Ze halen daar de Fiesta en Focus door elkaar. Wel gek dat de Fiesta 125pk blijkbaar wel de IB5 bak heeft?
Hij reageert ook af en toe als de pagina, af en toe prive.De manier van aanval is voor mij al de reden dat de chiptuning voor mij nooit daar gemonteerd gaat worden. Als bedrijf moet je in de massa nu beter je best doen om gekozen te worden.
Zoals al aangegeven is de 100pk vanwege de beperkingen van de versnellingsbak niet de beste kandidaat voor een vermogenskuurtje. Maar ik denk ook dat deze IB5 bak stiekem wel iets sterker is dan opgegeven. Ik heb hier op het forum in ieder geval nog geen berichten gezien over falende bakken. Zelf rij ik ook met deze 100pk en ik moet zeggen dat ik de auto vlot genoeg vind om lekker met het verkeer mee te komen. Zelfs beladen en met de vouwwagen aan de trekhaak lukt het invoegen nog prima. Het is wel belangrijk om in het juiste toerengebied te blijven. Vergeet ‘tunen’ en ‘het nieuwe rijden’ en ga toeren maken! Onder de 3000 toeren is het vooral ECO, erboven begint de BOOST. Vanaf 4000 toeren zijn bijna alle paarden van stal dus daar wil je zijn. De 5 bak heeft lange versnellingen waardoor de motor ver terugvalt in toeren bij een volgende versnelling. Om in de drie lekker verder te kunnen versnellen blijf je in de tweede versnelling doortrekken tot boven de 4500toeren (70-80km/u). In de drie kun je nog flink snelheid maken, tot ruim 120 als het moet. Invoegen is dan een eitje...
Er is op dat specifieke gedeelte iemand aardig overtuigd in ieder geval dat de 5-bak 250Nm kan hebben lol. Maargoed.
Even een schopje. De 125 PK fabriekssoftware die op de 1.0 ook geleverd is op mijn 100PK inladen. Wat denken jullie daarover?
Technisch gezien is dit mogelijk. Ik weet dat er in het buitenland mensen zijn die hiermee hebben geëxperimenteerd. Ondanks de verschillen in cilinderkop en turbo zal de motor gewoon goed lopen op de originele 125 PK software. Echter zal je vanwege de technische verschillen de 125 PK niet gaan halen. Daarnaast is het grootste probleem de versnellingsbak. De originele 125 PK is gebaseerd op de B6 6-versnellingsbak. Wanneer je deze software toepast op de 100 PK versie met de IB5 5-versnellingsbak zal dit leiden tot problemen vanwege het simpele feit dat het aantal versnellingen en de versnellingsbak verhoudingen niet overeenkomt met hetgeen de software verwacht. Doordat de verhouding tussen toerental en snelheid niet klopt met hetgeen de PCM verwacht zal de Cruise Control niet werken. Tevens zal bij de meest recente 125 PK software versies een afwijking in de verhouding tussen toerental en snelheid worden gedetecteerd als koppeling slip wat resulteert in een storingsmelding en noodloop.