1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Display snelheidsmeter defect.

Discussie in 'Electronica' gestart door Stign, 26 jan 2018.

  1. Dag forumvrienden,

    Zoals de titel al beschrijft, is de display van mijn snelheidsmeter/instrumentenpaneel defect.

    [​IMG]

    Ik zal de situatie even schetsen. Mijn auto heeft (jammer genoeg) een aantal maanden niet in mijn garage kunnen staan en stond 's avonds geparkeerd op een grasveld naast mijn huis. Het grasveld kan nogal nat worden door condensatie en de vele regen van de afgelopen weken.

    Het probleem begon dus vorige week toen ik voor de eerste maal opmerkte dat het scherm zwart bleef.
    Alles werkt voor de rest wel normaal. Alleen cruisecontrol heb ik nog niet getest omdat ik dit nooit gebruik.

    Ik heb de batterij toen afgekoppeld en een uurtje later terug aangesloten. Het scherm werkte terug, maar was een dag later weer zwart.

    Ik heb de wagen sindsdien terug elke avond in de garage gezet.
    In de ochtend werkte de display telkens weer na een nachtje in de garage, maar 's avonds na een dag op de parking van mijn werk was het wederom zwart.

    Dit patroon heeft zich een aantal keren herhaald de afgelopen week.

    Ik heb de wagen woensdag binnen gedaan bij mijn officiële Ford-garage om de foutcodes uit te lezen.
    Geen enkele foutcode kon worden gevonden en 'jammer genoeg' werkte de display die dag wél, zodat ik geen probleem kon voorleggen.

    Gisteren werd het scherm terug zwart en heeft sindsdien niet meer gewerkt.

    Ik ben deze ochtend terug langs de garage gegaan en gevraagd wat mijn opties zijn.
    De enigste optie dat ik kreeg is dat ze het instrumentenpaneel in het geheel vervangen. Kostprijs: €850 + werkuren.

    Nu vraag ik mij af wat mijn andere opties zijn of welke stappen ik nog kan ondernemen?

    Ik kan er zelf een 3-tal bedenken.

    Optie 1:

    Ik demonteer zelf het instrumentenpaneel, open het en kijk of ik iets bijzonders kan zien op de printplaat.

    Optie 2:

    Ik demonteer zelf het instrumentenpaneel, bestel mij een tweedehands exemplaar en monteer dat paneel in mijn auto. Nu weet ik niet of een exemplaar uit een benzine-versie compatibel zal zijn met mijn diesel.
    Een probleem waar ik dan waarschijnlijk op zal stuiten is dat mijn auto opnieuw zal moeten geprogrammeerd worden.

    Optie 3:

    Ik demonteer zelf het instrumentenpaneel, stuur het op naar "bedrijf X" en laat het door hen repareren.


    Ik woon slechts op 3km van mijn werk en kan hier naartoe met de fiets.
    Dus de auto kan voor onbepaalde tijd in mijn garage blijven staan met een gedemonteerd instrumentenpaneel, moest dit nodig zijn.


    Alle tips of jullie mening zal heel hard geapprecieerd worden door mij.
     
  2. Ik weet dat @JW bezig is met een, wellicht kan hij je meer vertellen?
     
  3. Zoek op de sloop een tellerbak uit een diesel en monteer deze, zoek dan iemand met een ELM327 of UCDS en vraag of diegene de configuratie wil controleren / terugzetten en de km stand kloppend wil maken (mensen zat op het forum die je kunnen en willen helpen daarmee).
     
  4. Zoals Harrie aangeeft is de eenvoudigste optie om een tweedehands teller voor een Focus 3 Diesel (te herkennen aan de schaalverdeling van de toerenteller) aan te schaffen en deze in je auto te plaatsen en te programmeren. Wanneer de tellerstand van de nieuwe teller lager is als die van je huidige teller is dit heel eenvoudig zelf te doen met een (aangepaste) ELM327 interface.

    Mijn ervaring is dat de prijs voor een nette Level 3 teller (met het grote full color display) voor de Focus 3 bij de gemiddelde sloper behoorlijk wat geld op moet brengen. In de UK liggen de prijzen over het algemeen aanzienlijk lager. Een UK teller is eenvoudig om te bouwen naar een Europese teller door de teller correct te configureren en de tellerplaat te wisselen.

    Bij de aanschaf van een andere teller moet je er goed op letten dat je het juiste type teller aanschaft. Naast het verschil tussen de Benzine en Diesel tellers zit er namelijk ook verschil tussen de fase 1 en fase 2 tellers. De fase 1 en fase 2 tellers zijn uiterlijk en technisch identiek maar hebben andere hardware nummers en andere software. Dit is eventueel op te lossen door de teller handmatig te voorzien van de juiste software. Echter vanwege de verschillende hardware nummers wordt een fase 2 teller door de Ford diagnosesystemen bij de dealer niet herkend als geschikt onderdeel voor een fase 1 (of omgekeerd).


    Reparatie van de huidige teller is alleen mogelijk wanneer het display zelf niet defect is. Mijn ervaring is namelijk dat dit display niet als component los verkrijgbaar is. Wanneer het display zelf dus defect blijkt te zijn is er alsnog een donor teller nodig waaruit het display kan worden over gezet.


    Persoonlijk zou ik om te beginnen de huidige telller eerst eens open maken en de flatcable tussen de printplaat en het display controleren. Het komt nog weleens voor dat een slechte verbinding van de connectoren naar de flatcable resulteert in vergelijkbare symptomen.
     
  5. Ontzettend bedankt voor jullie reacties. Al deze info is voor mij goud waard.

    Ik heb besloten om te beginnen met de teller eens af te koppelen. Zo kan ik foto's nemen van alle nummers op de achterkant en hem eens voorzichtig openen om de kabelaansluitingen te bekijken en de printplaat zelf.

    Ik hou jullie verder op de hoogte en hoop dat ik op verdere hulp kan rekenen mocht dit nodig zijn.
     
  6. Even dit topic omhoog halen.

    Is het probleem inmiddels opgelost en hoe is het eventueel opgelost?
    Heb namelijk waarschijnlijk hetzelfde probleem...
     
  7. Mooi he, die forumleden die zeggen 'ik hou jullie op de hoogte' en vervolgens niet terugkomen...
     
  8. Tja dat is nadeel van forums. Mensen die zich even aanmelden en binnen 5 minuten antwoord en een oplossing willen hebben voor hun probleem en dan nooit meer terug komen... Denk dat je 85% van de accounts weg kan gooien hier....
     
  9. Best vervelend ja als je zelf met zo'n soort gelijk probleem zit en het misschien zo opgelost kan worden...
     
  10. Merk je wel vaker ..stellen hun eigen voor en komen dan een uur later met de eerste vraag op het forum...
     
  11. Ze moeten eigenlijk instellen dat je pas na zoveel berichten pas in een bepaalde sectie wat neer mag zetten, is op veel andere fora ook zo... Dan houd je de boel ook beetje schoon, want vaak zijn de vragen al tig keer gesteld en nemen mensen niet even de moeite om forum door te neuzen/zoeken...

    Maar goed nu weer ontopic, misschien komt deze TS keurig vertellen hoe het is opgelost... Al denk ik zelf gewoon een nieuwe teller unit..
     

Deel Deze Pagina