Geen bus om aan te werken, slecht weer buiten dus tijd en aandacht voor de Dexta. Pakking van de opvoerpomp vervangen. Hij lijkt goed bereikbaar maar schijn bedriegt een beetje :bandit: Ruimte waar geen hand tussen past, stuurstang loopt er midden voor langs samen met nog een andere stang. Links zit het wiel in de weg en rechts het oliefilter om er echt lekker bij te komen. Bij het los halen had ik eerst beide brandstofleidingen laten zitten, eentje al eens vervangen voor een flexibele slang maar de andere is nog een koperen leiding. Verwijderen is dan niet zo'n punt maar terug plaatsen bleek die koperen leiding toch vervelend te zijn en die ook los gehaald. Van achteren bekeken: En oud versus nieuw: De nieuwe pakking is ietsje groter maar dat geeft geen problemen. Terugplaatsen zoals gezegd het langst mee bezig geweest nadat ik de opvoerpomp en basis van de brandstofpomp schoon had gemaakt. Daarna een beetje pompen, gas een stukje open en zonder gloeien direct starten en weer lopen
Dexta nog niet echt gebruikt sinds de reparatie maar we zijn weer wat verder met de buszszszs: Voor nu zitten alle planken erin. Dimmers geplaatst en dat gedeelte aangesloten, voor het eerst alle verlichting in het plafond tegelijk kunnen gebruiken en nu met alle planken erin ziet dat er wel erg netjes uit Hebben een klein stappenplan bedacht met hoe nu verder en dat gaat vooral inhouden dat er weer wat spullen besteld gaan worden. Gisteren de knoop door gehakt met de standkachel, wilden voor een Chinees exemplaar gaan maar dat gooien we overboord en gaan toch voor een duurdere omdat het ding veel gebruikt zal worden en ik geen zin heb om een hoop er omheen te moeten vervangen vanwege de kwaliteit zoals ik overal lees. Eerstvolgende worden de houden platen voor onderin, dan kan de standkachel er samen met alle elektra in en dan lijkt het wat. Plafond wordt geschilderd, komt nog een wandje achter de bestuurdersstoel voor de keuken en dan gaat het bed er ook in komen. Waar wel iets voor was besteld en eindelijk is gekomen dat is voor de Pajero. Gisteren is de kabelboom bezorgd voor de aanpassing aan de tractiecontrole: Dashboard moet gelukkig bijna volledig los om bij de computer van de tractiecontrole te komen en deze erin te prikken Dit weekend geen tijd voor maar wil aankomend weekend wel een poging wagen. Schakelaars komen op de plek waar normaal gesproken de knoppen van de stoelverwarming zitten aangezien ik die niet heb en dan is het een kwestie van plug & play en kan ik de tractiecontrole en nog wat andere systemen naar eigen wens in of uitschakelen.
Begint er echt mooi uit te zien die buszszsz en ik denk slim om niet te besparen op een standkachel. En ach heel Dashboard van de paneel draai jij je hand niet voor om toch? 10 minuten tops
Vandaag op bezoek geweest bij mijn ouders die in Duitsland op vakantie zijn. Heenweg cruise control op 150 km/h gehad en wat stukken met 180 achter een Audi gereden die mooi ruim baan maakte. Terug naar huis binnen 5 kilometer het befaamde lampje... Zag niets raars onder de motorkap, motor uit en aan gaf geen verschil en merkte geen vermogensverlies dus dan maar gewoon op naar huis toe. Thuis de scanner gepakt en deze gaf de volgende melding: Kan de code wel wissen maar deze komt direct weer terug. Beetje op internet aan het zoeken geweest en het zou de vacuüm solenoïd moeten zijn van de vlinderkleppen in de inlaat. Na 17 jaar niet heel gek dat ook die een keer stuk kan gaan, timing had voor het gevoel beter in Nederland kunnen zijn aangezien mijn ANWB pakket stopt bij de grens Solenoïd is in dit werelddeel origineel Mitsubishi niet meer te krijgen, via Australië kom ik ze nog wel tegen. Heb nu maar een gokje genomen met een aftermarket exemplaar, die zou komende week al bezorgd moeten worden en dan kijken we of de storing weer verholpen is.
Voor eventjes is dat wel leuk. Auto an sich kan het prima hebben, 190 lukt ook nog wel maar vanaf zeg 170 km/h is het duidelijk merkbaar dat de banden een ander doel hebben dan hard over een geasfalteerde weg rijden. Probleem is jammer maar ook weer een meevaller als dit het is. Gezien de leeftijd en kilometerstand gaat er nou eenmaal soms wat stuk en dat lossen we dan wel weer op. Aankomende week moeten we van auto ruilen, de vrouw moet een aantal dagen een parkeergarage in en dat is met een verhoogde bestelbus wat lastig. Voor die tijd nog maar even uitleggen dat het storingslampje weinig betekenis heeft.
Gisterenavond wat platen gehaald om de laatste stukken van de wanden mee te bekleden. Die komen buiten het zicht en gaan we niet met planken doen en het scheelt gewicht. Had zelf de fout gemaakt om het voorstel te doen om dit bij de bouwmarkt te doen Zijn thuis gekomen met de platen, maar ook met een vloer voor in de bus en verf voor de wanden en beits voor het plafond.
Wanden zijn ondertussen geschuurd, plafond hadden we gisteren maar even gelaten voor wat het was met het warme weer. Dit weekend is de bus weer op de weg dus komende week wat overuren opnemen en zo weer meters maken aan het ding.
Vanmorgen wezen winkelen voor de paarden. Had de boer gevraagd of ie nog kleine pakjes stro had, dat antwoord was helaas nee.....wel lagen er nog balen van 400 kilo en aangezien we het wel nodig hebben zo'n baal wezen halen. Met de andere aanhanger daar naartoe gereden, knul van een jaar of 16 de baal op de kar getild (ik vind dat dus alleen maar mooi ) en thuis de baal daar weer vanaf gehaald met de Dexta. Besloten dat de trailer de tijdelijke opslag is dus de aanhanger omgewisseld voor de trailer. Met de Dexta de baal omhoog gehouden, trailer er achteruit naartoe totdat de baal ongeveer voor de helft binnen lag. Trekker omgereden naar achteren en zo leg je een baal achterin, ook als je daar niet helemaal de juiste spullen voor hebt Tijdens de lunch nog eens naar de kabelboom van de tractiecontrole zitten kijken, filmpje erbij gepakt en aan de slag gegaan. Dashboardkastje moet eruit, gedeelte onder de stuurkolom en dan kan je het onderste stuk van het centrale dashboard los maken. Lijkt erger dan het is... Vervolgens de juiste connector los gehaald, die van de kabelboom daarin geprikt, originele connector daar weer in en dat stukje is klaar. Plus naar de zekeringkast getrokken, min uiteraard net zo. 1 kabel van het pakket moeten verlengen zodat de verlichting van de schakelaars ook werkt als je deze gebruikt. Was net iets te kort gemaakt. Verder de opening in het dashboard iets moeten vergroten zodat de schakelaars passen en toen kon alles weer op z'n plek. Kleine test voordat we alle schroeven weer vast gingen draaien: Met de "uit" schakelaar kan ik nu de tractiecontrole uitschakelen zoals dit ook gebeurt als je de diff lock gebruikt. ABS en ESP gaan dan ook uit. Met de "aan" schakelaar kan ik het hele spul juist weer aanzetten zodra dit automatisch uit wordt geschakeld als je de diff lock gebruikt. Volgens de verhalen schijnt het systeem goed te werken en maakt het de auto nog capabeler in de modder.
Wat een praktische handigheid heb je toch ook. Maar een knul van 16 die een baal van 400kg optilt, dat klinkt wel heel sterk . maar mooi dat de Pajero dus straks een echt offroad monster is. Alleen nog tractorbanden eronder nu dan kun je zo mee doen met over auto’s heen rijden Enzo
Knul op de heftruck dan Qua banden houden we het voorlopig bij de huidige BF Goodriches, mochten die een keer aan vervanging toe zijn zou ik de Mud Terrains overwegen als we dan verslaafd mochten zijn aan het spelen in de modder.
Paar dagen terug pakketje in de brievenbus met de nieuwe vacuüm solenoid. Direct de oude los gehaald en de nieuwe geplaatst: Lampje is weer uit, merk geen verschil (deed ik ook al niet toen de oude ermee stopte) maar ik doe het ervoor Verder gisteren nieuwe remschijven en blokken besteld voor de achterkant. Alles ATE, nog even gekeken naar dezelfde remschijven als voor maar deze zijn momenteel niet leverbaar en aangezien de schijven af fabriek achter groter zijn dan voor geloof ik het wel. De oude schijven weet ik ook niet hoe lang ze al mee gaan. Toen ik de auto 100.000 kilometer geleden kocht zaten ze er al op, 80.000 km geleden de blokken vervangen en dat is het ook wel.