Het signaal van de 2e sonde heeft een zeer vreemd gedrag. Vooral aan het einde van de grafiek zichtbaar: de voorste (breedband) sensor geeft keurig lambda 1 aan en de 2e sensor blijft op extreem arm staan. De momenten dat de 2e sensor dood is begint de ontsteking ook te rommelen. Het werkt bij deze me9 computer zo dat de 2e sensor de voorste calibreert. Zo staat het althans in de documentatie en de log data lijkt dat te bevestigen. Mijn voorlopige conclusie is dat de sensor niet in orde is, of dat er lekkage tussen de sensoren in zit.
Een breedband lambda sensor wordt gemeten in mA en een normale (smalband) sensor in Volt. Hier in ieder geval een (zeer) korte uitleg: http://www.amt.nl/techniek/artikel/2001/5/doormeten-breedband-lambdasensor-2001-05-1012407
Ik was er klaar mee!..... : Trillende remmen aan de achterzijde. Dus heb een setje Brembo schijven en blokken besteld (net als de voorkant). Al dit moois heb ik zaterdag meteen maar gemonteerd. De oude schijven hadden al een mooi randje, maar helaas nog lang niet op de minimum dikte. De blokken waren nog maar voor een derde versleten ??: Maar goed, zoals ik al zei: was er klaar mee! Het was meteen weer rustig in de auto!
Vanmiddag heb ik weer eens een bezoekje aan Fasttech gebracht. Zowel de Mondeo 2.5t als de Kuga 2.5t hebben een relatief laag stationair-toerental , namelijk: 770. In de praktijk zelfs meer 760 toeren. Na installatie van een RS nokkenas loopt de motor niet mooi stabiel meer, het activeren van de voorruit verwarming tilt het toerental nét een beetje omhoog zodat hij stabiel loopt. De st225 en RS hebben een stationair-toerental van 800 en die lopen als vanzelfsprekend wel mooi rond. Dus had ik al in December Fasttech gevraagd om dit voor me uit te zoeken. Mede door drukte en vakantie was het vandaag eindelijk zover... De aanpassing is gelukt!
Goede zaak dat het gelukt is. Om nou altijd met je voorruit verwarming aan te rijden is ook geen oplossing ;-)