1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ferdi's projecten

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Fredhead, 31 jul 2022.

  1. Remolie niet gedaan bij groot onderhoud? Dat is toch juist zo’n groot onderhoud ding? Of had je zelf dat groot onderhoud gedaan?
     
  2. Groot onderhoud ook zelf gedaan.
    De remolie was het jaar daarvoor vervangen en houd altijd een termijn van 2 jaar aan.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Ah vandaar. 2 jaar is verstandig inderdaad
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  4. Je kan ook het vochtgehalte meten maar ik ververs de boel gewoon liever.
     
    Ecobeast en Edgar Focus vinden dit leuk.
  5. Tja, vroeger reden de auto’s gewoon door met dezelfde remvloeistof zonder te verversen, nu zou die ineens elke 2 jaar vervangen moeten worden ?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Die vloeistof moet ook verkocht worden maar we hebben hier geen bergen dus kans op koken hebben we hier niet.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Bert, je hebt natuurlijk een punt dat we in Nederland niet direct risico lopen op vapour lock doordat we bergen beklimmen. Gelukkig maar. Alleen is dat in moderne auto's, zoals de Focus MK3, niet het enige risico dat speelt bij oude remvloeistof.

    Bij de Focus mk3 (en ook andere modellen uit die generatie van Ford) is het bekend dat verouderde remvloeistof invloed kan hebben op de ABS-module.
    De klepjes in de ABS-unit (die overigens altijd onder druk en temperatuurverschillen opereren, óók op vlakke wegen) hebben de neiging om te gaan 'plakken' als er vervuilde of vochtige remvloeistof in het systeem zit.
    Dit is geen nattevingerwerk maar is door meerdere specialisten en ook in tech bulletins al eens benoemd.
    De reden is simpel: remvloeistof is hygroscopisch en trekt dus vocht aan. Niet alleen verlaagt dat het kookpunt (waar jij het over hebt), maar dat vocht tast ook interne onderdelen aan, vooral als de auto veel korte stukjes rijdt waarbij de ABS-module zelden of nooit actief hoeft te zijn.
    Bij de APK of bij een acute storing ontdekken dat een dure ABS-pomp vervangen moet worden is zonde van het geld, want een tijdige wissel van relatief goedkope DOT4 voorkomt vaak veel ellende.

    Dus ja, je hebt gelijk dat de remvloeistof ook verkocht moet worden, maar in dit geval is het geen onzinadvies.
     
    Fredhead, Edgar Focus en Bertus 7 vinden dit leuk.
  8. Het is ook beter om eens zo hard te remmen dat abs ingrijpt gaat het ook niet vast zitten.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Tja, 20 jaar geleden begonnen fabrikanten ineens te roepen dat de remvloeistof, maar ook koelvloeistof vervangen moesten worden. Toen al ging dat niet zozeer om slijtage maar om garage omzet te verhogen. Een monteur is zomaar een half uur extra bezig om een vloeistof te vervangen en kan er dus weer een uur extra op de rekening..ook toen hadden we al abs systemen.
     
  10. Zo'n fles kost een tientje en we doen het dus zelf.

    Zie vaak zat auto's in bijvoorbeeld "klokje rond" waar nog altijd de oude remvloeistof in zit.
    Ja het vochtgehalte is dan nog goed maar ondertussen is het zo vervuild geworden dat Cola nog haast doorzichtiger is.
    Aangezien de uit hetzelfde vaatje tapt wil je het spul dan wel een beetje fris houden.

    Ik vind het een kleine moeite dus dan doen we dat gewoon.
    Auto's moeten het hier gewoon doen, de ene gaat geregeld het hele land door en de andere trekt meerdere keren per week een zware aanhanger dus voor beiden geldt dat ze gewoon zo goed mogelijk worden onderhouden.
    Als dat betekent dat ik per 2 jaar een beetje remolie moet vervangen doen we dat dus gewoon.
     
    Michel03, Tom91, gerardTDCI en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. In de categorie bewijs maar eens dat je aan een Ford hebt gewerkt:

    [​IMG]

    Voorwielen zaten goed vast geroest, toen die eenmaal los waren kwestie van schijven en blokken wisselen volgens het boekje.
    Remzadel en glijpennen netjes met de momentsleutel vast en als afsluiter de remolie vervangen aangezien ik het potje al grotendeels leeg had gezogen om te voorkomen dat deze over zou lopen met het terugdrukken van de zuigers.

    Garage had gezegd dat de voorremmen ernstig versleten waren en ze binnen 1000 kilometer bij de garage moesten staan...blokken hadden nog wat vlees en de schijven zaten ik denk nog niet op de minimale dikte.
    Ondanks dat gewoon gewisseld want het lag nu toch klaar en zitten er nu schijven en blokken op van Ate.
     
  12. Mooie klus weer
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  13. Afgelopen weekend stond de distributie wissel van de Renault gepland, lees: stond...iets met regenachtig weer en uiteindelijk zelf ook niet helemaal fit.

    Dacht als afleiding een ander setje gasveren onder de motorkap van de Pajero te plaatsen (ombouwsetje want standaard zitten ze er niet) maar die moeten nog altijd aankomen.
    Dat werd een aantal filmpjes kijken voor de fusseekogel die nog altijd moet, dacht even de handigste manier te zien.
    Resultaat was een aanvulling voor het gereedschap bestellen, kogelgewricht waarmee ik het ding makkelijker uit het onderstel moet drukken.
    Bedacht me dat destijds met het vervangen van het wiellager de fusseekogel ook ontzettend vast zat en nu draai je hem "zo" los als het een beetje wil.

    En omdat we toch bezig zijn..gisteren een setje Bilstein B4 voor de achterzijde besteld.
    Nieuwe dempers aan de achterzijde stonden al langer op mijn lijstje omdat ie met veel gewicht een beetje "bonkig" wordt en met een lange rit met de paardentrailer in de planning (kogeldruk 120-140 kilo) een mooi moment om ze vooraf even te vervangen voor frisse dempers.

    Nu alleen nog tijd om het lijstje met alles dat moet af te gaan werken :mrgreen:
     
  14. Ach de vooruitzichten voor komend weekend zijn goed geloof ik.
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  15. Daar hoop ik wel op, gaan dan kamperen :cool:

    Zal ergens begin juni worden dat de laatste spullen er zijn en er tijd is.
     
  16. Fusseekogel van de Pajero heb ik vanmiddag eindelijk vervangen.
    Was nu nog goed weer en ik had wat tijd dus garagebedrijf de vergulde oprit heeft zich weer bewezen.

    Had laatst in een vlaag van verstand een handig stukje gereedschap gekocht dat ik een aantal Youtubers ook zag gebruiken, soort klem die je onder het kogelgewricht slaat dat je los wil hebben en vervolgens drukt ie via het draadeind de boel los.
    Nu zat de fusseekogel slechts 18 jaar en 350.000 kilometer vast dus dat ging iets moeizamer dan ik had bedacht....

    [​IMG]

    Met de brander erbij, veel WD40 en uiteindelijk een buis van 1,5 meter als verlengstuk kwam het kreng met een luide knal los :cheer:
    Volgens het internet is het dan een kwestie van de 3 bouten die de fusseekogel vast houden in de draagarm los draaien, het fussee een beetje draaien zodat je langs de aandrijfas kan komen en klaar is klara.
    Of toch niet?!? Ik kreeg het met geen mogelijkheid voor elkaar dus zat er niets anders op dan de boel verder uit elkaar te halen.
    Remklauw los, bekabeling van de ABS sensor los gehaald, stuurkogel eruit en de bovenste fusseekogel los en tóen met het gehele fussee los kreeg ik het wel voor elkaar.

    [​IMG]

    Vervolgens het het slechts de oude fusseekogel los trekken en de nieuwe weer op z'n plek te monteren.

    [​IMG]

    In omgekeerde volgorde de boel weer vast.
    Wiel gemonteerd en met de momentsleutel de bout van de aandrijfas weer vast gezet (los gehaald met een schroevendraaier tussen de remschijf)
    Wiel er weer vanaf, borgklip erin en het kapje terug (dat past net niet door het naafgat), wiel wederom vast en moeren op moment.
    Proefritje gaf geen gekke geluiden en ook geen brandend ABS lampje dus ik noem het een succes!

    Oh en dat stuk gereedschap? Die lijkt helaas wat minder goed uit de strijd te zijn gekomen maar gezien de hoeveelheid geweld die er nodig was ben ik niet heel verbaasd.
    Zou het ding nog wel een keer opnieuw kopen want het werkt wél.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  17. Nu wordt het langzaamaan wel tijd dat de rest enigszins op kleur gebracht wordt bij de nieuwe onderdelen ;)
     
    Fredhead en Edgar Focus vinden dit leuk.
  18. Tegen de tijd dat de pajero een jaartje of twee verder is, is fabrieksnieuw :schater:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. Dat zou een slecht teken zijn want dan moet er de komende tijd veel vervangen worden :mrgreen:

    Meeste is modder en/of vliegroest dus het valt op zich nog best mee.

    Als het goed is komen donderdag of vrijdag de nieuwe schokdempers dus die kunnen er het weekend onder.
    Is het to-do lijstje van in ieder geval 1 auto even tijdelijk leeg.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  20. Vanavond bij een goede bekende die hier in de buurt was met de lijnbus een acculader wezen halen.
    Tijd geleden samen met hem mee besteld maar ophalen was er nog niet van gekomen en met een route die in de omgeving kwam was het ook opgelost :)

    Terug naar huis een boer iets verderop opgepikt want die moest in het land zijn waar de trekker nog stond en had mij zien rijden.
    Die afgezet nu het eindelijk droog en rustig weer was kon ik het niet laten om te kijken of de achterdempers van de Pajero echt zo makkelijk te vervangen zijn als men zegt....demper nummer 2 was in 11 minuten vervangen vanaf het wiel eraf halen tot er weer op hebben zitten dus ik denk dat we dat wel kunnen bevestigen :lol:

    Oud:
    [​IMG]

    Nieuw:
    [​IMG]

    Naast elkaar:
    [​IMG]

    Dat de oude demper er wat korter uit ziet klopt, die heeft kennis gemaakt met de slijptol.
    Soepel los draaien was er niet bij en aangezien het draadeind vanuit de demper komt is de keuze voor de slijptol snel gemaakt.
    Aan de onderzijde kwamen de bouten makkelijk los en dan is het snel klaar.

    Ben voor Bilstein B4 gegaan, zelf onder meerdere auto's goede ervaringen met dit merk in de diverse types (van B4 tot de Motorsport variant) en met de extreem korte test was het verschil zoals te verwachten was goed merkbaar.
    De voorzijde moet er ook nog een keer aan geloven, heb alleen geen veerspanner dus of die kopen we een keer of ik haal de dempers eruit en gooi ze bij een garage vlakbij het werk neer of zij de wisseltruc willen doen met de veren.
    Reden dat ik nu de achterzijde heb gedaan is omdat ik de achterkant af en toe "bonkig" vond met bijvoorbeeld een aanhanger zand achter de auto. Gisteren met de trailer viel het me niet zo op.

    De gasdempers voor de motorkap zijn ook vandaag bezorgd, duurde allemaal wat langer maar we zijn maar in 1 moeite door gegaan.
    Onderstaand de oude demper die ik een aantal jaren geleden heb geplaatst, op zich hield deze set de motorkap prima omhoog maar zoals je aan de hoek van de gasdemper kan zien lag deze nogal laag en beknelde daardoor de slang van de ruitensproeiers als je niet goed op lette met het sluiten van de motorkap.
    [​IMG]

    En de nieuwe set:
    [​IMG]

    Deze staat veel steiler omhoog en de dempers zijn ook korter.
    Zit een handig dingetje bij waarmee je een kogel aan de motorkap kan bevestigen, de andere bevestiging schroef je aan het zijscherm vast en dan is het een kwestie van vast klikken en klaar.
    Dempers zijn wat sterker dan de oude en zodra je de motorkap maar iets op tilt gaat de rest vanzelf.
     
    Mpothoven, Tom91, gerardTDCI en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina