1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Chiptuning 2020

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Patrick0701, 9 jun 2020.

  1. Ik zie in de Performance rubriek allerlei berichten voorbij komen van bedrijven die Chiptuning aanbieden.
    Soms gesponsord met clubledenkorting, soms zonder korting maar het zijn veelal berichten van een aantal jaren geleden.

    Ik ben nu op zoek naar een betrouwbaar Chiptuning bedrijf in 2020, voor mijn 2009 MK2.2.
    Liefst in Brabant. Wie weet een goed adres?
     
  2. Ik heb onder andere hier wel goede dingen voorbij zien komen over br performance. Is ook een sponsor als ik het goed heb. Zitten ergens midden Brabant. Raamsdonksveer veer Waalwijk die kant uit.
     
    Patrick0701 en FW-FFSTLine vinden dit leuk.
  3. Geen idee of ze ook sponsor zijn, maar hier hebben inderdaad meerdere hun auto laten chippen. hier zijn we ook geweest voor de dyno dag vorig jaar. Wanneer mijn auto verder geupgrade is, wil ik ook naar hun toe voor chippen
     
    Patrick0701 vindt dit leuk.
  4. Voor dit jaar stond te dyno dag ook weer daar gepland. Helaas afgelast.
    Unlimited tuning heeft ook een vestiging in Tilburg als ik het goed weet. Maar is de vraag wat je wil laten doen want die hebben op die locatie geen testbank als ik het goed weet. Alleen in Amersfoort.
     
    Patrick0701 vindt dit leuk.
  5. BR Performance staat goed aangeschreven, daar zou ik zelf de voorkeur aan geven.
     
    Patrick0701 vindt dit leuk.
  6. Ik wil niet heel veel zeggen.. Maar voor een motor zonder turbo is chippen echt zonde van je geld!
     
    Patrick0701 vindt dit leuk.
  7. Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ging er eigenlijk vanuit dat hij een TDCI had omdat hij tuning advies vraagt.

    BR Performance heeft de 1.6 en 1.8 benzine (non Ti-VCT) motoren niet op hun site staan als ondersteunende tuning trouwens.
    Heb een paar andere tuners bekeken, vele hebben deze motoren niet vermeld staan, dat is met een goede reden.....

    Vond wel deze als voorbeeld, niet specifiek als aanrader:
    https://www.atm-chiptuning.com/chiptuning/ford-focus-18i-125pk/

    Geeft 10Pk en 15NM extra, dat is echt zo niet het geld waard en zal je amper merken in performance.

    Tuning is echt alleen geschikt voor turbo motoren, daarom koop ik persoonlijk ook alleen auto's met turbo.
     
    Patrick0701 en M.Blaak vinden dit leuk.
  8. Hij heeft nog een motor zonder turbo? Had ik nog niet een bij stil gestaan. Zit nog niet lang genoeg in de ford wereld. Maar dan heeft het ten opzichte van de kosten weinig verbetering inderdaad.
     
  9. Duidelijk. Dankjewel voor jullie reacties.
    Ik zag bij BR Performance idd mijn motor er niet tussen staan. Ook niet bij een ander tuning bedrijf. Ik krijg steeds meer het idee dat het niet verstandig is om er aan te beginnen. Zonde van de tijd en het geld inderdaad.
     
  10. Om er echt effect van te hebben zou je dan eerst een turbo moeten plaatsen. Maar zoals mijn garage houder jaren geleden al tegen mij zei. Als je al die kosten opteld kun je je auto beter in ruilen voor een versie met turbo.
     
  11. Ja, jammer dat we geen beter nieuws hebben.
    Als tuning/vermogen belangrijk was, had je helaas een turbo motor moeten kopen. De Focus 2 heeft alleen turbo op de 2.5 ST en alles diesels.
     
    Patrick0701 vindt dit leuk.
  12. Slider, het gaat me niet persé om meer vermogen.
    Ik had het idee dat een chiptuning meer de combinatie van een beetje meer vermogen en een iets zuinigere auto was. Vandaar dat ik er om vroeg hier op het forum.
    Daarnaast Slider is mijn budget redelijk beperkt en moet ik steeds een afweging maken voor welke auto ik kies. Ik kan niet zomaar kiezen wat ik wil, wel of geen turbo. Ik kies wat binnen mijn budget op mijn pad komt.
    Dankjewel voor je reactie.
     
  13. @Patrick0701 ondank je beperkte budget toch een mooie focus :thumbup:

    wat betreft het zuiniger zijn van een getunde motor. In theorie klopt het. Een efficiënter mengsel zou bij dezelfde omstandigheden iets beter moeten presteren als de ruime instellingen af fabriek. Maar er zijn weinig mensen die hier echt duidelijk iets van merken. De voordelen zijn beperkt dus zodra je het beetje extra vermogen aan spreekt tijdens invoegen inhalen enzovoort ben je het voordeel normaal gezien al weer kwijt. Er word dan ook vaak gezegd(bij een eerlijke tuner) dat de tuning in principe niet slechter is voor je gebruik. Maar zodra je gebruik gaat maken van het extra vermogen je verbruik ook stijgt.
    Daarnaast zijn er eco tunes. Dit is een redelijk controversieel onderwerp als je online zo eens rond kijkt. Over de verbruikt voordelen is veel discussie. En gezien de kosten van al gauw 3a4 honderd euro heeft het een lange terugverdien termijn.
    Wat ik er zo over lees zijn de eco tunes waar ze veel voordeel op halen vaak gericht op fleet voertuigen. Waarbij er zelfs een vermogens afname is. Er word dan een auto gekozen voor de looks of de laadruimte en die word dan iets geknepen om minder te verbruiken.
    De snelste optie om wat lager verbruik te hebben is om de rijstijl wat aan te passen waar mogelijk. Wat eerder schakelen, rustiger optrekken en wat misschien de snelheid iets verlagen. Dat soort dingen. Ik rij een auto met een redelijk blok en bij mij zit er tussen 135 en 130 toch al richting de 0,5l/100km verschil.
     
    Patrick0701 en Slider vinden dit leuk.
  14. Ik heb een tijd terug hier veel te lang over nagedacht :schater: (bij een vorige auto, niet Ford) te tunen voor beetje vermogen en zuinigheid.
    Tot ik ging uitrekenen wat je dan bespaard......en dat viel vies tegen!

    Dit is puur theoretisch, er zijn vele factoren die het beïnvloeden, zoals brandstofprijs, rijgedrag, te korte ritjes maken en weersomstandigheden, om maar een paar te noemen.

    Stel, de auto loopt 1/14 normaal. Na tuning 1/16 (wat al optimistisch is denk ik)
    Brandstof prijs van nu als voorbeeld: €1,62

    1/14 met 28000Km = €3240
    1/16 met 28000Km = €2835

    Een verschil van €405, wat tuning al snel kost.
    Dus pas na 28000Km is de tuning terug verdiend en ga je winst maken.

    Bij 56000Km is er €405 winst gemaakt. Daar doe ik al snel 4,5 jaar over.
    Dan de factoren die het beïnvloeden en ik zou al snel op 5 a 6 jaar uit komen voor diezelfde winst.
    Zoals je al zegt, je moet heel veel rijden wat bedrijven vooral doen, om eco tuning rendabel te maken.

    Tuning moet je doen voor het vermogen, het plezier van het rijden. Dat hij dan zuiniger kan zijn is een leuke bonus, maar voor consumenten is eco tuning geen uitgangspunt.
     
    M.Blaak en Patrick0701 vinden dit leuk.
  15. Ja daarom dacht ik ik haal het nog even aan. Om Patrick maar mogelijk ook anderen die dit topic zien een wat completer plaatje te geven.
    Ik kwam op een ander forum iemand tegen die een goed punt maakte.
    Waarom zouden fabrikanten miljoenen uit geven voor nog geen 1%emissie reductie als het met een simpele tune zou kunnen? Even uitgaande van Verminderd verbruik en betere verbranding geeft schonere/minder uitstoot.
     
    Patrick0701 vindt dit leuk.
  16. Fabrikanten maken een motor met software, zodat deze over de hele wereld, op alle kwaliteiten brandstof loopt.
    Met tuning, pas je met software zo aan dat hij alleen op bv Europese kwaliteit brandstof rijdt.

    Door deze aanpassing, het afstemmen van de motor op deze brandstof, krijg je meer vermogen en (soms) lager verbruik omdat de ontbranding geoptimaliseerd is.
    Dat je dan niet meer in bv Afrika kan tanken, zal ons een zorg zijn.
    Daarom is het ook van belang dat je hem laat tunen met de brandstof die je zal blijven tanken. E95 of E98 voor benzines als voorbeeld. Daar wordt de tuning voor geoptimaliseerd.
    Laat je hem tunen op E98 en tankt erna E95, vind je motor dat niet zo leuk.

    Zo had de tuner het mij destijds uitgelegd, was bij mijn Golf 4 TDI. Wellicht is dit verhaal anno nu achterhaald hoor, die tuning was rond 2005 ofzo.
     
  17. dat ligt er maar net aan hoe je 'm laat tunen.
    een custom tune is daar op afgesteld, maar daar zijn ze dan ook een paar dagen mee bezig.
    als je een tune "van de plank" hebt zal dat veel minder invloed hebben.
     
    Slider vindt dit leuk.
  18. Dat klopt maar als al die duizenden tuners een remap kunnen maken voor die paar auto’s die daar langs gaan is het voor een fabrikant een eitje om dat al gelijk toe te passen per continent of kwaliteits gebied. Ik bedoel maar te zeggen dat als het zo makkelijk ging de fabrikanten het wel zouden doen en dan per auto gewoon een iets hogere prijs zetten. Ze krijgen namelijk steeds meer moeite de emissie eisen te halen. Daarom komt er ook al geen nieuwe rs.

    @gerardTDCI als het goed is duurt dat geen paar dagen hoor een custom tune. Nouja als je ecu wisseld en ze moeten vanaf 0 beginnen misschien wel maar meestal pakken ze toch de oem als basis om te verbeteren.
     

Deel Deze Pagina