1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Chris van S. poets/detail show-off topic

Discussie in 'Wassen & Poetsen' gestart door Chris van S., 6 aug 2014.

  1. Lang verhaal, mooi resultaat.
    Was Sacha blij ?
     
  2. mooi verslag Chris, de peugeot is er goed van opgeknapt :thumbs:
     
  3. Zo!!!
    Dat ziet er weer mooi uit.
     
  4. Helaas wil ik de reden zeker niet noemen. Time consuming wel. Maar dat heb ik graag voor ons mannetje over. Maar met goeie afspraken met je partner is er nog een hoop te regelen. Het vergt alleen wat improvisatie. ;).

    Iig de 1e paar maand na de geboorte is het het lastigst om tijd vrij te maken.
    Geniet nog maar ff van je vrijheid. ;). Al is een kleintje ook genieten.
     
  5. Wat gaat de tijd toch snel. Moet alweer stof van dit topic afblazen. :mrgreen:

    Na de laatste post heb ik zeker niet stilgezeten heb ik weer de nodige auto's gedetailed, auto's die weer een 2e jeugd hebben gekregen. ;)

    De belangrijkste detailbeurten heb ik op een rijtje gezet.

    BMW 2002Ti

    Deze auto had ik vorig jaar al een detail beurt gegeven maar vond nog steeds deze auto nog een keer fijn gepolijst moest worden. Juist om net dat beetje extra glans aan de auto te geven.

    Nadruk lag om aandacht te geven aan de lak en de binnenzijde van de achterramen van de BMW wat echter wat lastig ging door de halve rolkooi in de auto.

    Door een verhuizing waren er wat krassen op de kofferklep gekomen die ik graag wilde behandelen, dit uitgevoerd met rupes groen/groen en uiteraard daarna gefinished. Bij het maken van wat testspots constateerde ik dat de lak er erg vrolijk werd door eerst met rupes geel/geel te polijsten en daarna te finishen met wit/wit. Dus de rest van de 2002 met die combinatie nagelopen. Verschil tussen geel en wit was echt aanmerkelijk en ben daarom echt super tevreden met het resultaat. Erg veel diepte in de lak die ook nog mooi gladder aanvoelt dan hij al deed.
    Na het polijsten de lak ontvet met eraser, prewax cleaner heb ik AF rejuvenate ingezet en als LSP Colli 915.

    Het reinigen van de achterramen aan de binnenzijde klinkt wat simpeler dan het was. Door de halve rolkooi in de auto leek het wel een halve klimrek. Ben helaas niet zo lenig meer dus het was geen grappig klusjes, maar gelukkig is het resultaat voor 99% naar mijn zin :) Je kan nu tenminste normaal naar achteren kijken en van buiten ziet het er niet meer zo fussy uit.


    Ik kan nog een dag besteden aan het chroom en andere details die bij klassiekers horen. Dat volgt nog wel een keer. Voorlopig is de lak weer naar mijn zin.

    Een paar pics

    Smerige ramen achter met klimrek ervoor.
    [​IMG]


    Tijdens het polijsten
    [​IMG]

    Eindresultaat
    [​IMG]


    [​IMG]

    Peugeot 107 van de misses.

    Fusso tijd!!! Paar weken voor deze detailbeurt had ik de veelbesproken Soft99 Fusso dark en light wax mogen ontvangen. Uiteraard wilde ik zelf mijn oordeel gaan geven door de wax uit te proberen. En liet nou toevallig de Peug 107 van de misses nou net toe zijn aan een detail beurtje... echt waar, althans dat vond ik gewoon..... :D

    De 107 had wat aandacht nodig maar niet echt mega. Na zijn laatste detail heeft de 107 redelijk wat kilometers gereden (+/- 15.000km in half jaar). Mijn doel was om de lak onwijs goed te reinigen om Fusso goed te laten hechten. Terugkijkend over een periode van meer dan een jaar blijft een wax niet lang zitten op de 107. Hooguit 2 a 3 maanden en dan is het echt over. (Reload, FK1000p, 915, SCGBRPW) Feit is dat de 107 buiten staat en vaak ook onder een boom dus wellicht is dat de reden.

    Mijn dag begon met het wassen van de 107 met lichte overdosis DDJ Supernatural shampoo en pre wash Bug Squash om gemakkelijk van de boomhars af te zijn dat op de auto aanwezig was. Na het wassen heb ik de 107 laten weken in IronX en TarX om zeker te zijn dat alle deeltjes van afgelopen half jaar van de lak af waren voor het kleien. Kleien met PB plastic clay en DDJ BtbS ging tot mijn grote opluchting erg gemakkelijk, er was zeer weinig vuil op de lak aanwezig. Alleen van de achterbumper kwam er wat vuil af. Daarna de auto afgespoten en drooggemaakt.

    De lak was nog in behoorlijk goede staat maar had net beetje een waasje over zich door o.a waskrasjes. Dus een lichte polijstronde hebt ik uitgevoerd met CP Reflect en de Rode Finish LC orbital pad was ruim voldoende om de lak net dat beetje meer te laten "leven".

    Om echt zeker te zijn dat de lak schoon zou zijn voor het waxen heb ik 2x de lak gereinigd met CP Eraser en daarna met het handje en PB Prof Polish de lak extra goed "geprept". Volgens mij kon de lak niet schoner zijn in elk geval.

    Eindelijk was het tijd voor de japanse kers op de slagroomtaart. Letterlijk! Fusso Dark is echt een erg leuke wax om aan te brengen, de geur buiten beschouwing gelaten. Easy on and off. Niet om het paneel de wax weer uitgebuft, maar om de halve auto
    Dit om de wax iets langer te laten kuren. Resultaat vond ik echt verbluffend. Donkere glans en de lak was duidelijk nog meer als een spiegel geworden. Wat betreft het aanbrengen en resultaat ben ik ook enthousiast over Fusso geworden. Nu nog de beading, sheeting en standtijd afwachten.

    Na een uurtje heb ik Soft99 Authentic opgebracht. Wat een feestje is die wax! Ruikt als Autoglym HD wax, is duidelijk meer buttery als SCGBRPW wat erg lekker aanvoelt. Gevolg is dat je automatisch teveel gebruikt voor je gevoel, maar de wax smeert wel heel erg lang uit. Heerlijk!
    Resultaat tov fusso zag ik met het blote oog verder geen verschil kwa glans. Kon ook eigenlijk niet meer... ;)

    Na de gebruikelijke afwerking heb ik de auto naar buiten gereden en ontstond er een grote glimlach op mijn gezicht. Zie onderstaand waarom :D

    Hele fijne glans op de kleine fransoos
    [​IMG]

    De waxen waar het om ging :P
    [​IMG]

    De waterafstotendheid van de japanse Soft 99 Fusso wax is echt insane goed, zie het youtube filmpje
    [YOUTUBE]Fd6fwBJOQk8[/YOUTUBE]
     
  6. Op moment van schrijven ben ik bezig met het testen van 2 waxen op de motorkap van mijn Fiesta. In de loop van de tijd kunnen 2 verschillende waxen anders reageren kwa beading, sheeting en niet te vergeten standtijd. En dan heb ik het eigenlijk niet eens over de glans. Op een witte auto is dat nou eenmaal erg lastig te zien.

    Het betreft een test tussen Surf City Garage Barrier Reef Paste wax en Soft99 Authentic. (de wax die ook is gebruikt op de Peugeot 107 hierboven.

    De test staat online op het waxworldforum. Voor de mensen die het leuk vinden om de test te volgen; hier de link http://waxworldforum.nl/threads/dub...ef-paste-wax-vs-soft99-authentic-premium.688/

    Voor de andere mensen ga ik even door met mijn detail beurten :)

    Begin Augustus heb ik eindelijk is een andere Ford onder mijn machine gehad.

    Ford Ka 2001

    Dit keer was het slachtoffer een Ford Ka van het eerste uur, met gepoten bumpers gelukkig. Welliswaar was deze Ka vrijwel vrij van roestbonken, echter de lak zat zo verschrikkelijk vol met swirls. De Ka was jarenlang liefdevol door de wasstraat getrokken. Dus lang verhaal kort; een polijstbeurt was geen overbodige luxe.

    Veel tijd is er gaan zitten in het zoeken naar de beste polijstpad. Uiteindelijk vond ik de lak het best reageren op Rupes groen/groen met een nabewerking op geel/geel. Daarmee behaalde ik een correctie van zegmaar 80% over de hele auto op de rechter zijkant na. Op die delen had ik net iets meer cut nodig en heb ik compleet gepolijst met Rupes MF pad blauw en nabewerken met MF geel. Erg prettig om met de MF pads te werken, mits je een lak onder je hebt die er goed op reageert. Voor het eerst kon ik ook kleine delen polijsten met de Rupes Mini Bigfoot 12 die ik had bemachtigd. Mooiste cut op die machine vond ik zelfs op rupes Blauw, nabewerkt met Geel. Weet niet of het met de iets kleinere uitslag te maken heeft tov mijn Bigfoot 15, maar met Groen/groen kreeg ik geen mooie cut. Er was echt onwijs veel uur gaan zitten in het polijsten en had niet veel tijd meer over. Maar toch wilde ik de Carpro Glosspad uitproberen icm Reflect en uiteraard ook net voor dat stapje meer... .
    Mijn verwachtingen waren en zijn hoog van de Glosspad, maar aanstaand weekend hoop ik de pad nog een keer te gebruiken om echt te bepalen of ik de pad mijn aan mijn verwachtingen voldoet. Pad is heerlijk zacht, maar het foam is misschien wel iets te zacht t.o.v. Rupes wit. In elk geval wil ik eerst nog een paar keer met de glosspad werken voordat ik verder uitspraken doet.

    De eigenaar had mij plechtig beloofd niet door de wasstraat te rijden met de Ka. Dus daarom hadden we besloten de Ka een duurzaam beschermlaagje te geven ipv een supershiny waxlaagje. Aangezien de lak behoorlijk schraal was en er toch nog wat krassen aanwezig waren in de lak heb ik PB Black Hole aangebracht met daaroverheen PB EX-P afgetopt met Colli 845.
    Helemaal tevreden ben ik zelf niet over het resultaat maar wat ik heg bereikt was het maximale haalbaar in het korte tijdsbestek. De eigenaar daarentegen is echt suuuper blij hoe de Ka er weer bij staat. Dus ja.... ben ik dan te precies of......

    De Ka vooraf :O
    [​IMG]

    Tijdens het polijsten had ik echt een super plek
    [​IMG]

    De after shots
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. #67 Chris van S., 18 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2015
    Volvo S80 3.2 6 cilinder

    Letterlijk; wat een lap auto is een Volvo S80, alles is groot aan die auto. Toch is de S80 een auto met een ingetogen belijning waardoor de auto mij nog nooit was opgevallen. Des te verrassender was de loop van de detaildag want de S80 is een indrukwekkende auto kwa afwerking en kwaliteit.

    De eigenaar van de Volvo S80 had mij de opdracht gegeven om de auto te detailen omdat het lijkt dat over de auto een grijsachtige laag zichtbaar was. Niet zo gek na 9 jaar zonder enige vorm van een detailbeurt en 2x het klokje rond. Daar zijn wij immers voor om daar verandering in te brengen :)

    Op het eerste gezicht leek de staat van de Volvo eerlijk en nog behoorlijk goed. Voorbumper was welliswaar gezandstraalt en hier en daar had de auto wat steenslag, logisch eigenlijk. Verder was het aantal krasjes en AH deukes zeer minimaal, zeker voor een auto met deze km stand.

    Door de hoeveelheid zand en modder op de auto heb ik de auto eerst een pre-wash gegeven met PB bug squash daardoor was het meeste vastgekoekte vuil reeds verdwenen voordat ik ging wassen. Na wasbeurt met DDJ SN shampoo de auto geclayed met DDJ BtbS en Monello Clay. Om de lak nog beter te beoordelen vond ik het beter om eerst de lak te cleaneren met PB Prof Polish. Simpele en snelle handeling om een grote stap te zetten, ook voor het polijsten. Duidelijk zichtbaar kwamen de swirls naar boven die heftiger waren aan de zijkant dan op de liggende delen. Tijd voor polijsten!

    Na tijdje zoeken naar de juiste pad en wetende dat Volvo lakken keihard zijn heb ik gekozen om de Volvo geheel te polijsten met de Rupes MF pads. Ondanks dat je deze pads veel meer moet reinigen dan foam pads was ik zeer blij met deze keuze. Ik vond de pads op deze lak erg prettig werken. De cut is zeer hoog en de finish en glans is, zeker na de gele pad, erg netjes voor 2 staps polijsten. Op de juiste lak zijn de Rupes MF pads erg prettig.

    Laatste 2 uurtjes van de totale 12,5 uur heb ik gebruikt voor de afwerking van de detailbeurt. Na het polijsten heb ik de lak handmatig gecleanerd en gevoed met DDJ Microprime. Als wax vond ik het mooi om Collinite 915 te gebruiken, wat echt een super mooie afwerking was op de donkerblauwe lak. Onder de motorkap heb ik AG Vinyl en Rubber care gebruikt, banden zijn in Carpro Perl gezet en de trimms in AF Revive. Ow en vergeet bijna te melden dat ik de velgen 2x heb behandelt met DDJ Ferrous Dueller

    Vooraf foto. Mooie doffe vieze Volvo
    [​IMG]

    Veel zand en andere viezigheid op de auto
    [​IMG]

    Tijdens het polijsten kwam de glans echt super mooi naar boven
    [​IMG]

    After pics
    [​IMG]

    [​IMG]

    BMW Z4 3.0i 2003

    De laatste auto voor de maand augustus is zeker niet de minste van de 3. Eentje die, zeker na de detail dag, op mijn bucketlist staat.

    De eigenaresse (!) van deze Z4 rijd al sinds 2009 eigenlijk alleen maar fun km met deze auto. Het een keer goed laten detailen van de auto stond al die tijd ook op het programma. Echter de persoon die de belofte had gedaan om de auto aan te pakken heeft deze kans na al die jaren bij deze gemist. Samen met de vriend van de eigenaresse / mijn collega zijn we een dag los gegaan op de Z4 met als doel om het aangezicht van de auto weer op peil te brengen, immers de bekende grijze waas lag er over de lak. Misschien was de grijze waas nog een stukje heftiger als op de Volvo. Maar net als de Volvo was de staat van de Z4 toch erg goed te noemen. Hier en daar een enkel krasje of deukje en op de voorbumper laat de blanke lak boven de nieren los. Buiten dat is de Z4 echt erg netjes voor een auto met 120.000km op zn bast.

    Bij het starten van de dag hoefde ik voor het wassen amper aandacht te geven aan de randjes en kiertje. Alles was al schoon en bijgehouden, complimenten. Ook de lak echt leek erg schoon en is goed bijgehouden. Maar een rondje Iron en Tar X + kleien (Monello clay + DDJ SN clay lube) was merkbaar geen overbodige luxe. Met zn tween waren we uiteraard snel klaar met kleien op de Roadster.

    Ik vond het lastig om een goede pad te vinden voor het corrigeren van de BMW lak. We weten dat deze lakken uit die tijd erg hard zijn maar de staat van de lak vond ik te goed om een erg zware cutting pad in te zetten. Uiteindelijk was het resultaat voldoende genoeg met de blauwe Lake Country HD orbital pad icm Scholl Concepts S3 gold. De achterbumper en staande gedeelte van de achterklep heb ik gepolijst met de kleine UHS pad. De krassen waren op deze plekken aanzienlijk maar voor een groot gedeelte zijn de krassen verleden tijd op deze plek. Finishing ronde heb ik gedaan met Reflect icm de Carpro Glosspad. Na het ontvetten heb ik de lak gevoed met PB Blackhole om daarna de lak te verwennen met Autoglym HD wax.

    Intussen heeft mijn collega het leer gereinigd en ingevet, de velgen gereinigd met Iron x en verwend met Wheelwax. Door het vele open rijden vonden alle beige interieurdelen het erg prettig om te worden behandeld met PB natural look. Flink aantal witte MF padjes waren binnen de korste keren zwart haha! Uiteraard zijn de ramen niet vergeten (DDJ clearly menthol en Angelwax H2GO) en is de cabriokap ingespoten met Carpro Fabric and Leather.

    Na een dag van meer dan 7 uur knallen is er een berg werk verzet maar stond er echt weer een andere BMW Z4. :)
    Moe maar voldaan hebben we snel wat after foto's gemaakt.

    Vooraf (beetje erg donkere foto)
    [​IMG]

    Iron X in actie
    Voor
    [​IMG]
    Tijdens
    [​IMG]

    Krassen achterbumper en achterklep
    [​IMG]

    [​IMG]

    Na foto :)
    [​IMG]

    Zo mijn topic is weer up to date! Nu even een aantal weekjes "rust" en dan staan er 2 Audi's in de planning.
     
  8. :thumbs:zien er allen weer erg netjes uit
     
  9. Dat ziet er weer goed uit!
    Je bent er nog behoorlijk druk mee als ik dat zo zie.
     
  10. Tnx heren!

    [MENTION=3311]rfknol[/MENTION]: valt wel mee hoor... lijkt maar zo hahaha ;)
     
  11. Erg leuk om dit te zien en te lezen. ben benieuwd naar het volgende verslag :)
     
  12. Mooi werk weer Chris!
     
  13. lekker bezig Chris :thumbs:
    houd je va de straat toch? :schater:
     
  14. Mooi Topic dit!
     
  15. Wat een tijd en energie steek jij in al die autos. Erg mooi allemaal. Heel veel respect daarvoor. Ben net zelf net voor een simpele was en waxbeurt al 3 uur bezig op mijn auto en dan ben ik er wel klaar mee.
     
  16. Kuch, stof van dit draadje..... Het is een tijdje geleden dat ik op het forum een post heb gemaakt over mijn detail activiteiten. Maar heb zeker niet stilgezeten ik heb een flink aantal auto's in opdracht kunnen detailen waaronder 2 Focussen en deze wil ik jullie niet onthouden.

    Ford Focus II ST
    Deze auto bracht mij goede herrineringen terug. Uiteraard de 5 cilinder motor, het sturen, het rijden, de stoelen maar ook het uiterlijk van de auto waar ik nog steeds heel erg gecharmeerd van ben. Genoeg reden om met veel plezier een dag aan deze ST te werken. Het detailen van de ST was geen overbodige luxe om hem weer super netjes te krijgen. Al had ik het idee dat de vorige eigenaar een poetser was maar het de laatste tijd had laten versloffen, de poetsrandjes waren in elk geval nog zichtbaar. Dus een hele grote zware klus was het zeker niet.

    Uiteraard eerst alle bekende stappen uitgevoerd; Auto gewassen gevolgd door het kleien waarbij ik met de zwarte zware DDJ SN clay enkele verfspetters heb verwijderd. De rest van de auto is gedaan met Monello clay en Mequiars Last Touch. Daarna heb ik de lak gereinigd met Poorboys Professional Polish. Na deze stap, als de lak echt super schoon is, kan ik de lak beoordelen welke correctie ik wil gaan uitvoeren. Uitlaatpijpjes heb ik aandacht gegeven met zeer fijn staalwol en AutoGlym Metal polish waardoor de pijpjes bijna weer zo goed als nieuw eruit kwamen te zien. Wielen heb ik in de wheelwax gezet en de banden zijn ook weer "bijgekleurd"*met Carpro Perl

    De staat van de lak was nog best prima voor het polijsten, alleen de motorkap had wat diepere krassen. Behalve de motorkap heb ik heel de auto met Scholl Concepts S17 polijst middel en de Scholl Concepts Navy Blue Spider pad gepolijst, waarbij de correctie prima voldoende was voor het verdere gebruik van de auto. De motorkap heb ik wel in 2 stappen gepolijst; Scholl S3 en Rupes Wit/Wit. Omdat de Focus veel kleine vlakken heeft heb ik het mijzelf gemakkelijk gemaakt en het merendeel van de ST gepolijst met de Rupes Mini die kleinere padjes heeft dan de Rupes Bigfoot 15

    Na 2 rondjes Carpro Eraser, om de lak te ontvetten en dus te ontdoen van polijst residuen, heb ik de lak gevoed met Poorboys Black Hole. Daarna heb ik de lak afgetopt met Poorboys EX-P (sealant) en met daarop Mequiars M16 (wax). De ramen heb ik uiteraard nog even gereinigd met Dodo Juice Clearly Menthol en Mint Merkin doek. Interieur was nog netjes genoeg dus dat betekende na 8 uurtjes dat er weer een nette ST stond.

    Vooraf
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gedurende
    Kleine verfspetter op de lak verwijderen met zware klei.
    [​IMG]

    In actie met de Rupes Bigfoot 15 met Scholl Concepts pad
    [​IMG]

    Rupes Bigfoot Mini met kleinere Scholl Concepts Pad
    [​IMG]

    Eind resultaat
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ford Focus I 1.8 TDDi Wagon


    In mijn enthousiasme had ik ja gezegd tegen een klus die eigenlijk te pittig is voor 1 dag. Ik mocht mij uitleven op een 10 jaar oude Focus I met "maar" 150.000km op de klok. Echter met flink wat defecten in de panther black lak. Na het wassen, reinigen van heel veel randjes e.d, de iron x en tar x ben ik aan de aan gegaan met de krassen. Eerst de lak gereinigd met prof polish om de staat van de lak beter te kunnen beoordelen. Daarna flink wat krassen en handvat krassen eerst geschuurd met een schuur klosje en daarna plaatselijk zwaar gepolijst. Daardoor het was aantal krassen flink verminderd. Daarna heel de auto gepolijst met de zwaarste stap van Rupes, blauw/blauw gevolgd met Rupes geel/geel om de lak te finishen. Na urenlang polijsten heb ik de lak gevoedt met PB black Hole. Daarna de lak afgetopt met FK1000P (vaste sealant).

    Beetje donkere foto van de Focus net na de waxronde :)

    [​IMG]

    Degene die meer willen lezen over mijn details; http://www.waxworldforum.nl/threads/chris-van-s-detailoverzicht.347/

    Tot de volgende :)
     
  17. Mooie klussen weer Chris, ziet er weer top uit :thumbs:
     
  18. - Dubbelpost -
     
  19. Ben je niet bang dat de standtijd van de Black Hole én de EX-P de standtijd verkort van de M16? Ik zou de lak ontvetten en dan alleen de M16 aanbrengen...
     
  20. Nee [MENTION=13501]Joost91[/MENTION], ik verkies glans boven standtijd. Maar ik zet mijn vraagtekens bij de zogenaamde drastische standtijd verkorting bij het gebruik van een glaze. Op mijn eigen auto gebruik ik altijd een glaze. Maar dan nog haal ik ook een hele lange standtijd met een wax; Autoglym HD wax 5,5 maand en met Collinite 845 6 maanden. Zeg het maar? Zijn dat korte standtijden? ;)
     

Deel Deze Pagina