1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 125pk Cilinder-uitschakeling ook in Sport-modus

Discussie in 'Performance' gestart door Jayas, 24 apr 2022.

?

Merk je de cilinderuitschakeling in je Focus MK4?

  1. -Ja behoorlijk

    30,8%
  2. -Ja een beetje

    30,8%
  3. -Nee niets

    30,8%
  4. en het trillen van de auto verdwijnt in de Sportstand

    38,5%
  5. en het trillen van de auto blijft ook in de Sportstand

    15,4%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Hallo allemaal,

    Sinds ik last heb van trillingen/vibraties die zeer voelbaar zijn door de hele auto op bepaalde momenten tijdens het rijden (voornamelijk bij 90km/u maar ook in de stad en op de snelweg) ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak hiervan. Aangezien het ook voelbaar is in de Sportstand dacht ik dat het niets met cilinderuitschakeling te maken had

    Heb vandaag gereden met de Forscan Oscilloscope aan en kwam erachter dat het wel degelijk door de cilinderuitschakeling komt. Duidelijk zichtbaar en voelbaar op het moment dat de cilinderuitschakeling wordt geactiveerd.

    Maar nu mijn probleem:

    De Cilinderuitschakeling gebeurt ook gewoon in de Sportstand!

    Heeft iemand een idee hoe dit kan?
     
  2. Heb je een 1.0 of 1.5? Bij de 1.5 blijft het actief in de sport stand.
     
  3. Hij heeft 1.0 125pk geselecteerd, dus denk dat hij dezelfde motor heeft als bij mij.

    Eerlijk gezegd merk ik totaal niet de cilinderuitschakeling. Voel dan ook geen verschil in normaal,eco of sport stand. Alleen gas respons verandert maar qua lopen en trillingen merk ik geen verschil.
     
    Jayas en meeder vinden dit leuk.
  4. Ik heb een paar keer een 125pk Ecoboost meegehad als leenauto en daar merkte ik het wel behoorlijk.
    Vooral als je rustig op een constante snelheid aan het rijden bent. Tik je het gas iets aan is het weer weg.
    Het lijkt ook van auto tot auto te verschillen hoeveel je er van merkt.
     
    Jayas vindt dit leuk.
  5. @meeder: Bij mijn 1.5 werkt de cylinderuitschakeling niet in de sportstand hoor.

    Gr. Jan
     
  6. Mijn Focus MK4 is van oktober 2018 (ongeveer ergens circa plus minus pak 'm beet geloof ik),

    wat ik op Engelse fora las is dat de cylinderuitschakeling - die niet wordt toegepast in de Sportstand - pas later is toegevoegd in een update in de PCM software. Dat kan dus verklaren waarom sommigen de cylinderuitschakeling ook in de Sportstand nog hebben
     
  7. Dat klinkt inderdaad aannemelijk maar betekend ook dat hij dus softwarematig in en uit te schakelen zou moeten zijn. Ik weet alleen niet hoe moielijk dat te doen is in de PCM software aangezien ik daar geen kaas van gegeten heb.
     
  8. Begreep van mijn dealer dat als er nieuwe software geïnstalleerd wordt je hem wel kan uitzetten in de sportstand.

    Verstuurd vanaf mijn SM-S908B met Tapatalk
     
    Jayas vindt dit leuk.
  9. Dat zou dus inderdaad de 'oplossing' zijn @ppwortman . Ik ga erachteraan, weet nu in ieder geval met dank aan alle reacties hier waar ik mee aan moet komen bij de verkoper en dan maar hopen op het beste

    Heeft er iemand al eens geprobeerd de 'Solonoid Valve' die de cylinderuitschakeling mogelijk maakt uit te zetten? Oftewel de connector loshalen waar je heel gemakkelijk bij kunt onder de rubber kap op het motorblok?
     
  10. Zou voorzichtig zijn met loshalen solenoid.
    De ontsteking en inspuiting moeten ook weer werken lijkt me.
    Anders zou je katalysator dit niet zo leuk kunnen vinden.
     
    Jayas vindt dit leuk.
  11. Waarom zou de katalysator het niet leuk vinden denk je?

    Als de solenoid niet in werking is werkt de motor zoals normaal. Als de solenoid wel is aangesloten ontkoppelt hij de connectie tussen de nokkenas en de klep. Zodra deze niet werkt of er een storing is schakelt de PCM de hele aansturing voor cylinderuitschakeling uit. Maar zal er natuurlijk wel een motorstoring volgen lijkt me
     
  12. Zou dan voor de software oplossing kijken, motorstoring lampje is ook niet fijn.
    Wel logisch dat als je solenoid loskoppeld het systeem niet de uitschakeling activeerd en dus ook de inspuiting en ontsteking door laat gaan.
     
  13. Ja dat is zeker de beste oplossing. Alleen biedt Ford niet de beste oplossing ivm emissies (denk ik), alleen in de sportstand wordt de cylinderuitschakeling geannuleerd. Dus start-stop functie heb je dan ook niets meer aan.
     

Deel Deze Pagina