1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Combinatie van velgen en wielmoeren Focus 3

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 14 jun 2016.

  1. “Gewoon” bij de Ford dealer.
     
  2. #82 Iodokus, 7 jan 2022
    Laatst bewerkt: 7 jan 2022
    Zoals Jack al aangeeft bij de dealer. Hoewel al weer even geleden (2019) heb ik destijds voor 20 stuks nog geen €35 betaald.
     
  3. Op advies van jullie het plan getrokken deze week langs (in ieder geval) een tweetal Ford dealers hier in de buurt te rijden. Vanuit IJmuiden waren Castricum (Ford Kooijman) en Haarlem (Stern Ford) het dichtst bij.

    Als eerste naar Castricum, alwaar men achter de balie niet goed scheen te begrijpen wat ik bedoelde met "wielmoeren voor velgen van focus 2012 en later" en "global wheel wielmoeren". Ik gaf nog aan het onderdeelnummer van de velg te hebben, maar daar deed men niet zo veel (lees: niets) mee. Er werd dan wel geprobeerd aan de hand mijn kenteken de moeren op te zoeken, ondanks dat ik al aangaf zelf een focus 2008 te hebben, waar die moeren nog niet op zaten.

    Enfin, er werd uiteindelijk op basis van de velg wel wat gevonden, maar die zouden dan €7,07 per stuk (+/- €140 totaal, 20 stuks) zijn. Daar zou ik "nog even over na gaan denken"...

    Door naar Haarlem, alwaar hetzelfde verhaal en naar de moeren gevraagd. Men kon gelijk wat met het onderdeelnummer van de velg en met een minuut had men de moeren gevonden, totaal: net geen €44. Da's nogal een verschil :). Moesten weliswaar besteld worden, maar waren de dag erop (woensdag j.l.) al binnen. Prima service!

    IMG_20220112_222016.jpg IMG_20220112_222031.jpg IMG_20220112_222209.jpg IMG_20220112_222602.jpg

    For future reference: onderdeelnr. van de moer is: ACPZ-1012-H.
     
    Edgar Focus, David85 en M.Blaak vinden dit leuk.
  4. Jep, dat zijn ze
     
    WouterJ93 vindt dit leuk.
  5. Kan iemand aan de hand van deze foto vertellen of dit ook op oem 18inch gaat passen?[​IMG]
     
  6. De moeren neem ik aan? Ja, dat past.
     
    WauW*TeR vindt dit leuk.
  7. Wat een wereld van verschil is er toch af en toe...
     
    WouterJ93 vindt dit leuk.
  8. Top, dank voor de info
     
  9. Bizar, is het niet? :?
     
  10. Ja enorm bizar. Toen ik mijn 18inch liet monteren was ik 30 eur kwijt voor nieuwe bouten dus 33 euro is een normale prijs.
     
    WouterJ93 vindt dit leuk.
  11. #91 Slimenslecht, 9 jun 2022
    Laatst bewerkt: 9 jun 2022
    Tja, lees ik dit en ben er gelukkig net op tijd mee. Maar roept wel vragen op en ik denk dat ik het antwoord wel redelijk heb uitgeplozen.

    Voertuig is een Focus Mk.1.1 1600 automaat op stalen velgen, standaard wielmoeren.

    Ik heb er inmiddels voor liggen, 1 set LM velgen van Fiesta, de oude met 5 brede vlakke spaken in 15 inch en een ander setje 14 inch LM Fiesta velgen, ergens van een wat jonger model. Beide setjes origineel Ford. 15 inch wordt zomerset, 14 inch winterset.

    Voor de montage heb ik dus andere wielmoeren nodig, ik denk dan goed te zitten met de "oud type vaste 1 delige wielmoer voor LM velgen". Die zou op zowel de oude als nieuwe velg passen.
    Maakt de lengte nog uit bij een type 1, of kan ik elk type 1 delige wielmoer voor LM velg aanschaffen?
    Of kan ik beiden ook monteren met de Global Wheel nut voor LM?

    Ik ben zeer benieuwd, had ze er bijna met de standaard moeren onder geschroefd...


    EDIT: Velgen opgemeten, alle boutgaten zijn ongeveer 20 mm doorsnede, dus oude wielen, oude auto, oude wielmoeren nodig ;-)) Duidelijk door dit topic.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Inmiddels voorzien van 2 delige wielmoeren, netjes met kapjes. Kon bij mijn auto, zoals gemeld, oude auto, oude velg dus kon zowel de tweedelige als de eendelige wielmoer voor LM gebruiken.

    Dit setje van 20 stuks lag bij een sloperij in de buurt voor 15 euro, dus dat kon wel uit ;-))

    Op Marktplaats vroeg men vraagprijzen waarbij het wel leek of het gouden moeren waren, maar de onderdelenlijn.nl leverde deze "hit" op.

    Mocht ik ooit nieuwere velgen met smalle boutgaten op de kop tikken dan kan ik altijd nog een setje "Global Nuts" zoeken, voorlopig is dit goed genoeg voor mijn twee sets LM velgen.
     
  13. Ik heb vanmiddag een discussie met de magazijnbeheerder van een Ford dealer gehad. In het kort: 3 weken geleden heeft mijn Focus (mk2) met originele Ford 20 spaaks 16" lichtmetalen velgen een grote beurt gehad. Bij thuiskomst bleek dat er voor de zoveelste keer weer eens een kapje van m'n wielbout was gevallen. En bij mijn dealer draaien ze de bouten (op mijn verzoek) met de hand los, nadat ik ongeveer al de helft heb vervangen.
    Heb dat gemeld en ze hebben er een nieuwe opgezet, maar dan de nieuwe variant. De oude hebben ze niet eens meer. Mijn man heeft een Fiësta uit 2012 (met dezelfde irritante wielmoeren) en vond deze er netjes uitzien. Kortom: bij de Ford nieuwe besteld. Omdat ik bij een andere Ford dealer om de hoek werk, ben ik ze daar af gaan halen. Kreeg ik de oude mee. Heb gezegd dat ik nieuwe wilde, net als die ene die er bij mij op zit. Meteen een hele discussie dat die moerbouten helemaal niet geschikt zijn voor mijn velgen (en die van de Fiësta). Op mijn vraag waarom niet kreeg ik als antwoord "zal wel (!) In de conische vorm zitten". Overigens vond meneer het vreemd dat met een beurt de wielen er af gaan. Nu vraag ik me af: wie heeft gelijk? Gezien de conische vorm zie ik geen verschil. En ik kan me niet voorstellen dat ik met een rijdende doodskist op weg wordt gestuurd. Ik zal het aan de draad kunnen zien, maar gezien het weer, ben ik nu niet van plan mijn wielmoer er af te draaien. Ik heb dit topic gelezen, maar ik ben hem even kwijt gezien het merk wielen wat wordt genoemd.
     
  14. Het probleem zit hm in de breedte van de boutgaten in de velgen, zie uitgebreide uitleg van @JW in de openingspost.
    De 20 spaaks LM velgen van de Focus mk2 hebben deze brede boutgaten en vereisen dus de brede wielmoeren. De moderne ford-wielmoeren zijn duidelijk smaller en hebben dus in de brede boutgaten maar een smal contactvlakje en dat is onveilig.
    De magazijn-man vanmiddag had dus gelijk.

    Dus moet het advies idd zijn : toch de brede wielmoeren gebruiken en NOOIT (laten) losdraaien met een slagmoersleutel, ze gaan dan niet stuk, die van mijn 16” mk2 velgen zijn inmiddels 13 jaar oud en nog onbeschadigd …
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Ook niet nadat ze met een momentsleutel alvast zijn osgedraaid? ZO doet min garage het altijd, hun slagmoersleutel staat op een vrij lage kracht en altijd natrekken met de momentsleutel en ook zo loshalen.
     
  16. Tja, het probleem is dat een slagmoersleutel 'slaat' bij al relatief weinig weerstand en juist daar kan de buitenmantel van de oude generatie wielmoeren absoluut niet tegen.
    Bij de methode die je beschrijft kan het in heel ervaren handen nog wel goed gaan, maar heeft ook vrij weinig meerwaarde buiten geringe tijdswinst.
    Zelf heb ik ook een slagmoersleutel, maar die gebruik ik echt nooit bij deze ford-moeren
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Nou gelukkig maar, weinig tijdwinst is inderdaad relatief, als ik zie hoe druk mijn garage het heeft zal die geringe tijdwinst voldoende zijn.
     
  18. Het volgende: mijn Ford Focus ST rijdt slecht, hij dweilt over de weg, lijkt alsof hij niet goed gebalanceerd is, dat soort dingen.
    Dus ik denk na het wisselen naar de zomerbanden ik trek de moeren nog eens na.
    Blijkt mijn moersleutel niet (goed) te passen. Ik blijf wat worstelen en het lijkt er zelfs op dat de moeren, ook als ze aangedraaid zijn, 10 graden heen en weer kunnen "draaien".
    Nu zijn er slotmoeren opgegaan en daarbij zijn er dus 4 originele moeren afgekomen, die zaten nog in het zakje.
    Daar past mijn moersleutel prima op.
    Als ik die vergelijk met wat er nu op de auto zit, dan zit er 0,6 mm verschil in de afmetingen!!!
    Ik heb geen idee of en wat voor verschil er dan ook nog zou kunnen zijn in draadlengte of spoed.
    Ik heb geen idee wanneer deze moeren verwisseld zouden kunnen zijn voor deze... wat zijn het? Zomer en wintervelgen zijn hetzelfde, zelfde moeren.

    Iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
    Zijn dit slechte imitatie-moeren? Die iemand stiekem heeft omgeruild?
    Zijn ze door luchtsleutels verrot gedraaid?

    Origineel:
    [​IMG]
    Nu op mijn auto:
    [​IMG]
     
  19. Ik denk dat laatste, het ‘chromen’ gedeelte is een soort kapje wat over de werkelijke moer heen zit en dat kan absoluut niet tegen het ‘slaan’ van een slagmoersleutel.
    Als ik goed naar de onderste foto kijk zie ik idd een sterk beschadigde structuur van deze kap.
    Je zult nieuwe moeten moeten kopen, mogelijk kun je het deels verhalen op de artiest die de bandenwissel gedaan heeft
     
  20. Vreemd dat de dop meer ruimte zou krijgen op een moer die dikker geworden is..

    maar het is belangrijk om een goed passende dop te gebruiken dus niet de hele goedkope 12 kant doppen maar. Goede 6 kant doppen
     

Deel Deze Pagina