1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Cmax trekhaak en koelvin: dealer fout?

Discussie in 'Performance' gestart door Michel van B., 1 okt 2020.

  1. Print ze uit en neem ze mee ;)
     
    Michel van B. vindt dit leuk.
  2. Je vraagt iedereen om advies. Maar ga nou eerst eens naar de Dealer terug. En leg je probleem voor je hebt toch garantie neem ik aan! Praten we over een Ford dealer? Zo ja dan zijn ze in gebreken als ze tegen jouw zeggen dat ze de auto des tijds nieuw hebben geleverd met trekhaak. Dan hebben zij zich niet aan de voorschriften van Ford gehouden.
    Is het een onafhankelijke Dealer dan liggen de zaken toch anders denk ik.
    Succes!
     
    Michel van B. vindt dit leuk.
  3. @rfocus dank. Ik heb ook veel aan deze info, iedereen dank! Ik ga morgen eerst bellen met de verkopende filiaalmanager. Effe langs gaan is een ding. 1 uur heen 1 uur terug. Niet om de hoek dus. Vandaar eerst even deze goede voorbereiding. Het is een officiële Ford dealer.

    Verstuurd vanaf mijn Oneplus met Tapatalk
     
  4. Oké! Je zou het dan ook bij een Ford dealer in de buurt kunnen proberen. In overleg met de Dealer waar je hem hebt aangeschaft. Scheelt je veel tijd en ergernis. Denk ik zo.
     
  5. #45 Michel van B., 6 okt 2020
    Laatst bewerkt: 6 okt 2020
    UPDATE: Inmiddels dealer telefonisch gesproken en inderdaad geen koelpomp op deze cmax. Trekhaak was ook niet door hem gemonteerd.
    Dealer wijst op het feit dat op deze specifieke cmax geen koelpomp hoeft. Monteur tikte ter plekke in om een trekhaak te selecteren "in het onderdelen menu" voor deze cmax en "het systeem" liet zien dat er geen add onderdelen (pomp) nodig zijn wat indien wel nodig naar voren zou moeten komen (dealer schrijft in een add mail nog aan mij: "Daarnaast valt uw C-Max niet onder de productie-oplage waarbij de extra koelvin/pomp moet worden bevestigd"). Ik refereerde aan de de TSB 35/2012 van Ford, maar dealer zei nogmaals dat het voor deze specifieke cmax niet geldt. Hoe zien anderen dit? @JW?
     
  6. Nou weet ik niet hoe een TSB precies wordt geschreven maar kan me voorstellen dat daar gesproken wordt over type auto en de desbetreffende VIN nummers. (weet jij dat Lars? @dutchguy )
    als ik jou was zou ik proberen die TSB in handen te krijgen en lezen wat er nou precies staat.

    de dealer geloven op zijn blauwe ogen is leuk maar of ik zou het willen zien, of zwart op wit willen hebben.
     
  7. @gerardTDCI het betreft TSB 35/2012. Die heb ik voor mij en daar staat: "Focus 2011.25 (12/2010–04/2015) - with 1.0L EcoBoost engine (74kW/100PS)(90kW/120PS) and without towbar only." Nee, geen Cmax specifiek, maar ik ging uit van de motor van mijn cmax uit 2013.
     
  8. :think: daar wordt je ook niet wijzer van...
    maar als het motorblok hetzelfde is waarom zou het dan niet gelden voor de C-Max :shrug:
     
  9. @gerardTDCI zo las ik het dus ook. Er staat dan wel nog specifiek :
    Build Date: 07.08.2012 –04.05.2014
    Build Code: CE – EJ
    Maar hoe moet ik de CE-EJ lezen? De build code voor mijn cmax is DP...

    Dealer schrijft net nog: "De TSB 35/2012 omvat, zoals te lezen valt, alleen de Ford Focus en niet de Ford C-MAX. Voor de C-MAX bestaat wel een tsb maar deze geldt voor latere generaties van de c-max zoal u kunt zien in de bijlage. Kortom, bij de c-max van u is dit dus niet nodig."
     
  10. geen idee, zal vast wel iemand op het forum zijn die dat weet @JW ;)
     
  11. In deze TSB staat de C-max inderdaad niet vermeld. Deze TSB is dus niet van toepassing op de C-max. De Ford dealer heeft dus gelijk.

    Echter gezien de C-max technisch gezien vrijwel gelijk is aan de Focus vind ik het persoonlijk een beetje vreemd dat de TSB alleen van toepassing is op de Focus. Ik zal vanavond nog eens kijken of ik hier wat meer over kan vinden.
     
  12. #52 Michel van B., 6 okt 2020
    Laatst bewerkt: 6 okt 2020
    Alvast dank @JW. Op een of andere manier blijft het inderdaad gek. Zelfde motoropbouw, ander modelletje. Maar gebaseerd op de gegevens die ik nu heb van de dealer kan je niet anders lezen dan dat het voor DEZE CMax niet geldt en ik de dealer nergens op kan aanspreken in termen van nalatigheid oid.... dealer wees mij ook op een andere TSB die - @JW had het al eerder op het forum gezegd - wel op de cmax van toepassing is... zie: https://www.dropbox.com/s/0vafmjcpi9bqkm1/TSB182333.pdf?dl=0. Dat is dan weer vanaf 2015 >
     
  13. Heeft de CMAX dan niet een andere radiateur met een grotere koelcapaciteit? Waardoor dit niet van toepassing is. Ik noem maar iets hoor..
     
  14. @M.Blaak Hmmm, zou kunnen...? maar ik betwijfel dat....
     
  15. Ik heb het even nagekeken en de Focus en C-max/Grand C-max met 1.0 ECOboost hebben identiek hetzelfde koelsysteem met dezelfde radiateur.

    Terwijl de Focus wanneer deze af fabriek werd geleverd met trekhaak standaard voorzien was van de elektrische koelwaterpomp en deze achteraf gemonteerd diende te worden wanneer er achteraf een trekhaak werd gemonteerd lijkt deze pomp op de C-max/Grand C-max helemaal niet aanwezig te zijn (dus ook niet wanneer er af fabriek een trekhaak is gemonteerd).

    Op de C-max/Grand C-max is de elektrische koelwaterpomp pas vanaf 07-07-2014 toegepast.


    Bij de Focus dient de PCM te worden voorzien van andere software wanneer de elektrische koelwaterpomp achteraf wordt gemonteerd. Met de originele/oorspronkelijke software wordt de pomp simpelweg niet aangestuurd. Wanneer de C-max inderdaad niet voorzien is geweest van de elektrische koelwaterpomp is de kans relatief groot dat er geen software beschikbaar is welke de elektrische koelwaterpomp aan kan sturen. In dat geval heeft het ook geen zin om de pomp achteraf te monteren.
     
    Michel van B. vindt dit leuk.
  16. @JW dank voor t uitzoeken!! Erg behulpzaam. Ik denk dat we het maar beschouwen als "een gegeven". Mijn eerste aanleiding was dat ik vermoedde dat het in deze cmax MOEST en de dealer dat had verzuimd. Op basis van alle info en de TSBs blijkt dat het vanuit Ford dus niet wordt aangegeven voor dit jaartal C-max. De dealer moest dus niets en heeft niks verzuimd.

    Voorlopig gebruik ik een vouwwagen van max 750kg en rijd niet de Pyreneeën in...

    Enige wat nog open staat is de trekhaak module icm de parkeersensoren. Die gaan niet uit bij aansluiten aanhanger.

    Ik heb Forscan en een elm kabel maar ben wat huiverig om te klooien in de BCM/IPC en PAM....

    Verstuurd vanaf mijn Oneplus met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina