1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

DUITSE MK4 VS NL MK4 FOCUS

Discussie in 'Algemeen' gestart door adiel, 23 apr 2019.

  1. Aloha Mensen,

    vraagje,heb zelf geen focus mk4 maar hoop binnenkort wel.
    nu heb ik een mooie gezien in Duitsland bij de Ford dealerrrt.(st line)

    wat me opvalt zijn de volgende dingen.
    - de koplampen zijn anders qua verlichting misschien vanwege de xenon?
    - bekleding half leer.

    zo zijn er nog meer dingen waarschijnlijk maar dit was me niet opgevallen.

    Ik zit er serieus aan te denken vanwege dit soort dingen om de wagen zelf te importeren.
    qua opties zijn ze net wat voller.

    kennen jullie een paar goede bedrijven die importeren?

    Alvast bedankt
     
  2. Importeren lijkt moeilijk en een hoop werk. Heb zelf inmiddels al zo'n 6 auto's uit Duitsland geïmporteerd en het is echt makkelijk zelf te doen.

    1. Auto kopen bij dealer of particulier. Zorg er voor dat je duidelijke afspraken met elkaar maakt v.w.b. toestand en aflevering van de auto, het liefst via de mail!
    2. Haal de auto zelf met een autotransporter op. Indien dat niet mogelijk is, kan je via de verschillende importsites of via de dealer in Duitsland een Kurzzeitkenteken aanvragen. Hiermee kan je de auto zelf naar huis rijden. Let op: dit kenteken is niet geldig in NL, daar je als Nederlander niet in een Duits gekentekende auto mag rijden, ondanks dat deze wel via dat kenteken op je naam staat! Op de DE/NL grens dien je dus deze platen te wisselen voor een NL eendagskenteken. Makkelijk aan te vragen via de RDW. Let ook op verzekeringen!
    3. Afspraak maken bij de RDW voor invoeren. Als de Duitse TUV nog geldig is, wordt deze omgezet naar een Nederlandse APK. Invoerkeuring duurt zo'n 5-10 minuten.
    4. Kosten RDW betalen, +/- €130. Daarna dien je per post het ingevulde BPM formulier naar de belastingdienst te sturen. Ik maak altijd gebruik van de diensten van DAS Import om BPM rapport op te zetten: dit ivm acceptatie garantie en het feit dat zij op 7 manieren de meest gunstige BPM kunnen berekenen.
    5. Paar dagen later krijg je bericht van belastingdienst om BPM bedrag over te maken.
    6. Zodra dat is gedaan, krijg je kentekenbewijs binnen. Platen laten maken en je kan genieten van je auto.
     
    Ghosty J en Steef30 vinden dit leuk.
  3. Kurzzeitkenteken in NL mag wel, is grijs gebied. Zorg iig voor een vrijstrllingsverklaring voor de BPM.

    En let even op bij een nieuwe of bijna nieuwe auto, dan moet je ook het BTW verschil nog betalen.
     
  4. kurzzeitkenteken is ten strenge verboden in nl, de kentekenplaat met gele balk
    de rode balk is een exportkenteken en zou volgens de berichten van 2014 wel mogen in heel eu, rdw zegt dat het mag maar overheid weer niet


    elders staat dat vanaf 1april 2018 zowel de gele als de rode balk van de duitse kentekenplaat verboden is in nederland
    boete bedraagt 450euro
    https://www.automotiveimport.nl/imp...n-2015-een-record-aantal-boetes-uitgeschreven

    zoals gezegd door thiemo staat het op dasimport ook goed vermeld hoe het moet
    https://www.dasimport.nl/auto-importeren/tijdelijk-kenteken-duitsland

    voor mij maakt het niks uit. maar wil dus eigenlijk zeggen dat je het beste geen kenteken kan nemen en gewoon met een autoambulance de auto op pikken.
     
  5. Moet je er ook voor zorgen dat
    1 de auto voor de ambulance dat mag trekken
    2 je rijbewijs voldoende is om het hele span te mogen rijden
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  6. dat klopt zeker die regels gelden op basis van je nederlandse rijbewijs in heel de eu.
    autoambulance weegt vaak over de 2ton waardoor auto voor B-rijbewijs maar iets meer dan een ton mag wegen.
    daarom zijn de autoambulance vaak C-rijbewijs. of B-rijbewijs met losse aanhanger erachter. zet je op de aanhanger een auto. dan mag je plots met BE-rijbewijs tot 4750kg rijden. over het algmeen mag de autoambulance dit treingewicht hebben. Voor autoambulance met C-rijbewijs hoef je geen tachograaf te gebruiken, die voertuigen hebben vrijstelling ervoor.
     
  7. Bovenstaande artikelen spreken elkaar tegen. Moet je nu een kurzzeitkennzeichen hebben of een ausführkennzeichen? Of allebei niet? We zijn nog ver van één Europa in ieder geval...
     
  8. Het is idd nog steeds te wazig hoe het precies zit.
    het is in nederland strafbaar als je met buitenlands kenteken rijdt als nederlander. Dus welke duitse plaat je ook hebt is strafbaar.

    Je mag alleen met buitenlands plaat rijden als je op de loonlijst staat van een bels of duits bedrijf.
    dus als internationaal vrachtwagenchauffeur waar de zaak in belgie zit.
    automonteur mag ook niet zomaar met buitenlandse auto op de weg rijden wanneer een klant met problemen bij je staat.
    Alleen dat is ook bedrijfsmatig en wordt het door de vingers gekeken.

    enige goeie manier is op de grens tijdelijke nederlandse kenteken erop schroeven en de andere eraf.
    of met een autoambulance of trailer
     
  9. hoi Berrychello,
    bedankt voor je input
    heb zelf een offerte opgevraagd bij dasimport maar heb niks gehoord over de btw.is dit een apart iets.
    auto die ik op het oog heb is van 2018 met 10k kilometers op.komt er dan nog exyra kosten bij?
     
  10. Bij het importeren van een auto uit Duitsland (of ieder ander EU-land) moet Nederlandse BTW betaald worden indien de auto als "nieuw" beschouwd kan worden door de fiscus. Een importauto wordt door de Belastingdienst Douane voor de BTW als "nieuw" beschouwd wanneer deze minder dan 6.000 km heeft gelopen of niet ouder is dan zes maanden (LET OP:: dus als één van beide criteria geldt of beide). Een auto van acht maanden oud met een kilometerstand van 4.000 km bijvoorbeeld wordt door de Belastingdienst Douane dus nog als nieuw beschouwd voor de BTW bij import naar Nederland. Zie https://www.dasimport.nl/kosten/btw

    Dus als de auto 10k gereden heeft is het antwoord nee.
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  11. Als vrachtwagen chauffeur kan ik je vertellen dat het niet zo simpel is als dat je nu zegt ;)
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  12. waarom zou dat niet hoeven? alles boven de 7,5 ton (C-rijbewijs dus) heeft toch een tachograaf?

    waar staat dat?
    wij hebben een Duitse kennis en mijn zoon heeft wel een half jaar met zijn auto (Duits kenteken) rondgereden toen de Duitse kennis zijn rijbewijs kwijt was.
    het enige wat die heeft gedaan is bij zijn verzekering aangegeven dat mijn zoon er mee reed.

    ik denk dat die B rijbewijs bedoelt ;)
     
  13. Even kijken op de website van de Rijksoverheid en je weet het:

    Mag ik een auto met een buitenlands kenteken hebben?
    U mag een auto met buitenlands kenteken hebben als u in Nederland woont. Deze auto moet u dan wel in Nederland laten registreren. Ook moet u belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.
    Zie verder https://www.rijksoverheid.nl/onderw...-een-auto-met-een-buitenlands-kenteken-hebben

    Ook op de website van de Belastingdienst:
    Als u in Nederland met een auto rijdt, moet u voor die auto bpm en motorrijtuigenbelasting betalen. Het maakt niet uit of de auto een Nederlands of een buitenlands kenteken heeft.

    Hierop is een uitzondering. Het gaat dan om kort tijdelijk gebruik, bijvoorbeeld als u in het buitenland een auto hebt gehuurd om naar huis te rijden, omdat u bent gestrand op een buitenlands vliegveld. Voor dit tijdelijk gebruik is er de zogenoemde veertiendagenvrijstelling. Dit betekent dat u 1 keer per jaar voor hetzelfde kenteken een vrijstelling kunt krijgen. U kunt deze vrijstelling digitaal aanvragen.

    Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/...ming/autokosten/auto_met_buitenlands_kenteken
     
  14. Nee @gerardTDCI hij bedoelt echt autoambulance met c rijbewijs. Er zijn diverse vrachtwagens die geen tachograafplicht hebben.
    Nationale vrijstellingen op de tachograafplicht staan vermeld in artikel 13 van EG verordening 561/2006: klik hier
    Internationaal zijn er iets andere vrijstellingen, deze staan vermeld in artikel 3 van EG verordening 561/2006: klik hier.
    Dit zijn echter wel de regels voor bedrijfsmatig vervoer. Als chauffeur op een wagens die vrijstelling heeft moet wel op een andere manier de arbeidstijden worden geregistreerd.

    Wanneer je een vrachtwagen huurt en voor niet bedrijfsmatige zaken inzet (huur een vrachtwagen voor een verhuizing of voor eigen import van een auto etc.) dan heb je weer geen tachograafplicht.
     
    adiel en gerardTDCI vinden dit leuk.
  15. Zelfs bij een BE combi kan er een Tacho plicht gelden. Voor NL kan je vrij gemakkelijk een vrijstelling aanvragen, voor Duitsland ligt dat wat anders.
     
    adiel vindt dit leuk.
  16. Ik ben destijds gewoon met de handelaars platen van die dealer naar huis gereden. Met die platen lijk je net een Belg ...
    Nadat ik bij de RDW was geweest heb ik die platen terug gestuurd naar de dealer. Die dealer bood deze oplossing zelf aan :-)
    Het invoeren heb ik ook helemaal zelf gedaan. Is wel even een gedoe als je het niet kent maar ik had er geen zin om extra geld aan het invoeren te betalen...

    Maar voor dat dit topic vooral over het kenteken en invoeren gaat, de auto's verschillen natuurlijk wel.
    De duitsers zijn vaak wat dikker aangekleed en ook de te kiezen opties variëren met Nederland. De standaard pakketten lijken ze in Duitsland niet te kennen of gewoon minder te gebruiken. Zo heb ik op mijn 'duitser' heel veel opties, maar bijv weer geen parkeerhulp en ook geen sensoren. Ook klappen bij mij de spiegels in bij het op slot doen maar bij mijn broer op zijn titanium versie weer niet.. Let ook even op zaken als de spraakbesturing bijvoorbeeld; bij mijn focus (2011) is deze alleen in het Duits en da's niet zomaar om te zetten naar nederlands.

    Succes met invoeren!
     
    adiel vindt dit leuk.
  17. hallo Allemaal,

    valt me op dat iedereen hierin wel intresse heeft of heeft opgewekt.

    momenteel ben ik zlef bezig met een handelaar in duitsland.
    zijn er ook dingen welke op voorhand afgesproken moeten worden met de verkopende partij?

    alvast bedankt
     
  18. Wij hebben destijds gewoon een aantal auto's uitgezocht binnen een bepaald bereik. Van de auto die ons het meest aanstond hebben we de dealer gemaild en afgesproken dat we kwamen kijken en een proefrit wilden maken en gevraagd of de auto wel bij aankoop meteen meegenomen kon worden. Toen zijn we met een flinke enveloppe contant geld richting duitsland gereden. Bekijken, onderhandelen en klaar. Met de dealer zijn dus verder geen afspraken vooraf gemaakt.
    Wel zelf dat eerder besproken eendags kenteken regelen.
     
    adiel vindt dit leuk.
  19. Als Rijksambtenaar kan ik hier wel iets nuttigs over zeggen, en misschien zijn hier ook nog wel mensen van het RDW of de Verkeerspolitie die dit kunnen bevestigen?

    Het is heel erg simpel: ALS je een auto in Duitsland koopt en wilt exporteren uit Duitsland heb je een ausführkennzeichen nodig. Die is wel geldig en daar mag je gewoon mee rijden, ook in NL totdat je het NL kenteken hebt. Dat kenteken is beperkt geldig en verloopt vanzelf. Dus niets geen gedoe met autoambulance etc.

    Het Kurzzeitkennzeichen is NIET geldig in NL, sterker nog het is zelfs in Duitsland niet overal geldig. Dit was ooit al eens in Blik op de Weg uitvoerig behandeld.
    Hetzelfde geldt voor meer van die idiote aparte Duitse kentekens, zoals de rode (handelaarskenteken) en groene kentekens (vrijgesteld van belastingen, zogenaamde Bauern kennzeichen) voor bijvoorbeeld landbouwvoertuigen etc. Die mogen niet buiten Duitsland rijden.
     
    Steef30, gerardTDCI en StephenV vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina