1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributieriem of ketting??

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Eric Mudguard, 27 feb 2020.

  1. Is er een mogelijkheid om, op basis van een visuele inspectie, te zien of ik een riem of ketting heb in mijn auto?

    Gaat om een, uit België, geïmporteerde Ford Focus uit 2006 1.8 TDCi
    In een ander topic las ik dingen over een overgangsfase van ketting naar riem.

    In de onderhoudsgeschiedenis van mijn auto lees ik nergens iets over het vervangen van de distributieriem.
    Als er een riem in zit, had deze bij 200000 km vervangen moeten worden. Ik rij nu in de 237000 km.

    Ergo, kan ik aan de motor visueel vaststellen of ik een ketting of riem heb?
     
  2. Jouw 2006 1.8 TDCI heeft een distributieketting tussen de krukas en de brandstofpomp en een distributieriem tussen de brandstofpomp en de nokkenas.

    Hoewel Ford wel een vervangingsinterval voor de distributieketting tussen de krukas en de brandstofpomp voorschrijft is dit in de praktijk volstrekt onnodig. De distributieriem tussen de brandstofpomp en de nokkenas dient uiteraard wel gewoon op de voorgeschreven interval vervangen te worden.


    De overgang van de distributieketting naar de wetbelt tussen de krukas en de brandstofpomp werd pas eind 2007 doorgevoerd.
     
  3. Ah, helder antwoord! dank!

    Kan ik er vanuit gaan dat, het vervangen van die riem, minder kostbaar is dan het vervangen van een gewone distributieriem die de hele motor bediend?
    Ik spreek ik dan koeterwaals?

    En dan, kan ik die riem zelf inspecteren op slijtage? Hoe kan ik vaststellen of deze al vervangen is, zonder dat het in de onderhoudsgeschiedenis te vinden is?
     
  4. Ik was in 2009 €292 kwijt voor het vervangen van de distributieriem van mijn 1.8 TDCi, incl spanrol.
     
  5. Telt dit ook voor een Ford Focus 2 - 1.8TDCI uit bouwjaar 2005?
     
  6. Mag ik dezelfde vraag stellen over een Ford C-Max 1.8 16v Flexifuel uit 2009? De motorcode is Q7DA, variant Q7DA1E staat ook nog op het rapport van "kenteken check".
     
  7. Ketting
     
  8. Superbedankt! Mede dankzij dit forum zullen wij binnenkort eigenaar zijn van een Ford die precies 5 jaar jonger is dan de Ford die wij 5 jaar geleden kochten, mede dankzij dit forum. Vooral goed nieuws voor de kinderen die een stuk meer ruimte zullen hebben.

    Toch raar het begrip "distributieketting" zelfs bij twee Fordgarages zo obscuur was dat ze niet aan dachten dat deze C-Max er één zou hebben.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina