1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De grijze ST van SysICoder

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door SysICoder, 18 apr 2014.

  1. #1 SysICoder, 18 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mrt 2015
    :mrgreen::mrgreen:Eerst even mijn automobiele historie :D

    In deze auto's ben ik begonnen nadat ik mijn rijbewijs dan eindelijk mocht ontvangen:

    :ford: Taunus 1.6 type TC2 een grijs koekblik, ietwat vage besturing en gasrespons, maar ozo degelijk! Prima wagen.

    Audi 80 type B1 kwaliteitscontrole bij Audi was toen misschien wat minder, man wat een roest!! Achteraf gezien ongelofelijk hoe snel dat ding echt opgevreten werd!

    Kever 1200 (6 volt), rijden op topsnelheid, dat wil zeggen 95 (110 op de teller) was bijzonder spannend in dit toch zeer sympathieke karretje.

    Vanaf hier kon ik mij de trotse eigenaar van een auto noemen:

    Opel Kadett 1.2 type D nog zo'n weliswaar saaie maar oerdegelijke auto. Prima beginnerswagen. Ik heb deze zelfs nog laten tectyleren...was van plan er zeker 10 jaar in te rijden :) Hij stond toen geparkeerd in de Bijlmer. Daar bleek-ie wel bijzonder makkelijk open te breken. Twee keer het slot vervangen, dit ritueel daarna maar opgegeven.

    Fiat Uno 1.1 Eerste serie tien jaar Kadett is niet gelukt :) Wat ik me vooral herinner van deze is het (te) lage vermogen en de extreme (zij)wind gevoeligheid. En hij was niet eens zo heel zuinig.

    :ford:Capri 2.3 V6 mark 3:thumbs:Er kwam wat meer geld binnen en na de zwakke Fiat wilde ik nu wel eens wat meer vermogen! 115 PK maar liefst. Ik had geluk en vond een schoon en spijkerhard exemplaar. Een mark 3 met het karakteristieke, beetje agressief ogende smoelwerk. Ik weet nog dat de portieren zo zwaar en solide aan voelden, je kreeg het idee dat ze net zoveel wogen als de hele Fiat...Dit is nou Kwaliteit was mijn indruk toen. En dan de heerlijke soundtrack van de 6 cylinder, ik kreeg er geen genoeg van:) Echt snel was de wagen niet maar de beleving was optimaal. Ik heb er een paar jaar in gereden en nooit grote problemen gehad. Toen ik hem inruilde was ie nog in prima conditie...

    De Capri is absoluut mijn favoriete auto. Mocht het ooit zo zijn dat ik mij een hobby auto kan veroorloven dan wordt dat een mark 1 RS2600 (moet ik wel eerst even de staatsloterij hebben gewonnen ;) ) of een mark 3 2.8i.

    :ford:Escort XR3i mark 3. Mijn motivatie om de Capri in te ruilen was vooral het verbruik, 1 op 9 indien ik rustig reed. De XR3i zou dat vast veel beter doen, dacht ik, met hetzelfde vermogen. Met deze wagen heb ik iets minder geluk gehad, iets wat je absoluut nodig hebt bij de aanschaf van een occasion. Achteraf denk ik dat hij wellicht betrokken was geweest in een aanrijding. Het was bijvoorbeeld heel lastig om de wagen goed uit te lijnen en het weggedrag bleef maar onrustig.

    Alfa 156 1.6 Twinspark. Mijn eerste lease wagen! Uiterlijk een echt prachtige wagen met een toen unieke motor. Helaas ontzettend veel electrische problemen. Ook brak er een keer zomaar een onderdeel van de achterophanging af! Ik kon het wiel daarna met de hand heen en weer bewegen...Gelukkig reed ik vrij rustig toen dat gebeurde. Ben wel een beetje afgeknapt op Alfa.

    Peugeot 307 2.0. Tweede lease wagen. Comfortabele, snelle bak en een stuk degelijker dan de Alfa.

    Golf 1.4 Mark 3 Economische crisis, geen lease meer. Terug naar een no-nonsense basismodelletje Golf. Over deze auto valt echt helemaal niets te melden..

    :ford::focus2: 1.6 ti-vct. En weer terug naar Ford, de vierde! Dit was een ex-lease wagen met al 150.000 km op de klok. Beetje een gok, maar zoals gezegd bij de aanschaf van een tweedehands is een dosis geluk nodig. En dat had ik dit keer wel. Heerlijk sturende wagen en best snel, was mijn indruk. Stipt laten onderhouden en ongeveer 110.000 km mee gereden. Gebarsten thermostaathuis en een lekkende verwaringsradiator zijn de enige twee problemen die ik in 4 jaar tegenkwam.

    :ford::focus2: ST :thumbs: De vijfde Ford en tweede Focus! Ging een lange overweging aan vooraf, voornamelijk qua running costs. Het is mijn enige auto en forens er mee, ongeveer 300km per week. Uiteindelijk vond ik deze uit 2008, gebouwd in Juli van dat jaar (Ford Etis). Ik vond het belangrijk een fase 2 model te hebben, waar de kinderziektes (oliemembraan, aandrijfassen) hopelijk aangepakt waren. Volgens internet was de vorige eigenaar een verhuurbedrijf. Ik heb geprobeerd dat uit te zoeken maar kwam niet veel verder. Uiteindelijk lijkt het erop dat de wagen via lease rondreed. Dit houdt uiteraard bepaalde risico's in. Is de wagen telkens netjes warm gereden alvorens op toeren te raken? (waarschijnlijk niet) Enzovoort. Ondanks deze bedenkingen heb ik de ST toch aangeschaft.

    Dit is na een ritje van ongeveer 450km. Was gelijk een mooie duurtest van de stoel. Ik heb gauw last van rugpijn. Maar geen enkel probleem, prima stoelen voor lange ritten!

    [​IMG]


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De wagen is in principe stock maar heeft wel een after market cruise control ingebouwd. Een keer aangezet om te kijken of het werkt daarna nooit meer gebruikt.

    Mijn ST wordt bijna dagelijks gebruikt, o.a. voor forenzen. Het is dus geen hobby auto maar een (ietwat luxe) werkpaard. Daarom is het brandstof gebruik voor mij -ondanks dat je een ST daar niet voor koopt :) - toch interessant. Ik ga een poging doen dat bij te houden in https://www.spritmonitor.de/en/detail/635984.html (zie ook icoon in signature).

    In dit topic ga ik verder proberen bij te houden hoe de wagen het in zo'n dagelijkse gebruikssituatie doet, dus vanuit een iets ander perspectief dan gebruikelijk bij een ST.
     
  2. ziet er nieuwe uit!

    geen krasje!

    have fun
     
  3. nice
    mooie st
     
  4. Een mooie Sea Grey :st: :thumbs:
     
  5. #5 SysICoder, 7 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2014
    Voor 18 Juni a.s. staat een 120.000 km beurt op de rol bij Van Bunningen in Alphen.

    De kilometerstand zal dan omstreeks 116.500-117.000 zijn. Ik laat eea iets eerder uitvoeren omdat ik in de zomer enkele lange ritten in de planning heb staan en dan eventuele problemen wil voorkomen. Ook loopt mijn BOVAG (voor wat dat heden ten dage waard is...) af. Ik had mijn oude 1.6 ti-vct in onderhoud bij Ardea Amsterdam Zuidoost (op zich tevreden mee) maar vanwege een verhuizing zoek ik nu een andere goede dealer. Ardea Lisse stelde wat teleur bij een eerste contact, dus probeer ik nu Van Bunningen. Hopelijk een goeie!

    Zij hebben mij een prijsopgave gedaan waar ik echter niet echt blij van werd (620 Euro), blijkbaar kan er voor een ST meer gevraagd worden dan voor een "gewone" Focus...het zij zo. Voorlopig wil ik de wagen door de dealer laten onderhouden, misschien dat ik daar later van afstap.

    Is alles in orde is en indien enkele andere zaken meevallen overweeg ik later in de zomer een stop in Diksmuide. Daar zit een Belgische Mountune dealer :D Voor het MP260 pakket dat ik overweeg zijn door de vestiging in Belgie en in Luxemburg (voor mij het meest praktisch en passend in de vakantie planning) trouwens verschillende prijsopgaven gegeven. Het loont dus de moeite dit even uit te zoeken!
     
  6. Mooie auto in een mooie kleur.
    En die capri is ook mijn favoriet.
    Ik had een grijze 2.3 s uit 79, heerlijke auto :thumbup:
     

  7. uiteraard word er een andere prijs op gegeven dan voor een normale focus een ST is ook geen normale focus hij heeft al 1 cilinder meer dus is al 1 bougie meer. daarbij word een ST door een dealer behandelt als een ST ( teminste bij mij wel ) hier word dus extra aandacht gegeven aan de auto dit om dat de auto vlot genoeg is en die aandacht lekker vind zeg maar.

    daarbij is het eigen keus om naar een universeel te gaan echter lijkt het vaak veel goedkoper en scheelt het uiteindelijk 3 of 4 tientjes. tov de dealer. TIP ga naar de kleine dealers toe max 3 of 4 monteurs die geven meer om je auto en doen meer voor minder.
     
  8. Nette ST zeg!!! ziet er als nieuw uit!! En ja.......een ST is ook wat duurder in onderhoud. Das gewoon zo. Ben blij dat je geen Audi S4 rijdt, dan kom je met 600 euro niet ver:lol:
     
  9. Qua bougies en cylinders heb je gelijk natuurlijk Henri ;) Ook mooi om te lezen dat in jouw bedrijf er extra aandacht gegeven wordt aan een ST. De truuk voor mij is nu dus een soortgelijke dealer te vinden :) van bunningen was eerder op het forum hier aangeraden, dus die ga ik nu proberen. Ook heb ik een tip gehad voor een universele garage waar soortgelijke auto liefhebbers werken, als alternatief voor de dealer.
     
  10. wat een k*t dealer heb jij dan zeg :nocheer:
    dus bij jou dealer geldt: hoe dikker de auto, hoe beter het onderhoud?

    gelukkig behandeld mijn dealer iedereen gelijk, of je nou met een Ka aankomt of met een ST/RS.
    niet meer dan terecht denk ik zo.
     
  11. Bij mijn auto dachten ze alleen maar ow daar kunnen we mooi mee racen, dus daar kom ik niet meer...
     
  12. #12 Focus1.8, 8 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jun 2014
    @gerardTDCI

    ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
    iedereen is gelijk dat zowieso, alleen een rs of st heeft gewoon wat meer punten van aandacht en die krijgt die dan ook en wil hier mee zeggen dat mijn dealer elke auto gelijk behandelt en de aandacht geeft die die nodig heeft of dit nou een ka is of een RS maar als het een Opel of Fiat is is dit ook een auto die op somige plekken extra aandacht nodig heeft en die krijgt die dan ook.

    ik rijd ook geen ST of RS helaas niet word me prive te gek.
    maar mijn auto krijgt wel alle aandacht die die verdient.
     
  13. dan heb ik 'm idd verkeerd begrepen Henri, no hard feelings :thumbup:

    sorry voor het kapen van je topic Bas ;)

    en weer :ontopic:
     
  14. :rock:Gerard,

    back:ontopic:.

    Bas laat even weten hoe de dealer is bevalen.
     
  15. ik zal mijn ervaringen hier zeker posten henri!

    ook zal ik s goed in gaten houden of er mee geraced is martijn (alhoewel dat met mijn st wat minder kan dan met die van jou.. ;)
     
  16. Grote km beurt rond de 6 en kleine rond de 400eu voor de st 5 cilinder bij de Ford dealer.
    Moest er ook effe aan wennen zeg maar...;)
     
  17. #18 SysICoder, 19 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jun 2014
    Ok, da's weer een bruikbare tip voor een volgende keer!

    Gisteren is de auto naar Van Bunningen Alphen geweest voor een 120.000 beurt (incl. lak & carrosserie controle). Dit was mijn eerste bezoek daar.

    Er was een prijsopgave gedaan van 620 Euro en daar is het gelukkig bij gebleven!

    Qua klantvriendelijkheid prima (maar dat was in Ardea Lisse ook goed), ik kreeg ook veel informatie mee terug: ingevulde checklists van Etis vermoed ik, en een verslag van de Etis gegevens zelf.

    Ik had zelf als aandachtspunt doorgegeven dat de wagen bij koude start soms wat hakerig rijdt, beetje inhoudend (de kleine issue van de sporadisch in de "koude" stand "vastzittende" olie temperatuur en -druk meters was ik vergeten..). Hier kon de garage niks specifieks vinden, zij vermoeden de bougies, en deze zijn sowieso vernieuwd. Ook is er een software update gedaan. Dit verbaasde me wel, ik kon op internet niks vinden over een update na introductie van de facelift.

    Voordat ik de wagen heb afgeleverd heb ik het gemiddeld gebruik gereset. Daarna heb ik er zelf nog ongeveer 50 km mee gereden, een groter dan gemiddeld gedeelte stadsverkeer. Bij inleveren stond het gemiddeld gebruik op 8.6 liter per 100km. Toen ik de wagen weer ophaalde was dit 11.6 liter per 100km. Er is ongeveer 10 km mee gereden door van Bunningen. Dit lijkt me tamelijk fors maar aan de andere kant had ik aangegeven dat de wagen soms inhield bij koude start. Dat er dus in gereden zou worden lag voor de hand, en dit meldde Van Bunningen ook direct bij ophalen. De rijstijl van die bestuurder was dus wel een stukkie forser dan die van mij.. :)

    Bij koude start rijdt hij nu idd wat beter / soepeler. Ook valt me op dat de olietemp en -druk lager zijn (sneller lager worden) dan voorheen.

    Als leen/huurwagen kreeg ik een B-Max benzine mee, met welk motor type weet ik niet precies. Wat me opviel is dat de schakel indicator wel heel vroeg "opschakelen" aangaf. Naar mijn idee veel te vroeg, de motor leek er ook niet heel erg happy mee. Als dit mijn auto was zou ik die indicator lekker negeren. Ik vind het altijd wel jammer dat je extra voor de leenwagen moet betalen. Bij sommige garages (niet-dealer) is dit bij groot onderhoud "gratis".
     
  18. Ik heb nog nooit gehoord van een ST met mogilijke start en hakerig rijden.

    Bougies leek mij logisch, maar is het blijkbaar niet...

    Een verbruik resetten geeft direct een extreme stijging van verbruik. ;)

    Zeker bij de ST !!

    Wees blij dat het maar 11 L is hoor.
     
  19. mooi dat je tevreden bent over de dealer Bas :thumbup:

    ik betaal liever een klein bedrag voor een nette B-max of Fiesta dan dat ik gratis zo'n afgetrapt hok meekrijg die vol met stikkers zit van de universele garage :D
     

Deel Deze Pagina