1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dynamo rally edition 2.0 duratec

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Franzzz, 15 okt 2018.

  1. Ik heb sinds een aantal weken een zoemend/gierend geluid wat wegkomt bij de motor. Als je de motor start, duurt het heel even, misschien 1 a 2 seconde voordat de zoem waarneembaar is. De spanner van de multiriem was een verdachte en is vervangen, maar het geluid is er nog. Volgende stap is de dynamo, maar ik kom er niet uit welke ik nodig heb. Gezien de prijzen van dynamo's, ga ik voor een gebruikt/gereviseerd exemplaar. Nu zie ik dat er van het type DENSO 3M5T-10300-XX diverse modellen zijn, waarbij de lettercombinaties op de "XX" verschillen.
    Zover ik weet moet het 120A zijn, en ik denk een 3M5T-10300-LD. Kan iemand mij op weg helpen, zodat ik de goede in huis heb alvorens ik de oude demonteer om het typeplaatje te kunnen lezen.
     
  2. De Focus 2.0 met een handgeschakelde bak heeft een 120A dynamo met onderdeelnummer 1530299.
     
  3. #3 SmokeWurst, 23 okt 2018
    Laatst bewerkt: 23 okt 2018
    Hoe is dit nog afgelopen? Ik had precies hetzelfde geluid en omdat multiriem, krusaspoelie en spanrol een aantal maanden geleden vervangen zijn was de dynamo ook de hoofdverdachte. Op de dag dat het onderhoud gepland stond kon de sleepwagen de auto naar de garage brengen.. Oftewel, na 2 dagen voor het eerst dit geluid te hebben gehoord was het einde verhaal voor de dynamo.
    • Eerst ging het batterijlampje branden
    • Melding stuurbekrachtigingsstoring en geen stuurbekrachtiging meer
    • ABS lampje
    • Handremlampje
    • Volledige tellerunit valt uit
    • Schokkende motor, toen stond ik gelukkig inmiddels veilig bij een tankstation
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. was dit idd de dynamo? hier dezelfde volgorde, het lijkt wel kerstmis op het dashboard, alle lampjes voorbij zien komen, stuurbekrachtiging, abs, aan en weer uit. En wat ik nog meest vreemd vond, verlichting wisselende sterkte (zwakker/fel/zwakker/fel) zelfde ritme hoor ik ook de motor geluid veranderen ook bij nullast in stilstand. ForScan zegt o.a.
    Code: P1245 - Generator Load Low Input
    Code: B1317 - Battery Voltage High
    Code: P1180 - Fuel Delivery System - Low
    Code: P0087 - Fuel Rail/System Pressure - Too Low

    zou het een spanningsregelaar kunnen zijn?
    Nog wel mee naar huis kunnen rijden maar nu slaat hij ook niet meer aan.
     
  5. Ik neem even aan dat de dynamo's van Ford allemaal hetzelfde zijn opgebouwd. Bij mij is bij mijn vorige Focus toen de dynamo vervangen. Ook daar bleek de spanningsregelaar kapot, maar die is niet apart te vervangen.
     
  6. dat is weer balen dan, vanavond maar eens goed kijken, ik lees hier en daar ook over een gele kabel vanaf de dynamo die het wil begeven. Anders maar een bezoekje aan de sloop.
     
  7. Dynamo laten reviseren ?
    In de vorm van een ruil dynamo is mischien handiger, dan zijn alle slijtage delen vervangen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  8. even nog voor ik hem eruithaal, de startmotor doet het wel gewoon, slaat enkel niet meer aan. Kan dat zo slecht rijmen met defecte dynamo.
     
  9. Daar ging ik ook vanuit dat je startmotor het wel doet, anders moest je die vervangen.

    Maar met een multimeter kan je de stroom van dynamo meten. Deze zal rond de 14volt zitten.




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  10. eens flink aan de stekkers gerommeld, ook contacten van tellerunit even na-gesoldeerd. Start in ieder geval weer en even niet meer gezien. Auto gaat volgende week vervangen worden voor een fase 3.... Bedankt voor de tips.
     
  11. Bovenstaande problemen zijn herkenbaar, afgelopen maandag zelfde verschijnselen gehad zoals hierboven aangegeven. Geluk bij een ongeluk wel de auto voor de deur, bij afzetten van het contact was het over. De auto staat momenteel bij de garage, er gaat een rebuild dynamo in, gereviseerd dus. Kosten dynamo inlc. btw €220,- dat is wel exclusief arbeid. Ik heb inmiddels wel vernomen dat het een vaak voorkomend probleem is bij dit type dynamo en dat het naar alle waarschijnlijkheid voort komt uit het diodeblok die uiteindelijk verbrand.
     
  12. Het schijnt dat de diodes doorbranden door teveel overbelasting.
    - een bijna lege calcium accu icm smart chargesyteem van Ford vergt veel van de dynamo.
    - voor- en achteruitverwarning aan is een behoorlijke piek, zeker bij stationair toerental.

    Ik zet de voor- en achteruitverwarning nooit meer tegelijk aan. Gaat inmiddels 200.000 km goed, de eerste was na 120.000km kapot.
     
  13. Wat reparatie betreft hetzelfde verhaal. Volgens de garage was de dynamo zo ver doorgebrand dat reviseren geen optie meer was. Daarom ook een gereviseerde dynamo gekocht.
    In het verleden ook accuproblemen gehad en doe daarom nooit meer de voorruit en achterruit verwarming aan. Schijnt er inderdaad niet zo goed voor te zijn.
    Gelukkig was dit wat betreft de dynamo de eerste. Op zich geen schande de 12,5 jaar en meer dan 230.000 km.

    Verstuurd vanaf mijn Pixel 2 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina