1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

"Echt" tunen of.....?

Discussie in 'Performance' gestart door Arthur, 4 feb 2019.

  1. Aangezien ik geen expert ben, hier maar even de vraag neerleggen.
    Toen ik mijn motor (Suzuki Bandit) liet tunen, werd die op de testbank gezet, een run gedraaid, toen weer een run en tijdens het draaien werd de software handmatig aangepast. Dus de motor werd echt fine getuned op mijn blok.

    Als ik lees over het tunen van mijn Focus ST 2.0 Ecoboost (250PK), heeft men het over stage 1, stage 2 en pops & bangs. Volgens mij en verbeter me als ik het verkeerd zie, wordt dan je standaard software (mapping) "gekraakt" en wordt de software van stage 1, 2 of P&B toegevoegd. Afhankelijk van hoe je motor is ingereden en draait, maar ook van welk luchtfilter en/of uitlaat je hebt, krijgt de motor meer PK's en eventueel "plofjes".
    Maar dit is niet fine tunen van mijn motor. Geen handmade programma voor mijn blok, waarbij die perfect wordt afgesteld. Toch?

    Zijn er bedrijven die dat wel doen? Of is dat veel te duur (speciale software voor mijn blok schrijven)?
    Graag reactie/advies?
     
  2. een tuning op maat kost altijd meer tijd en geld.
    daarentegen, wat wil je bereiken?
    een tuning op maat is geschreven op jouw auto en jouw hardware veranderingen, dat betekent ook als je bv een ander luchtfilter of intercooler plaatst je eigenlijk weet de tuning moet laten herschrijven.

    een remapping van het software systeem is meer een algemene aanpassing waarbij een aantal dingen softwarematig aangepast worden en eigenlijk voor iedere auto geschikt is (met dezelfde motor natuurlijk)
     
    Arthur vindt dit leuk.
  3. Dank voor de reactie. Dus mij vermoeden klopt.
    Wat ik wil bereiken is dat mijn motor perfect loopt. Het maximale eruit haalt met de meest minimale inspanning. Dus een op maat geschreven tuning neem ik aan. De vraag is alleen wat zijn de kosten? Heb ik dat er voor over? De tune-bedrijven zeggen dat de motor tot wel 7% zuiniger gaat lopen bij de stage 1 remapping. Uiteraard bij dezelfde stand van het gaspedaal ;)
     
  4. volgens mij kan zo'n tune wel oplopen tot 7 á 800 euro.
    dat zuinig lopen, daar heb ik zo mijn mening over.
    voordat je je investering er uit hebt met besparing van brandstof ben je wel een paar jaar verder :D
    je doet een tune om meer vermogen en lol te hebben met rijden (vind ik)
    sommige tuners raden je ook aan om minimaal 98 te tanken en dat is ook duurder.
     
  5. Alle drie mijn getunede Skoda's werden na tuning wat zuiniger. Echter niet spectaculair. Heb mijn rijstijl idd niet aangepast en gebruik het extra vermogen alleen wanneer de situatie dat wenselijk maakt (inhalen, invoegen). Voor het verbruik is het de investering idd niet waard.
     
  6. Wil je verder het blok standaard houden of ook nog investeren in intercooler uitlaat inlaat etc?

    Naar mijn weten zitten er in Nederland geen echte ford specialisten zitten zoals bijvoorbeeld in engeland. En hoe perfect is dan perfect? Ik denk dat je net zo goed mountune dreamsience of collinsperformance kan nemen. Stage hoger is dan of gratis of veel goedkoper. En je houd nog geld in je zak voor IC of andere tunings spul. En half engeland rijd er mee dus hebben ze ook ervaring en kenmis mocht er wat met het vermogen zijn. Fabrieks af hebben alle st's ook allemaal de zelfde software.

    Zelf heb ik een st mk2 en bij de koop zat er bluefin op. Ik ben toen overgestapt naar collinsperformance (cp320) omdat die map progressiever is, minder heftige koppel piek en wat zuiniger. Ook pakt de turbo makkelijker op en is het gas veel beter te doseren ipv een aan uit schakelaar. Zo kun je ook nog kiezen hoe je wilt hoe de auto reageerd door te kiezen welke fabrikant je neemt.

    Maar op maat is en blijft wel het mooist, maar gezien de kosten zou ik het niet doen. Ik zou de volgende keer voor mountune gaan denk ik, ook omdat die zo hun spullen maken dat het nog onder garantie valt al dan niet in nederland maar daarmee wel laat zien dat het veilig en goed is.
     
    Arthur vindt dit leuk.
  7. Je hebt ook tuning die daar een beetje tussen zit. Niet direct 'Off the shelf' en standaard, maar meer specifiek voor jouw auto aangepast. Als je een COBB Accessport koopt, kun je bij verschillende partijen shoppen voor een tune (Stratified, Rebel Devil, Freektune etc). Je geeft aan watvoor mods je hebt, welke benzine je tankt, en er wordt na een paar dagen een aangepaste tune naar je gemaild. Deze kun je eventueel laten verfijnen door tijdens het rijden een datalog te maken met je Accessport en deze naar de tuner te mailen. Aan de hand daarvan wordt een aangepaste, veilige tune gemaakt voor jouw auto.

    Als je later nog mods aan je auto toevoegt, kun je voor een minimaal bedrag (zo'n 50 à 70 euro) je tune laten aanpassen. Ik vind dit persoonlijk heel erg makkelijk en je hebt de voordelen van de Accessport waardoor je makkelijk je tune kunt verwijderen en naar stock kunt gaan. Verder kun je met je cruise control knoppen in real time switchen tussen de verschillende tunes/instellingen.

    Bij mij zijn dat (bij Stratified):
    1. Full boost 95 tune (voor als ik een keer 95 MOET tanken, bvb in het buitenland)
    2. Full boost 98 tune
    3. Low boost (15 psi voor Eco, winter etc)
    4. Valet Mode (max 3000 rpm en 10 psi boost)
    5. Anti-Theft (auto start, maar slaat na een paar seconden weer af)

    Mijn stationair toerental is verhoogd naar 1000 rpm om eventuele resonanties en trillingen door de achterste motorsteun tegen te gaan, en ik heb 2 verschillende 'crackle' tunes.

    Verdere leuke gadgets in de Accessport zijn: instelbare launch control, instelbare - spark based - traction control, flatfoot shifting, tot 6 metertjes in je display voor aflezen van allerlei temperaturen en waarden etc. etc. etc.
    (Sorry van de vele Engelse termen, maar mijn tuner zit in Canada)

    Ik ben er erg blij mee in ieder geval :cool: en de Accessport kun je later doorverkopen aan een andere ST bezitter (heb die van mij ook tweedehands gekocht)...
     
    Arthur, Davidvk en gerardTDCI vinden dit leuk.

  8. Ik wist niet dat dat van COBB zo werkt, dat is inderdaad een mooi systeem
     
  9. COBB zelf werkt zelf met Stages zoals boven al vermeld. Tuners zoals Stratified, Rebel Devil en Freektune leveren die persoonlijkere tunes wel. vorig jaar nog de tune laten aanpassen na montage intercooler...
     

Deel Deze Pagina