1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dakraam inbouwen

Discussie in 'Exterieur' gestart door Jeroenfocus86, 18 jan 2022.

  1. Hoi mensen

    ik heb een cmax uit 2004, veel plezier van met soms een cosmetische ingreep.
    Nu heb ik een dakraam gekregen, panoramisch. Helemaal compleet en super netjes. Dus ik wil deze er eigelijk inbouwen. heb al heel wat YouTube gekeken en ben zeker dat ik hem erin kan bouwen. Alleen omdat het Engels is allemaal is het soms wat moeilijk volgen. Hebben jullie tips? Of tricks?

    het gaat om een mini cooper r50 dakraam, vol automatisch. Weba is de producent.
     
  2. Dat lijkt me een origineel fabrieksraam kweet niet of je die zomaar in een ander merk dak kunt plaatsen.
     
  3. Heb je filmpjes gezien waarbij ze ook daadwerkelijk dat type dak in een c-max bouwen?

    en btw: je kan vaak een vertaler aanzetten op youtube. misschien heb je daar wat aan om 't beter te begrijpen.
     
  4. Niet van een cmax zelf, al lijkt mij dat een dak een dak is en enkel de elektronica een lastig ding wordt al kan ik daar wel wegwijs uit worden en alles aansluiten.
     
  5. #6 JW, 23 jan 2022
    Laatst bewerkt: 23 jan 2022
    Hier komt heel wat meer bij kijken.

    Ten eerste is het dak van de auto zowel in de lengte als in de breedte bol. Om het panoramadak uberhaupt netjes te laten passen moet deze exact dezelfde vorm hebben als het huidige dak. Zelfs de kleinste afwijking zal onherroepelijk resulteren in kieren.

    Je moet wel ontzettend veel geluk hebben als het dak van een Mini zowel in de lengte als de breedte exact dezelfde vorm heeft als jouw C-max.


    Ten tweede is het dak onderdeel van de zelfdragende carosserie. De kokerbalken in het dak zorgen voor de stevigheid van de carroserie. Wanneer je bij een auto die hier niet op is voorbereid (zoals jouw auto) een gat in het dak zaagt ter grootte van een panoramadak verzwak je de carrosierie dusdanig dat deze vervormt. Hierbij is de kans zelfs reeel aanwezig dat je portieren niet eens meer goed sluiten.

    Een gat in het dak zagen en het panorama dak in het dak lijmen is dus in verreweg de meeste gevallen niet afdoende. Er zal een custom made kokerconstructie (frame) in het dak moeten worden gemaakt waar het dak in wordt gemonteerd. Hierbij zorgt het frame er enerzeids voor dat de stevigheid van de zelfdragende carroserie behouden blijft en anderzijds dat er geen krachten op het glazen dak komen te staan waardoor deze breekt.


    Hou er dus rekening mee dat de nodige engineering, laswerk en spuitwerk nodig zullen zijn om dit te realiseren. En dan is nog maar de vraag of het Mini dak dat je nu hebt uberhaupt bruikbaar is.
     
  6. Verwacht ook niet dat het op een of andere manier gaat lukken. Een fabrieksdak wordt in een speciaal aangepast dak gemonteerd incl water afvoer kanalen en verstevigingen.
    Er zijn wel schuif kanteldaken te koop voor achteraf inbouw eze zijn meestal wat kleiner en worden op het dak gelijmd en ja dat is zelf wel te doen als je netjes kunt werken en meten, maar dat zijn dan weer geen panorama daken en kunnen als ze niet heel goed gemonteerd worden op den duur gaan lekken
     

Deel Deze Pagina