1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Erg inhouden/geen vermogen MK1.5 1.4 16v

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door CvWeert, 10 dec 2020.

  1. Hallo allen,

    Ik heb sinds een paar dagen een probleem met mijn FoFo 1.5 1.4 16v.

    In eerste instantie leek het een probleem wat alleen betrekking had op het starten van de auto met koude motor. Dit bleek een slechte accu te zijn, inmiddels vervangen en heeft het probleem deels opgelost (was slecht).
    Nu is het als volgt: bij koud starten blijft de auto amper lopen en bij gas geven valt ie nog verder weg. Als de motor wat opwarmt verdwijnt het deels, althans minder heftig.
    Nog steeds loopt ie slecht en bij meer dan half gas houdt ie erg in.
    In het verleden heb ik gezeik gehad met bobines etc. Dus hieronder een lijstje welke onderdelen er dit jaar zijn vervangen:

    Bougies - origineel Ford
    Bobine - Hella
    Bougie kabels - Magneti Marelli
    Lambdasondes - Bosch
    Accu - huismerk accuboer
    Brandstoffilter - merk weet ik zo niet

    Nu dus mijn vraag of iemand hier een idee heeft wat dit zou kunnen zijn.. Hij loopt netjes op 4 cilinders, ook bij inhouden, toerental bouwt dan wel lineair en zonder echt bokken op. Het lijkt vooral verlies van vermogen. Auto geeft ook geen storingen.
    Vacuüm lekken heb ik gecontroleerd en lijkt niet aan de hand. Ik tank gewoon 95 e10 van Shell.

    Mijn vermoeden was in eerste instantie de brandstofpomp, maar deze hoor ik zoemen en er lijkt ook gewoon brandstof door de stromen. Dus wellicht iets met de brandstofdrukregelaar of injectoren?

    Wie o wie heeft een idee??

    Alvast bedankt!
     
  2. Probeer eens E5 te tanken. Kijken of dat uitmaakt. Niet elke motor reageert even fijn op die nieuwe brandstof.
     
  3. Ik zou toch eens kijken of de pomp wel voldoende druk en volume levert.
    Inmiddels is de focus 1 dusdanig op leeftijd dat preventief vervangen van de pomp sowieso geen vreemde gedachte is.

    Vage klachten met inhouden heb ik meer dan eens opgelost met een nieuw pompje.
     
  4. Ik deel deze gedachte ook wel inderdaad. Nieuwe pomp is besteld, vandaag ophalen. Morgen een brug gehuurd om de tank er onder uit te halen. Welke engineer bij Ford dit ooit zo bedacht heeft moeten ze direct op straat zetten. Elke auto die ik hiervoor heb gehad had een mooi luikje aan de bovenkant haha.
     
  5. Hallo,
    Ik dacht dat er een luikje onder de achterbank zit??
    Of is dat een ander soort luikje?
    Onze focus uit 2001 1.6 geeft zelfde soort storing.
    Op de snelweg niet harder gaan wanneer je vol gas geeft, de auto gaat juist steeds langzamer rijden.
    Wat erg eng was voor mijn vrouw.
    Kan het ook iets anders zijn dan de brandstofpomp?
     
  6. Bij mij zit er geen luikje onder de achterbank (helaas), alleen de doorvoer voor de kabel naar de tank. Ik weet niet hoe het zit bij een 2001 model, klinkt als ongeveer hetzelfde. Al durf ik er nu ff de snelweg niet mee op hoor! Ik meen ergens gelezen te hebben dat de modellen voor de facelift een luchtmassameter hebben tussen glasklep en luchtfilter, kan er ook mee te maken hebben.
     
  7. Ik heb even gekeken onder de achterbank en je hebt gelijk, er zit alleen een kabeldoorvoer.
    Ik denk dat ik in de war ben met onze vorige auto( Seat Leon).
    Het gekke is dat de auto soms goed rijd en opeens in houd. Ik dacht zelf dat het misschien de koppelingsplaat kon zijn.
     
  8. İs de luchtmassa meter dat geval met de twee slangetjes naast elkaar?
     
  9. Zo! Vanochtend de tank er onderuit gehaald en de pomp vervangen. Door het loshalen en het te gehaast terugzetten van de brandstofdrukregelaar nog een dikke benzine lekkage gehad haha, maar allemaal opgelost nu. Loopt weer als een zonnetje!! Met twee man de tank er onderuit en weer terug in een uur. IMG_20201212_095325.jpg IMG_20201212_095327.jpg
     
    McGyver vindt dit leuk.
  10. Dat is zeer zeker waar. Ik tank ook 98 met mijn mk1 vind hij veel fijner
     

Deel Deze Pagina