1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ecoboost 1.0 en de caravan

Discussie in 'Performance' gestart door rowicom, 1 jun 2018.

  1. @JW: op 7-1-2018 schreef jij op dit forum dit:

    Vanaf een bepaalde productiedatum heeft Ford echter op de 1.0 ECOboost in de fase 2 de koelventilator op de intercooler wegbezuinigd. Deze koelventilator is alleen nog aanwezig wanneer er af fabriek een trekhaak is gemonteerd. Wanneer er achteraf een trekhaak wordt gemonteerd schrijft Ford voor om wanneer deze ontbreekt ook de koelventilator op de intercooler te (laten) monteren.


    Hier schrijf je dus dat montage achteraf wel mogelijk is?
     
  2. 1200 kg trekgewicht op kenteken
     
  3. Het verwarrende is juist dat de betreffende C-max exemplaren wel gewoon een trekgewicht op kenteken hebben staan. Wettelijk gezien mag je met deze auto dan ook gewoon een aanhanger/caravan trekken.

    Echter vereist het gebruik als trekauto (naast de trekhaak) aanpassingen die volgens de fabrikant niet mogelijk zijn.
     

  4. Dit citaat van mij gaat over de Focus. Bij de Focus 3 fase 2 is het altijd mogelijk om de koelventilator op de intercooler te monteren. Bij de C-max is dit helaas niet altijd mogelijk.
     
  5. Dat trekgewicht zal gebaseerd zijn op de typegoedkeuring. Maar als dat volgens Ford niet zou mogen vanwege de veranderingen zou je kunnen stellen dat de typegoedkeuring niet meer geldig is. Dat zou wel een interessante casus zijn.

    Er zijn wel een paar punten van belang denk ik:
    1) is de auto bij een Ford dealer gekocht?
    2) heeft de Ford dealer de trekhaak gemonteerd.
    3) heeft de TS aangegeven dat er een caravan mee getrokken moet worden (daar heeft hij al Ja op geantwoord).

    Helaas is het tegenwoordig zo dat je bij nagenoeg alle merken navraag moet doen bij een merkdealer of er achteraf een trekhaak gemonteerd kan en mag worden cq of er nog aanpassingen nodig zijn.
     
  6. Heeft iemand die TSB misschien digitaal? Ook wel handig voor de topicstarter om mensen mee om hun oren te gaan slaan. ;)
     
  7. #27 Kees37, 2 jun 2018
    Laatst bewerkt: 2 jun 2018
    Volgens mij heeft de TS een import-auto en deze is geïmporteerd door een niet-Ford dealer.
    Dat word dus een bezoekje aan de dealer die de trekhaak heeft gemonteerd en hem maar eens om uitleg vragen en wat hij hieraan gaat doen

    Wel balen voor je, en het zou mij geen lekker gevoel geven om zo op vakantie te gaan
     
  8. Wat is dan dat 'motortje' dat ik na het afzetten van de motor nog 1 a 2 minuten hoor? Achter de grill vandaan....
     
  9. Dat is de koelwater pomp, de fan op de intercooler ziet er zo uit:

    Is vanaf boven af goed te bekijken of je die hebt.

    [​IMG]
     

  10. Dat "motortje" kunnen meerdere dingen zijn:

    * De elektrische koelwaterpomp welke nadraait wanneer de motor boven een bepaalde temperatuur is.
    * De koelventilator voor de radiateur welke nadraait wanneer de motor boven een bepaalde temperatuur is.

    Deze zijn standaard aanwezig.
     
  11. Kan het nu niet checken want de vrouw is een weekendje weg met een vriendin en de auto :)
     
  12. Overigens is de laatste TSB over dit onderwerp TSB nr. 18-2144. Deze TSB is op 16 Mei 2018 uitgebracht.

    Hierin staat (onder andere) de volgende tekst:

    NOTE: C-MAX 2015.5 vehicles built between 08.11.2016 and 31.01.2018: Due to missing wiring connector it is not possible to retrofit a charge air cooler (CAC) fan, so aftermarket tow bar installation is NOT possible.

    NOTE: For C-MAX 2015.5 vehicles built from 01.03.2018 onwards with 1.0L EcoBoost engine upgrade it is currently NOT possible to install the aftermarket towbar. A final technical solution is under development.

    The aftermarket towbar requires the installation of a charge air cooler (CAC) fan. All Focus 2015 built from 16.11.2015 (build code FM) and all C-MAX 2015.5 build from 01.03.2015 (build code FD) onwards with 1.0L EcoBoost engine (except vehicles with factory installed towbar) are NOT equipped with the charge air cooler (CAC) fan.

    At high engine loads and low driving speeds, it may be the case that the normal head wind is not sufficient to ensure optimal charge air cooling, resulting in engine overheating and intermittent reduction of engine power. Under these conditions, the cooling fan installed on the charge air cooler is activated by the Powertrain Control Module (PCM).

    Should a customer express a desire to have an aftermarket towbar installed on the vehicle, the required charge air cooler (CAC) fan should be installed as well. This bulletin describes the procedure necessary to install the corresponding components.
     
  13. @rowicom
    Weet je al iets meer over hoe het bij jullie C-Max zit?
     
  14. En toen bleef het stil
     
  15. Je zou de intercooler ventilator zelf kunnen monteren met een schakelaar zo dat je hem zelf aan en uit kunt zetten gekoppeld achter het contact. Bij aankoppelen ventilator aan en koelen maar, hoeft naar mijn mening niet temperatuur geregeld te zijn.

    Kan er alleen niet bij dat de motor over verhit zou kunnen raken door het ontbreken van een ventilator op de intercooler of worden er hier wat termen door elkaar gehaald en gaat het eigenlijk om een oliekoeler
     
  16. Nee het is wel degelijk de intercooler waar de ventilator op zit.
    Als de inlaattemperatuur hoger wordt wordt de motor ook warmer.
    Als de motor vol belast wordt en de turbo dus continu vol moet draaien dan wordt de inlaatlucht behoorlijk heet. Dat kan de intercooler waarschijnlijk niet goed aan bij de lagere snelheden die je natuurlijk hebt bij het trekken van een caravan.
     
  17. Denk niet dat de motor overhit raakt door ontbreken van de koelvin.
    De inlaatluchttemperatuur kan alleen zover oplopen dat dit verminderde vermogen oplevert. Het zal idd probleem opleveren met rijden dat zowiezo. Bij flinke belasting wordt standaard de motor warmer. Overhit zou niet mogelijk moeten zijn, icm koelsysteem daarvoor is.

    Het is de vraag hoe de wagen ontworpen is. Voor constant volle belasting en roodgloeiende uitlaat rijden. Of enkele keer overboost te hebben en daarna afkoeling periode ivm anders het te warm wordt
     
  18. Overboost is toch ook beperkt op een aantal seconden.
    Ford zal niet voor niets aangeven dat zonder deze koelventilator er geen trekhaak onder mag. Het zal dus toch aan de thermische belasting liggen, als de motor minder vermogen kan leveren door te warme inlaatlucht dan wordt de belasting natuurlijk ook navenant hoger.
     
  19. Nee, maar wel een aantal ontwikkelingen afgewacht. Ik heb de auto een maand geleden gekocht bij een officiele dealer van -niet Ford- maar een ander groot Europees merk. Zij hebben de trekhaak eronder gezet en de auto naar een officiele Ford-dealer gebracht toen ze op mijn aangeven in de gaten hadden dat er dan nog iets met de intercooler gedaan moet worden.

    De Ford-dealer wist het in eerste instantie ook niet, maar heeft uitgebreid contact gehad met Ford Nederland en die heeft aangegeven dat de waterpomp vervangen moet worden door een exemplaar met meer capaciteit en er moet een software-aanpassing gedaan worden. Als dat gebeurd is, garandeert Ford dat de boel tijdens het rijden met de caravan niet kapot gaat.
    Deze actie staat gepland op 2 juli a.s. bij de Ford dealer. Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om in detail te horen welke motivatie hier achter zit. Komt nog wel.
     
  20. In de tijd dat ik (toen nog "we") een caravan had was ik lid van een caravanforum. Verrassend veel mensen daar met stoere verhalen in de strekking van "moeiteloos tegen die berg op in de hoogste versnelling". Dat het kan wil niet zeggen dat je het ook moet doen. Steeds minder mensen begrijpen de gevolgen van wat ze doen en vinden dat de auto dat gewoon moet kunnen.

    Ford heeft daar last van, net als alle andere fabrikanten, en wil zo min mogelijk risico nemen. Een slechte naam is makkelijk opgebouwd. Dat het door onkundig gebruik kan komen is dan niet relevant.
    De 1.0 Ecoboost blokjes trekken goed bij lage toeren, maar lopen veel meer risico qua thermische belasting. Dan snap ik het voorbehoud wel.
     

Deel Deze Pagina