Clubdag 2021

Hij komt er weer!! Hele grote kans dat dit jaar de clubdag voor de leden weer georganiseerd kan worden op 11 september.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dutchguy's Mondeo RS

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door dutchguy, 21 nov 2013.

  1. Hoe rijdt de Fiesta?
     
  2. #1182 dutchguy, 19 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jul 2017
    Al geruime tijd had ik last van gerammel en geklapper uit het onderstel, dit werd uiteraard niet beter met de tijd.
    Met name bij dwarsrichels en diagonale randjes/beschadigingen klonk er de laatste tijd bijna een metaal op metaal geluid.
    Minstens net zo erg was het probleem dat de achterwielen een eigen leven gingen leiden zodra je een rotonde over ging of in een spoor terecht kwam.

    Daar moest uiteraard wat aan gebeuren!
    En omdat we het graag goed aanpakken meteen de hele achteras gereviseerd.

    Grootste boosdoener is waarschijnlijk de voorste lager-bus die onder de achterbank vastgeschroefd wordt. Dit is een bekende kwaal van het Ford EUCD platform en dus ook van diverse Volvo's.
    Er loopt water tussen de metalen buitenbus en het gevulkaniseerde rubber waardoor het van elkaar los laat. Volvo heeft hier een modificatie voor bedacht die de levensduur moet verlengen en het probleem deels tegen gaat.
    Deze modificatie heb ik uiteraard toegepast.

    Tevens maak ik meteen van de gelegenheid gebruik om een set 'zwaardere' veren te monteren.
    Vanwege de trekhaak en gastank is het basisgewicht behoorlijk toegenomen. Ford maak onderscheid met verschillende veren bijbehorend bij een asgewicht.
    De Ford Hotline kon me niet vertellen welke gewichten er bij de diverse veerklasse's horen, dus ik ben zelf maar op onderzoek uit gegaan.
    Uiteindelijk (beetje op de gok) maar 1 type zwaardere veer besteld. Dit blijkt uiteindelijk redelijk goed uit te pakken, de achterkant is ongeveer 1 cm omhoog gekomen.

    Alles kwam vrij goed los, tot ongeveer de laatste bout.... die kon losgezaagd/geslepen worden :nocheer:

    Stapel onderdelen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Complete set van Febi met 4 draagarmen, 2 bussen en alle bouten:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Gewoon origineel dus :mrgreen: :
    [​IMG]

    Montage:

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Stapel oude onderdelen:
    [​IMG]

    [​IMG]


    Alles nieuw:
    [​IMG]

    [​IMG]


    Afgelopen maandag uiteraard meteen even uit laten lijnen. Mankeerde weinig aan! Na correctie bijna perfecte waarden zowel voor als achter!
    De mondeo rijdt ook weer als nieuw! Daar wordt je dan weer blij van! :cool:
     
  3. Kan me voorstellen dat je daar happy van word ,weer lekker strak door de bochies en geklapper eruit !!
     
  4. Sta ik er ook nog op met mijn kale kop. :grin:

    De tekst en de foto's zijn sneller geplaatst dan het werk an sich.
    Dat kostte nogal wat moeite. En zonder speciaal gereedschap is het niet te doen.
    Gelukkig eenmalig het gereedschap van de lokale Ford dealer mogen gebruiken. :thumbs:

    Overigens lijkt het erop dat Ford bij de nieuwere (2015 onwards) modellen met hetzelfde platform de modificatie met die ringen af fabriek al heeft doorgevoerd.
     
  5. Wederom geen half werk! :cool:
    Mooi dat de 'gok' met de veren goed heeft uitgepakt.

    Dat zoekerige gedrag op richels en in spoorvorming heb ik bij de voorwielen.
     
  6. Mooi werk Lars, maar ik heb 1 vraag: waarom in godsnaam die Meyle rommel? Dat van Febi is idd gewoon origineel, maar Meyle, ook de HD variant, daar heb ik bereslechte ervaringen mee.
     
  7. Ja, die verhalen over meyle ken ik.
    Ze maken originele delen voor diverse Volvo modellen, dus zo slecht kan het niet zijn ;)
    In dit geval waren zie niet duurder dan ieder ander merk.
     
  8. Ok, nou ja, ik zet het er niet meer onder, maar ze leveren voor bmw dan ook geen oem. Lemforder en febi wel. Als Meyle voor volvo wel oem levert, zou dat het verschil kunnen zijn. Hoe dan ook, fijn vers onderstel. Heerlijk!
     
  9. weer geen halve maatregelen Lars, goed bezig geweest mannen :thumbs:
     
  10. Geen half werk! Keurig nu weer lekker kraakvrij rijden.
     
  11. :thumbs:Dat is aanpakken
     
  12. Dat is aanpakken:thumbs:
     
  13. #1193 dutchguy, 5 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 sep 2017
    Vandaag kwam een pakketje binnen.

    [​IMG]
     
  14. Ik heb even gegoogled op het onderdeelnummer op de zijkant van de doos. Wat een mooie oplossing!
     
  15. #1196 dutchguy, 6 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 sep 2017
    Haha idd een mooie oplossing!

    Eerst het oude rooster verwijderd en gedemonteerd;
    [​IMG]
    [​IMG]

    Toen de vpod gepast. Er blijkt een kleine modificatie nodig te zijn om hem goed te laten passen,
    aangezien dit ding voor een fiesta mk7 bedacht is en deze nét iets andere afdekranden heeft.

    [​IMG]

    Na letterlijk een paar rondjes op de draaibank had ik de flensrand op maat.
    De afdekring klikt er nu netjes overheen en alles lijkt stevig vast te zitten.
    [​IMG]
     
  16. Wat voor een soort meter ga je er in plaatsen?
     
  17. Nice. Ben indd ook benieuwd wat je erin gaat zetten :)


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  18. Brandstofmeter met een grotere display. :grin:
     
  19. Turbosmart lijkt mij wat wel slim zou zijn :-)
     

Deel Deze Pagina