Eindelijk weer een Vignale! 2021 KUGA PHEV Vignale

Nou, inmiddels al meer dan de eerste 1500km op de teller erbij, dus het is wel tijd voor wat ervaringen.

Tot nu toe moet ik zeggen dat ik eigenlijk alleen maar plezier heb van de auto. Het zijn heerlijke relaxte ritten en ik merk dat de auto ook een positieve uitwerking heeft op mezelf. Ik rij gewoon weer met meer plezier en kom dan ook weer uitgeruster aan na een rit. Ook vind ik het een uitdaging om zoveel mogelijk kilometers elektrisch te maken en dat nodigt weer uit om rustiger en nog bewuster te rijden. :)

Tot op heden geen storingen of wat dan ook gehad, het enige wat het al snel begaf was de splinternieuwe thuislader, die zou met IP66 behoorlijk waterdicht moeten zijn, maar hij zou na de eerste bui prima dienst kunnen doen als aquarium. Deze is zonder discussie door de dealer wederom door een nieuwe omgewisseld, die lijkt het tot nu toe beter uit te houden.

Klein dingetje wat opvalt is dat de spiegels niet lekker vloeiend inklappen, dit gaan we zeker even melden, daar hebben we immers garantie voor. Het is vooral de bijrijderskant en ja, die zie ik nu eenmaal niet zo vaak bewust inklappen.

Ook is er, vanaf het begin trouwens nog een andere uitdaging, maar we maken vooruitgang. De auto ruikt fris, erg, erg fris. Er is duidelijk een keer iets in gemorst, uiteindelijk kunnen herleiden naar de mat van de bijrijder. Die is er momenteel dan ook uit en heb ik al meerdere malen uitgespoeld en schoongemaakt, maar de geur zit er nog steeds in, maar niet zo erg meer als voorheen. Ook in de auto alle bekleding al een keer schoongemaakt met de Bissel en inmiddels een keer met ozon behandeld en het is echt al stukken beter. Maar het zal nog wat werk en tijd nodig hebben voordat dit er helemaal uit is, maar het is inmiddels acceptabel. Hopelijk ruikt de auto over een paar weken gewoon weer naar auto, heb er zeker vertrouwen in.

Laden doe ik thuis en met een twee shift rooster doe ik dit vaak bijna volledig op eigen zonnestroom :) Ik heb hem twee weken geleden afgetankt en heb tot nu toe al zo'n 3 a 4 liter brandstof gebruikt en de rest elektrisch. Met goedkoop laden thuis en gratis op werk scheelt me dat tot nu toe behoorlijk in de kosten, bovendien rijd het stiekem ook gewoon lekker.

Als ik nu de Kuga tegenover mijn Focus MK4.5 zet zijn er veel dingen die ik bijna dagelijks als positief ervaar.
  • De koplampen, wat een licht heb ik weer :cheer:
  • Wat is het toch fijn om gewoon eenvoudig van rijmodus te kunnen wisselen
  • Ook is het fijn om gewoon met knoppen de climate control te bedienen
  • De elektrisch verstelbare stoel, gewoon even tijdens het rijden anders kunnen gaan zitten
  • Een bijrijderstoel die ook lekker zit
  • Het comfort van een Vignale vs een ST-Line, maar toch nog lekker sturen als een Ford
  • De elektrische kofferklep
Je bijna alles is eigenlijk alleen maar positief, meer dan genoeg dat ik niet mis dat die soms wat langzamer is zowel in optrekken als in de bocht.

Al met al dus positief en nog steeds erg blij met de beslissing.
 
Goed om te lezen en vooral nog blijven genieten. Nog plannen verder met de auto?

Ik ben de opties voor een groter mediascherm aan het doorkijken. Chinees of Sync4 zijn momenteel de opties, zou de eerste optie ergens bij iemand werkend willen zien, de tweede optie heeft nog niemand gedaan voor zover ik kan vinden, maar dat houdt me niet tegen zolang de prijs beschaafd is. Toen ik mijn Mondeo had ben ik ook met minimale info van Sync2 naar Sync3 gegaan haha.

Er zijn nieuwe ruitenwissers onderweg en verder heeft die aan de buitenkant een echte grote beurt nodig, de randjes van bijna alles zijn niet super bijgehouden. Dus veel vuil nog bij logo's, handvatten van de deuren enz.

Verder is de auto al gewoon erg compleet en naar wens, er zullen wel voor het einde van het jaar nog all seasons onder gaan. Ik probeer dit keer geen 100 ideeen te hebben waarvan er maar 1 of 2 gebeuren, maar het een beetje stap voor stap te doen.
 
Voor als je buiten staat te laden is een laadpoort afdekking wel aan te raden in de winter bij regen, sneeuw en vorst kan de stekker nog wel eens vast gaan zitten of de sluiting van het klepje waardoor klep open blijft staan.
 
Ik ben de opties voor een groter mediascherm aan het doorkijken. Chinees of Sync4 zijn momenteel de opties, zou de eerste optie ergens bij iemand werkend willen zien, de tweede optie heeft nog niemand gedaan voor zover ik kan vinden, maar dat houdt me niet tegen zolang de prijs beschaafd is. Toen ik mijn Mondeo had ben ik ook met minimale info van Sync2 naar Sync3 gegaan haha.

Er zijn nieuwe ruitenwissers onderweg en verder heeft die aan de buitenkant een echte grote beurt nodig, de randjes van bijna alles zijn niet super bijgehouden. Dus veel vuil nog bij logo's, handvatten van de deuren enz.

Verder is de auto al gewoon erg compleet en naar wens, er zullen wel voor het einde van het jaar nog all seasons onder gaan. Ik probeer dit keer geen 100 ideeen te hebben waarvan er maar 1 of 2 gebeuren, maar het een beetje stap voor stap te doen.
:mrgreen::mrgreen:Verstandig denk ik. Sync 4 is inderdaad nog maar weinig gedaan omdat het nogal wat aanpassingen vergt. Maar ben benieuwd.
 
Ik ben de opties voor een groter mediascherm aan het doorkijken. Chinees of Sync4 zijn momenteel de opties, zou de eerste optie ergens bij iemand werkend willen zien, de tweede optie heeft nog niemand gedaan voor zover ik kan vinden, maar dat houdt me niet tegen zolang de prijs beschaafd is. Toen ik mijn Mondeo had ben ik ook met minimale info van Sync2 naar Sync3 gegaan haha.

Er zijn nieuwe ruitenwissers onderweg en verder heeft die aan de buitenkant een echte grote beurt nodig, de randjes van bijna alles zijn niet super bijgehouden. Dus veel vuil nog bij logo's, handvatten van de deuren enz.

Verder is de auto al gewoon erg compleet en naar wens, er zullen wel voor het einde van het jaar nog all seasons onder gaan. Ik probeer dit keer geen 100 ideeen te hebben waarvan er maar 1 of 2 gebeuren, maar het een beetje stap voor stap te doen.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar je wilt de knoppen behouden toch? Dan zou ik in elk geval dat grote SYNC 4 scherm achterwege laten. Dan vervallen namelijk de knoppen en moet alles via het scherm. En dan is nog de vraag of het allemaal wel oke werkt. Daarnaast za; 't ook echt niet goedkoop zijn gok ik.
 
Ik wil je niet ontmoedigen, maar je wilt de knoppen behouden toch? Dan zou ik in elk geval dat grote SYNC 4 scherm achterwege laten. Dan vervallen namelijk de knoppen en moet alles via het scherm. En dan is nog de vraag of het allemaal wel oke werkt. Daarnaast za; 't ook echt niet goedkoop zijn gok ik.

Ik hoop op een freaky tussenoplossing. Technisch gezien vraag ik me namelijk oprecht af of de knoppen niet meer zouden werken onderin als je ze gewoon laat zitten. Bovenin zul je wat kwijtraken of wat moeten knutselen.
 
Voor als je buiten staat te laden is een laadpoort afdekking wel aan te raden in de winter bij regen, sneeuw en vorst kan de stekker nog wel eens vast gaan zitten of de sluiting van het klepje waardoor klep open blijft staan.

Goede tip, thuis kan in hem in de winter met de neus naar het huis zetten en het laden plannen zodat die pas net voor ik vertrek vol is en bovendien de voorverwarming gebruiken. Kans dat dan de stekker vastvriest lijkt me bijzonder klein. Maar mogelijk op werk of elders ergens op straat dat het nog eens van pas kan komen.
 
Ik hoop op een freaky tussenoplossing. Technisch gezien vraag ik me namelijk oprecht af of de knoppen niet meer zouden werken onderin als je ze gewoon laat zitten. Bovenin zul je wat kwijtraken of wat moeten knutselen.
Kijk voor hetzelfde geld kan je ook "gewoon" een SYNC 4 APIM op de plek van de SYNC 3 APIM zetten en heb je het ook. Maargoed hou je nog wel het kleinere 8" scherm.
 
Die haperende spiegels is ‘normaal’ :nocheer: ik heb het ook en heb er meerdere over gehoord. Is een Kuga mk3 kwaaltje en is weinig aan te doen. Als er nieuwe spiegels komen, doen ze hetzelfde na een tijdje.
 
Ik hoop dat ze blijven zitten. Ik heb, welliswaar bij mijn vorige Kuga, er eens een verloren door de slappe pasvorm.

Ben benieuwd naar je ervaring, vind ze wel nice namelijk
Heeft ff geduurd, maar de dynamische knipperlichten zitten er op. Simpel klusje.
1: Spiegel zo ver mogelijk naar beneden en naar binnen draaien.
2: Aan de binnenkant van de kap (net bereikbaar boven de spiegel) zitten links en rechts 2 kunststof klemmetjes.
Deze met een smalle schroevendraaier even "open" klikken.
3: Aan de binnenkant (uiterste zijde) achter de spiegel zit een kunststof klem.
Deze met dezelfde schroevendraaier uit zijn houding klikken en tegelijk de kap aan die kant rustig een stukje omhoog loswrikken.
Rest wijst zichzelf en de lampen zitten goed geklemd in de spiegelkast.
Is een één op één swap.
20250724_111523(1).gif
Succes....
Linkje naar item
https://a.aliexpress.com/_EJC3tOe
 
Laatst bewerkt:
Over de verzopen granny lader; ik heb bij de Action een plastic bak gekocht die iets groter is dan de lader. Aan weerszijden een hapje uit de plastic bak gehaald om de kabels door te voeren.
Bakje over de lader en hij blijft droog. Eventueel een kleine steen op het bakje tegen het wegwaaien.

gr. Jan
 
Over de verzopen granny lader; ik heb bij de Action een plastic bak gekocht die iets groter is dan de lader. Aan weerszijden een hapje uit de plastic bak gehaald om de kabels door te voeren.
Bakje over de lader en hij blijft droog. Eventueel een kleine steen op het bakje tegen het wegwaaien.

gr. Jan
Deze heb ik gekocht.
Wcd erin en gat in de bodem voor de granny lader. Werkt top en zeker waterdicht.
Moest er alleen voltage stickers op plakken, want de postbode's probeerden regelmatig de bovenkant eraf te rukken. Lijkt een beetje op een brievenbus schijnbaar:schater:
Screenshot_20250724_120757_Amazon Shopping.jpg Screenshot_20250724_120747_Amazon Shopping.jpg
https://amzn.eu/d/amMARLd
 
Laatst bewerkt:
Nou, kleine update met info voor wie er ook ooit op vakantie gaat met een dakkoffer.

Onverwacht is de totale hoogte van de auto, leeg, net minder als 210cm.

Dit is met Thule Wingbar Edge dakdragers en een Hapro 6.6 dakkoffer.

Dit valt me heel erg mee en is bijzonder onverwacht nadat ik de maten online heb opgezocht.

167,5 centimeter auto
42 centimeter dakkoffer

Dat is al net geen 210, dakdragers er nog tussen.

Maarja, de dakkoffer hangt deels onder de dragers en het hoogste punt van de auto zijn niet de rails maar het dak.

Dus ja Garages van 215 durf ik zonder meer in te rijden, maar met een volle auto zou de 210 ook nooit een probleem kunnen zijn :)

Verder inmiddels 3500 kilometer gereden(2600 elektrisch), nog steeds naar volle tevredenheid :)
 
Terug
Bovenaan