1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ecoboost 1.0 en de caravan

Discussie in 'Performance' gestart door rowicom, 1 jun 2018.

  1. Nog een week of zes en dan gaan we met onze caravan (beladen 1000 kg) op vakantie naar Duitsland, omgeving Cochem/Trier.
    Ik heb gelezen, dat onze 1.0 125 pk C-Max een geweldige trekker is (mag 1200 kg hebben), maar zit af en toe wel een beetje te piekeren over het geringe vermogen om op de motor af te remmen. Dit natuurlijk in verband met het bergje-af-rijden.
    Alle tips al gelezen (een versnelling lager dan gebruikelijk kiezen, toerental rond 5000 is geen probleem, kort en krachtig remmen en daarna weer laten rollen), dus het zal ons wel gaan lukken, maar wellicht dat er hier mensen zijn die met een dergelijke combinatie ervaring in de bergen (en weer naar beneden....) hebben?
    Ben daar nieuwsgierig naar.
     
  2. Ik zou mij er niet al te druk over maken. Wij hebben met een auto+caravan gereden waarbij het remmend vermogen van de motor nog veel beroerder was en dat ging ook prima.

    Je moet niet bang zijn voor wat hogere toerentallen en gewoon rustig aan doen en zoals je zegt bijremmen en dan weer laten rollen.

    De verhouding tussen het gewicht van de C-Max en het gewicht van de caravan is goed, zeker als je de auto goed zwaar maakt.

    Wij gaan deze zomer voor het eerst met de C-Max en een caravan van ±1200kg op pad. Wij hebben overigens een 1.5 Ecoboost met automaat. Dat is al een hele verbetering ten opzichte van de Toyota Auris die we hier voor hadden. Die kon het motorisch prima aan maar de auto woog gewoon te weinig (en ik werd een beetje gek van het feit dat ik de motor continu boven 4500tpm moest houden om in beweging te blijven in de bergen).
     
  3. #3 trucker0werner, 1 jun 2018
    Laatst bewerkt: 1 jun 2018

    enig punt is ze halen hier aan bij maximaal koppel. echter dat is al weer oud. dit is namelijk bij de ecoboost rond de 2000rpm. in het filmpje gaat over atmosferiche motor en je hebt turbo motor. rest komt wel overeen. keer stoppen en kijken of de aanhanger de remmen niet te warm zijn is geen overbodige luxe. je aanhanger duwt tegen je auto en dus wordt de rem constant daarvan iets ingedrukt.
    maar je mag best 4000rpm zitten. dan kun je qua snelheid halveren en zit je nog mooi op 2000rpm waar de koppel is, kun je nog iets met snelheid spelen

    hoe dan ook is het aanzien hoe het gaat. je merkt zelf wat wel gaat en niet. heb je trip naar boven gereden en zet hem stil, is het absoluut niet erg om even de motor na te laten draaien voor je hem af zet. dit ivm de turbo constant heeft gewerkt om naar boven te komen
     
  4. Een paar minuten stationair laten draaien is zeker een goed idee.
    Zet ook het Stop-Start systeem steeds uit als je auto hard moet werken.
     
  5. De 125 pk heeft als het goed is een extra koelwater pomp om de turbo na te koelen als de motor niet meer loopt

    Ik heb deze later ingebouwd toen ik een trekhaak heb gemonteerd.

    In mijn topic kun je daar meer over vinden
     
  6. Dan heb je alleen de watermantel die van koelwater voorzien wordt. Het is ook wel prettig om de olie even rond te blijven pompen.

    Nakijken of alle voorzieningen geplaatst zijn is zeker niet verkeerd. Zo weet bijna geen enkele Ford dealer dat er bij de 1.5 Ecoboost met automaat eigenlijk een tweede oliekoeler geplaatst moet worden (bij af fabriek trekhaak en trekhaak voorbereiding zit die er al wel op).
     
    jjonkie vindt dit leuk.
  7. De 125 pk van 2017 heeft die extra koelwaterpomp al af-fabriek, is het niet? Ook al is ie niet af-fabriek met trekhaak of voorbereiding geleverd. Toch?
    Ik hoor in ieder geval na het afzetten van de motor altijd nog wel 2 minuten lang een pomp draaien.
     
    jjonkie vindt dit leuk.
  8. Als je het koelwater in het reservoir terug ziet spuiten en je hoort een pompje dan is het goed inderdaad

    Maar de motor nog even stationair laten draaien is altijd goed natuurlijk. Dan krijgt de turbo nog olie en even naar een laag toerental zakken.
     
  9. De 1.5 Ecoboost heeft ook een elektrische waterpomp die de turbo koelt maar die hoor ik nooit draaien als de motor uitgezet wordt.
    Bij de 1.5 zit de turbo in het circuit dat ook de intercooler van water voorziet.
     
  10. Bij de Focus 3 fase 2 en de C-max 2 fase 2 welke voorzien zijn van de 1.0 ECOboost is de extra elektrische koelwaterpomp altijd standaard aanwezig. De elektrische koelwaterpomp is namelijk standaard toegepast vanaf 05-05-2014. Bij voertuigen die voor 05-05-2014 zijn geproduceerd is de elektrische koelwaterpomp alleen aanwezig wanneer er af fabriek een trekhaak is gemonteerd. Wanneer er achteraf een trekhaak wordt gemonteerd moet de elektrische koelwaterpomp ook worden gemonteerd.


    Bij de Focus 3 fase 2 en de C-max/Grand C-max 2 fase 2 welke voorzien zijn van de 1.0 ECOboost is er echter wel een ander aandachtspunt wanneer je achteraf een trekhaak wil monteren. Vanaf een bepaalde productiedatum heeft Ford ervoor gekozen om de koelventilator op de intercooler niet meer standaard te monteren. Voertuigen die vanaf deze productiedatum zijn gemonteerd hebben de koelventilator op de intercooler alleen nog maar wanneer er af fabriek een trekhaak is gemonteerd. Wanneer er achteraf een trekhaak wordt gemonteerd moet de koelventilator op de intercooler ook worden gemonteerd. Dit is als volgt van toepassing:

    * Focus met 1.0 ECOboost motor vanaf 16-11-2015 --> heden.
    * C-max met 1.0 ECOboost motor vanaf 01-03-2015 --> 07-11-2016.

    Bij deze voertuigen is het mogelijk om achteraf de koelventilator op de intercooler te monteren wanneer er een trekhaak wordt gemonteerd.

    Bij de C-max met 1.0 ECOboost motor vanaf 07-11-2016 --> 31-01-2018 is het NIET mogelijk om achteraf een trekhaak te monteren. De reden hiervoor is dat het volgens Ford in dit geval niet mogelijk is om achteraf de koelventilator op de intercooler te monteren. Naast de koelventilator zelf ontbreekt hier ook de gehele voorbereiding (bedrading, aansturing, etc.) voor de koelventilator. Ondanks dat er wel gewoon een trekgewicht op kenteken staat is het volgens Ford vanwege bovengenoemde technische redenen niet mogelijk om achteraf een trekhaak te monteren. Dit staat ook in een TSB beschreven.


    Wanneer de C-max van de topicstarter dus inderdaad geproduceerd is in 2017 kan deze volgens Ford NIET achteraf voorzien worden van een trekhaak met de noodzakelijke koelventilator op de intercooler.
     
  11. #11 jjonkie, 2 jun 2018
    Laatst bewerkt: 2 jun 2018
  12. Dan ben ik benieuwd of de TS er een trekhaak onder heeft die achteraf gemonteerd is. Ik hoop het niet voor hem.
    Dit is wel iets om te controleren
     

  13. Gezien bovenstaande reactie van de topicstarter verwacht ik dat de auto af fabriek niet voorzien is van een trekhaak. Wanneer de auto inderdaad in 2017 is geproduceerd zou dit beteken dat de auto volgens Ford achteraf NIET voorzien kan worden van een trekhaak omdat het in dit geval simpelweg niet mogelijk is om de koelventilator op de intercooler achteraf te monteren.
     
  14. Hier weer een bericht van TS. De auto is van jan. 2017 en is af-fabriek zonder trekhaak of - voorbereiding geleverd.
    Trekhaak is er pas een maand geleden onder gezet.
    Heb ik nu een probleem? Want er moet over een paar weken wel een caravan achter....
     
  15. Heeft iemand hier trouwens toegang tot de TSB's van Ford? Ik ben benieuwd of de TSB er al is voor de 1.5 Ecoboost met automaat en de oliekoeler voor de versnellingsbak.
     
  16. Ik zou dus even goed nakijken of je één of twee koelventilatoren hebt. Heb je de auto bij de Ford dealer gekocht? Zo ja dan zou ik het daar nog even goed navragen.
     
  17. #17 JW, 2 jun 2018
    Laatst bewerkt: 2 jun 2018

    Wanneer de auto in januari 2017 is geproduceerd heb je inderdaad een probleem. Volgens Ford is het in dit geval niet mogelijk om achteraf een trekhaak te monteren. Dit vanwege het feit dat het niet mogelijk is om de koelventilator op de intercooler achteraf te monteren.

    Is de auto in Januari 2017 geproduceerd of op kenteken gezet? Wanneer de auto in Januari 2017 op kenteken is gezet bestaat de kans dat de auto voor 07-11-2016 is geproduceerd en in dat geval is het wel mogelijk om de koelventilator op de intercooler achteraf te monteren.


    Zonder de koelventilator op de intercooler is er een reëel risico op oververhitting van de motor wanneer je hier een aanhanger/caravan mee gaat trekken. Wanneer dit gebeurt zal er een waarschuwingsmelding op het display van de teller verschijnen en wordt het motorvermogen gereduceerd om motorschade te voorkomen. Absoluut niet iets waar je op zit te wachten wanneer je met je caravan een berg op moet. Zonder de koelventilator op de intercooler is het naar mijn mening dan ook geen optie om met deze auto een caravan te gaan trekken.

    Volgens Ford is het bij de C-max met 1.0 ECOboost motor welke geproduceerd zijn van 07-11-2016 --> 31-01-2018 NIET mogelijk om achteraf een trekhaak te monteren omdat het bij deze voertuigen niet mogelijk is om achteraf de koelventilator op de intercooler te monteren. Gezien dit statement vanuit Ford verwacht ik niet dat je van een Ford dealer een oplossing hoeft te verwachten.

    Dit betekent echter niet dat het vanuit technisch oogpunt niet mogelijk is om de koelventilator op de intercooler achteraf te monteren. Naar mijn mening is dit prima mogelijk. Naast de koelventilator zal echter wel de bedrading moeten worden aangebracht. De bedrading is onderdeel van de motorruimte kabelboom. Je zal dus de complete motorruimte kabelboom moeten vervangen of de ontbrekende bedrading zelf aan moeten brengen. Daarnaast is maar de vraag of de aansturing van de koelventilator aanwezig is. Technisch gezien is het geen probleem om dit te realiseren maar de kosten die ermee gemoeid zijn kunnen behoorlijk hoog oplopen.
     
  18. Productiedatum is 4 jan. 2017....
     
  19. Is de auto bij een Ford dealer gekocht en heeft deze ook de trekhaak gemonteerd?

    In dat geval had de dealer moeten weten dat er op deze auto geen trekhaak gemonteerd kan worden omdat het niet mogelijk is om de koelventilator op de intercooler achteraf te monteren.


    Persoonlijk vind ik het zeer verwarrend dat de betreffende C-max exemplaren wel gewoon een trekgewicht op kenteken hebben staan. Dit terwijl het volgens de fabrikant niet mogelijk is om achteraf de trekhaak te monteren. Exemplaren die af fabriek zonder trekhaak zijn geleverd zouden naar mijn mening dan ook een trekgewicht van 0 KG op kenteken moeten hebben.
     
  20. Wat staat er op kentekenbewijs als max trekgewicht? Als er geen ventilator op kan neem ik aan dat de auto volgens kenteken ook niks of slechts een heel laag gewicht mag trekken. Dan zou zelfs een ventilator monteren helaas geen oplossing zijn.
     

Deel Deze Pagina