbo naar achteren klinkt wel vet bij zo'n grote diesel :dance: dus die optie heb je ook nog haha
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  12. Duitse markt is ook bijna alleen maar de lange wielbasis. Woon bijna letterlijk op de grens :mrgreen:
    Kennelijk zijn de 3deurs niet heel erg geliefd, moet ik zeggen dat als je hem als "gezinsauto" zou gebruiken ik ook direct de lange wielbasis de voorkeur zou geven.
    Heb ook nog gekeken tussen bestaande aftermarket systemen maar zelfs daar is al amper aan te komen met gigantische verzendkosten als bonus.
    Met zo'n groot blok is iets meer geluid best grappig (heb er wel eens over nagedacht om een keer iets met de uitlaat te gaan doen) en het ding is nog gigantisch beschaafd nu. Vanbuiten iets meer geluid en in de auto merk je het verschil niet eens.

    Hond gaat gelukkig goed.
    Paar lelijke diepe bijtwonden in haar oor, voorpoot, gescheurde spier in haar linker heup, grote blauwe plek op haar rug en heel wat ondiepe bijtwondjes maar ze is er vrolijk bij. Alleen met rennen trekt ze scheef.
    Is niet bang om naar buiten te gaan gelukkig dus hopen dat dit niet nog een keer gaat gebeuren :nocheer:
    Buurman paar huizen verderop was even gauw de post uit de bus halen met alle deuren en het hek open. Direct 2 Mechelse herders op onze veel kleinere honden, een was zo gepakt maar de ander bleef maar doorgaan.
    Rekening hebben ze betaald en iedereen is geschrokken dus als het zo afloopt mogen we er blij mee zijn.
     
  13. Poh wat een verhaal joh, jullie hond is goed te pakken genomen zo te horen. Hopelijk gaat het herstel voorspoedig!
     
  14. Was niet heel grappig nee, het is een taaie maar ze was toch echt even heel zielig.
    Gaan ook nog kijken om iets van een melding bij de politie te doen.
    Vorig jaar heb ik met een van die honden in de sloot gelegen nadat die los brak tijdens het lopen en toen was het gelukkig met alleen een kapotte hand (oppervlakkig) aan mijn kant klaar.
    Kon toen zorgen dat onze honden buiten bereik bleven, maar het moet wel eens een keer klaar zijn en als men een dusdanig valse hond heeft is er ook echt iets niet in orde.
     
  15. Nog 3 dagen en het jaar is weer voorbij, morgen nog 1 "echte" rit met de Pajero en we hebben de kilometers voor dit jaar er zo'n beetje op zitten.
    Op de kop af zo'n beetje 15.000 kilometer gereden dit jaar. Met 2 dagen per week naar locatie en ook pas vanaf later het jaar valt het me nog alles mee eerlijk gezegd.
    Had verwacht dat het nog wat lager uit zou komen. Ritten dit jaar is de trekhaak net zo vaak in gebruik geweest als de auto solo dus dat is een gezonde balans [​IMG]
    Eindstand voor dit jaar is 308.xxx kilometer en wat bracht dat?

    De eerste keer echte pech met de Pajero met een kapotte dynamo. Na 15 jaar en 300.000 kilometer was die er klaar mee en op zich mag dat ook wel.
    Vorige week de einddemper die los kwam en dan hebben we feitelijk alle ellende wel gehad.
    Auto heeft dit jaar een kleine beurt gehad en verder wat preventief onderhoud met de kettinggeleider en de kettingspanner. Dat hij daardoor tijdelijk stil stond kan ik de auto niet aanrekenen en buiten de eerstgenoemde puntjes om heen heeft hij mij de afgelopen ruim 2,5 jaar vlekkeloos gediend.
    Beetje onderhoud en de brandstofdrukregelaar die een gekende kwaal is (lees, slijtagedeel) en dan hebben we alle grappen wel gehad over de afgelopen 60.000 kilometer die ik nu met de auto af heb gelegd.

    Binnen nu en 2 weken wil ik de remklauw rechtsvoor nog op orde maken en heb ik van de week een setje remleidingsleutels besteld zodat ik het flexibele deel nu als het goed is wel los kan krijgen.
    Alle uitlaatdelen zijn besteld. Klem/houder/beugel-ding is vandaag al bezorgd en ik denk dat ik hier wel wat mee kan. De overige delen zit 4 tot 5 werkdagen levertijd op dus dat is een kwestie van geduld hebben.

    Komend jaar wil ik het voorjaar goed beginnen met alle olieën te vervangen van de automaat, tussenbak en de differentiëlen. Voordeel van de nu missende einddemper is dat ik 2 ophangdelen van het achterdiff nu ook gemakkelijker kan vervangen. Aan de rechterkant kon ik er niet bij en had ik het klusje nog even uitgesteld. Nu hebben we beiden vol in beeld dus kunnen we ook daarmee aan de slag.
    Rondje remmen rondom en verder een grote beurt en dan hebben we alles wel weer gehad gok ik. Andere schokdempers staan nog altijd op de wensenlijst ondanks dat de huidige nog goed (lijken?) zijn.

    De Dexta heeft +/- 150 draaiuren gemaakt dit jaar.
    Qua uiterlijk is ie goed opgeknapt. Technisch niet al teveel gedaan. Voor het nieuwe "seizoen" zit er een klein beetje werk aan.
    Stuurhuis even goed doorspoelen en zorgen dat er verse olie in zit. Nieuwe motorolie, oliefilter en het dieselfilter vervangen.
    Daarnaast lekt de keerring van de achteras, binnenzijde van het rechter wiel zit wat olie dus die moet vervangen worden.
    Klein beetje onderhoud dus, verder gaan we maar eens zorgen dat er een werkende dynamo op komt, het ding kan voorgloeien en dan zijn we het heertje [​IMG]
    Kan moeilijk klagen over het ding (ook geen reden toe). 62 jaar oud, blok nog nooit open geweest en loopt perfect! Olieverbruik zal er vast een beetje zijn, daarnaast lekt ie af en toe een drup en dat hoort erbij.

    En dan de nieuwkomer.....de nieuwe Focus.
    Na ruim 12.000 kilometer sinds augustus staat ook die zo'n beetje stil tot de 2e week van het nieuwe jaar.
    Naast een grote beurt niets aan gedaan technisch. Moet nog altijd de stabilistatorstang aan de voorzijde opmeten zodat ik daarvan de rubbers kan gaan vervangen en dan direct de stokjes maar meenemen.
    Kijken of daarmee de "kloenk" uit de voortrein verdwijnt bij oneffenheden.
    Ander puntje: de opbrengst van de xenonlampen valt tegen. Dame klaagde vorige week en mij vielen ze eerder al wat tegen.
    Ook hiervoor geldt dat ik nog even moet checken wat er nu in zit en dan verwacht ik dat het met 2 nieuwe lampen wel op is gelost. Verder voldoet ie prima, enige minpunt is dat het bij koud weer het meerverbruik wat stevig is.
    Wensen voor volgend jaar? De huidige zomerbanden vervangen voor Michelin Crossclimates.
     
    gerardTDCI, Davidvk en Tom91 vinden dit leuk.
  16. Van de week even aan de knutsel geweest met de Focus, nieuwe xenonlampen waren aangekomen en aangezien het toen droog was direct even vervangen.
    Uiteindelijk YouTube nodig gehad omdat Ford de lampen vast zet met van die mooie ringen...

    [​IMG]

    Zijn Philips White Vision Gen 2 lampen geworden, zijn wat witter dan de originele Osram lampen welke eruit kwamen en geven ook wat meer licht.
    [​IMG]

    Als je goed kijkt zie je het kleurverschil, bestuurderskant is vervangen:
    [​IMG]

    Dame moest diezelfde dag in het donker op pad en merkte duidelijk een verschil.
    Ikzelf heb ook kort een rondje gedaan en het is zeker beter dan hoe het was.
    [​IMG]

    Ook het (bi-xenon) grootlicht komt wat verder nu:
    [​IMG]
    De oplettende kijker ziet nog overstekend wild :mrgreen:

    Gisteren zijn de uitlaatdelen gekomen, morgen de trekker de schuur uit rijden en dan kan de auto erin.
    Is dat ook weer netjes voor elkaar en wil de remklauw rechtsvoor dan direct nog doen zodat we ook dat klusje weer van de lijst kunnen strepen.

    Van de week ook bezig geweest met de nieuwe apk eisen voor diesels, waar men vorig jaar nog op diverse sites vermelde dat een diesel voor 2011 niet met de deeltjestester gecontroleerd hoeft te worden blijkt dat nu dus wel het geval.
    Kenteken natrekken bij de site van de RDW geeft direct uitsluitsel. Aangezien mijn roetfilter 16 jaar oud is en ruim 300.000 kilometer mee gaat weet ik voor 99% zeker dat dit niets wordt.
    Nieuw filter is best kostbaar, wil de auto eind maart/april laten keuren (of in ieder geval aan de tester hangen) en bij afkeur laat ik het roetfilter "uitschrijven" bij de RDW.
    Dan zijn we van het geneuzel bij de keuring af en met wat extra wegenbelasting hoef ik kennelijk ook geen schuldgevoel te hebben :loco:
    Filter zal er dan nog wel een keer onder vandaan gaan, of ik moet het bij de test volledig bij het verkeerde eind hebben maar daar ga ik niet vanuit.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. de vervuiler betaald en daar ben ik het gedeeltelijk mee eens.
    wat is het voordeel voor het milieu als jij maandelijks 2? tientjes betaald :confused:
    verkapte belasting.
     
  18. Ik snap de redenering erachter volledig, de vervuiler betaald inderdaad wat extra.
    Kennelijk is het "ineens" prima voor het milieu zodra je wat extra betaald.

    Heb de rekensom nog gemaakt, kan 5 jaar doorrijden met roettax tegenover de kosten van een ander filter.
    Vervangen van het filter geeft geen garantie dat het op is gelost dus dat was het gunstige geval.

    We gaan het over een maand of 2 wel mee maken, maar ben er in gedachten wel druk mee bezig.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. Idee was om vanmiddag de Pajero weer van een volledige uitlaat te voorzien, helaas was dat wat te enthousiast gedacht...
    Kreeg de nieuwe pijp met geen mogelijkheid goed over de oude uitlaat geschoven en nadat ik van het stukje eindpijp van de oude einddemper (paar mm groter blijkt) een passtuk had gemaakt bleken de uitlaatklemmen daar weer niet overheen te passen.
    [​IMG]

    Heb voor nu een paspijp besteld die dinsdag of woensdag wordt bezorgd en dan doen we zeer binnenkort poging 2.

    Aangezien de auto toch in de schuur stond de kans aangegrepen om de remklauw rechtsvoor ook uit elkaar te halen.
    Hier bleek uiteindelijk ook 1 zuiger toch aardig vast te zitten dus was het geen overbodige actie.

    [​IMG]
    Ondanks dat hij er nog aardig goed uit ziet was het de linker die goed vast zat.

    Nieuwe klaar om te plaatsen:
    [​IMG]

    Het slachtoffer:
    [​IMG]

    En toen zat de klauw er al weer op:
    [​IMG]

    Dit keer geen bouten gebroken of andere ellende gehad.
    Vanwege de tijd de remleidingen wederom nog niet vervangen.
    Wil het voorjaar de remmerij achter ook doen en dan voorzie ik gelijk alle klauwen van nieuwe leidingen.
    Achter direct nieuwe schijven en blokken bij hetzelfde klusje, voor wellicht ook of daar wacht ik nog even mee.
    Zit voor een lichte trilling in maar verder zit er nog aardig vlees op de schijven en blokken.
     
  20. Goede remmen is altijd belangrijk!! Die ene zuiger was aardig ingerot, dat geeft uiteraard lekkage binnen afzienbare tijd, maar dat die andere zo vast zat :?

    In ieder geval weer mooi opgeschoten.
     
    Fredhead vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina