1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

DwayneNMGN | | Renault Megane RS 2011 2.0 320 PK

Discussie in 'Wassen & Poetsen' gestart door dwayneNMGN, 24 jul 2014.

  1. #1 dwayneNMGN, 24 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jul 2014
    Beste lezers,

    Het werd weer tijd voor een write-up, alleen ditmaal anders dan veel mensen zouden verwachten bij mij. Meestal krijg ik de auto's die er erg slecht bij staan, maar qua looks bij veel mensen niet altijd in het lijstje staan van mooie auto's. Ditmaal betrof het een zwarte 320 PK sterke Renault Megane RS (van Marc320) die in de autowereld bekijks trekt. Ook ik was erg gecharmeerd van de uitstraling. De Megane stond er al erg goed bij, maar kon hier en daar zeker nog wat verbeterd worden. De eigenaar was in het bezit van een DAP en detailspullen alleen was hij van mening dat deze detailbeurt uitbesteedt moest worden. Er stond namelijk een meeting in het weekend erna op het programma en om die reden moest de auto er strak bij staan. Vanwege tijdsdruk (mijn ouders waren 35 jaar getrouwd) heb ik minder tijd genomen om stil te staan bij elke stap in het detailproces. Zo ben ik dus van mening dat ik te weinig foto's heb genomen van het polijstresultaat, maar probeer ik om het zo goed mogelijk te omschrijven.

    Voor:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    Het leek erop dat de auto eerder al gepolijst was en erna voorzien werd van een waxlaag. De resten zaten nog hier en daar op de auto. De auto was niet heel erg smerig, maar dan nog in een goede wasbeurt nodig voordat de auto uitgebreid onder handen genomen wordt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat de auto eerder voorzien was van een geel-blauwe wraplaag is er tijdens het verwijderen hiervan schade ontstaan in de vorm van lelijke dunne krassen over de auto. Op voorhand wist ik dat ik hier nooit een 100% resultaat zou gaan boeken. Doel was dus om zoveel mogelijk te verminderen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Van een beschermlaag was geen sprake meer.

    [​IMG]

    De auto is gewassen met Chemical Guys Citrus Wash and Gloss. Onlangs heb ik hiervan alweer een nieuwe gehaald omdat ik nog steeds erg te spreken ben over deze shampoo. Kleien is gedaan met Meguiar's D6100 klei in combinatie met Meguiar's Last Touch 1:1. Tijdens het kleiproces werd er amper vuil zichtbaar op de klei, maar toch is het verstandig om de gehele auto na te lopen. Wie weet waren er delen niet gewrapt waardoor kleien zeker noodzakelijk is. Het kleien mag nooit overgeslagen worden voor het polijstproces. De velgen zijn gereinigd met Valet Pro Purple Rain in een milde mengverhouding. Gepolijste velgen zijn gevoelig en deze velgen waren met wassen al bijna helemaal schoon.

    Hierna konden we de lak beter bekijken.

    [​IMG]

    Hier en daar wat marring van de klei. Dat is simpel weg te krijgen met een lichte polijstkorrel. Zeker bij warmere weeromstandigheden is het raadzaam om echt genoeg claylube te gebruiken.

    [​IMG]

    Op bepaalde delen moest wel degelijk gepolijst worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerst even afplakken. De wielkasten bestonden namelijk niet uit één geheel waardoor de kans bestaat dat je polijstresten niet meer weg zou krijgen.

    [​IMG]

    De diepere krassen zijn onder handen genomen met korrel 1500, 2000 en 3000 waarna deze is gepolijst met de volgende stappen.

    1 - Rotary en een 3 inch cuttingpad van Hamach met Liquid shine high cut. De verpakkingen zijn niet praktisch, maar de producten zijn goed.
    2 - Rotary en een hamach witte polishing pad met Liquid shine zero swirl finishing polish
    3 - D/A en een Facdos H2 (hologram remover pad) met Facdos P2 hologram remover

    [​IMG]

    [​IMG]

    Stap 2 en 3 zijn de stappen geweest die voor de rest van de auto gebruikt zijn.

    De kras is op bepaalde plekken niet meer zichtbaar, maar er bleven wat stukken zichtbaar die dieper bekrast waren. Zonder lakstift was een betere correctie niet haalbaar. De rest van de auto viel reuze mee, al moest er zeer goed gekeken worden bij het finishen. De lak was namelijk heel erg gevoelig voor doeken en voor hologrammen. Om die reden heb ik meerdere nieuwe doeken gebruikt en op lage toeren geëindigd bij het finishen met de D/A.

    We mogen niet klagen over het resultaat.

    [​IMG]

    Na het polijstwerk zijn de volgende zaken nog gedaan.

    Nalopen met Final Inspection M34
    Beschermen - Mothers Reflection CarWax en DP MaxWax
    Ramen - Vetro Bianco met Surf City Garage Clearly Better Glass cleaner
    Trims - Poorboy's World Trim Restorer
    Banden - Mothers Reflection Tire Care
    Uitlaat - SmartWax Blue B Gone

    Na het proces:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De eigenaar was erg tevreden over het resultaat. Ook heb ik tijdens het werken hieraan een flink aantal keren de vraag gehad of dit mijn nieuwe auto was. Dat is niet het geval, maar het is een mooie goede auto die er nu ook goed bij staat en klaar was voor de meeting. Voor zijn werk kan hij mooi zijn Ford Focus gebruiken.


    Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer,


    DwayneNMGN
     
  2. Mooi resultaat. De Liquid die je hebt gebruikt ken ik niet. Is deze vergelijkbaar met bijv. Monello?
     
  3. Goed bezig man! +1!:rock:
     
  4. Weer een knap kunstwerk geworden! Ondanks dat deze megane er mooi bijstond. Is die nu weer een pareltje!
     
  5. Heel mooi gedaan en tof verslag Dwayne! Vette megane RS!
     
  6. Wederom een top resultaat Dwayne!
     
  7. Strak resultaat van een mooie auto.
     
  8. Mooie detail(s) Dwayne :)
     
  9. Goed bezig en idd een gave wagen om te zien. Interieur heb je niet wat aan gedaan?
     
  10. Zeer strak werk weer, :thumbs:
     
  11. mooie bak zeg, goed geperfectioneerd :rock:
     
  12. Mooi dat een redelijk onderhouden auto er nog zoveel mooier uit gaat zien he.
    Klasse werk weer, en een erg fraaie auto.
     
  13. Liquid Shine vind ik niet vergelijkbaar met Monello. Monello heeft nooit echt mijn voorkeur gehad (mist in mijn ogen kracht) en ik werkte liever met Hamach, 3M, Facdos of Meguair's. Ik vind dat de producten weinig stoffen en dat ze een strak finishen. Mede daarom heb ik hiervoor gekozen omdat de lak erg gevoelig was. Met M105 finish ik ook strak, maar in dit geval vond ik Liquid shine een fijne keuze. Ook omdat ik ze een tijdje niet had gebruikt en het toch goede producten zijn. De verpakking is alleen echt niet fijn. Daar hadden ze iets op moeten verzinnen. Om die reden liet ik het ook vaker staan dan.

    Dankjewel ! :D

    Dankjewel! Vaak is het dan een nog grote kunst om een strak resultaat te boeken. Bij een auto die er slechter aan toe is zie je veel sneller een verschil. Hoe dan ook, elke auto krijgt de behandeling die nodig is ;).

    Ik ben blij dat je het verslag tof vindt haha. Ik miste namelijk bij het schrijven wat foto's van o.a. het kleiproces, wat 50/50's en foto's naderhand onder de lamp. De lak was strak, maar de foto's hadden net wat extra's kunnen brengen. Dat zie je normaal wel terug in mijn verslagen alleen had ik nu echt te weinig tijd daarvoor.

    Dankjewel allemaal! De auto vind ik ook heel erg mooi. In het geel heeft deze nog mijn voorkeur.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het interieur ziet er ook mooi uit en had geen behandeling nodig, dat werd al goed bijgehouden. De stoelen van Recaro zitten lekker en lijken op die van de RS. Bij het exterieur vond ik het wel vreemd dat het front een andere kleur zwart had dan de rest van de auto, maar dat hoorde zo volgens de eigenaar.

    Hij rijdt de auto dan ook niet dagelijks. Daar heeft hij zijn Ford Focus voor.

    Dankjewel! :rock:

    Het is een goede concurrent voor de Focus RS. Toch was de eigenaar nog steeds gecharmeerd van de Focus RS. De 2.5ltr 5 cilinder klinkt toch anders dan een 4 cilinder en dat vond hij jammer. Om die reden heeft hij ook andere uitlaatdelen gemonteerd.

    Qua wegligging is deze Megane echt een topper. Dat heb ik bij meerdere testverslagen gelezen, maar ook gehoord van mensen die in de auto hebben gereden. Zeker met de verlagingskit eronder is het een auto die kleeft aan de weg. Wat ik zelf jammer vond waren de spatborden die niet uit 1 geheel bestaan zoals bij de Focus RS. Dit oogt wat goedkoper en ik moest ook echt afplakken om ervoor te zorgen dat er geen polijstresidu achter bleef (wat er al wel zat van een eerdere polijstsessie). De Megane is in ieder geval netter geworden dan voordat de auto bij kwam :lol:.
     
  14. Mocht je er niet een stukje in rijden [MENTION=1112]dwayneNMGN[/MENTION] ?
     
  15. Hoelang ben je nu bezig aan een auto?
     
  16. Auto staat er weer top bij zeg!!! En wat een gave bak trouwens.
     
  17. Ik heb er 5 meter mee gereden :lol: De auto moest tenslotte omgedraaid worden. Verder heb ik het niet gevraagd om erin te rijden.

    Dat is afhankelijk van het werk wat ik eraan heb. Soms is de lak van een auto erg gemakkelijk te corrigeren, andere keren is deze weer bikkelhard of extreem zacht. Eigenlijk valt er altijd wel iets te doen aan een auto en zeker bij zwart ben je nooit klaar. Ik ben altijd minstens 12 uur bezig.

    Dankjewel! :)
     
  18. Mooi resultaat weer! Ondanks dat er niet veel hoefde te gebeuren heb je wel weer eer van je werk.

    En die reflectie-met-de-oranje-ST-foto ontbreekt wederom niet ;)
     
  19. Dankjewel :D.

    De ST staat er bij een aantal projecten wel mooi op in de reflectie haha. Mooi kenmerk :P
     
  20. Mooi Dwayne.

    Respect voor mensen die zoveel energie in een hobby steken.

    Gr. Mau
     

Deel Deze Pagina