1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 100pk Chiptunen focus 2012 1.0T

Discussie in 'Performance' gestart door Boersma, 14 feb 2016.

  1. De een noemt het wazig, de ander eerlijk.... feit is nu eenmaal dat er geen twee dezelfde auto's zijn die een zelfde vermogen / koppel afgeven.
    Dit is van talloze factoren afhankelijk; Hoe is hij ingereden, zijn de onderdelen in de motor afgewogen, hoeveel marge zit er in de bouw van de motor en ga zo maar door.
    Ik heb in het verleden ruim 100 Toyota MR2's op de testbank gehad, nooit gelijke vermogens kunnen meten, er zitten altijd wel verschillen in.
    Dat is nu eenmaal zo.
    De meting van de rollenbank klopt wel hoor, zeker als je altijd dezelfde bank gebruikt.

    Waar er dus om de materie heen wordt gedraaid kan ik ff niet volgen. :)

    We proberen het alleen maar zo duidelijk en eerlijk mogelijk te vertellen.
    In de praktijk is het echter vaak zo dat de klanten alleen maar willen horen hoeveel pk's ze na de tuning hebben. Dat zijn er natuurlijk altijd een hoop.... en dat willen wij wat nuanceren.

    Tuning software word altijd op 1 auto ontworpen, die gaat op de testbank en de gegevens die daar uitkomen zijn de gegevens waar de tuner mee zal werken. Veel "collega" tuners jatten de uitkomsten van de meting en roepen dat hun tuning dat ook doet of overdrijven nog een beetje.... Er zijn maar weinig tuners die zelf ontwerpen, meten en vervolgens tunen.

    Er lopen heel wat cowboys rond in dit wereldje.... helaas...

    Wil je 100% zeker weten wat je winst zal zijn dan moet je de auto op de bank zetten voor de tuning en na de tuning, dan weet je hoe het op jouw auto heeft uitgepakt.

    9 van de 10 klanten zien hiervan af omdat ze de kosten voor de rollenbank te hoog vinden en nemen de waarde die ze online kunnen vinden voor lief.
     
  2. Wat vreemd is, dat de stelling is dat per dag verschil in de meting zou zitten. Daar kan ik als techneut niet bij.
     
  3. Hmm, das niet zo ingewikkeld.

    Motorvermogen heeft een heleboel variabelen. Kwaliteit van de benzine, temperatuur van de lucht, luchtvochtigheid, hoeveel zuurstof in de lucht. Werkelijke octaan van de benzine etc etc. Sommige dingen hebben ze bij de rollerbank al factoren om rekening mee te houden. Andere zijn zo moeilijk te bepalen dat dit gewoon voor lief word gehouden.

    Het is onmogelijk om al die variabelen gelijk te houden. Een temperatuur verschil van een halve graad kan al invloed hebben.

    Daarom is een rollerbank test ook echt een moment opname en zal dit niet altijd het vaste vermogen zijn. Dat is ook de reden dat je waardes zoveel verschillen per dag
     
  4. Maar dan nog is het gek dat er geen controle op de meting wordt gedaan door de hoeveelheid brandstof te meten en de uitlaatgassen te meten. Dan heb je een goede indruk van hoeveel energie er wordt toegevoerd en hoe goed de verbranding is. Als de meting van de rollenbank hoger of lager is dan moet bij dezelfde merk/type brandstof in dezelfde verhouding meer of minder brandstof worden verbruikt. Is dat niet het geval dan zit de meetfout elders.

    Ik vind het een beetje te makkelijk om een totaal verschillende meetuitslag zomaar even weg te wuiven met 'het is nu eenmaal zo'. Wat is de uitslag van de meting dan nog waard? Ik denk dat je bij metingen tussen identieke auto's onderling een verschil van hooguit +/-5% zou mogen verwachten en tussen 2 kort opeenvolgende metingen aan dezelfde auto hooguit enkele procenten. Ja, meten is onderdeel van mijn vak.
     
  5. Omdat er nog veel meer variabelen zijn die invloed hebben op je Motorvermogen.
    .

    En de gemiddelde rollerbank boer meet en corrigeert niet voor al die variabelen.

    Want dan praat je over geconditioneerde ruimtes, metingen van alle componenten die je in je motor stopt etc.

    Het kan heus wel hoor, en het gebeurt ook wel. Maar dan praat je over hele andere kosten.
     
  6. #26 asciarrino, 13 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jun 2016
    Volgens zijn er een 3-tal checks waardoor je zeker kan zijn.

    1. Check topsnelheid, uit ervaring altijd gelijk. Gaat hij hoger, dan ben je zeker dat er vermogen bij is gekomen
    2..acceleratie. als je de mogelijkheid hebt om dit te meten, dan kan je ook je conclusies er uit trekken
    3. Zelfde parcours op cruise control verbruik meten. In principe verschillende factoren, maar enige grote invloed is motor aftelling.
    Wind zal een beetje invloed hebt, maar geen liter

    Met het vermogen op de rollen kan men spelen. Als je een eerlijke tuner hebt, dan gebeurt de test met dezelfde parameters. Degene die minder eerlijk zijn, zullen deze aanpassen en je vertellen dat ze ongelooflijk goed werk hebben geleverd.

    Let ook met subjectieve aanpassingen zoals bijvoorbeeld gaspedaal gevoeliger te maken om je het idee te geven dat hij vinnige reageert
     
  7. Per dag verschillen de externe invloeden, temperatuur, luchtvochtigheid, enz.
    Zo zal je op een warme dag met droge lucht minder vermogen meten dan op een koude dag met droge lucht.
    En op een warme dag met vochtige lucht is de uitkomst weer anders. Dan heb je dus met 1 auto op 1 bank 3x een verschillende uitkomst van de meting.
     
  8. Het gaat niet om "meetfouten" het gaat om het simpele feit dat mensen niet de kosten willen betalen die erbij komen kijken om alle variabelen te monitoren.
    Als jij wilt weten hoeveel brandstof er de motor in gaat dan moet je de zaak al loskoppelen van de brandstoftank en voeden vanuit een externe tank. Of je moet een meter in het brandstofsysteem van de te meten auto zetten. Ook een hele klus.
    Het beste is dan om een externe tank te nemen, dan kun je ook altijd dezelfde brandstof gebruiken, ook daar kunnen flinke verschillen in zitten. Je zou dan ook de brandstof vooraf moeten analyseren ook deze is niet altijd hetzelfde.

    Dan hebben we het nog niet over het soort, merk en type banden, om de slijtage en de druk in de banden nog maar te vergeten.
    En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

    Als jij een 100% gecontroleerde meting wilt hebben zal je opzoek moeten naar een rollenbank die in een geconditioneerde ruimte staat waarbij alle externe factoren gemeten kunnen worden. Die is er in Nederland sowieso al niet.
    Ik denk dat je dan bij of een autofabrikant of een F1 team uit zal komen. Je zou het eens bij McLaren kunnen vragen of je een dynotest willen doen van je Focus maar ik denk dat ik het antwoord al weet. :cool::lol:

    Het is dus geen kwestie van wegwuiven maar een kwestie van "de klant wil de kosten niet betalen" Daarom nemen ze genoegen met wat meer onnauwkeurige waarden.
     
  9. Ik heb dit draadje eens doogelezen en heb de vraag van TS gevonden en die was??

    Da's toch een duidelijke vraag.

    Waar zijn we nu beland? Bij het tunen van een :focus3: met een motor ter grootte van een pak melk (niet vervelend bedoeld overigens) op een manier die gangbaar is binnen de F1 om op een circuit 100ste van een seconde sneller te gaan dan je teamgenoot of beter nog een collega van een concurrerend team, voor de prijs van hooguit 300 eurie aangezien de tendens is dat alles boven dit bedrag toch wel buitensporige veel geld is.

    Tja wat moet je daar nu nog aan toevoegen :schater:
     
  10. :thumbs: I rest my case..... :lol:
     
  11. :schater: Zo gaan die dingen.
    Ik vind het machtig interessant. Zelf probeer ik veel te weten te komen over de werking van de benzinemotor.
    Ik zag octaan al voorbij komen, iets wat op de ecoboost motoren best een hoop verschil maakt. Ik heb nog niets gehoord over de status van de sensoren, bijvoorbeeld de O2 sensor die de fuel trims bepaald, deze kun je eenvoudig uitlezen, wordt hier nog iets mee gedaan bij het maken van de tuning-files?
     
  12. Oud topic effe erbij pakken:)
    Zo dat zijn mega waardes, ik neem aan dat dit op super 98 is?
    Waar rijden de meeste 1.0 ecoboost hier op, op 95 of 98?
    Ik heb in belgie alleen de keus tussen e10 en 98, maar vind 98 wat aan de dure kant :sick:
     
  13. 98 in Belgie aan de dure kant?
    € 1,48 voor de 98 in Maasmechelen.

    De Tango bij mij in het dorp is € 1,83 voor de 98.
    Scheelt toch 36 cent per liter.
     
  14. Ja ik kom van diesel af he, die kost 1.30 euro
    Ohhwist niet dat ie zo goedkoop was eigelijk.
    Dacht zeker 1.60 ofzo
     
  15. Interessant topic, zou graag wat langere termijn ervaringen horen / lezen.

    Ben een hele rustige rijder, maar heeeel soms even niet. Heb meerdere Fords laten chiptunen in het verleden; een 2003 Mondeo TDCi 130 pk naar 155 pk (jaja, theoretische waarden) bij Digitune. Reed heerlijk, maar de automaatbak vond het koppel niet bepaald fijn.

    In 2011 een nieuwe Fiesta 1.25 met 60 pk gekocht. Die zijn op een hele nare manier softwarematig geknepen. Tot 3500 toeren rijdt het prima, daarboven gebeurt er niks meer. Bij Unlimited Tuning laten doen (nog voor ze acties gingen doen met de Fiesta Club). Heb er bijna 6 jaar veel plezier van gehad, motortje heeft dan rond de 90 pk.

    En nu dan de Focus? Zou weer naar Unlimited gaan. De vermogenswinst die ik hierboven zie valt wat tegen (121 naar 136). De koppelwinst klinkt juist enorm.

    Ik tank standaard BP Ultimate, octaan 98 dus.
     
  16. Toch iets meer hier
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. Maar begrijp ik hier uit dat ik beter 98 kan tanken dan de auto tunen? Ben wel benieuwd hoe 140pk is, maar misschien moet ik dan inderdaad maar starten met 98 gaan tanken.
     
  18. Heb net met AMT contact gehad,die zegt dat je gewoon met een op 95/e10 afgestelde
    Chip , gewoon altijd e10 kunt rijden, maar de auto vele malen beter op 98 rijd.
     
  19. Hij zweerde ook bij 98 bij die motoren, maar e10 kan ook natuurlijk.
     
  20. Wat voor vermogen hebben jullie eigelijk uit de 1.0 ecoboost 125pk gekregen?
     

Deel Deze Pagina