1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Een 2.0 uit 2008 met 180k op de teller?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door B@Zzz..., 12 nov 2018.

  1. Goedemiddag allen,

    Ben een beetje aan het rondkijken voor een andere focus (+/- 2008, een 2.0) en zie er een aantal staan met 180k op de teller.

    Wat vinden jullie van deze km stand? Is dat een "gevaarlijke" km stand voor aankomende kosten of kan dit normaal nog wel een 50-60k mee ofzo?

    Thnx voor jullie adviezen!
     
  2. gemiddeld 18K per jaar is niet schrikbarend veel.
    is de km historie bekend?
    wat is er afgelopen tijd vv of gerepareerd aan de auto?
    10 jaar betekent volgens mij dat de distributie wel aan de beurt is. :shrug:
    de staat van banden, schijven en blokken zou ik wel ff goed nakijken.
     
  3. Kan zeker nog wel ff mee maar dingen als thermostaat, dynamo en gasklephuis zijn de dingen die rondom het blok wel de geest zouden kunnen geven.

    Het is wel een betrouwbaar blok maar bij deze leeftijd en km stand zijn bovenstaande dingen om rekening mee te houden.
     
  4. Distributie hoeft niet want het blok heeft een ketting en is normaalgesproken onderhoudsvrij. Ik ga ervanuit dat het een benzine is en geen diesel.
    Multiriem zou wel eens vervangen moeten worden.

    Verder is bij deze km stand wel goed naar de staat van het 2-massa vliegwiel te kijken/ cq. te controleren. Waterpomp is ook wel iets wat kapot kan gaan.
    Waterpomp en thermostaat zijn de kosten ook niet.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  5. Ik heb jaren in een rally edition gereden.
    Probleemloos.
    Alleen de dynamo is een dingetje. Kost bij de dealer +/- 800 euro om deze te vervangen. Ik had bij beide auto's de pech dat de dynamo stuk ging.
     
  6. Oké, thnx. Het gaat idd om een benzinemotor.

    Maar de km-stand is op zich dus niet echt een reden om een auto te laten staan dus? De eerste 3-4 jaar zat ie in de lease, daarna is die naar de huidige eigenaar gegaan.

    Hoe kun je het vliegwiel controleren?
     
  7. Vliegwiel kun je niet echt controleren. Alleen als de bak eraf is.
    Wanneer je rustig op koppeling optrekt. Dan voel je het schokken of niet. Echter dat kan koppeling ook zijn. Koppeling kun je wel testen.

    Wat verder ook belangrijk is om te weten is olieverbruik zijn 1.8 waar veel problemen mee zijn maar of de 2.0 ook heeft geen idee.

    Heb zelf 5 jaar lang met 2.0 rally 100.000 km gereden bij 240.000km op teller verkocht. Geen enkel probleem meegemaakt, motorisch.
     
  8. het olieverbruik van de 1.8 heeft de 2.0 geen last van. Die 2.0 is later ontwikkeld met andere olieschraapveren (probleem van de 1.8).

    prima en redelijk probleemvrij blok die 2.0. Gasklephuis is inderdaad een aandachtspuntje, die kan storingen geven. Vaak krijg je dan een fluctuerend toerental wanneer je rijdend de auto in z'n vrij zet. Ook is het dan moeilijk om de auto te starten. Verder, de thermostaat gaat vaak kapot en dan komt de motor nét niet op temperatuur. is vaak moeilijk vast te stellen op basis van het metertje op het dashboard. Geen dure reparatie overigens.
     
  9. Met alle respect, maar ik betwijfel of dat wel helemaal waar is ...
    Lang niet alle 1.8's gebruiken olie, bijv mijn 1.8 uit 2009 gebruikt vrijwel niets (minder dan 1l. op 20.000km)
    Een goede kennis heeft een 2.0 RE, rijdt prima, maar die verbruikt gevoelig meer olie dan mijn 1.8
     
  10. Thermostaat die defect was bij mijn 2.0 was makkelijk te zien.
    90graden was geen probleem. Maar op snelweg viel het terug naar 60graden. Gelukkig is het makkelijk om het te vervangen en was hrt ook zo gedaan.

    Van die schraapveren weet ik idd dat bij de 1.8 er last van heeft. 2.0 of dat anders zijn geen enkel idee. Hoe dan ook je moet er altijd geluk bij hebben
     
  11. niet alle 1.8'tjes hebben hier last van hoor! maar de schraapveren zijn hier wel zeker een zwak punt. Ik heb zelf ook een 1.8 Duratec en deze verbruikt ook na 230k nog geen druppel olie.

    er zijn echter wel héél veel 1.8tjes die bij lagere kmstanden al astronomische olie verbruik cijfers hadden. Denk echt aan 1L op 500km. Dit kwam wel degelijk bijna altijd door verstopte olieschraapveren. Er zijn er ook auto's die dit niet hebben ontwikkeld. Goed en zeer regelmatig onderhoud kan dit voorkomen. Goede kwaliteit olie en regelmatig verversen. Ik hanteer zelf max 15.000km voor mijn eigen auto. Dus om de 6 maanden ververs ik zelf de olie. (castrol A5 5W30)

    de 2.0 heeft andere olieschraapveren gekregen en daardoor is het probleem die de 1.8 meer structureel kende wel opgelost. Waarom die 2.0 van een kennis olieverbruikt kan natuurlijk duizend en een redenen hebben, zelfs olieschraapveren. maar in het algemeen kun je zeggen dat die 2.0 wat betreft oliegebruik minder problemen kent dan de 1.8. Verder zijn de 2.0 en 1.8 vrijwel identiek.

    overigens zijn die groot olieverbruikers inmiddels groot en deels wel van de weg vermoed ik. Of gereviseerd, of gewoon gesloopt.
     

Deel Deze Pagina