1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dit is de Ford Puma ST!

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door BasSport, 24 sep 2020.

  1. 200 PK STERKE PERFORMANCE CROSS-OVER

    DÍT IS DE FORD PUMA ST!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ford brengt de beroemde lettercombinatie ST naar de Puma en dat betekent dat de kleinste cross-over als Puma ST omgetoverd is tot een ware pretmachine. Hij krijgt namelijk dezelfde motor als de Fiesta ST!

    Momenteel levert Ford in Nederland de Fiesta én de Focus als ST, en daar komt nu een compleet nieuw ST-model bij: de Puma ST. De Ford Puma is in Europa de eerste SUV-achtige van het merk waar een sportieve ST-uitvoering van komt, maar internationaal gezien is het niet de eerste. In de Verenigde Staten levert Ford immers al een ST-versie van de Explorer. De Puma is technisch sterk gelieerd aan de Fiesta en dus is het geen verrassing dat de Puma ST dezelfde krachtcentrale krijgt als de reeds bekende Fiesta ST. Dat is beslist geen straf!

    De Puma ST heeft een 200 pk en 320 Nm sterke 1,5-liter driecilinder Ecoboost in zijn sportief uitgedoste snuit. Die altijd aan een handgeschakelde zesbak gekoppelde krachtbron helpt de Puma ST in 6,7 seconden naar de 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt op 220 km/h. Daarmee heeft de Puma ST in feite geen directe concurrenten. Honda biedt van de HR-V een Sport-versie aan met een geblazen 1.6 van 180 pk. Die auto is echter veel minder hardcore dan Fords jongste speeltje.

    [​IMG]
    Ford Puma ST

    Hardcore
    Ford geeft de 1.358 kilo wegende Puma ST namelijk veel meer dan slechts een krachtige benzinemotor. Zo heeft-ie onder meer een aangepaste torsieas, een dikkere stabilisatorstang en een straffer afgeveerd sportonderstel. De stuurinrichting reageert volgens Ford 25 procent sneller op input dan bij de gewone Puma. Remmerij die 17 procent groter is moet de Puma ST weer fatsoenlijk tot bedaren kunnen brengen. De schijven vóór hebben een diameter van 32,5 centimeter terwijl de achterste exemplaren 27,1 centimeter meten. Om de standaard 19-inch wielen zijn Michelin Pilot Sport 4S-banden gevouwen. Maar daar houdt het ST-feestje nog niet op. Wie bijbetaalt, kan de Puma ST namelijk met een mechanisch sperdifferentieel krijgen. Nagenoeg uniek in dit segment. Leuk detail: de Puma ST heeft nieuwe motorsteunen die de geblazen 1.5 tijdens stevig bochtenwerk beter op zijn plek moeten houden.

    De Puma ST kent diverse rijmodi, waaronder de conventionele Normal-, Eco- en Sport-standen. Nieuw is de Track-modus, een stand waarin tractiecontrole is uitgeschakeld en waarin alle hulpmiddelen volledig zijn gericht op het zetten van snelle rondetijden. Ook nieuw: launchcontrol, een via het stuurwiel te selecteren stand waarbij de complete aandrijflijn volledig is toegespitst om het neerzetten van een zo kort mogelijke sprinttijd.

    Uiterlijk
    Bij zo'n lekkere verzameling sportieve hardware hoort natuurlijk een dynamisch ogend exterieur. De Puma ST heeft volledig eigen bumperwerk, compleet met grote openingen en zwarte inzetstukken. De splitter in de voorbumper levert bijna 80 procent meer neerwaartse druk op de snuit op dan bij de reguliere exemplaren. Meer druk op de voorwielen helpt immers bij het overbrengen van de 200 paarden op het asfalt. Bovenop de achterklep nemen we een grote achterspoiler waar. Onderaan de bilpartij hangt ter rechterzijde een set dubbele uitlaatpijpen. ST-badges kunnen samen met zaken als een zwart dak, zwarte zijspiegelkappen en diverse kleine zwarte details niet ontbreken op een modern ST-feestje.

    [​IMG]
    Interieur Ford Puma ST

    In het interieur schroeft Ford speciale Recaro-sportstoelen, met Miko Dinamica beklede exemplaren met geborduurde ST-logo's die de bestuurder en de bijrijder fatsoenlijk op hun plek houden. Het met leer beklede stuurwiel is aan de onderzijde afgeplat en de pookknop heeft uiteraard een ST-uitstraling. Stoelen, veiligheidsgordels en de hendel van de handrem zijn net als de vloermatten afgewerkt met grijze stiksels.

    Prijzen en uitrusting
    Ford heeft de prijs van de Puma ST nog niet officieel bekend gemaakt. AutoWeek kon eerder echter al melden dat de Puma ST een fiscale prijs van € 39.795 krijgt. Tellen we daar de kosten rijklaarmaken van € 930 bij op, dan levert dat een inmiddels bevestigde vanafprijs op van € 40.725.

    https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-is-de-ford-puma-st/

    Klap geld voor een auto van dit formaat, maar wel uniek in zijn klasse.. Ik vind 'm zeer geslaagd.
     
  2. Nice en goede specs:thumbup:
     
  3. Vind het net een kikker :mrgreen:.
     
    Hollender, gerardTDCI en Eric99 vinden dit leuk.
  4. Zou door de kleur kunnen komen :schater:
    In het zwart lijkt het me wel wat.
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  5. #5 paddo, 24 sep 2020
    Laatst bewerkt: 24 sep 2020
    Of blauw :)

    Bij tussen acceleratie van 50-100 zelfs iets sneller dan een Fiesta ST (5,9 tegen 6,1 sec), heeft dan ook hoger koppel dan Fiesta ST (320 tegen 290 Nm). Topsnelheid van 220km/u valt wat betreft dan weer wat tegen maar denk dat ie daar wel makkelijk heen loopt.
     
  6. Qua looks vind ik hem nog best veel op een ST-line lijken, maar die 200pk voorin is wel lekker
     
  7. Een suv met circuit potentie vreemde combinatie
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. Tof ding, maar niet in groen...
     
  9. Heb deze aantal weken terug al in het eggie gezien mooie bak hoor. Zei tegen de vrouw, dit wordt de nieuwe auto.
     
  10. @jason101
    En wat zei je vrouw hierop ? !!!!
     
    Thieske vindt dit leuk.
  11. Zij heeft niets met auto's dus dat komt wel goed.....:D
     
  12. Waarschijnlijk niets meer, met een beetje pech spreken ze nu enkel nog via een advocaat met elkaar.
    ;)
    Hoedanook, ik vind het een lelijk ding, net als de nieuwe Kuga. De oude vond ik veel mooier.
     
  13. Dat zelfde had ik ook toen ik deze voor het eerst op foto's zag maar toen ik er naast stond keek ik echt anders. Voor wat betreft de vrouw, die vind alles goed, zolang het maar rijd en veilig is.....:lol:
     
  14. en een beetje betaalbaar denk ik ;)
     
  15. Lijkt me een prima auto maar die vlakke stukken op de wielkasten nekt 'm
     
  16. Een nieuwe zal het zeker nooit worden Gerard.
     
  17. Een ding kan ik je wel vertellen als dit de zelfde motor is als de fiesta mk8 st kan het je rijbewijs kosten.
    Zelf rij ik de focus mk2 rs en kan me goed inhouden maar als ik met de fiesta mk8 st ga is het zeer moeilijk je in te houden de sound is zo vet en ik kan het niet laten de sport stand te gebruiken, wat een kanon met z'n vet geluid.
     
  18. Ik heb begin dit jaar een weekje met de Puma mogen rijden en ik was erg onder de indruk. Echt een fijne auto! En zo in ST-uitvoering waarschijnlijk nog leuker!
     
  19. zeg nooit nooit Douwe ;)
    misschien staat er vandaag of morgen een bekende Nederlander voor je deur met een gouden envelop of koffer.
    dan ziet je financiële situatie er ineens heel anders uit :cheer:
     
  20. In dat geval zal het dan geen Puma worden.....:) Maar goed, ik zal nooit iets winnen want ik doe nergens aan mee....
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina