1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ecoboost 1.0 en de caravan

Discussie in 'Performance' gestart door rowicom, 1 jun 2018.

  1. Oké, goed om te horen. Dan kan de sleurhut er gewoon achter. ;)
     
  2. Als die elektrische waterpomp er in zit is het gewoon aanhaken en op vakantie met de hut :-)
     
  3. Bij de 1.6 ECOboost zijn alleen de zeer vroege 150 PK exemplaren niet voorzien van een elektrische koelwaterpomp. Bij de 182 PK versie was deze wel standaard aanwezig. Korte tijd later zowel de 150 als de 182 PK versies standaard voorzien van de elektrische koelwaterpomp.

    Overigens wordt bij de 1.6 ECOboost nergens gesproken over het al dan niet monteren van de elektrische koelwaterpomp wanneer er een trekhaak wordt gemonteerd. Ook zonder de elektrische koelwaterpomp zou je dus probleemloos een aanhanger/caravan moeten kunnen trekken.
     
    meeder vindt dit leuk.
  4. Afgelopen vrijdag een trekhaak laten monteren door de dealer onder mijn c-max 1.0 ecoboost 125 pk, de auto is van maart 2017 en heeft nu een elektrisch bediende wegklapbare trekhaak inclusief een aanpassing op de motor, al met al een mooi stuk techniek. Met de trekhaak in uitgeklapte toestand zelf een aanhanger in het beeld van de sync3 module met automatisch uitschakelende parkeersensoren aan de achterzijde.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
    jjonkie vindt dit leuk.
  5. Kun je wat meer vertellen over de aanpassing op de motor ?
     
  6. Jazeker, er is een blower geplaats op de intercooler en een extra pomp welke nadat je de motor uitzet nog enige tijd blijft doordraaien. Al met al was inbouw voor deze extra koeling al voorbereid in de auto zodat de dealer dit vrij eenvoudig kon installeren. Het mooie van de extra trekhaak module is dat in het sync3 display een aanhanger symbool verschijnt een worden de parkeer sensoren automatisch uitgeschakeld.

    Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
     
  7. Extra pomp? Zijn ze weer gestopt met het standaard monteren van de elektrische waterpomp?
     
  8. #68 rowicom, 6 jul 2018
    Laatst bewerkt: 6 jul 2018
    Ik ben de topicstarter en heb de discussie door omstandigheden enige tijd niet gevolgd. De Ford-dealer in mijn woonplaats heeft het licht gezien en gaat op 19 juli een voorziening treffen om een ventilator op de intercooler te monteren en bedrading te trekken naar de PCM, die de fan dan naar behoefte kan aansturen. Dit heeft heel wat voeten in aarde gehad, want ze wilden eerst een grotere waterpomp monteren, maar toen ik de auto daarvoor bracht, besloten ze het toch niet uit te voeren omdat het niet volgens specificaties van Ford was. Daarna is het enige tijd stil gebleven en deze week kwamen ze dus met de nu voorgestelde oplossing. Volgens mij de enige juiste.
    Maar ik schrik van het bericht van Oerlemans.Andre hierboven. Evenals zijn auto is mijn 1.0 125 pk van januari 2017. En Oerlemans schrijft hierboven dat er ook nog een elektrische waterpomp bij moest? Die zit er toch al wel in, getuige de mededeling van JW en Meeder aan het begin van dit topic? Die heb ik toch al???? Help! Word er gek van....
    En wat er dan ook niet klopt aan het verhaal van Oerlemans (met alle respect) is zijn stelling dat de ventilator voor de intercooler al voorbereid was, af-fabriek dus. Dat is tegenstrijdig aan wat dit hele topic van begin af aan beweerd wordt en ik trouwens ten voeten uit heb ondervonden ;-)
     
  9. Helaas moet ik je dan toch teleur stellen maar de bedrading lag er wel degelijk af fabriek. De connector op de foto was reeds aanwezig, de rood/zwarte draden gaan naar de koel ventilator. De bedrading voor de trekhaak lag aan de linker zijde in de koffer bak klaar om voorzien te worden van een trekhaak. De dealer vertelde mij ook er geen touw aan vast te kunnen kopen omdat het iedere keer anders is. Zoals je ziet het kan wel degelijk in het voertuig aanwezig zijn.[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk
     
  10. Bijzonder dat de connector al klaar lag. Zou je nog eens een foto van wat meer afstand kunnen nemen?
    Maar de elektrische waterpomp onderaan de radiateur was er niet?
     
  11. Inmiddels heb ik aan de hand van een foto alhier van JW wel vast kunnen stellen dat de elektrische waterpomp wel aanwezig is. Laag naast de radiateur. Tussen radiateur en intercooler zeg maar.
    Pfffff.....
     
  12. Zou zomaar te maken kunnen hebben met het uitrustingsniveau van het voertuig . M.a.w. welke kabelboom er gebruikt is voor de auto voor bepaalde •••. Zal een andere kabelboom geplaatat worden.
     
  13. Het TSB spreekt toch heel duidelijk van alle 1.0 Ecoboost motoren vanaf nov. 2016 en vervolgens heel 2017...
     
  14. Keek vanmorgen even bij de boekhandel in de laatste uitgave van de KCK en zag daarin de voorstelling van de Focus IV. Schrok even toen ik het trekgewicht las van de 1.0 ecoboost 125 pk. Dacht dat het een foutje was in de tekst en meteen even gecontroleerd in de nieuwe brochure.
    Helaas, de Focus IV 1.0 met handgeschakelde 6 bak heeft een lager maximaal trekgewicht dan mijn huidige Focus III/2. Mijn caravan met een maximum totaalgewicht van 1200 kg mag ik niet meer trekken met de Focus IV 1.0Niet dat ik direct van plan was mijn Focus in te ruilen, maar de Focus is nu wel verdwenen van mijn lijstje met potentiële opvolgers. De Ecoboost 1.5 heeft wel een royaal trekgewicht, maar om nu het hele jaar met een zwaarder gemotoriseerde (en duurdere) auto rond te rijden voor vier tot vijf weken vakantie per jaar vind ik onzin want de 1.0 3 cilinder vind ik een fijne motor en voldoet uitstekend als caravantrekker.
     
  15. heb je het dan over de 100 en 125 pk ?
    Mijn 100 pk mag ook maar 1000 kilo trekken en daar heb je weinig aan voor caravans
     
  16. #76 Mike M, 18 jul 2018
    Laatst bewerkt: 18 jul 2018
    Zo'n stukkie tekst en dan het nieuwe maximale trekgewicht niet noemen...

    Opgezocht op Autoweek, dat is bij de Focus IV 1.0 (100 en 125 pk) blijkbaar 1100 kilo.
    Dit geldt voor de handbak. De automaat 125 pk mag volgens AW dan weer 1300 kilo trekken (en die logica kan ik niet echt volgen).

    Nog meer onderscheid: bovenstaande geldt voor de hatchback. De Wagon met automaat mag ook 1300 kilo, de 100 en 125 pk Wagon met handbak mogen maar 1000 kilo.

    Alle info van Autoweek.
     
  17. heb je het dan over de 100 en 125 pk ?
    Mijn 100 pk mag ook maar 1000 kilo trekken en daar heb je weinig aan voor caravans

    sorry, zie het al 125 pk... das wel jammer inderdaad
     
  18. Sorry @Mike M. Had het even moeten noemen...


    Sent from my Redmi 4X using Tapatalk
     
  19. Was niet serieus Harrie ;)
     
  20. Nou, het is dus zover. Ik ben de topicstarter (probleem: C-Max van 2017 heeft geen voorbereiding voor extra fan op de intercooler) en kan jullie melden dat de Ford-dealer Poll in Huizen gisteren keurig netjes de benodigde fan op de intercooler heeft gemonteerd, de boel aangesloten dmv een relais en aangemeld in de ECU. Ze hebben het uitgebreid getest en in orde bevonden! Bedrading netjes weggewerkt en ge-tiewrapped. De factuur (weet niet hoeveel) gaat naar het autobedrijf waar ik mijn C-Max gekocht heb, dus: eind goed, al goed. Met dank aan alle bijdragers hier en met name JW voor zijn uitgebreide denkwerk en documentatie.
    Ben ik zelf alleen nog benieuwd wanneer dat ding aan gaat slaan. Puur uit interesse hoor. En ga ik dat merken (horen?) onder het rijden? Draait ie ook nog na als de motor af gezet is zoals het elektrische koelwaterpompje doet? Iemand die daar iets over kan zeggen? Woensdag met de caravan op vakantie naar het buitenland dus.... Hoera!
     

Deel Deze Pagina