Beste Focusrijders
Vanwege het coronavirus (COVID-19) is door de overheid besloten dat alle bijeenkomsten worden verboden tot 1 september.
Tot die tijd volgen wij de instructies van het RVIM en zullen we meetings proberen te verplaatsen naar een later tijdstip in het jaar.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Coming home-Leaving home module installeren

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door Denz, 10 okt 2010.

  1. #1 Denz, 10 okt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2011
    Hierbij een how-to om een "coming home-leaving home" module te installeren in een Focus mk1 (ik heb de fase 2, maar ga er vanuit dat de bedrading in fase 1 het zelfde is?). Ik heb de module aangeschaft via deze site:

    http://www.autoshopwinsum.nl

    Het is noodzakelijk om in je bedrading te gaan knippen. Dus mensen die dat liever niet doen, helaas.. :cool:

    Bij de module is er een handleiding geleverd. Deze vermeld ook een lichtsensor, maar die heb ik buitenwege gelaten. Verder is er benodigd:

    - Soldeerbout
    - Striptang
    - Isolatietape
    - Krimpkous

    Het begint met het verwijderen van je "kickpanel" en het plastic afdekgedeelte onder je stuurkolom. Dan kun je goed bij alle benodigde bedrading komen.

    In de handleiding worden voor de cv-optie 4 draden genoemd, blauw en bruin. Het was even uitzoeken hoe en en wat, omdat de cv massa-gestuurd is. Uiteindelijk heb ik, na wat multi-meter-gedoe, een puls-draad gevonden. Dus de overige 3 draden heb je niet eens nodig. Ik heb deze afgeknipt en getaped.

    Nu het installeren. Je moet wat draden vanaf je lichtschakelaar onderbreken. Er zijn 2 puls-draden vanaf de module voor de linker- en rechterkoplamp (dimlicht). Maar omdat ik het vanaf de schakelaar heb gedaan, kan je de 2de draad gebruiken voor de mistlichten. Als je geen mistlichten hebt, zal deze draad vervallen.

    Het aansluiten:

    Als je de kunststof delen verwijderd hebt moet je de stekker van de lichtschakelaar verwijderen. Even een lipje indrukken, en eruit trekken. Het is makkelijker om ook de bevestigingsplug er even uit te drukken i.v.m. het solderen. Vervolgens neem je de groen-blauwe draad (dimlicht) en de geel-groene draad (mistlichten), en knip deze doormidden:

    [​IMG]


    Vervolgens de bedrading solderen volgens bijgeleverde handleiding. Ik heb alles gesoldeerd, afgewerkt met krimpkous en de bedrading ingetaped (zoals Ford dat ook doet) zodat het netjes bij elkaar blijft.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Plus-kabel:
    Ik heb de rood-groene kabel onder de stuurkolom voor de plus-kabel gebruikt. Op deze kabel staat bij ingeschakeld contact geen spanning, en werkt de module dus niet (wat zo hoort). Bij contact-uit staat er wel spanning op, en werkt het syteem zoals het moet. Je lampen gaan dan ook aan als je het contact uitzet. De kabel zit in de rechtse kabelboom onder de stuurkolom (je hoeft alleen de onderste afdekkap weg te halen).

    Foto:

    [​IMG]


    De min/massa aangesloten op de volgende plaats:

    [​IMG]

    Vervolgens moet je de bruine draad aansluiten voor de puls van de cv. Deze kan je vinden achter de 'kickpanel' op de volgende plek (de wit-zwarte draad):

    [​IMG]


    Deze even voorzien van soldeer en bijgestoken. Even met tape vastgezet aan de originele kabel zodat hij op zijn plek blijft.


    Alle bedrading getaped en met ty-raps vastgezet. De module achter de stalen behuizing geplaatst.

    Dan ziet er zo uit:

    [​IMG]


    Ziet er allemaal goed uit, al zeg ik het zelf! :lol:

    Succes!

    Groet,

    Dennis.
     
  2. Mooie how-to, Dennis!
     
  3. Welke lampen gaan er nu branden? Gewoon het dimlicht. Of stadslicht? Of is het ook mogelijk je mistlampen te laten branden.

    En wanneer gaan ze precies aan. Zodra je de auto open maakt? En afsluit? Of als de motor stop gezet word.
     
  4. ben ook wel benieuwd. Heb xenon er in zitten en kan het dan eventueel kwaad voor de lampen?
    Vind het wel fijn als er een coming home instelling is
     
  5. Even omhoog schoppen!
    Heeft iemand dit al op de mk1 geprobeerd?
     
  6. Dit staat op de site waar hij het gehaald heeft:

    Het relais-kastje zorgt er voor dat uw auto verlichting nog even blijft branden nadat u het contact heeft uit gezet.
    Tijd is instelbaar van 10-30 seconden,en gaat dan automatisch uit.


    Ook gaat uw verlichting automatisch aan wanneer u de auto deuren met uw afstandsbediening opend.

    De tijd is instelbaar van 5 tot 30 seconden.

    Artikel wordt geleverd met een Engelse en een Duitse montagehandleiding.

    Set bestaat uit:





    • Coming Home module met aansluitkabels
    • 1x 30A zekering
    • inbouw-en bedieningshandleiding

    25,00 euro
    Voldoende voorraad
     
  7. Dat zie ik idd. Maar de vraag is of de kabels die je nodig hebt hetzelfde zijn.
     
  8. Xenon wordt niet geadviseerd omdat hoe vaker deze starten het slecht voor de lampen is..
     

  9. Ik heb ook zo`n zelfde functie in mijn auto laten zetten.
    Lars (Dutchguy) heeft een printje voor mij gemaakt met dezelfde functie, echter zitten bij mij de stadsverlichting (voor), de achterlichten, de kentekenplaatverlichting en de verlichting van het dashboard hierop aangesloten. Ik kan me voorstellen dat je ipv je dimlicht aansluiten de stadsverlichting aansluit, je dezelfde config krijgt. Ohja heb een Fofo 1 Mk1.

    (Klik anders maar op de foto voor het topic.)
     
  10. Misschien een rare vraag maar waar heb je die rode kabel op aangesloten?
    Is hier een foto van ofzo.
    Verder kom ik er wel aardig uit alleen niet de rode draad met zekering.
    Heeft de focus geen last met iets van een canbus?
     
  11. de focus1 heeft geen CAN-bus;)
     
  12. dat is mooi dan, dan is dat geen probleem.
    Nu nog waar moet de rode draad aan?
    Heb jij deze wel eens geplaatst michael?
     
  13. nee, deze module niet geplaatst;)
     
  14. Ik heb de module besteld nu nog even uitvinden waar ik die rode draad op moet aansluiten.
     
  15. De rode kan gewoon op de +
     
  16. Ja dat had ik al gedacht dat die op een + moet maar welke is dat onder het stuur?
    Graag met foto.
     
  17. gewoon op de accu?
     
  18. Constante plus via de zekeringkast, achter de sigaretteaansteker, achter de radio oid.
     
  19. Ik heb de + onder de stuurkolom weggehaald. Echter.....

    Ik heb later nog een aanpassing gedaan zodat het systeem niet werkt als je contact aanstaat. Had namelijk met de originele aansluiting het probleem dat het systeem ook aan ging als ik juist tijdens "contact aan" de lichtschakelaar uitzette (bijv bij parkeren met draaiende motor en t.b.v. tegenliggers de lichten uit of op stadslicht willen zetten). Nu werkt het een stuk prettiger! Het systeem gaat namelijk ook meteen in werking als je je contact uitzet.

    Ik zal binnenkort ff kijken welke draad ik daar ook alweer voor genomen heb!!

    Groet,

    Dennis.
     
  20. Ja graag met foto's.
    heb dat kastje besteld maar dan wacht ik even met inbouwen tot je update er is.
     

Deel Deze Pagina