1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dweilen, scheef stuur en vreemde zaken

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door WhiteWhale, 2 apr 2021.

  1. Maandag gaat onze Focus naar de garage voor diagnose, maar ik wil dit toch hier even delen.. een raar verhaal!

    Een maand geleden heb ik onze Focus 1.6 Wagon (2004) uitgeleend aan mijn zusje (en zwager) Ik zeg er nu al bij, de auto reed recht en het stuur stond recht, verder geen mankementen!

    Gisteravond belde zwager met de vraag of de auto wel vaker zwabberde, met regelmaat voelde het alsof er een windvlaag tegen de auto drukte. Hij melde later dat het stuur ook scheef stond bij rechtuit rijden.
    Geadviseerd om de wegenwacht te bellen voor hij weer van zijn werk naar huis zou rijden, gewoon voor de zekerheid.

    De wegenwachter trof geen defecten (ik had al geopperd dat er misschien een schroefveer gebroken was) Hij zag alleen vreemde slijtage op de achterbanden en twijfelde over de juiste uitlijning van de achterwielen. Volgens hem zou het dweilende gedrag daardoor komen.
    De Focus is in februari 2020 voorzien van nieuwe draagarmen achter en is na afloop vierkant uitgelijnd.

    Ze hebben de auto vanmorgen teruggebracht, ik heb zwager gevraagd of hij misschien ergens tegenaan was gereden omdat het stuur nu scheef staat, dat was niet het geval (de beste man is een rustige rijder en 100% eerlijk...)

    ik heb er inmiddels al onder gelegen en kan ook geen gebroken veer ontdekken, alle rubbers zien er goed uit en de schokbrekers zitten goed vast, er hangt niks los. De bandenslijtage vond ik erg meevallen, ze zitten over de hele breedte nog niet op de 2e slijtagenok en dus gelukkig geen gladde vlakken o.i.d.

    Bij een stevige testrit maakt de auto wel klapperde geluiden aan de achterkant. (Bij stilstaand in en uitveren geen vreemde geluiden)

    Mogelijk komt het zwabberen door een defect aan de achterkant wat ik nog niet heb gevonden, vreemd is dan nog steeds wel dat het stuur ineens naar rechts gedraaid staat als de voorwielen recht onder de auto staan. (bij uitlijning laat ik het stuur altijd 'waterpas' zetten, ik hou niet van een scheef stuur)

    Dus even kort: De auto zwabbert na het nemen van een bocht raar na en zwabbert op de snelweg soms ook, en hij rijdt wat dweilerig. Bij hobbels bonkt er iets in de achtertrein maar voor zover ik kan zien zit er niks los. (zeker geen uitlaat deel!) en het stuur staat dus zonder aanwijsbare reden ineens scheef.

    Een lang verhaal, iemand een idee waar ik morgen specifiek naar kan kijken?
     
  2. achterkant,
    je zegt dat je geluiden van achter hoort en dat draagarm pas is vervangen.
    even alle bouten natrekken en checken of de rubbers niet gescheurd zijn.
     
    WhiteWhale vindt dit leuk.
  3. Beide draagarmen (achterzijde) zijn vervangen (februari 2020) dus meer als een jaar geleden. Na afloop is de auto vierkant uitgelijnd en reed gewoon recht en het stuur stond ook recht.

    Vandaag haal ik de achterwielen eraf voor beter zicht, en dan nogmaals alle rubbers en bouten controleren :think:
     
  4. Rubbers van de stabiliteitsstang achter stuk?
     
    WhiteWhale vindt dit leuk.
  5. Sorry voor mijn vooroordeel, maar als vrouwen met een auto rijden en beweren niets geraakt te hebben dan is dat geen garantie dat ze toch echt niets geraakt hebben. Stoepranden vallen bij hen namelijk niet onder die categorie, samen met nog wat andere zaken.
    Ik spreek helaas uit ervaring. Controleer eerst eens alle banden op schade of schaafplekken die kunnen duiden op een onzachte aanraking.
    Het zou natuurlijk kunnen dat er iets kapot gaat, maar het is wel vreemd dat dat net gebeurd als je hem uitleent.
    Een stuur dat merkbaar scheef staat komt niet door een probleem in de achtertrein, dan zou je auto namelijk al behoorlijk in hondengang lopen, ik denk dat je dat probleem vooraan moet zoeken.
    Wat betreft de geluiden van achter, kijk de bevestiging van de stabilisators aan de draagarmen eens na. Op deze leeftijd willen die wel eens zo ver doorgeroest zijn dat ze breken.
     
    Magure en WhiteWhale vinden dit leuk.
  6. Vandaag bekeken

    Velgen en banden; Geen beschadigingen gevonden op banden of velgen

    De buitenrand van het wiel rechtsachter is verder afgesleten dan de rest van de banden, de linker band is wel over de hele breedte gelijkmatig afgesleten

    Stabilisatorstang; geen uitgelubberde, verdwenen of beschadigde rubbers

    Verder alle rubbers, bouten en moeren bekeken, en alle bewegende delen en bevestigingen gecontroleerd op breuken en niets gevonden.

    Zostraks weer even een stukje gereden en de rammelende geluiden zijn nu continue aanwezig, bij door/over oneffenheden rijden met het rechter achterwiel schommelt de auto vreemd. En zoals 'Hollender' ook aangeeft moet het scheve stuur inderdaad 'in de voorkant' zitten.

    Helaas geen aanwijsbare zaken kunnen vinden. Maandag maar een gediplomeerd monteur laten controleren. :thumbup:
     
  7. is niet gewoon je schokdemper gaan hemelen, als deze het opgegeven heeft gaat de auto ook slechter rijden
     
    WhiteWhale vindt dit leuk.
  8. Dat is mogelijk hoor, maar geeft dat ook gerammel of bonkgeluiden?
     
  9. legt er denk aan hoe erg die schokbreker(s) er aan toe is, maar ik zou zeggen achterklep open beetje schommelen en luisteren, evt met zijn 2en en dan hoor je het gauw genoeg
     
  10. Dat hebben we vanmorgen gedaan, en geen rare rammelde of puffende geluiden. Hoezen zijn heel en geen lekkage.

    Zoals ik boven als vermelde.. vreemde zaken. :shrug:
     
  11. Langsdraagarm rubber verrot?

    armpien.jpg
     
  12. Alle bouten en moeren bekeken of ook nagetrokken?
     
    WhiteWhale vindt dit leuk.
  13. deze heb ik evt nog liggen voor je nieuw, mag je voor een klein prijsje overnemen ;)
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  14. Alle bouten en moeren gecontroleerd en niets losgelopen.

    Nu is het zo dat onze zeer gewaardeerde witte vriend wel in de avond van zijn leven is aangekomen, als je zo op je rug onder de auto ligt wordt je wel weer geconfronteerd met een auto van 18 jaar oud en meer als 2 ton op de teller die elk jaar bakken strooizout heeft getrotseerd.

    Ik ga maandag een afspraak maken voor een diagnose van bovenstaande problemen, en dan gaan we direct ook maar even kijken of we überhaupt nog geld in een mogelijke reparatie gaan steken. De airco is ook opgehouden met functioneren.
     
  15. Hallo ik meen dat ik eens gezien heb dat de achterschokbreker met een montage beugel aan de bovenzijde zit gemonteerd ( toegankelijk als je wiel gedemonteerd is) die wel eens wil breken en dan nog maar met een bout vast zit, er zullen zeker mensen zijn die dit zeker weten en je hier meer van weten en je verder mee kunen helpen

    Grt peter
     
    WhiteWhale vindt dit leuk.
  16. Ik heb erger gezien bij jongere auto's :mrgreen:.
     
    David85 en WhiteWhale vinden dit leuk.
  17. Zout doet idd de onderkant niet goed.
    @focus-piet
    Losse schokdemper achter kan dit probleem niet geven. Het is namelijk zelfde als stabilisatorstang prima zonder mee te rijden.
    Stuur blijft recht staan en remmen en gas geven lukt wel.

    Enige dat demper het in- en uitveren niet dempt. Wat een hobbiliger rit geeft.
    Stabilisatorstang zorgt ervoor dat de auto minder rolt in een bocht.

    Als de toe van de achterophanging spelling vertoont kan het zijn dat je als een krab over de weg gaat, dan staat je stuur ook niet meer recht.
    Terwijl voor alles goed is.

    In geval van topic starter als je niks kan vinden even langs een uitlijner of garage. Wie weet valt bij hun iets op. Auto die uitgeveerd is staan andere krachten op en kan zomaar zijn dat je daardoor defect niet vind
     
    WhiteWhale en Nofinger vinden dit leuk.
  18. @trucker0werner

    Als de toe van de achterophanging spelling vertoont

    Zou je dit toe willen lichten?
     
  19. @WhiteWhale
    Toe is hoe ver de wiel naar links of rechts stuurt.
    Stuurkogel afstellen is toe afstellen.

    Ivm ford voor een wat lixere ophaniging heeft gekozen voor de focus. Behalve de 1.0ecoboost mk4.
    Zit daar toe afstelmogelijkheid op achteras.

    Meeste autos hebben alleen voor toe afstelmogelijkheid. Dit puur om stuur goed uit te kunnen lijnen
     
    WhiteWhale vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina