1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

DTC codes

Discussie in 'Electronica' gestart door Anithing, 26 jun 2019.

  1. #1 Anithing, 26 jun 2019
    Laatst bewerkt: 26 jun 2019
    Beste forummers,

    Helaas is een tijdje geleden mijn accu overleden. Nu heb ik er een nieuwe ingezet en dacht vanmiddag, laat ik de DTC's eens uitlezen met de ELM. Het gaat om een Focus fase 3.1 met 1.6 Ecoboost.

    Nu kwam er een hele rij aan foutcodes uit. Kan iemand mij helpen deze te ontcijferen? En hebben deze eventueel te maken met het feit dat de auto een tijd geen stroom heeft gehad?

    De log is hier te vinden: https://www.dropbox.com/s/yewe65gr02030xl/dtc.txt?dl=0

    Bij voorbaat dank, ik weet namelijk niet of ik me zorgen moet gaan maken of niet.
     
  2. Je eerste paar hebben idd te maken met te weinig stroom dus idd je accu geweest.

    Ik zou ze gewoon allemaal wissen een rondje rijden en dan weer uitlezen.
    Als er dan niks terug komt is er verder niks aan het handje.

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  3. Dank. Het zijn vooral de P006A en de P0039 die me zorgen baren, in hoeverre kan dit kwaad?
     
  4. Die p006a kan aan comunicatie foutje zijn geweest.
    Is opgetreden 3 minuten na starten bij stationair draaien.

    P0039 gaat om de bypass/dumpvalve om de overdruk van de turbo af te voeren op het moment dat je schakelt.

    Als ze niet terug komen nadat je ze heb gewist en een stukkie heb gereden zou ik me er niet heel druk om maken.

    Je kunt in dat geval over een week nog een keer uitlezen om het nogmaals te controleren

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  5. #5 Anithing, 26 jun 2019
    Laatst bewerkt: 26 jun 2019
    Ga ik eens proberen, dankjewel!

    Het viel me trouwens op dat het automatisch volledig openen van de ramen ook niet meer werkt door 1x op de knop te drukken, kan dit ook te maken hebben met het verwijderen van de accu? Als in dat de raammotor geen positie meer weet oid?
    EDIT: Ik was te voorbarig met mijn vraag, 3 van de 4 ramen heb ik weten te resetten door de knop een tijdje in te houden, echter bij het linker achterraam lukte dit niet. Kan er een sensor of een relais o.i.d. kapot zijn?

    Tevens viel me op dat mijn temperatuurmeter vrijwel meteen naar 90 graden schiet, is dit normaal bij de Focus 3.1?
     
  6. Het is nu 25 a 30 graden dat je wijzer binnen een paar kilometer op 90 staat is al vrij normaal, dat het nu iets sneller gebeurt kijk ik niet echt van op.


    Betreft je raam daar zal een inleer procedure voor wezen, die zal waarschijnlijk wel in je instructie boekje staan.
    Weet de procudere zo niet uit mijn hoofd

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  7. De DTC laatst gereset en een tijdje rondgereden. De P0039 komt echter steeds weer terug. Wil dit standaard zeggen dat het membraan van de BOV gescheurd is (bouwjaar 2011 dus nog met membraan)?
     
  8. @JW

    Jij zal hier verder meer bekent mee zijn denk ik.

    Code p0039

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  9. Gezien het feit dat dit type motor van dit bouwjaar vrijwel zeker nog een recirculatieklep met rubber membraam heeft acht ik de kans zeer groot dat deze foutcode het resultaat is van een scheur in het membraam. Persoonlijk zou ik dan ook beginnen met het demonteren van de recirculatieklep en het controleren van het membraam.


    Wanneer het membraam inderdaad gescheurd blijkt te zijn heb je feitelijk 2 opties:

    1: Een nieuw membraam monteren. Bij Ford is dit membraam onderdeel van de complete turbo en niet los leverbaar. Vanuit dit oogpunt dient dan dus meteen de gehele turbo vervangen te worden. Er zijn echter turbo revisiebedrijven die het membraam wel los kunnen leveren. Een los membraam is echter niet goedkoop.

    2: De originele recirculatieklep vervangen door een aftermarket recirculatieklep zoals een Turbosmart recirculatieklep. De Turbosmart heeft geen membraam maar een messing zuiger in een aluminium behuizing. Hierdoor zijn de Turbosmart kleppen veel duurzamer en is er geen membraam meer dat kapot kan gaan.
     
  10. Wat merk je aan de auto als deze kapot is?
     
  11. @Patman in mijn geval krijg ik steeds een p0039 foutcode als ik hem uitlees met de ELM, en een veel meer aanwezig afblaasgeluid van de turbo. Geen idee echter of deze daadwerkelijk kapot is.

    @JW Hier was ik al bang voor. Ik heb preventief al een Turbosmart in bestelling staan, omdat ik deze zomer naar Italië ga en het niet prettig voelt om hier mee door te rijden, ook al zou de klep niet kapot blijken te zijn. Tot de Turbosmart binnen is, laat ik de huidige klep nog even zitten. Zodra ik een update heb laat ik dit even weten!
     
  12. Waar en welke heb je besteld?
     

  13. De recirculatieklep is er om ervoor te zorgen dat wanneer de gasklep plotseling dicht gaat (wanneer het gaspedaal wordt losgelaten) de turbo zijn druk kwijt kan. De recirculatieklep opent een kanaal in de turbo waardoor de door de turbo opgebouwde druk vanaf de uitblaaszijde weer terug stroomt naar de aanzuigzijde en zo dus recirculeert. In dit geval is de recirculatieklep gestuurd d.m.v. vacuüm. Wanneer de gasklep (grotendeels) wordt gesloten ontstaat een vacuüm in het inlaatspruitstuk. Dit vacuüm wordt gebruikt om de recirculatieklep te openen.

    Zonder deze klep zou wanneer de gasklep plotseling wordt gesloten de volle op dat moment aanwezige turbodruk op de gasklep en turboslangen komen te staan. Naast kans op schade aan de gasklep en turboslangen geeft dit ook een zeer zware belasting op de turbo doordat deze plotseling sterk wordt afgeremd. In het ergste geval kunnen de bladen van het turbinewiel hierdoor zelfs vervormen. Bijkomend voordeel van de recirculatieklep is dat het toerental van de turbo niet/minder afneemt wanneer het gaspedaal wordt losgelaten tijdens het schakelen.


    Wanneer er een kleine scheurtje ontstaat in het membraam merk je hier in eerste instantie meestal niet zo veel van. Ondanks het kleine scheurtje zal de klep nog wel gewoon openen. Wel kan dit door het motormanagement worden gedetecteerd doordat er via de vacuümslang via het defecte membraam valse lucht wordt aangezogen. Hierdoor zal in eerste instantie alleen een foutcode worden opgeslagen. Wanneer de scheur in het membraam groter wordt is dit over het algemeen merkbaar doordat de klep minder snel opent waardoor de turbo toch behoorlijk in toeren zakt tijdens het schakelen. Dit is merkbaar doordat de motor na het schakelen minder soepel oppakt. Ook zal een scheur in het membraam uiteindelijk resulteren in een motorstoring melding op het display van de teller.

    Doordat de scheur over het algemeen geleidelijk ontstaat en ook geleidelijk groter wordt zal dit door de meeste mensen ook niet direct worden gemerkt. Veel mensen merken pas dat er iets mis is wanneer er een motorstoring melding op het display van de teller wordt weergegeven.
     
    Patman en Anithing vinden dit leuk.
  14. Bedankt voor het uitgebreide antwoord! @JW
     

Deel Deze Pagina