1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

F3.1 Station - lekkage kofferbak

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MartijnU, 18 sep 2017.

  1. #1 MartijnU, 18 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 sep 2017
    Beste mensen,

    Recentelijk bleek de kuip waarin het reservewiel ligt, vol water te staan. Het heeft me de nodige moeite gekost om de route van het water te ontdekken, maar ik heb het gevonden en inmiddels is de auto dicht.

    Als je achter de auto staat met geopende kofferdeksel, zie je links en rechts, ongeveer 3 cm naast het rubber, een zeskant boutje wat het plastic hoekdeel van de auto vastzet. Dit boutje loopt door een gat in het staal van de auto, en eindigt netjes in een waterdichte witte kunststof huls, Echter 3 cm meer naar de buitenzijde van de auto, zit ook een gat in het staal. Dit gat was in mijn auto (jun 2012) niet voorzien van serieuze afdichting. Aan de buitenzijde zit wat foam, aan de binnenzijde een los schuimblok. Nadat het foam aan de buitenzijde niet meer dicht was, en het blok aan de binnenzijde blijkbaar wat verschoven, stroomt hier het water door naar binnen. Het gat grenst namelijk aan de afwateringsgoot vanaf het dak langs de klep naar beneden, daar loopt nogal wat water. Ik heb het gat gedicht door er van binnenuit een stukje kunststof op te plakken met siliconenkit.

    Om bij het gat te komen moet een deel van de binnenbekleding in de kofferbak losgehaald worden. In mijn geval voor linksachter, heb ik het volgende gedaan:

    1. Bank naar voren
    2. Torx schroefje in plastic onder zijruitje los gedraaid
    3. Plastic onder zijruitje vanaf achterzijde naar binnen getrokken, plastic zit geklemd en kan "loodrecht" op de zijwand eraf. Dit noem ik naar binnen. Lees eerst punt 4!
    4. Zodra het voldoende vrij is, stekkertje van binnenverlichting lostrekken om kapottrekken te voorkomen.
    5. Stoffen gedeelte eronder naar binnen getrokken.
    6. Linker hard-plastic deel bij bumperbescherming naar binnen getrokken, en daarna naar boven/voren.

    Je kunt nu in de hoek het foam verwijderen, en het gat dichten.

    Bij mij was het links. Rechts waarschijnlijk ook. Weet iemand toevallig waar dit gat voor is. Ikzelf denk misverstand, of voorbereiding 3 fase 2.

    Verder tref ik PUR schuim aan in de betreffende ruimte, een vreemde oplossing in een stalen koets. Ik krijg de indruk dat Ford hier een beetje geimproviseerd heeft om inwateren te voorkomen of het foam vast te zetten. Ging 5 jaar / 97.000 km goed, en daarna totaal fout.

    Komend weekend preventief rechts bekijken en waar mogelijk afdichten.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Ik heb ook last van lekkage in mijn station, bij mij zit het rechts. Het is niet zoveel vergeleken bij jouw, maar ik zie water onder de afdekmat vlak voor de bagagehaken. Zie onderstaande foto. Wilde zelf ook al een topic hiervoor open, maar sluit me bij jouw aan.
    [​IMG]

    Nu heb ik mijn Focus (van Dec 2013) gekocht in augustus en heb nog 6 maanden Bovag garantie. Zou ik dit onder de garantie kunnen laten verhelpen?

    JW heeft hier ook problemen mee gehad en gepost.
    http://www.focusclub.nl/forum//showpost.php?p=1820494791&postcount=461

    Ik meen dat ik ook een keer foto's hierover gezien heb van anderen, maar kon die niet vinden.

    Gr. Paul
     
  3. Het water vulde bij mij ook eerst de "goot" met het oog. Als het meer wordt, loopt het naar het reservewiel. Andere lekkages die beschreven worden zitten op andere plaatsen en via andere routes. De route die ik beschrijf is aan te tonen door met geopende klep rustig water te laten stromen net naast het kleprubber, ter hoogte van het achterlicht - dus tegen het zwarte plastic van de achterlicht unit. Na 10 seconden vulde zich het gootje met water. De vertraging kwam waarschijnlijk door het schuimrubber onderweg.
     
  4. Afgelopen weekend de rechterzijde "verholpen". Hier was nog niets aan de hand, maar toch maar alvast een plaatje kunststof van ongeveer 17 x 27 mm over het gat gekit, voor het witte materiaal aan de buitenzijde loslaat, zoals links reeds gebeurd is. Als je weet hoe, kom je er heel makkelijk bij. Het verschilt weinig van het verwisselen van de lamp. Eerst het plastic deel op de bodem verwijderen door het omhoog te trekken (1), en vervolgens het hoekstuk van de wand af trekken (2). Eventueel bovenste rand lostrekken, net zoals het hoekstuk. Dat moet ook los bij lamp verwisselen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. Ik heb afgelopen week precies dezelfde ervaring gehad, en inderdaad bij mij kwam het water ook via deze manier de kofferbak binnen.
    Super bedankt voor deze duidelijke uitleg en tip om de lekkage snel te verhelpen.
     
  6. Misschien dit voorjaar eens wat dingen preventief aanpakken, wel zo handig.
    Overigens kan je de lampunit losmaken zonder al dat plastic te verwijderen.
     
  7. Ik heb (nog) geen water in de kofferbak, maar even een blik werpen daar kan nooit kwaad natuurlijk.
     
  8. Helaas kwam ik er van de week ook achter dat het lekte bij de welbekende ventilatie roosters. Resultaat dat het van de kofferbak, over de tank bij de achterbank tot aan de voeten bij de passagiers kant heeft kunnen doorlopen en dus flink nat was onder de vloer. Het heeft dus al een poos gelekt, maar het water ging dus een andere kant op dan richting het reservewiel, op die manier heb ik het niet eerder eenvoudig kunnen constateren.

    Dus nu staat er al bijna een week een half auto interieur in de woonkamer en rij ik met de bekleding los/open om het isolatiemateriaal (soort spons) te laten drogen tijdens ritjes met de kachel op 29 en zo nu en dan een elektrisch kacheltje erin. Het is gelukkig bijna droog, maar wat een schijt klus.

    Echt een gevalletje: voorkomen is beter dan genezen. Als het op de verkeerde plekken nat wordt ben je echt niet gelukkig, tenminste als en je niet de lucht van natte hond in je auto wilt en het dus goed wil laten drogen om schimmel onder je vloer te voorkomen.

    Stomme is dat ik er van de zomer nog een gedacht had preventief te doen, maar had de tijd er niet voor gemaakt omdat ik geen lekkage sporen zag. Best wel spijt :').
     
    Magure vindt dit leuk.
  9. Beste check is het dopje links en rechts achter onder de auto even los te trekken, zo kun je makkelijk voelen of/hoe nat het is. Is nog geen 5 minuten werk om te checken.

    Dan weet je of je werk te doen hebt of niet. :)
     
  10. Hij is nog droog, ik had toevallig vorige week de boel nog omhoog.
     
  11. :think: :mrgreen:
     
    kevinnns en rfknol vinden dit leuk.
  12. Heeft er iemand een duidelijk overzicht waar ik deze betreffende dopjes kan vinden? Ik heb via youtube hiervan al enkele video's gezien maar het betrof hier allemaal hatchbacks en ik kan zelf de dopjes niet vinden op mijn station uitvoering.
     
  13. Let op: iets hoger zit nog zo'n zelfde gaatje waar de witte plakker van los kan raken , dit was bij mijn focus uit 2011 het geval , deze heb ik ook afgekit
     
  14. Sinds kort ook lekkage in de kofferbak! Water rechts in de hoek zoals eerder beschreven. Na een flinke speurtocht blijkt water van boven te komen zonder waterkringen in de dak hemel te veroorzaken. Na het afplakken van de chromen dakreling aan de buitenkant was de lekkage voorbij. Inmiddels is de lek verholpen door de nieuwe kit laag op de dak naad (achterste gedeelte) onder de dakreling. Hiervoor moest de dak hemel worden losgemaakt en de dakreling worden losgeschroefd. De ventilatie roosters achter de bumper ga ik in het voorjaar preventief kitten.
     
  15. Ik vermoed dat ik deze lekkage ook heb bij mijn dakrailing. Heb jij het zelf gedaan of laten doen?
     
  16. Vanwege het slechte weer heb ik dat laten doen bij een schadebedrijf.
     
  17. Wat was je kwijt?
     

Deel Deze Pagina