1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

DwayneNMGN | | Detailklus Ford Focus ST 2008 2.5 20V Performance Blue

Discussie in 'Wassen & Poetsen' gestart door dwayneNMGN, 30 apr 2013.

  1. Beste lezers,

    Afgelopen weekend stond in het kader van de Ford Focus ST uit 2008 van Niek. Niek is al in het bezit van een flink aantal goede detailproducten. De auto heeft meer dan 300PK, maar Niek wilde nu een snelle auto die ook nog eens goed moest glimmen. Het weer was dit weekend aangenaam en zo heb ik in totaal ongeveer 18 uur aan de auto kunnen besteden. De bedoeling was om een zo goed mogelijk resultaat te boeken.

    Voor:

    De auto werd in goede staat afgeleverd. Ik wist dat de auto regelmatig gewassen werd en als beschermlaag Collinite 476S had. Dat zou dus al een hoop voorwerk schelen.


    [​IMG]

    Hier en daar wat vervuiling die niet heel erg spannend was.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook wat krassen die gemaakt waren door een stofzuigerslang die langs de auto gleed.

    [​IMG]

    Er was nog wat bescherming aanwezig, maar niet meer in de mate waarin we dat graag zouden zien.

    [​IMG]

    De Hoseblockers geplaatst en we konden gaan wassen en reinigen. Als shampoo is gekozen voor Shampoo plus in een zwaardere concentratie dan de 1:128 die aanbevolen wordt. Verder zijn alle randen, kieren en naden nagelopen met een kwast en Meguiar's APC+. De velgen zijn gereinigd met Sonax Wheelcleaner en Tardis.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het kleien is gedaan met Meguiar's Professionele Clay in combinatie met Valet Pro Citrus Bling 1:16. Ondanks dat de auto al vaker gekleid was met Mothers Clay kwam er hier en daar nog wat vervuiling vanaf. Het is dus altijd raadzaam om nogmaals te kleien voordat er gepolijst wordt.

    [​IMG]

    Toen begon de lakinspectie. De zon, samen met mijn Led Lenser en de bouwlampen brachten de swirls en krassen goed in de spotlight.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nou begon het spannende stuk. De lak moest strak gepolijst worden. Zoals velen weten heb ik al eerder een Focus ST in dezelfde kleur behandeld, maar dat bood helaas geen garantie dat met dezelfde polijstcombinaties de lak strak zou worden. Na een testspot van anderhalf uur kreeg ik de motorkap strak met een Meguiar's Cutting pad in combinatie met Liquid Shine High Cut dat gevolgd werd met een Witte Polishing pad van Hamach in combinatie met Liquid Shine Fine Cut (Rotary). Deze combinatie werd afgewerkt met een groene Polishing/Finishing pad van Lake Country in combinatie met Hamach step 2. Uiteraard werd alles geïnspecteerd met Meguiar's Final Inspection. Nu kon ik dus de rest van de auto ook zo behandelen dacht ik, maar dat ging helaas niet op. Direct bij het volgende paneel had ik met deze combinatie geen succes. Niek was er ook van overtuigd dat bepaalde delen van de auto overgespoten waren waardoor ik een aantal keren opnieuw de juiste combinatie moest bepalen. Gelukkig kon ik bepaalde delen behandelen met de bekende combinatie Meguiar's M105 op een Witte Polishing pad van Hamach (Rotary) met erna Meguiar's M80 op de groene Lake Country pad (D/A). Andere delen pakte ik aan met Liquid Shine High Cut in combinatie met dezelfde witte pad met als afwerking Liquid Shine Fine Cut in combinatie met een groene Lake Country Pad (D/A). Al met al dus een hele klus om de lak strak te krijgen, maar het is gelukt! Na het polijstwerk heb ik de auto nog behandeld met Vertua Bond in combinatie met een Zwarte Hamach pad (D/A).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op dezelfde plek.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook hier voor en na.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bepaalde krassen waren dieper en zaten op een lastige plek. Hoekjes kunnen erg gevaarlijk zijn als het gaat om polijstwerk. Je kunt daar zo door de lak heen gaan dus moet er met beleid gewerkt worden. Om deze diepere krassen weg te krijgen heb ik gekozen voor een spotpad van Hamach met een harige structuur. Uiteraard werd deze weer nabewerkt om hologrammen weg te halen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eenmaal op het dak aangekomen kwam ik wat puntjes tegen die met geen enkel product te verwijderen waren. Wat is het was weet ik nog steeds niet, maar er moest echt grof geschud aan te pas komen om dit te verwijderen. Het wetsanden is gedaan met Meguiar's M00 in combinatie met 2500 grit wat ik erna opgeschuurd heb met 3000 grit. Hierna is de lak weer strak gepolijst. 3000 grit is simpel strak te krijgen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De lak zat erna flink onder het stof en moest dus nogmaals gewassen worden.


    [​IMG]

    De lak is erna beschermd met de wereldberoemde Meguiar's M16 en is erna afgetopt met Detailers Pride Max Wax. Het kunststof is behandeld met Poorboy's Trim Restorer, de uitlaat is behandeld met Meguiar's All Metal Polysh en SmartWax Blue B Gone. De ramen zijn gedaan met Surf City Garage Clearly Better Glass Cleaner. De velgen zijn beschermd met Poorboy's World Wheelsealant. De banden zijn behandeld met Mothers Reflection Tire Care.


    Na:
    Ondanks dat ik al eerder een auto heb behandeld van hetzelfde type en dezelfde kleur blijkt er zoals al zo vaak is gezegd geen pijl op te trekken. Elke auto is verschillend qua lak en elke auto dient weer een aparte behandeling te krijgen. Dat maakt het werk van een detailer zo speciaal, want is er niet voor elke auto 1 behandeling die altijd succesvol is. Het resultaat is te zien op de onderstaande foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer.


    DwayneNMGN
     
  2. Knap 'staaltje' (detail) werk weer!!! :thumbs:
     
  3. Tjemig, Dwayne Wat een verschil:thumbs::thumbs: Fabulous:cool:
    Ik geloof dat we eens ook elkaar moeten "meeten" want als ik dit zie kan mijn 1.5 jaar oude :focus3: er nog beter eruit zien.
     
  4. Dwayne, kan je mij eens een richtprijs geven wat zo'n detailbeurt kost bij je? Mag in pm...
     
  5. damn 18 uur :shock: maar het resultaat mag er zeker wezen....
     
  6. Leuk verslagje Dwayne en een geweldig resultaat!
    Ik ben er echt super blij mee! :cheer:
     
  7. Daar ben ik eigenlijk ook wel eens benieuwd naar!
     
  8. even waarderen met uitstekend want was egt super netjes afgeleverd!!!
     
  9. Mooie Detail weer Dwayne, zoals we gewend zijn van je, en je hebt lekker doorgewerkt :thumbs:

    Gelukkig niet de oranje wax gebruikt :schater:
     
  10. weer een mooi resultaat dwayne met een leuk stukje tekst om te lezen :thumbs:
     
  11. Zeker weer een knap werk detail! Volgens mij ook geen makkelijke kleur!?
     
  12. Die glimt weer goed,het is een hoop werk.....maar dan heb je ook wat :thumbs:
     
  13. Doe mij ook maar eens zon pb... Prachtig!

    Complimenten.

    John
    Grey-ears
     
  14. Die ziet er echt weer super strak uit zeg :kwijl:
    Ik zie dat ik nog een hoop te leren heb :)
     
  15. Ook deze ziet er weer super strak uit! Blijft toch een leuk gezicht na zo lang ploeteren.
     
  16. Prachtig resultaat. Die kleur springt er altijd zo uit als je ermee bezig bent geweest :thumbs:
     
  17. #17 dwayneNMGN, 1 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mei 2013
    Dankjewel allemaal :D. Ik blijf mijn best doen om een goed resultaat te behalen. Geen enkele kleur is makkelijker of moeilijker. Zelfs op wit kun je swirls spotten alleen zien mensen die minder. De doffe jas is in ieder geval van deze ST af ;).

    De PB's verstuur ik dit weekend!
     
  18. :dance:De mijne kan niet wachten
     
  19. heel mooi werk weer dwayne! leuk weer te lezen!:)
     
  20. Haha ja zag het op de foto! Gaat vast en zeker lukken met jouw auto.

    Dankjewel :D. Als mensen nog vragen hebben kunnen die gerust gesteld worden. Ik kan me voorstellen dat sommige dingen als abracadabra over komen.
     

Deel Deze Pagina