1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Escort XR3i '88

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door Thiemo, 3 mrt 2019.

  1. Naast mijn eigen Focus heb ik samen met mijn pa nog een project: een Ford Escort XR3i uit 1988.

    Tijdje terug in Duitsland gehaald en overgenomen van de eerste eigenaar. Auto is helemaal hard en in originele staat, zelfs de witte XR3i wieldoppen zaten erbij. Had alleen wat kleine plekjes bij wielkast linksachter, dat hebben wij inmiddels bijgewerkt.

    Helaas door tijdgebrek geen tijd gehad om afgelopen maanden verder te gaan met deze auto. Gelukkig hebben we dat de komende tijd wel, dus gisteren begonnen met het schoonmaken van de auto. Dat was wel nodig na een paar maanden stilstand. Opgeladen accu erin en het was starten en lopen. Bedoeling is om hem voor eind mei helemaal klaar te hebben, zodat wij er van de zomer mooie ritjes mee kunnen maken.

    Plannen voor de komende periode:

    - Auto in week 11 een beurt geven om hem invoer klaar te maken
    - Bijgewerkte plek bij wielkast wit spuiten
    - Auto invoeren, afspraak eind maart bij de RDW
    - Andere, originele XR3i voorbumper wit spuiten en monteren. Huidige bumper is bijgewerkt met plamuur.
    - Verstralers op de bumper monteren
    - RS Turbo velgen monteren
    - Iets grotere einddemper/eindstuk monteren. Lees hier goede verhalen over NM-Parts?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Berrychello, Rob-RS, John_mk2_RS en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Thiemo leuk project de Escort uit 1988 en ziet er goed uit.:thumbup:
    Ik houd dit project in de gaten.:dance:
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  3. Blijft mooi om te zien zon xr3i, ja nm parts is een topper.
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  4. NM-parts for president!!
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  5. Heel mooi exemplaar [emoji108]
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  6. Die ziet er heel goed uit en het is een heel leuk project. Veel plezier ermee!
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  7. Bedankt! Leuk om te zien dat hier ook liefhebbers zitten van de oudere modellen van Ford.

    Ik hou jullie op de hoogte over de vorderingen van dit project :mrgreen:
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  8. Blijft leuk zo'n onverprutste mk4! Ze worden schaars, maar gelukkig zijn er nog liefhebbers voor!

    Daar is mijn autogeschiedenis mee begonnen.. Een 3-deurs 1.4CL. Een paar jaar later nog een rode RS turbo gehad. En 10 jaar geleden nog een zwarte RS turbo gekocht voor de hobby om op te knappen.

    Succes met het opknappen! :thumbup:
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  9. Mooie XR3i!
    Aan dat model heb ik ook mooie herinneringen. Mijn ouders hebben er één uit 1986 gehad, die kwam uit Duitsland. Het was een 1.6 met de Weber 2V carburateur en mechanisch ABS.
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  10. @Denz: onverprutst kom je ze inderdaad bijna niet meer tegen! Daarom gaan wij er naast de veranderingen die in de openingspost vermeld staan, er weinig aan veranderen. Zo is ie altijd weer in de originele staat terug te brengen. Gaaf zo'n RS Turbo! Blijft stiekem een van mijn droomauto's. Heb je hem nog? Tegenwoordig al helemaal niet meer aan te komen, tenzij je je portemonnee flink open trekt.

    @meeder: Thnx! 1986 is denk ik net nog het MK3 model geweest?
     
  11. #11 meeder, 5 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2019
    Het was een mk4. De maand waarin hij gebouwd was weet ik niet, maar het was in 1986.

    Het mooie was dat deze het mechanische ABS had wat in Nederland voor zover ik weet alleen op de XR3(i) geleverd werd. Heel grappig systeem als je ziet hoe het werkt. Het was ook alleen op de voorwielen actief.
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  12. In 1986 kwam inderdaad de mk4 op de markt . Mijn eerste Escort was ook een '86er mk4.

    Mijn eerste RS turbo is naar de sloop gegaan (bleek later na aankoop een roestbak en ook de krukaslagers waren op een gegeven moment slecht). Daar was geen redden meer aan. Mijn laatste RS Turbo heb ik na hem weer in, zo goed als, originele staat gebracht te hebben verkocht. Die kocht ik 10 jaar geleden nog voor € 900,- :shock:

    Dit was mijn eerste (verlaagd, spoiler, RS Turbo velgen, elektrische ramen ingebouwd.. daar is het dus allemaal mee begonnen :lol:):

    [​IMG]


    Dit was de tweede die (na veel onkosten) naar de sloop is gegaan (alleen een '90 spec voorbumper en spoiler, de "flapoor spoiler, en heldere knipperlichten geplaatst):

    [​IMG]


    En deze heb ik 10 jaar geleden dus gekocht en "opgeknapt". Volgens mij is de toenmalige koper wel begonnen om hem nog verder aan te pakken (wilde een motorswap doen), maar is hij nooit meer op kenteken gekomen:

    [​IMG]
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  13. Die RS Turbo's zijn ook erg mooi. Die zullen nu echt zeldzaam zijn denk ik.
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  14. Ik heb vroeger ook een xr3i gehad,uit 1988. Ook een witte met witte turbo wielen. Volgens de site van de RDW is ie of gesloopt of geëxporteerd. Bekend probleempje bij dit model is een rotte accubak,waardoor lekkage kan ontstaan in de voetenruimte.
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  15. Gaaf zeg, zeker die RS Turbo! Je mocht willen dat je nu nog een originele RS Turbo had, dan heb je echt iets unieks in je bezit. Idem eigenlijk voor een XR3i, jammer dat je deze bijna niet meer ziet.

    Gelukkig is onze XR3i zo goed als overal hard, ook bij de accubak is geen roest te vinden. De oude eigenaar had de auto altijd binnen staan, dat heeft de Escort goed gedaan.

    Vroeger als kleine Thiemo vele uurtjes doorgebracht op de achterbank van de rode XR3i van mijn ouders. Ben toen al besmet geraakt met het Ford virus. Helaas is het kenteken niet meer bekend bij de RDW.

    [​IMG]
     
    Denz vindt dit leuk.
  16. Mooi man, heerlijk, dat oude spul. Koesteren, beetje prutsen en lekker rijden!! Have fun!
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  17. Mooi, zo'n auto die je vroeger vrij vaak zag en nu bijna nergens meer ziet. Veel plezier er mee.
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  18. Afgelopen week heeft de auto een beurt gekregen om hem invoer klaar te maken en er tijdens het invoeren een nieuwe APK op te krijgen. Remmen zaten aardig vast, dus voorzien van nieuwe remmen. Tevens distributieriem vervangen. Hij kan er technisch gezien weer een flinke tijd op vooruit.

    27 maart afspraak bij de RDW om hem in te voeren.
     
  19. Mooi!! Succes 27 maart! :thumbup:
     
    Thiemo vindt dit leuk.
  20. Mooie escort! Lijkt me ook nog wel erg gaaf om zo een projectje te hebben!
     

Deel Deze Pagina