1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ervaringen focus mk3.5 1.5 182pk automaat

Discussie in 'Performance' gestart door boom-aap, 16 feb 2022.

  1. Wij hebben ons oog laten vallen op weer een ford focus.
    Nu hebben we er 2 op het oog, de 1st is een mk4 2020 st-line model met 1.0 125pk handbak.
    De 2de is een mk3 2018 1.5 182pk automaat.

    Nou heb ik ervaring met de 1.0 ecoboost modellen dat spreekt voorzich.
    Waar ik graag meer informatie over zou willen is de 1.5 182pk in samenwerking met de automaat.
    Heb er al naar gezocht maar kon niks vinden.
    -Wat ik me afvraag hoe is het brandstof verbruik met normaal rijden, en hoe is de algehele indruk van de motor samen met de automaat bak.
    -Hoe zit het met het onderhoud aan deze motoren, zijn er punten waar je op moet letten?
    -Is er misschien een lid die zijn ervaring kan delen over dit model met dit motorblok eventueel hand of automaat
    :D
     
  2. #2 mario75, 17 feb 2022
    Laatst bewerkt: 18 feb 2022
    ik kan uit ervaring spreken van een 1.5 182ps / niet automaat
    deze blokken hebben een ontwerp fout waar problemen *kan* veroorzaken. Probleem begint met koelvloeistof verbruik en missfires op ( meestal) cilinders 2 en 3. Hier is een topic over.
    Op duitse ford/focus forums heb ik een gegevens sheet gezien waar ze het geval bij bijhouden, hier ook de type versnellingsbak icm 1.5 l4 blok. Hier blijkt dat bij 80 % van de gevallen, problemen voordoen bij een 1,5 icm automaat. Wordt vermoed dat een van de redenen is dot de automaat veel te vroeg schakeld waar bij vermogen gevraagd worden bij te laag toerental en te hoog versnelling .

    Over de automaat van Ford, daar ben ik niet zo kapot van. Ik heb links en rechts gelezen dat problemen voordoen. Maar dit is persoonlijk.

    Brandstof verbruik kan ik niet veel over vertellen. Ik zelf heb meestal een zware voet. Bij mij geeft die tussen 6.5-6,9 l / 100 km aan

    Onderhoud. Olie en filters ( de goeie olie ! ) eerder vernieuwen dan het boekje aangeeft, maar dit geld voor alle ecoboost motoren. Ik zelf hou een 7000 km olie interval aan.
     
  3. @mario75 bedankt voor je reactie hierop.
    Ik had al zo mijn bedenkingen bij de ford focus. Maar nu ik dit zo lees worden ze alleen maar meer.
    Eigenlijk is dit blok dus overpowerd en samen met de automaat niet echt betrouwbaar. of zie ik dat verkeerd?
    Wat me al bezig hield is het feit dat hij 15000km geleden zijn laaste onderhoudsbeurt heeft gehad verder is er niet veel over bekend. huidige km stand is rond de 37000, en is een import.
    :D
     
  4. #4 mario75, 17 feb 2022
    Laatst bewerkt: 18 feb 2022
    blok is niet overpowerd, op zich een goede blok. Ben zelf zeer tevreden met mijn 1.5 liter ecoboost. Probleem is dat “nieuwe rijstijl”, met lage toeren en op hoge versnelling ( waar motor juist geen of weinig vermogen kan genereren) ineens vermogen vragen. Deze motor is niet gemaakt om als winkel karretje te worden gereden. Dat is vragen om problemen.
    Gewoon een fijne motor, krachtig op snelweg met accelereren en kan ook zuinig worden gereden als dat moet.
    Als je deze motor eerst netjes warm rijd en daarna op zn staart gaat trappen, is niets aan de hand.
    Nieks verkeerd met geïmporteerd wagen, vooral met dat km stand. Bij interesse zou ik de wagen eest een goede check up laten doen bij een Ford dealer en een goed garantieregeling afsluiten met de verkopende garage.
     
  5. In combinatie met de automaat is het niet de zuinigste aandrijflijn. Vooral als je ook best wel eens wat in de stad onderweg bent.
    De lockup van de koppelomvormer werkt alleen in 4, 5 en 6.
    In de stad zuipt hij als een dokwerker maar op de snelweg bij normale snelheden valt het inderdaad best mee.
    Wij haalden met onze C-Max gemiddeld zo'n 8 tot 9 liter op 100km.

    Deze motor heeft, zoals hier boven geschreven, een enorme hekel aan te rustig bereden worden. Je moet hem echt geregeld even goed op z'n staart trappen.

    Koelvloeistof pijl goed in de gaten houden ivm de bekende problemen door de ontwerpfout in het blok waardoor er water de cilinders in kan lopen. Op een gegeven moment, ik meen 2018/2019, zijn ze over gegaan op een nieuw ontwerp blok waarmee de problemen opgelost zijn.
     
  6. De versnellingsbak is een Opel (GM) bak, ontwikkeld in samenwerking met Ford. Type codering is de 6F15.
    Deze heeft inderdaad geen lock in de eerste 3 gangen, dus een hoger verbruik in stadsverkeer.
    Volgens mij zijn de meeste voorkomende problemen hiermee elektrische en/of de hydraulische regeling.
     
  7. Nee, het is geen GM bak.
    Ford en GM hebben de bak samen ontwikkeld maar er zitten aanzienlijke verschillen tussen de Ford en de GM versies. Ze worden ook niet in dezelfde fabriek gebouwd en na het initiële basis ontwerp zijn ze hun eigen weg gegaan qua ontwikkeling.

    Aan de 1.5 Ecoboost zit overigens de 6F35 bak gekoppeld. De 6F15 is een lichtere versie voor kleinere motoren.

    Door technici met veel ervaring met de 6F35 wordt overigens ook sterk afgeraden om deze bakken te flushen. Elke 50.000 tot 70.000km een eenvoudige drain and fill is de aanbeveling. Deze bak heeft ook geen filter dat je eenvoudig kan vervangen (om bij het filter te komen moet de bak er onderuit en moet deze volledig geopend worden).
     
  8. En ik mezelf maar afvragen of ik niet een te zware voet heb :think:

    Wij hebben onze Duitser (2017 Focus 1.5 automaat ) een jaar geleden gekocht met 76K op de teller.
    Inmiddels bijna 20.000 kilometer zijn wij op het verbruik na heel tevreden met de auto.

    Ik vermoed overigens dat de topic starter deze op het oog heeft:

    https://www.autobedrijfhoefnagel.nl...x?zoek=&mrkid=26&mrk=Ford&dgid=30&so=gallerij

    Een hele nette wagen hoor, als hij een jaar eerder te koop had gestaan hadden wij er vast voor gaan kijken.
     
    meeder vindt dit leuk.
  9. Oh damn! :kwijl: wat een mooie auto
     
    Dave130R vindt dit leuk.
  10. Dat was ook direct mijn reactie.
    Misschien dat ik er morgen even langs rij, ik moet toch in Oosterhout zijn.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  11. Echt een prachtig exemplaar.
     

  12. Klopt dit is inderdaad de auto.
    We zijn er ondertussen ook bij wezen kijken, echter vinden wij de ruimte in de auto ten opzichte van onze huidige niet spannend. We hebben dus ook besloten om voor het nieuwe type te gaan.
    Daarbij telt ook dat wij heel veel woonwerk verkeer rijden in 50/80 zones, waardoor het verbruik waarschijnlijk wel wat hoger zal zijn.
    Het nieuwe model hebben we ook in de 1.5 uitvoering en dan met de handgeschakelde bak.
    :D
     
    Dave130R vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina