1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk chiptunen

Discussie in 'Performance' gestart door Rob Janssen, 20 mei 2017.

  1. Hallo,

    Ik heb mij vandaag aangemeld als lid.
    Wie van jullie kent een goed, betrouwbaar bedrijf waar ik mijn Focus 1600 Ecoboost, 150 PK kan laten chiptunen? Wat zijn eventueel jullie ervaringen?
    Ik woon in Millingen aan de Rijn, in de buurt van Nijmegen.

    Groet,

    Rob Janssen
     
  2. Persoonlijk zou ik beginnen met de originele 182 PK software. Er zijn hier op het forum een aantal mensen die dit voor je kunnen doen. Dit is aanzienlijk goedkoper als een chiptuning.

    Het enige verschil tussen de 150 PK en 182 PK versie van de 1.6 ECOboost is de software. Het verschil tussen de originele 150 PK software en de 182 PK software is in de praktijk zeer goed merkbaar. Daarnaast komt het vrij vaak voor dat de 182 PK software in de praktijk meer vermogen oplevert. Zeker in combinatie met brandstof met een hoger octaangetal. Er zijn diverse mensen met de 182 PK software (waaronder ook enkele op dit forum) die op de rollenbank aanzienlijk meer vermogen hadden als de door Ford opgegeven 182 PK.
     
  3. #3 Marco Morello, 20 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mei 2017
    Hoeveel topics ga je met dezelfde vraag starten? ;)
    Vergeet UT of ATM, maar laat gewoon de originele 182pk software door [MENTION=551]dutchguy[/MENTION] of [MENTION=3422]antig01[/MENTION] er op zetten. Scheelt je een hoop geld en je hebt originele software. Zeker als je dan euro 98 tankt, dan haal je de 192pk met gemak.
     
  4. Dank voor je reactie.
    Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het bericht wel 3 keer geplaatst.
    Ben niet zo bekend met forums en wist niet waar ik de vraag het beste kon plaatsen.
    Zal het niet meer zo doen...
     
  5. [MENTION=551]dutchguy[/MENTION] zou je me een PB willen sturen? Misschien dat ik er dan op kan reageren. Heb nu op 3 verschillende manieren een PB proberen te versturen maar geen enkele lijkt te werken????

    Rob Janssen, sorry voor deze storing in je topic:nocheer:
     
  6. Alle begin is moeilijk. ;).
     
  7. #7 trucker0werner, 20 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mei 2017
    ik heb hem vorige week laten tunen
    en ik begrijp de mening van mpothoven wel.
    die heeft hem na tunen iets terug laten tunen, nu rijdt hij uiteindelijk met een 182pk versie over de weg (haalt 196pk en 296nm koppel)

    ik heb zelf vooraf aankoop auto gekeken naar zowel de 182pk en 150pk mee gereden, maar toen viel me de 182pk echt tegen. nauwlijks echt winst en meerprijs zou voor mij niet waard zijn. volgens bedrijf was er niks mis mee de auto. maar mijn gevoel weet wel dat hij boven de 3000rpm net zo rustig door trekt als de 150pk
    vandaar zelf laten tunen, qua waardes op papier tegen gevallen maar in werkelijkheid is het nu een monster geworden.

    totale tuning van mijn auto
    [​IMG]
    waardes vallen tegen, mogelijk door de hogere temperatuur bij meting en euro95 getankt.
    onder 2000rpm rijdt hij rustig, dan 2000-3000rpm monster en daarboven rijdt hij weer normaler
    voor eerste 3 versnellingen is het aan de hoge kant. je moet er beheerst mee rijden. dus niet zoals ik met me oude focus kon volgas geven.
    want als nu de turbo tot leven komt moet tractioncontrol met wat nat weer direct ingrijpen. je kan er soms van schrikken wat hij heeft
    in zijn in zijn 4,5 en 6de versnelling is goed te doen.
    je merkt vooral meer de trekkracht onderin dan echt de rest.

    volgende is vanuit de thread van mpothoven http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=46697
    na tunen
    [​IMG]

    182pk, sound symposer verwijdert. dacht ook rs luchtinlaatshuis en kn-filter
    [​IMG]
    laatste meting is van niet lang geleden
     
  8. Meeste vermogenwinst komt uit de brandstof hoor. Sound symposer delete zal geen pk winst geven, alleen iets beter respons onderin. (En geen nep motorgeluid :mrgreen: )
     
  9. #9 Marco Morello, 21 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mei 2017
    [MENTION=4637]trucker0werner[/MENTION]; hebben ze alleen een rollenbankmeting gedaan of hebben ze op zijn minst ook de CO voor en achteraf gemeten?

    Ik ben van mening dat bij een tuning van zeg €500,- er niet heel nauwkeurig wordt gemeten. Dus meerdere runs, op verschillende momenten in meerdere versnellingen. Maar enkel de boost wordt opgeschroefd en de hoeveelheid brandstof schraler wordt afgesteld. Dat is namelijk instant power. Maar wat betekent het schraler zetten van de hoeveelheid brandstof voor de betrouwbaarheid? Schraler is minder koeling, zeker bij hogere toerentallen is dat nogal van belang. Daarbij tot hoever vind je bak het leuk al dat extra koppel?

    Zonder gedegen metingen, zou mijn voorkeur uit naar de originele software met 182pk.
     
  10. met CO bedoel je de correctie van de aandrijflijn. zodat je werkelijke motorvermogen krijgt te zien op papier.
    geen idee
    ze hebben wel diverse pulls gedaan, dat kan voor de CO zijn maar kan ook zijn dat ze de ecu wakker maken om maximaal performance neer te zetten.
    Heb wel het idee dat het effect van de extra 40nm koppel heel sterk merkbaar zijn.
    kans is er wel dat ik de koppel bij 2000-3000rpm lager zou willen zien. rest is goed maar daar ligt het te hoog, je voelt hem naar voren willen gaan. maar bevorderd het comfortabel rijden niet, is te aggresief.
    als je mee leert rijden geen probleem, maar veel mensen verwachten die spurt vermogen niet zo opkomen en zullen dus schrikken ervan.
    bedoel is niet fijn als je 50% gas geeft en bij 2000rpm terug moet gaan naar 30% omdat anders je spontaan zo snel accelereert dat je daar van schrikt/niet verwacht

    de bak is een getrag 6MTT250
    wat mij bekend is dat 400nm koppel de koppeling aan kan
    en de bak max 285nm

    probleem is ook dat de 182pk orginele software me bij een andere focus zwaar tegen gevallen is. achteraf blijkt dat hij netzoveel trekkracht heeft dan de 150pk,

    wie weet neem ik contact op om de test vanaf 1500 te doen en dan de koppelkromme is lager leggen onderin. dat bevordert het zuinig rijden
    wat ik wel gemerkt heb (van te voren niet opgelet) is dat hij tegen de 60/100km aantikt bij volgas
    dat was bij me vorige focus max 30/100km
     
  11. Toch blijft jouw mening over de 182pk software vreemd. Iedere persoon op het forum die de upgrade gedaan heeft voelde meteen verschil, ook onderin.
     
  12. Klopt, wellicht is er iets mis geweest met de 182-er waarmee je gereden hebt, maar deze tuning/koppelkromme is echt om te huilen.

    Dit is wachten op een defect vliegwiel of erger.
     


  13. Wat ik raar vind is dat zijn koppelverloop gelijk is aan het verloop van de orginele 150pk software. Kakt na 4000tpm compleet in.
     
  14. Nope, dat bedoel ik niet. CO meting als in onderdeel van ook de 4 gas meting.
    CO waarde geeft al informatie hoe de boel is afgesteld... dat is wel het minste wat gedaan moet worden. Te rijk is niet goed, maar te arm is zeker niet goed.
    Zonder die wetenschap zegt een tuning mij helemaal niks. Lekker is dat als je je wagen hebt laten tunen, dan het volle vermogen gebruikt en er dan achter komt dat de boel te arm staat. Ideaal recept voor vastgebakken zuigerveren of gesmolten zuigers.
     
  15. #15 trucker0werner, 21 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mei 2017
    Stom van me dacht co meting met het apparaat te maken had. Aks je 4-gas meting had gezegt begreep ik je meteen hahaha. Maar idd je weet pas echt na een 4gas meting.
    Heb ook gelezen dat ondanks he tuning erop staat je nog even duurt voor je het helemaak correct ingekeerd staat.

    En ja kan goed zijn dat er toch iets met de 182er mis was. Maat dat is gissen.

    Voor de vliegwiel zal de koppel het zwaarst zijn.
    Vandaar dat misschien eerst software update want die heb ik nog doe en dan iets minder nm onderin
     
  16. En weet iemand ook wat dat ongeveer kost die software laten overschrijven naar 182pk?
     
  17. Contact @dutchguy even, die kan je helpen :)
     
  18. #18 Ger-B, 28 feb 2019
    Laatst bewerkt: 28 feb 2019
    Ik heb mijn 1.6 150pk ook laten upgraden naar 182pk software
    Ik merk vooral dat hij sneller oppakt en ook iets langer doortrekt als je hoog in je toeren komt
    Tevens heb ik ook mijn filter vervangen door een Pipercross filter
     
  19. @dutchguy zou u mij kunnen contacten? ik kan u namelijk niet contacten
     

Deel Deze Pagina