dat is weer mooi geregeld Ferdi ik raad je aan eens langs te gaan bij Koos @uwbuurman die heeft het zichzelf aangeleerd en kijk eens wat die allemaal al kan met een lasapparaat
Ga de tips onthouden! Keer een apparaat aanschaffen en mee klieren op een stuk oudijzer is ook wel eens door mijn hoofd geschoten inderdaad. Linksom of rechtsom komt dat zeker nog goed.
Goed gereedschap (apparatuur) en goed te bewerken materiaal geeft meestal het beste resultaat. Oefenen op oud ijzer kan natuurlijk, maar levert meestal niet meer dan een beperkt resultaat op. Nadeel van roestig en vervuild ijzer laat gewoon niet netjes
Bij de Dexta destijds ook 63 jaar oude onderdelen opnieuw laten lassen. Kon er na 1,5 jaar zoeken nergens ter wereld aan komen en ook dat is ze bij een lokale werkplaats goed gelukt
Wees welkom!! Ik kan melden dat plaatwerk en een schip heel ander werk is, constructielassen is ook weer anders. Elk vraagt zijn skills. Voor autoplaat, ik ben er wel achter dat het apparaat echt een verschil maakt. Ferm en Einhell en weet ik wat meer aan inferieure apparaten, je kunt er wel mee lassen, maar echt lekker werkt 't niet. Koop een wat beter apparaat, zoals een cebora 155 of 160 evo ofzo. Dat werkt mooi en is betaalbaar. De sprong naar een next level apparaat kost gelijk een veelvoud en is voor mij in ieder geval te duur voor wat ik met de cebora al kan.
Ik heb het ook niet over plaatwerk daar kan je het beste een pulserende lasmachine hebben maar waar het overging is bijvoorbeeld zo,n reservewielsteun maken. Voor een doehetzelver goed zat.
De steun zelf wordt vast gebout maar een paar moeren achter het ding vast lassen bijvoorbeeld gaat prima met zo'n Parkside apparaat. Steun staat ondertussen in wat lagen zwart en ziet er wat netter uit en is vooral beter beschermd nu. Kijken wanneer die achterop de auto komt te hangen. Over dingen voor achterop de auto gesproken: ik heb vanmiddag een set nieuwe werkkampen besteld voor achterop mijn eigen auto. Leuke aanbieding van een setje Bullboy lampen die afmetingen hebben die goed tegen het reservewiel van mijn auto passen. Ben niet echt tevreden met degenen die er nu op zitten dus erg benieuwd naar het verschil straks.
Lampen zijn zaterdag bezorgd, niet moeders mooiste maar kwalitatief zien ze er goed uit en passen mooi op de plek van de huidige lampen: Met netto 4100 lumen per stuk verwacht ik mooi wat licht te hebben achter de auto Planning is om morgen de lampen te gaan verwisselen. Vandaag vooral rondom wat afspraken gewerkt. De dag begonnen met een schone aanhanger en een beetje oud ijzer en 3 oude accu's weggebracht. Vanmiddag de stuurbekrachtiging 3 keer doorgespoeld. Daarvoor de oude Perla uit het stof getrokken: Bij vorige auto's gebruikt om de motorolie ook mee te verversen, bij de Pajero wil dat niet (zou me wel iedere keer 2 beschermplaten onder de auto los halen schelen) maar vandaag kwam ie weer goed van pas. Na het leegzuigen afgevuld met Holy Moly stuurbekrachtingsolie en dat een aantal keren herhaald: Merk bij het sturen wel iets verschil, lijkt met iets meer "gevoel" te gaan, dat was destijds ook het idee dat ik had bij de S60 na het verversen. Kan net zo goed tussen de oren zitten maar de oude olie was goed donker en rook niet al te lekker. Komt straks nog een MANN luchtfilter, dacht dat ik die de vorige keer had vervangen maar dat was niet zo zag ik laatst in het bestandje dat ik op de laptop heb staan. En omdat het in de aanbieding was 2 flesjes injectorreiniger besteld, een voor mijn auto en de andere kieperen we van de week in de Renault.